Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Buizerd
Moderator: moderatorteam
-
sjm
- Zeer actief
Buizerd
Bij mijn ouders lopen kippen, grote kippen. Brahma's. Die zijn zeg maar 4/5x zo groot als Sally. Grote tuin, wonen afgelegen. Kippen hebben een grote ren, dus geen afgesloten hokje. Sally speelt ook veel buiten.
Nu is er een héle grote buizerd actief daar. Zaterdag kwam Sally onder het bloed binnen, ze was wel rustig. Ze heeft 2 kleine, maar diepe wondjes in haar ene zij en een schaafwond aan haar andere zij. We wisten op dat moment niet hoe het kwam.
De volgende ochtend ligt er een grote kip in 1000 stukjes verscheurd in het grasveld met een enórme buizerd erop. Kip 2 is ook al gesneuveld. Het hok was al beter afgesloten met netten etc, maar het is bijna niet tegen te gaan.. Nu zijn er weer maatregelen genomen bij de kippenren in de hoop dat dit de buizerd tegenhoudt. Het is zo zielig..
We denken dat de buizerd Sally ook te pakken heeft gehad op de een of andere manier.. Een hondje van 2,7kg.. Dat neemt zo'n joekel zo mee natuurlijk.. Dood eng.. Sally mag dus niet meer alleen buiten spelen. Brr. Als zo'n buizerd zo'n enorme kip zo pakt is zo'n klein hondje niks.
Wat kun je doen om een buizerd tegen te gaan?
Nu is er een héle grote buizerd actief daar. Zaterdag kwam Sally onder het bloed binnen, ze was wel rustig. Ze heeft 2 kleine, maar diepe wondjes in haar ene zij en een schaafwond aan haar andere zij. We wisten op dat moment niet hoe het kwam.
De volgende ochtend ligt er een grote kip in 1000 stukjes verscheurd in het grasveld met een enórme buizerd erop. Kip 2 is ook al gesneuveld. Het hok was al beter afgesloten met netten etc, maar het is bijna niet tegen te gaan.. Nu zijn er weer maatregelen genomen bij de kippenren in de hoop dat dit de buizerd tegenhoudt. Het is zo zielig..
We denken dat de buizerd Sally ook te pakken heeft gehad op de een of andere manier.. Een hondje van 2,7kg.. Dat neemt zo'n joekel zo mee natuurlijk.. Dood eng.. Sally mag dus niet meer alleen buiten spelen. Brr. Als zo'n buizerd zo'n enorme kip zo pakt is zo'n klein hondje niks.
Wat kun je doen om een buizerd tegen te gaan?
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Aantal honden: 1
-
Sterre
Re: Buizerd
Jeetje zeg wat is Sally een pechhondje dat ze dit nu weer mee moet maken. Ik heb helaas geen advies maar hoop dat de kippen nu veilig zijn.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik zou de kippen goed afschermen en je hond binnen houden voor een tijdje. Als de buizerd merkt dat er geen kip meer te halen valt, zal hij ook niet jou hondje meer aanvallen. Een buizerd is niet geìntereseerd in kleine hondjes. Ik denk dat je hondje hem gestoord heeft met het jagen op zn prooi waardoor hij een keer is uigevallen.

- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Dat dus. Een buizerd zal een klein hondje niet als prooi zien is mij een door een roofvogelkenner uitgelegd. (ik roep Spike ook altijd meteen bij me als ik een buizerd zie of hoor.)Paisley schreef:Ik zou de kippen goed afschermen en je hond binnen houden voor een tijdje. Als de buizerd merkt dat er geen kip meer te halen valt, zal hij ook niet jou hondje meer aanvallen. Een buizerd is niet geìntereseerd in kleine hondjes. Ik denk dat je hondje hem gestoord heeft met het jagen op zn prooi waardoor hij een keer is uigevallen.

- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Kan het niet zo zijn dat een vos de kippen pakt en de buizerd hem opvreet? hier vliegen veel buizerds en mijn buren hadden ook brahma's maar ik heb nog nooit gehoord dat de buizerds kippen aanvallen.

- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
hier zijn ook een aantal buizerds en ik ben altijd bang voor mijn katten die lekker op het weiland lopen te banjeren. Zou een buizerd een kat pakken?

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ik heb het toch gehad dat ik aan de wandel was met twee parsonpuppen en dat er, toen ze wat verderop aan het spelen waren, drie buizerds boven hen cirkelden. Ik heb toch heel snel de puppen opgepakt.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.Inge O schreef:hoe komt een buizerd dóór netten?sjm schreef:Het hok was al beter afgesloten met netten etc,
Lang, lang geleden had ik een volière. Op een dag hoorde ik buiten een enorm lawaai. Zat er een buizerd bovenop, met zijn poten en snavel het gaas vasthoudend, en maar op en neer springen om te proberen het gaas kapot te krijgen
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Miranda
- Erelid
Ik zeg niet dat het een intelligente buizerd was, ik zeg dat het een volhardende buizerd wasInge O schreef:maar als hij er al doorheen zou komen raakt hij er toch nooit meer uit, met zo'n vleugelspanwijdteMiranda schreef:Nou, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.Inge O schreef:hoe komt een buizerd dóór netten?sjm schreef:Het hok was al beter afgesloten met netten etc,
Lang, lang geleden had ik een volière. Op een dag hoorde ik buiten een enorm lawaai. Zat er een buizerd bovenop, met zijn poten en snavel het gaas vasthoudend, en maar op en neer springen om te proberen het gaas kapot te krijgenI shit you not. Ik was echt verbijsterd.
?
And few will ever climb
- Paisley
- Zeer actief
Roofdieren eten geen roofdieren. En een volwassen hond gedraagt zich als een roofdier. De manier hoe hij zich beweegt, de buizerd recht zal aankijken, niet voor een vogel vlucht, hoe hij ruikt etc. Geen prooi. Op dezelfde manier dat wij mensen niet zomaar een kat het slachthuis binnen zouden dragenInge O schreef:ik geloof er niks van dat een buizerd niet zou proberen om een ienemieniehondje te pakken, waarom zouden ze ook niet?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
We eten geen kat en hond omdat het onze knuffels zijn , onze huisdieren.Paisley schreef:Roofdieren eten geen roofdieren. En een volwassen hond gedraagt zich als een roofdier. De manier hoe hij zich beweegt, de buizerd recht zal aankijken, niet voor een vogel vlucht, hoe hij ruikt etc. Geen prooi. Op dezelfde manier dat wij mensen niet zomaar een kat het slachthuis binnen zouden dragenInge O schreef:ik geloof er niks van dat een buizerd niet zou proberen om een ienemieniehondje te pakken, waarom zouden ze ook niet?We weten net als de Buizerd precies wat we willen eten, ook al hebben we katten nooit geproefd we moeten er gewoon niets van weten.
We willen ze niet eten omdat er een emotionele waarde aan dat beestje zit.
In de tweede wereldoorlog - vooral in de hongerwinter - is menig kat (= dakhaas) genuttigd.
Een ieniemienie hondje gedraagt zich tegenover een buizerd niet als roofdier.
Die schrikt zich in eerste instantie te pletter van zo'n grote vogel, wil vluchten .................. en ........... de rest kan hij niet meer navertellen.
- Paisley
- Zeer actief
We eten geen roofdierenranetje schreef:We eten geen kat en hond omdat het onze knuffels zijn , onze huisdieren.Paisley schreef:Roofdieren eten geen roofdieren. En een volwassen hond gedraagt zich als een roofdier. De manier hoe hij zich beweegt, de buizerd recht zal aankijken, niet voor een vogel vlucht, hoe hij ruikt etc. Geen prooi. Op dezelfde manier dat wij mensen niet zomaar een kat het slachthuis binnen zouden dragenInge O schreef:ik geloof er niks van dat een buizerd niet zou proberen om een ienemieniehondje te pakken, waarom zouden ze ook niet?We weten net als de Buizerd precies wat we willen eten, ook al hebben we katten nooit geproefd we moeten er gewoon niets van weten.
In de tweede wereldoorlog - vooral in de hongerwinter - is menig kat (= dakhaas) genuttigd.
Die schrikt zich in eerste instantie te pletter van zo'n grote vogel, wil vluchten .................. en ........... de rest kan hij niet meer navertellen.

- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Kijk maar even op You tube, zat filmpjes van buizerds die chi's of ander klein grut mee de lucht innemen.
Dus niet alleen meer buiten daar, maar ook zeker aangelijnd!
Ook doen ze het puur om aan te vallen ja en ze kunnen behoorlijk wat schade aanrichten.
Dus niet alleen meer buiten daar, maar ook zeker aangelijnd!
Ook doen ze het puur om aan te vallen ja en ze kunnen behoorlijk wat schade aanrichten.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
-
Lemuria
Een vriendin van m'n moeder had vroeger anders een knijnbruine Chihuahua, waar ze een boswandeling mee ging maken. Op een gegeven moment liep ze over een stukje open vlakte en was de wandeling afgelopen, want de hond ging de lucht in. Mij maak je dus niet wijs dat een roofvogel geen roofdier pakt. Per ongeluk of niet, ook al sleept deze het beest over een afstand van 20 meter en dropt 'm dan, dan breekt zo'n beestje alsnog alles in z'n lijfje.
Weet overigens niet wat voor vogel dit was. Het was een bruine grote in Limburg, dus dan zou ik uitgaan van een buizerd.
Weet overigens niet wat voor vogel dit was. Het was een bruine grote in Limburg, dus dan zou ik uitgaan van een buizerd.
- ranetje
- Zeer actief
Lezen?Paisley schreef:We eten geen roofdierenranetje schreef:We eten geen kat en hond omdat het onze knuffels zijn , onze huisdieren.Paisley schreef:Roofdieren eten geen roofdieren. En een volwassen hond gedraagt zich als een roofdier. De manier hoe hij zich beweegt, de buizerd recht zal aankijken, niet voor een vogel vlucht, hoe hij ruikt etc. Geen prooi. Op dezelfde manier dat wij mensen niet zomaar een kat het slachthuis binnen zouden dragenInge O schreef:ik geloof er niks van dat een buizerd niet zou proberen om een ienemieniehondje te pakken, waarom zouden ze ook niet?We weten net als de Buizerd precies wat we willen eten, ook al hebben we katten nooit geproefd we moeten er gewoon niets van weten.
Die schrikt zich in eerste instantie te pletter van zo'n grote vogel, wil vluchten .................. en ........... de rest kan hij niet meer navertellen.dat doen roofdieren van nature nooit, behalve roofvissen en die malle chinezen of wanneer een roofdier in hongersnood zit. We eten wel paarden, schapen en koeien, dat zijn ook onze knuffels met emotionele waarde maar die gaan toch gewoon de pan in.
Honger maakt rauwe bonen zoet.
Heb je gelukkig nog niet meegemaakt zie ik
Niemand eet zijn eigen rijpaard/knuffelschaap/knuffelkoe
Als er tenminste genoeg te eten is.............
Maar paard, koe en schaap worden nou niet direct als knuffel/huisdier gezien.
En wat Lemuria beschrijft kan dus gebeuren.
Vergissing of geen vergissing.
Hondje is er niet minder dood om.
-
Lemuria
Ze zijn vaak niet echt alleen. Zijn net vlooien. Waar er 1 zit, zijn er gelijk 3000Inge O schreef:kauwen? zo'n kauwtje weegt twee keer niks (250 gram, heb ik net opgezocht), wat zou tegen een pup van 4-5 kg kunnen ondernemenTara schreef:In mijn achtertuin vrees ik minder voor buizerds dan voor kauwen als ik pups heb.? laat staan tegen 13 pups
?
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Oh lijkt me doodeng.
Je vraagt wat je kan doen buizerds weg te houden. Je mag ze blijkbaar niet echt verjagen omdat ze beschermd zijn. Niet dat dat veel uitmaakt als niemand weet dat je ze verjaagd.
Ik lees online dat ganzen zouden kunnen helpen om buizerds uit de buurt te houden, maar daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. Dat valt niet onder verjagen natuurlijk.
Je vraagt wat je kan doen buizerds weg te houden. Je mag ze blijkbaar niet echt verjagen omdat ze beschermd zijn. Niet dat dat veel uitmaakt als niemand weet dat je ze verjaagd.
Ik lees online dat ganzen zouden kunnen helpen om buizerds uit de buurt te houden, maar daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk. Dat valt niet onder verjagen natuurlijk.
-
Lemuria
En dat denk ik wel, want zulke beesten hebben een abnormaal scherpe blik.Tara schreef: Alsof die buizerd vanuit de lucht ziet dat die wawa hem recht aan durft te kijken. Wat een onzin!
Van de vogels beschikken roofvogels over de scherpste ogen. Die zijn van vitaal belang om dagelijks aan de kost te komen. Voor ons is het heel moeilijk voor te stellen dat een buizerd, sperwer, havik of torenvalk vaak van grote hoogte een spitsmuis of roodborst haarscherp in de peiling heeft. Optische zwaargewichten zijn het.
Zo bevatten de ogen van de buizerd per vierkante millimeter acht keer zoveel lichtgevoelige cellen als die van de mens. Maar dat is niet de belangrijkste oorzaak dat Buteo buteo zo haarscherp ziet. Hij beschikt over verrekijkerogen. Met naar voren gerichte blik bedraagt zijn zichthoek namelijk 35 tot 50 graden. Vanuit de lucht kan een roofvogel dus zeer gericht naar beneden loeren. Afzonderlijk kan elk oog 150 graden bestrijken. Dat komt mooi van pas op een boomtak of weilandpaal. Zeker als je daarbij ook nog heel snel je kop kunt bewegen.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Ja klopt.Tara schreef:Roofdieren zijn opportunisten, en die pakken wat ze pakken kunnen. Als die wawa makkelijker voor het grijpen is dan zo'n kip, dan pakken ze die gerust wel hoor. Alsof die buizerd vanuit de lucht ziet dat die wawa hem recht aan durft te kijken. Wat een onzin!Paisley schreef:
We eten geen roofdierendat doen roofdieren van nature nooit, behalve roofvissen en die malle chinezen of wanneer een roofdier in hongersnood zit. We eten wel paarden, schapen en koeien, dat zijn ook onze knuffels met emotionele waarde maar die gaan toch gewoon de pan in.
De stelling "roofdieren eten geen roofdieren" klopt niet.
Dat roofdieren tot op zekere hoogte calculerend zijn in hun prooikeuze, ongetwijfeld.
Maar ik zou mijn hond bijvoorbeeld niet los laten in een groep leeuwen.
Wiel
- ranetje
- Zeer actief
Alleen die wawa durft hem niet recht aan te kijken? 
-
Lemuria
Ik zou overigens investeren in een paar levensechte oehoe-beelden en kijken hoe lang je geen andere roofvogels spot 
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Dat het puur en alleen gaat om hoe een dier reageert, lijkt me ook niet helemaal kloppen.
Tamme konijnen bijvoorbeeld kunnen ook helemaal niet bang zijn voor roofdieren of zich niet gedragen zoals een wild konijn zich gedraagt. En toch worden die zo gepakt.
Tamme konijnen bijvoorbeeld kunnen ook helemaal niet bang zijn voor roofdieren of zich niet gedragen zoals een wild konijn zich gedraagt. En toch worden die zo gepakt.
- Paisley
- Zeer actief
Vaak genoeg gedaan, daar doen ze op het platteland niet moeilijk over.ranetje schreef:Niemand eet zijn eigen rijpaard/knuffelschaap/knuffelkoeop denk ik.

- ranetje
- Zeer actief
Dus?Paisley schreef:Vaak genoeg gedaan, daar doen ze op het platteland niet moeilijk over.ranetje schreef:Niemand eet zijn eigen rijpaard/knuffelschaap/knuffelkoeop denk ik.
- Paisley
- Zeer actief
Dus het is flauwekul dat we bepaalde diersoorten niet zouden eten omdat het knuffeldiertjes zouden zijn, maar dat we een grote voorkeur hebben voor herbivoren net als alle andere roofdieren.ranetje schreef:Dus?Paisley schreef:Vaak genoeg gedaan, daar doen ze op het platteland niet moeilijk over.ranetje schreef:Niemand eet zijn eigen rijpaard/knuffelschaap/knuffelkoeop denk ik.

- Miranda
- Erelid
Nee....maar dat is het andere uiterste van je nogal stellige uitspraak ("roofdieren eten geen roofdieren"). Er zijn nuances tussen die twee, echt waar. In bepaalde landen is hond een delicatesse, overigens.Paisley schreef:Dus het is flauwekul dat we bepaalde diersoorten niet zouden eten omdat het knuffeldiertjes zouden zijn, maar dat we een grote voorkeur hebben voor herbivoren net als alle andere roofdieren.
En een roofdier hoeft ook niet gegeten te worden om gedood te worden door een ander roofdier.
And few will ever climb
- ranetje
- Zeer actief
Ik zie gewoon het verband niet met je uitspraak dat roofdieren geen roofdieren zouden etenPaisley schreef:Dus het is flauwekul dat we bepaalde diersoorten niet zouden eten omdat het knuffeldiertjes zouden zijn, maar dat we een grote voorkeur hebben voor herbivoren net als alle andere roofdieren.ranetje schreef:Dus?Paisley schreef:Vaak genoeg gedaan, daar doen ze op het platteland niet moeilijk over.ranetje schreef:Niemand eet zijn eigen rijpaard/knuffelschaap/knuffelkoeop denk ik.
Want daar hadden we het over weet je nog?
Ik betwijfel of er veel mensen zijn op het platteland (boeren e.d.d) die een knuffelschaap of knuffelkoe hebben
- Paisley
- Zeer actief
Ik knuffel trouwens liever een schaap, koe of paard dan een kat, maar eet de eerste drie met smaak en de laatste niet. Denk ik trouwens, want we bestellen wel eens een rijsttafel en je weet nooit precies wat er in zit!
Wat een heerlijk topic is dit geworden!
Wat een heerlijk topic is dit geworden!

-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Hier hebben we elk jaar een buizerdnest en toevallig al twee keer pups in die tijd. Maar vogelkenners hebben me verteld dat ik niet zo bang hoef te zijn dat ze aangevallen worden. Zelfs een levend konijn is voor buizerds geen echte prooi.
Duiven vangen ze wel (gelukkig). Ik heb 1 x gezien dat een roofvogel (geen buizerd) bij ons een kip pakte, maar een brahma nog nooit.
Duiven vangen ze wel (gelukkig). Ik heb 1 x gezien dat een roofvogel (geen buizerd) bij ons een kip pakte, maar een brahma nog nooit.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close