Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kunnen jullie me helpen????

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

SH1990
geregistreerd lid

Kunnen jullie me helpen????

Ongelezen bericht door SH1990 »

Hoi allemaal,

Ik zou over een jaar graag een hond willen hebben. Maar er zijn zoveel hondenrassen, dat ik niet meer weet welk ras het beste bij mijn situatie past.

Ik ben alleen en werk 32 uur (4×8) in de week. De eerste paar maanden kan ik nog redelijk veel thuis zijn om de hond te laten wennen en het alleen thuis zijn op te bouwen, doordat ik vrij kan nemen en thuis kan werken.

Natuurlijk zorg ik, als ik weer de hele dag werk, ervoor dat de hond tussendoor met de uitlaatservice mee kan en lekker een uur zijn energie kwijt kan. Vanzelfsprekend zal ik s ochtends eerst een eind gaan lopen en is de avond voor de hond.

Ik verheug me nu al op lange wandelingen en zou graag op termijn een hondensport willen doen, behendigheid lijkt mij erg leuk.

Maar ik wil wel dat de hond zich in deze situatie prettig voelt. Dat de hond voor mij voor alles komt spreekt voor zich.

Ik ben altijd opgegroeid met honden. Momenteel hebben mijn ouders een jack russell. Het is wel belangrijk dat de hond bij de JR kan, aangezien mijn ouders oppassen als ik moet overwerken of cursus heb.

Nou, een heel verhaal waar ik ongetwijfeld nog wel wat vergeten ben. Ik zoek dus een geschikt ras, middelgroot van maximaal 20 kilo. Een hond die overweg kan met andere honden en het alleen zijn kan verdragen. Een ras dat me erg aanspreekt is een Duitse Pinscher. Van wat ik gelezen heb is het een sociale, vrolijke hond met een eigen wil. Karaktereigenschappen die ik zeker kan waarderen. Dat het ook nog eens een erg mooie hond is om te zien is natuurlijk mooi meegenomen :roll:

Kunnen jullie me meer vertellen over de Duitse Pinscher? Weten jullie andere rassen die bij mijn situatie zouden passen? Kortom, kunnen jullie mij helpen???
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Kunnen jullie me helpen????

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Schrap die DP maar gelijk van je lijstje.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

gonnie heeft toch duitse pinschers? als dat klopt dan zijn het heftige honden en niet zomaar leukleuk gezellig met hondjes spelen zeg maar.
Afbeelding
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

http://www.puppyplaats.nl/hondenrassen.php
zelf vond ik dit een handige site, als je dan een ras ziet dat je aanspreekt kun je zelf of internet nog meer informatie zoeken bij bijvoorbeeld de rasvereniging

Zelf ben ik het meest bekend met jacht/staande honden en die zijn vaak wat groter en zwaarder wat jij aangeeft
wellicht bij de terriers rondkijken of daar iets bij zit wat je aanspreekt?
SH1990
geregistreerd lid

bouvierpoedel schreef:Schrap die DP maar gelijk van je lijstje.
Ben dan toch wel benieuwd waarom....
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zou geen Duitse Pinscher nemen. Ze zijn ook erg waaks. Het zijn territoriumverdedigers.

Zijn zelfstandige honden en ze kunnen sociaal zijn, maar ze kunnen weleens bijten.

Ik heb er drie, de jongste Jarah is heel zachtmoedig, Nikkie bijt als ze niet ziet aankomen dat iemand haar aait, Nikkie heeft een verschoven wervel sinds een aanval van een herder sindsdien is ze minder gezellig.

Tama is de grootste haaibaai. Ze kunnen ook heel lief zijn maar staan snel met hun tanden klaar, b.v. als ik bij Tama een teek weg moet halen of iets anders wat haar pijn doet moet ik een muilkorf omdoen. Buiten niet dan kan ik zonder muilkorf een teek verwijderen.

Ze kunnen best gezellig met anderen hondjes spelen, mijn allereerste Pinscher kon goed met anderen honden opschieten.

Zij werd alleen zelf steeds aangevallen, zij vluchtte als ze die hond dan weer zag.

Maar de Pinschers die ik nu hebben vluchten niet als ze een hond zien die hun eerst gebeten heeft, tenminste Nikkie en Tama niet, die vallen de eerstvolgende keer die betreffende hond aan.

Behalve als die hond tig keer zo groot is.

Doordat ik drie Pinschers heb hebben ze niet echt de behoefte om met anderen honden te spelen.

Met de meeste honden gaat het goed maar aan sommige honden hebben mijn honden de pest.

Ik moet wel zeggen dat er ook een stuk opvoeding bij komt kijken.

Ik weet niet of je een partner hebt? Maar je moet wel op een lijn zitten met je partner.

Je moet bij een Pinscher ECHT consequent zijn anders nemen ze een loopje met je.

Sommige Duitse Pinschers jagen graag, dan kan je weleens een poosje op ze moeten wachten.

Gelukkig is dat tegenwoordig bij mij minder geworden maar dat komt omdat Tama van me minder goed gaat zien en het buiten lopen niet zo heel leuk meer vindt.
De andere twee doen meestal met Tama mee en gaan niet zelf op zoek naar hazen.

Maar als je ze goed opvoed zijn het leuke honden. Maar Pinschers staan er volgens mijn dierenarts om bekend dat ze snel kunnen bijten. Dus houd daar wel rekening mee.

Als ik hierna ooit nog een Pinscher neem hou ik het bij een Pinscher is toch makkelijker.
Laatst gewijzigd door gonnie op 26 sep 2014 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Geen enkele hond is geschikt voor jouw situatie.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
gonnie
Zeer actief

Jarah is trouwens wel de zachtmoedigste maar ook degene met een hele sterke eigen wil.

Zij komt echt alleen maar als het haar uitkomt, er zijn tijden dat ik op haar moet wachten omdat ze eerst wil kijken of er nog een lekkere drol in het veld ligt, of als er eten ligt in het bos moet dat eerst op.

Jarah trekt zich echt helemaal nergens iets van aan en ik denk dat ze daarom ook de zachtmoedigste is.

Ik heb een man die nogal onderhevig is aan verschillende gemoedsstemmingen. b.v. hij voert ze zelf steeds van zijn eten, als hij dan zijn eten laat staan wordt dat gejat, de ene keer lacht hij erom en de andere keer scheldt hij ze verrot ligt maar net aan zijn bui. Jarah heeft daar geen last van maar Tama en Nikkie wel.

Straf interesseert Jarah ook helemaal niet, als ze b.v. een drol opvreet en je zegt er wat van of je zou haar een knal geven steekt ze bij wijze van spreken haar middelvinger op. Buiten deze eigenschap van haar is het een heerlijk hondje, al is zij wel degene die mijn andere honden opnaait met blaffen naar andere honden.

Jarah is een zieltje zonder zorgen. Echt een scheet, al wordt ik soms wel pissig op haar met haar vreetobsessie vooral als er gebarbecued is in het bos en er overal botten liggen.
Laatst gewijzigd door gonnie op 26 sep 2014 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
SH1990
geregistreerd lid

Sorry ging even wat mis..... was niet de bedoeling om 3 keer hetzelfde neer te zetten [FACE WITH COLD SWEAT]
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

SH1990 schreef:
Ben dan toch wel benieuwd waarom...
Lees hier boven het bericht van Gonnie.
Leuke hondjes maar fel en kort van stof en blaffers met grootheidswaanzin .Ook hondjes die je bezig moet houden met veel teveel noten op hun zang.
Geen hondjes om bij je ouders neer te zetten ssamen met een Jack of met de uitlaatdiens mee te geven.
Zoek het in de gezelschapshondengroep , kom je veel beter uit.

.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
SH1990 schreef:
Ben dan toch wel benieuwd waarom...
Lees hier boven het bericht van Gonnie.
Leuke hondjes maar fel en kort van stof en blaffers met grootheidswaanzin .Ook hondjes die je bezig moet houden met veel teveel noten op hun zang.
Geen hondjes om bij je ouders neer te zetten ssamen met een Jack of met de uitlaatdiens mee te geven.
Zoek het in de gezelschapshondengroep , kom je veel beter uit.

.

Nou, dat bezig moeten houden valt wel mee, die van mij slapen zowat de hele dag.
Nou loop ik er s'ochtends anderhalf uur mee en soms langer, s'middags meestal ook anderhalf uur soms een uur.

Maar om ze met een uitlaatservice mee te geven dat weet ik niet, als ze het gewend zijn zal het waarschijnlijk wel kunnen.

Ik loop altijd met mijn hondentrainster in het bos s'ochtends dan ( mijn man is er dan niet bij) zij heeft nogal al vaak opvang honden en dat gaat altijd goed.

Maar inderdaad fel en kort van stof. Precies mijn man. Vooral Nikkie dan. Haha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
SH1990
geregistreerd lid

Gonnie, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp dat het consequent zijn erg belangrijk is. Ik heb geen partner, dus dat is in dit opzicht een voordeel :)

Ik vind het niet erg als de hond wat waaks is, dat geeft mij wel een veilig gevoel, maar uit zich dit in heel veel blaffen?
Over het bijten naar andere honden maak ik me wel zorgen... De JR en mijn hond moeten wel samen kunnen zijn.
M@scha
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Geen enkele hond is geschikt voor jouw situatie.

want?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

SH1990 schreef:Sorry ging even wat mis..... was niet de bedoeling om 3 keer hetzelfde neer te zetten [FACE WITH COLD SWEAT]

heb er al 2 weggehaald :ok:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

SH1990 schreef:Gonnie, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp dat het consequent zijn erg belangrijk is. Ik heb geen partner, dus dat is in dit opzicht een voordeel :)

Ik vind het niet erg als de hond wat waaks is, dat geeft mij wel een veilig gevoel, maar uit zich dit in heel veel blaffen?
Over het bijten naar andere honden maak ik me wel zorgen... De JR en mijn hond moeten wel samen kunnen zijn.
Ligt eraan, de ene Pinscher blaft meer dan de andere, wij gaan sinds iets meer dan een jaar overal apart naar toe omdat Jarah ineens meer is gaan blaffen als we weg zijn en de andere twee gaan mee doen.
Mijn allereerste Pinscher blafte nooit, we dachten eerst dat ze niet kon blaffen, totdat we Bijou de moeder van de honden die ik nu heb kregen, wat een blafferd was dat. Toen ging Kelly ook wat meer blaffen.

Tama en Nikkie kunnen zonder Jarah goed alleen zijn.

Dat bijten kan ook naar mensen zijn het zijn territoriumverdedigers dus als ze aan de lijn zitten vinden ze dat kleine stukje hun territorium. Jarah is de enige die ik laat aaien door kinderen en mensen.
Tama en Nikkie niet. Nikkie weet ik van dat die het echt moet zien dat ze geaaid wordt en Tama is zo haaibaai daar wil ik geen enkel risico mee nemen tegenover anderen.

Al gaat het meestal wel goed als ze los zijn, sommige mensen zijn eigenwijs en aaien toch als mijn hond voorbij komt. Maar als ze aangelijnd zijn wil ik het absoluut niet hebben dat ze geaaid worden. Op Jarah na dan, maar dan neem ik de andere twee even heel kort in mijn andere hand, zodat Jarah geaaid kan worden.
Laatst gewijzigd door gonnie op 26 sep 2014 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
M@scha
Zeer actief

gonnie schreef: Maar inderdaad fel en kort van stof. Precies mijn man. Vooral Nikkie dan. Haha.

:LOL: :LOL: :LOL: lekker ding ben je toch :LOL: :LOL:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Als de JR en jou hond van pup af met elkaar opgroeien dan zal dat vast goed gaan.

Ik heb jaren terug ook oppashonden bij mijn twee Pinschers gehad en dat ging gewoon goed alleen zo oppashond mocht niet aan hun eten komen maar daar kan je op letten door ze apart van elkaar eten te geven.

Met deze haaibaaien neem ik geen oppashond meer in huis.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
SH1990
geregistreerd lid

Het is misschien niet de meest ideale situatie, maar ik zal toch moeten werken.
Hondenbrokken zijn niet gratis :wink:
gonnie
Zeer actief

M@scha schreef:
gonnie schreef: Maar inderdaad fel en kort van stof. Precies mijn man. Vooral Nikkie dan. Haha.

:LOL: :LOL: :LOL: lekker ding ben je toch :LOL: :LOL:
Vind je. Haha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
SH1990
geregistreerd lid

gonnie schreef:Als de JR en jou hond van pup af met elkaar opgroeien dan zal dat vast goed gaan.

Ik heb jaren terug ook oppashonden bij mijn twee Pinschers gehad en dat ging gewoon goed alleen zo oppashond mocht niet aan hun eten komen maar daar kan je op letten door ze apart van elkaar eten te geven.

Dat is een opluchting. Uiteraard groeien ze samen op en de JR is dol op andere honden.

Fijn om eerlijk te horen wat de voor EN nadelen van de Pinscher zijn. Ik vind jouw honden er trouwens ongelooflijk mooi uitzien...
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een volwassen herplaatser, van wie je al kunt weten of hij goed is met andere honden. En of hij goed alleen kan blijven en een hondensport leuk vindt. Het ras doet er dan niet zo veel toe, de geschiktheid des te meer.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Het komt op mij een beetje over of je er wat gemakkelijk over denkt. Is geen verwijt hoor, ik was net zo. :wink: Ik zei enthousiast: "ja hoor, een hond met een uitdaging en een eigen wil lijkt me hartstikke leuk!" En ik bén ook heel blij met onze hond, maar die uitdaging bleek in de praktijk toch vele malen moeilijker dan ik had voorzien. Het heeft letterlijk bloed, zweet en tranen gekost en anderhalf jaar voordat ik grip kreeg op het probleemgedrag en mijn eigen gevoel daarbij. Doordat ik enorm gefrustreerd raakte kreeg ik het namelijk niet opgelost. Die eigen wil? Leuk, hoor. Behalve als ik vloekend achter hem aan kan omdat-ie ineens besluit weg te rennen waar hij normaal altijd keurig luistert. Ik ben gek op Dexter, ik vind het fantastisch dat ik altijd na moet blijven denken en op moet blijven letten, maar soms is dat ook vreselijk vermoeiend en frustrerend en ben ik stikjaloers op 't stel in de buurt met hun blije gup van een Hollandse herder die overal losloopt en leuk speelt met alle honden en braaf luistert.

Wat Gonnie beschrijft is niet de "sociale, vrolijke hond" die jij in je OP noemt. Wat zij beschrijft zijn honden die van zich af durven bijten naar mens en hond en die schaamteloos misbruik maken van alle ruimte die ze krijgen. Misschien is dat precies wat je zoekt, die extra uitdaging, en dan is dat prima. Maar als je gewoon een makkelijke, sociale, blije hond wil die geen problemen gaat opleveren zou ik toch ook even naar wat andere rassen gaan kijken.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Als jou hond ook zo nu en dan ergens anders moet zijn (bij je ouders en hun hond of met de uitlaatservice mee) zou ik gaan kijken naar een hond die goed met andere honden kan.
Wil je overigens per se een pup of eventueel ook een volwassen hond?

Ik zou heel goed kijken wat jij verwacht hoe je leven er uit gaat zien met een hond en hoe (eventueel) "gecompliceerd" je dat wilt hebben. Stel je neemt een Duitse Pincher pup en die blijkt wel bijtgraag te zijn, niet met andere honden te kunnen en een groot jachtinstinct te hebben, heb je dan zin om hard aan de slag te gaan met deze problemen? En als het niet lukt, wat dan?

Risico blijft er natuurlijk altijd, elke hond kan dergelijke problemen hebben. Maar als je er niet op zit te wachten zou ik een ander ras zoeken of eventueel een herplaatser zoals Tekkel zegt.. dan kun je kijken of het in jouw situatie past.
Afbeelding
Afbeelding
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

SH1990 schreef:
Dat is de enige juiste reactie. Bovendien ís er geen ideale situatie. Je hebt zin in wandelen en sport met de hond, je hebt de avond al voor hem gereserveerd, je hebt zelfs al oppas! Absolute onzin dat er geen enkele hond geschikt is.

Verder wat Tekkel zegt; ik zou in jouw situatie ook geen pup nemen. Gewoon zo'n lief, sociaal Roemeentje of zo.

Succes!
gonnie
Zeer actief

Er zijn genoeg wel sociale en vrolijke Duitse Pinschers hoor. Jarah is heel erg vrolijk en Nikkie ook, alleen Tama is niet vrolijk meer omdat ze staar heeft heel af en toe heeft ze een betere dag en heeft ze het buiten naar haar zin maar die zijn maar kort.

Het is echt niet zo dat ze elke dag in een andere hond hangen in het bos.

Er zijn genoeg honden waar het wel goed bij gaat, ik moet wel opletten als er een heel oude hond aan komt dan lijn ik de dames even aan en als ik iemand met een pup zie ga ik voor de zekerheid een andere kant op of ik roep ze naast me en dat gaat prima.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

SH1990 schreef:
gonnie schreef:Als de JR en jou hond van pup af met elkaar opgroeien dan zal dat vast goed gaan.

Dat is een opluchting. Uiteraard groeien ze samen op en de JR is dol op andere honden.

Fijn om eerlijk te horen wat de voor EN nadelen van de Pinscher zijn. Ik vind jouw honden er trouwens ongelooflijk mooi uitzien...
De enige die nog ongeschonden oren heeft is Nikkie, de tweede van links.
De eerste van links is Tama, dan dus Nikkie, Jarah is de derde van links en Bijou is de rechtse. Bijou is drie jaar geleden overleden.

Nikkie raakt af en toe nog weleens opgewonden en dan reageert ze zich af op de oren van haar moeder, en zussen. Meestal is Jarah de klos.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
gonnie
Zeer actief

Ik weet niet waar je woont maar anders zou je s'middags eens mee kunnen lopen. Wij gaan meestal om half drie naar het Hitlandbos in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Kan je zien hoe ze zijn.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dus dan zou niemand die alleen is en werkt een hond kunnen nemen?
Lijkt mij niet hoor.

Natuurlijk is het de ideale situatie als je heerlijk 24/7 met je hond bent. Maar er zal toch een boterhammetje op de plank moeten komen hé.
Als je je leven, naast je werk, zo inricht dat je hond voldoende aandacht, beweging en uitdaging krijgt die hij verdient moet het gewoon kunnen hoor.
Plus dat je ook al over de uitlaatservice praat, prima toch! En dan je ouders nog.

Oké, je sociale leven zal misschien wat anders worden omdat je hond dan wel die aandacht wil als jij thuis bent en misschien even naar vrienden wil. Maar als je een sport gaat doen met je hond kom je daar ook weer (hopelijk leuke :wink: ) mensen tegen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Alex schreef:
SH1990 schreef:
Dat is de enige juiste reactie. Bovendien ís er geen ideale situatie. Je hebt zin in wandelen en sport met de hond, je hebt de avond al voor hem gereserveerd, je hebt zelfs al oppas! Absolute onzin dat er geen enkele hond geschikt is.

Verder wat Tekkel zegt; ik zou in jouw situatie ook geen pup nemen. Gewoon zo'n lief, sociaal Roemeentje of zo.

Succes!
Nou inderdaad, met een beetje moeite kun je best een hond en een baan combineren. Ideaal? Nee, vast niet, maar ik leef zelf ook niet als God in Frankrijk.
Ik ben het er alleen niet mee eens dat je geen pup zou moeten nemen. Het lijkt de laatste tijd wel alsof er niemand nog een pup mag, iedereen moet maar een leuke herplaatster (liefst uit het buitenland) nemen. Als je een paar maanden tijd vrij kunt maken, kun je prima een pup in mijn ogen, zeker als je daarna ook nog oppasmogelijkheden hebt.
ElPerroFantástico
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz

Ongelezen bericht door ElPerroFantástico »

Ik zou een herplaatser overwegen, dan is er vaak wat beter zicht op de eigenschappen van een hond.

Edit: spuit 11
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”