Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor nu onverklaarbare diarree...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje
Aantal honden: 2

Voor nu onverklaarbare diarree...

Ongelezen bericht door anniek16 »

Goedenavond,

Ik zit een beetje met het volgende geval, ik ben benieuwd wat jullie als ervaren hondeneigenaren hiermee zouden doen.

Nowah mijn reu van ruim 2,5 jaar nu is sinds een week af en toe, ongeveer de helft van zijn ontlasting in de diarree.
Ik voer hem vanaf circa 7 maanden Bozita, en hier doet hij het goed op. Goede ontlasting, mooie glimmende vacht, goede energie etc.
Wel zit ik al een tijdje na te denken over te stappen naar een andere soort voer, en ik neig naar KVV. Ik moet mij hier nog even goed over inlezen en de do's en dont's nagaan. Ik wil graag overstappen omdat ik soms toch het idee heb dat hij het niet met plezier eet. Hij eet ook nooit zijn bak leeg, hij eet wat hij nodig heeft, blijft goed op gewicht etc. Op zich erg handig, ik gooi gewoon wat in zijn bak en hoef niet op de hoeveelheden te letten.

De diarree is het enige probleem. Hij zit lekker in zijn vel, is actief, slaapt niet meer dan normaal, speelt lekker en is lekker zijn eigenwijze zelf. Wel valt het mij op dat hij tegenwoordig erg veel neiging heeft om mos te gaan eten, elke gelegenheid wordt aangegrepen die tandjes tussen de stoeptegels te porren en mos te vreten :hmmm:

Ik zit zelf te denken aan een poep-onderzoekje? Giardia?

Kort samengevat:
- 50% van de tijd Diarree.
- Eet goed, drinkt goed, actief, niet ziek, speels en zichzelf.
- Mos eten.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere tips hebben dan een poepanalyse.

Edit: hij heeft dinsdag een wormenkuur gehad, maar geen wormen.
~Anniek
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Voor nu onverklaarbare diarree...

Ongelezen bericht door River8 »

Lastig... Als het zolang aanhoudt zou ik zeker wel een onderzoekje eraan wagen. Al is het alleen al om uit te sluiten.
In principe hebben vooral pups en honden met wat onder de leden last van chronische diaree met giardia, volwassen hond met goed immuunsysteem zou niet zolang zo vaak diaree moeten hebben. Maar dit is alleen wat ik zelf op internet heb gelezen, dus neem t niet voor waar aan.

Mijn hond had als pup erge giardia en KVV werkte voor haar beter dan brokken om de ontlasting beter te krijgen. Maar nogmaals, eerst testen wat het (niet) kan zijn en dan verder kijken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou een giardiaonderzoekje laten doen.
gewone ontwormingsmiddelen helpen daar niet tegen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
anniek16
Zeer actief

Ik weet inderdaad dat een wormemkuur niet werkt tegen Giardia, maar de vorige keer toen hij wormen had was ie ook in de dunne. Dus vandaar dat ik dat eerst geprobeerd heb als eventuele oplossing.

Dus een gezonde volwassen hoort eigenlijk geen giardia te krijgen? Het is toch besmettelijk? Maar besmetting hoeft niet bij elke hond tot giardia te leiden? Ik las inderdaad ook over giardia op internet, en las dat bij behandeling alle huisdieren behandeld moeten worden. Dit spreekt elkaar dan toch een beetje tegen?
~Anniek
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

anniek16 schreef:Ik weet inderdaad dat een wormemkuur niet werkt tegen Giardia, maar de vorige keer toen hij wormen had was ie ook in de dunne. Dus vandaar dat ik dat eerst geprobeerd heb als eventuele oplossing.

Dus een gezonde volwassen hoort eigenlijk geen giardia te krijgen? Het is toch besmettelijk? Maar besmetting hoeft niet bij elke hond tot giardia te leiden? Ik las inderdaad ook over giardia op internet, en las dat bij behandeling alle huisdieren behandeld moeten worden. Dit spreekt elkaar dan toch een beetje tegen?
mijn vorige honden hebben allebei -tegelijkertijd maar niet allebei even heftig- giardia gehad en die waren toch echt erg volwassen toen ;)
giardia uit zich wel vaker als de weerstand niet optimaal is, ze kunnen het op elk hondenveldje oplopen, maar hoeven er verder niet ziek van te worden.
soms worden ze dat wel en dan kun je de parasieten beter te lijf gaan.

nadat we de giardia hadden aangepakt (mijn reu was er zo vanaf, bij mijn teef duurde het wat langer) hebben ze er nooit meer last van gehad en ik wil wedden dat we het vast nog wel eens zijn tegengekomen in de loop der jaren ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

anniek16 schreef:Ik weet inderdaad dat een wormemkuur niet werkt tegen Giardia, maar de vorige keer toen hij wormen had was ie ook in de dunne. Dus vandaar dat ik dat eerst geprobeerd heb als eventuele oplossing.

Ok dit is wat ik denk, maar heb dus alleen eigen ervaring + Google ;):
Ik heb me best ingelezen toen Riv met 10weken 5,5kg woog en afviel. Ik denk dat d'r darmen een klap hebben gehad, dus ben echt mega alert als ze diaree heeft.
Probleem is dat giardia zeer vaak wordt aangetroffen in watervogelpoep en op die manier overdraagbaar is. Nu woon ik aan het water en t enige dat mijn hond van de grond eet is watervogelpoep :hmmm:
Kans op besmetting is voor bijna elke hond 100% en ze zeggen ook dat in kennels etc het bijna niet uit te bannen is bij volwassen honden. Dus ja, ze raken wel besmet en komen er ook niet vanaf, maar ze hebben er minder last van. Dus zachte poep ipv diaree.
Bij pups of zieke honden vermeerdert de parasiet dermate dat diaree gevolg is. Maar zeg niet dat gezonde honden geen last hebben. Ze zijn alleen vaak niet ziek genoeg om er echt wat aan te moeten doen.

Nou ja, lang verhaal kort: 3 daagse ontlasting laten testen. Wat Renee-uk ook zegt ;)
Als daar niks uitkomt kan je aan ziektes, allergieën etc gaan denken :oeps: Er zijn zoveel redenen voor diaree helaas. En ms is het wel een virusje waar hij binnenkort overheen is.
Succes en sterkte!!
Afbeelding
anniek16
Zeer actief

River8 schreef:

Ok dit is wat ik denk, maar heb dus alleen eigen ervaring + Google ;):
Ik heb me best ingelezen toen Riv met 10weken 5,5kg woog en afviel. Ik denk dat d'r darmen een klap hebben gehad, dus ben echt mega alert als ze diaree heeft.
Probleem is dat giardia zeer vaak wordt aangetroffen in watervogelpoep en op die manier overdraagbaar is. Nu woon ik aan het water en t enige dat mijn hond van de grond eet is watervogelpoep :hmmm:
Kans op besmetting is voor bijna elke hond 100% en ze zeggen ook dat in kennels etc het bijna niet uit te bannen is bij volwassen honden. Dus ja, ze raken wel besmet en komen er ook niet vanaf, maar ze hebben er minder last van. Dus zachte poep ipv diaree.
Bij pups of zieke honden vermeerdert de parasiet dermate dat diaree gevolg is. Maar zeg niet dat gezonde honden geen last hebben. Ze zijn alleen vaak niet ziek genoeg om er echt wat aan te moeten doen.

Nou ja, lang verhaal kort: 3 daagse ontlasting laten testen. Wat Renee-uk ook zegt ;)
Als daar niks uitkomt kan je aan ziektes, allergieën etc gaan denken :oeps: Er zijn zoveel redenen voor diaree helaas. En ms is het wel een virusje waar hij binnenkort overheen is.
Succes en sterkte!!
Dank voor je uitleg!
Ik denk inderdaad maar dat het test gaat worden.
Het vreemde vind ik alleen dat hij bijvoorbeeld vanochtend een mooie stevige drol had en nu vanavond ineens weer erg dunne ontlasting. Ook hoeft ie er 's nachts niet extra uit en overdag geeft hij tussendoor ook niet aan dat hij eruit moet.
Het is dus meer dan af en toe dun, maar ook regelmatig gewone mooie ontlasting. Ook lijkt hij er zelf geen last van te hebben.
Na het weekend gaan we maar even een test regelen bij de DA!
~Anniek
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik denk dat ik bij sinds een week af en toe half wat zachtere ontlasting nog even helemaal niks zou doen en zou afwachten of het vanzelf weer over gaat. Misschien zou ik wat yoghurt geven of een beetje gekookte rijst bij het voer doen maar ik zou nog niet meteen alles uit de kast trekken. Maar goed, dat is wat ik zou doen, ik ren niet zo snel naar de da.
Groetjes, Marjan
anniek16
Zeer actief

Ik dacht dat ik na een week niks ondernemem al een slechte baas was haha. Maar vandaag is zijn ontlasting weer dikke prima dus ik stel misschien inderdaad nog wel even uit...
~Anniek
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Het is wel een beeld dat goed bij giardia past, de ene keer goede ontlasting, en de andere keer dun.
Zou daar eerder aan denken dan een virus.

Brillendoosjesgist kan ook zo'n wisselend beeld geven
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”