Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Makkelijkst op te voeden ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Gijsstabij

Makkelijkst op te voeden ras?

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Ik was benieuwd naar jullie mening, wat vinden jullie het meest makkelijk op te voeden ras?
Daar bedoel ik mee, dat je met zo min mogelijk tijd en energie zoveel mogelijk resultaat

Ik denk als eerste aan een golden retriever, maar of dat echt zo is of dat dat een vooroordeel is?
kipo
Zeer actief

Re: Makkelijkst op te voeden ras?

Ongelezen bericht door kipo »

Dat is nogal afhankelijk van welk resultaat je verwacht. Een golden retriever zal iha best uitblinken in huishond zijn, maar als waakhond deugen ze meestal niet, ongeacht hoeveel tijd en energie je daarin steekt.
Gijsstabij

Ik bedoel inderdaad een huishond, dus niet een die andere "taken" heeft als waken of jacht

Dus welke hond je het makkelijkst zit, af, aan de lijn lopen, etc kan leren
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Een herder.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een Golden Retriever inderdaad, en herders vanwege hun will to please. Die zijn vaak wat serieuzer vind ik, voor als je geen tijd hebt voor dat gedonder van die Retrievers :wink: Labradors vind ik dan weer zwaar onderschat over het algemeen. Best heel vriendelijk, maar ik vind ze niet makkelijk op te voeden.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Gijsstabij schreef:Ik bedoel inderdaad een huishond, dus niet een die andere "taken" heeft als waken of jacht

Dus welke hond je het makkelijkst zit, af, aan de lijn lopen, etc kan leren
Dat is trainen, niet opvoeden imo :wink:
In dat geval zeg ik ook een herder :cheer: :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Opvoeding en training vind ik 2 aparte dingen. Een herder (mechelaar oid) vind ik denk ik het best te trainen, qua opvoeding is een golden wellicht makkelijker want minder fel en minder hoog energie-niveau
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik vond en vind mijn Husky heel makkelijk.
Die deed alles gewoon, binnen 3 weken zindelijk, nooit in huis gepoept, liep keurig mee aan de lijn en doet dat nog steeds. Enige puntje is loslopen waar ik heel veel tijd in heb gestoken.
Binnenshuis slaapt hij.

De Husky van een vriendin van me is hetzelfde, ook zo'n makke beer die heel fijn luistert zonder al te veel nadenken over opvoeding. Gewoon gedaan.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

De meeste goldens blinken ook niet uit in gehoorzaamheid. Vooral de eerste jaren zijn ze druk druk druk. Daarna gaat het wel. Het ras wat het snelste leert is naar mijn mening een border collie.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Welke hond je makkelijk op te voeden vind hangt vooral af van wat voor soort persoon je bent en wat voor verwachtingen je hebt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als het om elementaire kunstjes gaat denk ik een duitse herder.
die zijn baasgericht, werkwillig, intelligent en -door de bank genomen- net een tikje flegmatieker dan hun belgische broertjes ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
alm@
moderator

Jaap* schreef:Welke hond je makkelijk op te voeden vind hangt vooral af van wat voor soort persoon je bent en wat voor verwachtingen je hebt.
Daarom. Een herder dus :mrgreen:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Jaap* schreef:Welke hond je makkelijk op te voeden vind hangt vooral af van wat voor soort persoon je bent en wat voor verwachtingen je hebt.
Dat. En binnen elk ras heb je weer uitschieters en onderpresteerders...ligt ook erg aan de (communicatie van) de baas. Als je de ene keer "hier" zegt en de andere keer "kom nou", werk je jezelf en je hond ook tegen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik hoor hier veel Golden maar die vind ik niet persé heel makkelijk de eerste twee jaar. Het kunnen drukke, overenthousiaste en lompe honden zijn.

Ik denk dan eerder aan een Shitzu. De eerste shitzu die zich vaak misdraagt, moet ik nog tegenkomen, al kunnen we wel veel van zich af keffen.
Of een Maltezer, ook van die makke en gemanierde hondjes.
Afbeelding
Lemuria

Paisley schreef:Ik hoor hier veel Golden maar die vind ik niet persé heel makkelijk de eerste twee jaar. Het kunnen drukke, overenthousiaste en lompe honden zijn.

Ik denk dan eerder aan een Shitzu. De eerste shitzu die zich vaak misdraagt, moet ik nog tegenkomen, al kunnen we wel veel van zich af keffen.
Of een Maltezer, ook van die makke en gemanierde hondjes.
M'n broertje en m'n zus hebben een Maltezer. Mijn gód wat een ongemanierde krijskeffer. Hun andere hond luistert overigens prima :mrgreen: Shitzu's zijn inderdaad meestal wel relaxte dingen inderdaad.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Mijn golden was het eerste jaar een hieperdepieper stuiterbal. Daar heb ik nog best wat werk van gehad. Nu ze volwassen is, is het wel de meest makkelijke hond die ik ooit gehad heb.

Mijn poedel vind ik ook heel makkelijk. In ieder geval een stuk rustiger als pup dan mijn golden. Maar hij heeft weer andere dingen, hij haalde meer kattekwaad uit.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom is echt vreselijk in training. Althans, het lijkt wel alsof het soms stormt in haar hoofd. Qua opvoeding echter, vond ik haar niet moeilijk. Nou mag bij mij ook best veel, maar bijv. rustig liggen op een terrasje of in een restaurant, mee op visite, niet weglopen, dat soort dingen was allemaal piece of cake. Ze sloopte alleen als de ziekte toen ze jong was, vrat echt alles aan
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:Ik denk ook de Shih Tzu. Kakmakkelijk, pretentieloos en niet al te intelligent dus er hoeft ook al niet echt mee aan de bak gegaan worden qua training om hem tevreden te houden.
Non-agressief, makkelijk met kinderen. Ik ken ze niet anders dan goedgemutst.
Als enig minpuntje zou ik de vachtverzorging aanstippen.
En dat lelijke smoerwerk, gebrek aan karakter, stront aan het kakgordijn,

Of ben ik nu heel negatief ?? :engel:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ayleen vind ik best makkelijk, al zal dat iemand anders meer/sneller resultaat hebben gehad. Ik vond het wel even uitzoeken hoe dat werkte: opvoeding. Zo was ze enorm bezitterig als pup en pakte ze alles op van straat, hele handige combinatie.
Nu is dat over en hoewel ze wel ondeugend is (op een leuke manier) denk ik dat ze een hele fijne hond wordt.

Ik denk vooral dat het aan je verwachtingen ligt en hoe je zelf bent. Als je hond niet aan veel regels gebonden is is hij snel opgevoed.
Zo ben ik niet de meest rustige, geduldige persoon op deze aardbol, en zou ik gek worden van een ras waarvan je weet dat die met een jaar of 3/4 rustiger wordt.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Poedel denk ik, meegaand en makkelijk...
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.

Airdale en Schnauzers redelijk gemakkelijk.
Ruwharige Foxterrier toch weer wat moelijker.
Foxterrier uit werklijn. Bizar en niets voor een beginner. Als ze eenmaal alles onder de knie hebben, een perfecte hond.
De dwergteckel, die ik heb althans doet precies wat ze zelf wil. Moet nog veel leren. Niet echt gemakkelijk dus.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ga voor een langhaar collie. Dat zijn meestal buitengewoon brave, sullige en goeiige honden. Voeden zichzelf zo'n beetje op, zogezegd.
Ze zijn meestal niet al te slim, maar da's een pluspunt voor beginnende baasjes want ze zijn te sukkelig om ongein te verzinnen en aangezien het toch herders zijn, zijn ze bijzonder baasgericht.
En het eerste jaar heb je niet veel vachtverzorging, scheelt dus ook al.
Afbeelding
alm@
moderator

Nanna schreef:
Wolfsblut schreef: De dwergteckel, die ik heb althans doet precies wat ze zelf wil. Moet nog veel leren. Niet echt gemakkelijk dus.
:mrgreen:
Haha :LOL:
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik ga dan ook voor de duitse herder.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb van alles en nog wat gehad aan honden en vond/vind daarvan de golden retrievers het lastigst op te voeden. Heel druk inderdaad en vaak eerst doen en dan pas nadenken :). Toch ben ik weer voor een golden gegaan, want ik vind ze wel heel erg leuk.
De drie Sint Bernard kruisingen die ik heb gehad vond ik het makkelijkst op te voeden. Geen van drieën zijn die ooit ondeugend geweest, nooit hebben ze wat gesloopt en waren van kleins af aan heel rustig.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Gijsstabij

Wat leuk om alle verschillende reacties te lezen!
en mensen die hun "eigen" ras wel of niet aanprijzen, haha

Ik vind mijn stabij echt heel leuk, hij leert snel en als hij eenmaal door heeft (na zo'n drie keer) wat de bedoeling is vergeet hij het niet meer
maar hij kan zeker wel eigenwijs zijn, vooral als hij iets in zn neus heeft

Vind het juist het leuke dat hij niet zo passief is, dat woord gebruik ik maar even voor
op de puppycursus, als we nog even zitten om te vertellen hoe het gaat enzo, zitten sommige hondjes naast de baas afwachtend omhoog te kijken, terwijl gijs de andere hondjes in de gaten houd en op de grond gaat zoeken of iemand nog voertjes heeft laten vallen, haha, heerlijk

Natuurlijk is de leerbaarheid per hond en ras verschillend, daarom vond ik het zo leuk om te horen wat de reacties zouden zijn :)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Mijn stabij is helemaal geen snelle leerling. Vermoed dat hij wat faalangstig is. Hij doet liever iets niet, als hij niet zeker is wat er van hem verwacht wordt. Maar als er iets in zit, dan verleert hij het niet. Vorige week nog de oefening terug plaats gedaan met hem, was zeker al paar jaar geleden dat we dat gedaan hadden en zonder twijfelen ging hij bij zijn riem liggen op afstand.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Heb een retriever reu gehad die als waakhond 0,0% training nodig had. Als huishond was hem opvoeden een pittige klus. :wink:
Probeerde een keer 's nachts iemand door de luxaflex te gluren, stond dus in mijn voortuin. Daar was die errug snel weg want de retriever ging zowat door het raam heen... :goeie:
Op straat moesten mannen niet teveel afwijkend gedrag vertonen want dan begon hij te grommen. Een dronken man die ik aanvankelijk eng vond riep al vanaf een paar meter afstand: "U houdt die hond toch wel goed vast hè, mevrouw?"

En mijn tekkel was een uitstekende waakhond in de auto. Dat ontdekte een agent die zijn hoofd door het raampje wilde buigen... die was zowat zijn neus kwijt, kon ik nog net een zichzelf lancerend hondje in zijn vlucht stoppen. :lol1:
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Bij alles wat ik lees zo op het forum, denk ik altijd, heb ik wel opgevoed?
Het is voor mij het aantrekkelijke van lezen op het forum. Ik ben altijd erg geinteresseerd in gedrag en omgang de interacties enzo. Nooit over opvoeden en trainen nagedacht. Bij mij is het toch meer elkaar kennen. Ik ken mijn hond heel goed en Herman kent mij nog beter, hij past mij als een jas zal ik maar zeggen. Toch vindt niemand mijn hond onopgevoed, integendeel.
Ik kan dus moeilijk aangeven welk ras gemakkelijk op te voeden is. Het hangt er vanaf welke jas jou past denk ik.

Als ik de berichten over raseigenschappen had geweten, had ik geloof ik nooit een hond durven nemen.
Ik ben niet rasvast, maakt ook niet uit of het pup of volwassen hond is, als het binnenkomt, dan leven we met elkaar, nooit over opvoeden nagedacht, wel over wat hij nodig heeft.
Lemuria

lieke schreef:Ik ga voor een langhaar collie. Dat zijn meestal buitengewoon brave, sullige en goeiige honden. Voeden zichzelf zo'n beetje op, zogezegd.
Ze zijn meestal niet al te slim, maar da's een pluspunt voor beginnende baasjes want ze zijn te sukkelig om ongein te verzinnen en aangezien het toch herders zijn, zijn ze bijzonder baasgericht.
En het eerste jaar heb je niet veel vachtverzorging, scheelt dus ook al.
Oh dat klinkt héérlijk, zo'n makkelijke domme koe. Waarom heb ik ook alweer een Stafford :mrgreen:? Omdat Izzy een slimmie is en ik toch wel van een beetje intelligentie hou?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”