Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rijdende rechter
Moderator: moderatorteam
- caira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Rijdende rechter
Ben ik de enige die met de onderkaak op de vloer deze uitzending heeft bekeken?
Voor de mensen die het niet gezien hebben:
Marja heeft hond Vikash geadopteerd bij stichting Dogs Adoptions Nederland. De hond heeft een dure operatie nodig en Marja heeft hier niet genoeg geld voor. De stichting is bereid de operatie te betalen, maar na de revalidatie weigeren ze Vikash terug te geven aan Marja. Wie mag de hond houden? Meester Visser moet een besluit nemen over deze emotionele kwestie.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/de-rij ... /de-straat
Voor de mensen die het niet gezien hebben:
Marja heeft hond Vikash geadopteerd bij stichting Dogs Adoptions Nederland. De hond heeft een dure operatie nodig en Marja heeft hier niet genoeg geld voor. De stichting is bereid de operatie te betalen, maar na de revalidatie weigeren ze Vikash terug te geven aan Marja. Wie mag de hond houden? Meester Visser moet een besluit nemen over deze emotionele kwestie.
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/de-rij ... /de-straat
Laatst gewijzigd door caira op 23 sep 2014 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lemuria
Re: Rijdende rechter
Aangezien er 17 miljoen mensen in Nederland zijn, denk ik van niet. Heb 'm zelf niet gezien in ieder geval.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
- Aantal honden: 2
Ja ik heb hem gezien, wat een verhaal en gedoe weer

- christina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
- Aantal honden: 1
- Hanneke2
- Zeer actief
Te bezopen voor woorden natuurlijk. Als stichtingen aansprakelijk zijn voor alle 'verborgen gebreken' bij buitenlandse honden, kunnen ze de boel wel opdoeken, of moeten ze een kapitaal gaan vragen voor elke hond om de risico's te dekken.Machie schreef:Gezien. En Tsja rot voor fokkers en stichtingen...
Als je een dier in huis neemt, ben je daar verantwoordelijk voor, vind ik, en dat is dan ook financieel verantwoordelijk.
Ik moest trouwens wel ontzettend lachen om die podenco die wildenthousiast achter de konijntjes aanging, en die hysterische Martin Gaus.
En wat betreft het oordeel van Martin Gaus: ik vond die twee honden helemaal niet zo lekker met elkaar omgaan. Podencootje had geen tijd voor sociale interactie, veel te druk met snuffelen, maar HD-hondje was nog net niet aan het patsen. Ik vraag me af of ze inderdaad samen gezellig op die bank liggen, maar ik zou zelf geen reu van hetzelfde formaat bij een podencoreu zetten. Maar goed, ik ben geen Martin Gaus.
Ik vind het een slechte uitspraak voor alle partijen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- caira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Ik vond geen van beide partijen geschikt voor de hond. De eiser niet omdat die niet voorbereid was op zo'n geldbedrag, en de stichting niet omdat die in mijn ogen veel te star waren in hun opvattingen
- Hanneke2
- Zeer actief
De stichting werd pas geïnformeerd toen ze de hond in wilden laten slapen, heeft voorgesteld de helft te betalen, mevrouw wilde niks meebetalen, en wilde daarna de hond weer terug. Ik denk dat ik ook had gezegd dat ze die hond nooit meer terug kregen. Als dat star is, vind ik het nog steeds wel heel begrijpelijk.caira schreef:Ik vond geen van beide partijen geschikt voor de hond. De eiser niet omdat die niet voorbereid was op zo'n geldbedrag, en de stichting niet omdat die in mijn ogen veel te star waren in hun opvattingen
Ik vraag me trouwens af of deze zelfde aansprakelijkheid ook geldt voor een hond die je uit het asiel haalt. Als dat niet zo is, is dat wellicht een goeie oplossing voor stichtingen. Plaats de honden via een asiel (en dan liefst wel vanuit opvanggezinnen, zoals asiels dat bijvoorbeeld ook met heel jonge kittens doen) en je omzeilt die bezopen aansprakelijkheid.
- kipo
- Zeer actief
Ik vind 3500,- euro nogal een bedrag. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die daar niet op voorbereid zijn.caira schreef:Ik vond geen van beide partijen geschikt voor de hond. De eiser niet omdat die niet voorbereid was op zo'n geldbedrag, en de stichting niet omdat die in mijn ogen veel te star waren in hun opvattingen
@Hanneke: zoals ik de uitleg van mr Visser begreep, maakt het geen reet uit wie de hond herplaatst. Voor de wet is het een consumentenkoop.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Vikash is weer terug naar de stichting en zit in opvang.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- kipo
- Zeer actief
Huh? Hoezo dan?marian* schreef:Vikash is weer terug naar de stichting en zit in opvang.
- Hanneke2
- Zeer actief
Inmiddels is Vikash weer terug bij DAN. Hij bleek niet zo goed overweg te kunnen met de andere hond van het adoptiegezin.
Haha, wat zei ik? Wat een drol is die Martin Gaus dan toch ook, dat een argeloze kijker dat aan ziet komen en hij niet.
Ook wel heel typerend dat ze het medische gevalletje terug hebben gegeven aan de stichting en de 'nieuwe' hond hebben gehouden.
Haha, wat zei ik? Wat een drol is die Martin Gaus dan toch ook, dat een argeloze kijker dat aan ziet komen en hij niet.
Ook wel heel typerend dat ze het medische gevalletje terug hebben gegeven aan de stichting en de 'nieuwe' hond hebben gehouden.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik denk dat voor een asielhond hetzelfde geldt omdat je daar ook ( zo was het in Velp althans) geen dier in eigendom krijgt en wel te maken hebt met consumentenrecht.Hanneke2 schreef:De stichting werd pas geïnformeerd toen ze de hond in wilden laten slapen, heeft voorgesteld de helft te betalen, mevrouw wilde niks meebetalen, en wilde daarna de hond weer terug. Ik denk dat ik ook had gezegd dat ze die hond nooit meer terug kregen. Als dat star is, vind ik het nog steeds wel heel begrijpelijk.caira schreef:Ik vond geen van beide partijen geschikt voor de hond. De eiser niet omdat die niet voorbereid was op zo'n geldbedrag, en de stichting niet omdat die in mijn ogen veel te star waren in hun opvattingen
Ik vraag me trouwens af of deze zelfde aansprakelijkheid ook geldt voor een hond die je uit het asiel haalt. Als dat niet zo is, is dat wellicht een goeie oplossing voor stichtingen. Plaats de honden via een asiel (en dan liefst wel vanuit opvanggezinnen, zoals asiels dat bijvoorbeeld ook met heel jonge kittens doen) en je omzeilt die bezopen aansprakelijkheid.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Gelukkig werd wel weer duidelijk dat al die adoptiecontracten of hoe ze ook genoemd worden geen enkele juridische waarde hebben zodra de verstrekker van die contracten geen hobbyist is. Dan gaat het om een consumentenkoop net als bij een wasmachine bijvoorbeeld, en mag de koper verwachten dat hij een deugdelijk product krijgt zonder verborgen gebreken. Zijn die er wel, dan moet de verkoper eea kostenloos repareren -- opereren in dit geval.
Vreselijk mens trouwens: krijgt ze op alle punten gelijk van de RR, geeft ze haar Poezelewoesje na een paar weken alweer terug omdat ze toch liever een andere hond heeft
Vreselijk mens trouwens: krijgt ze op alle punten gelijk van de RR, geeft ze haar Poezelewoesje na een paar weken alweer terug omdat ze toch liever een andere hond heeft
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kan wel meegaan in de uitspraak.
Trouwens wie kan zomaar 3500,= op tafel leggen voor een operatie.? En tot hoever qua bedrag moet je gaan om de stichting te plezieren als goed hondenliefhebber.?
Die Gaus , ja wat moet je daarvan vinden.
Trouwens wie kan zomaar 3500,= op tafel leggen voor een operatie.? En tot hoever qua bedrag moet je gaan om de stichting te plezieren als goed hondenliefhebber.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ach, die Gaus werd er ook alleen maar om tv-technische redenen bijgehaald volgens mij. En hij had ook gelijk dat die twee honden op dat moment prima samen gingen. Hoe dat later in één huis gaat, met die nerveuze mevrouw-zonder-hondenverstand erbij kan niemand voorspellen. En we weten niet hóe het precies 'niet ging' 
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Oh wacht ff, dus alle kosten die ik in 4 jaar voor Woezel heb gemaakt vanwege zijn "verstopte" DM kan ik allemaal terug halen???
Dat doe je toch niet!!!!
Ja de eerste DA rekening heb ik naar hun gestuurd, want dat was de volgende dag al helemaal duidelijk, met gezondheidsrapport erbij he..... Ontstoken anaalklieren, kersenoog ontstoken, vlooienplaag, oormijt en een rotte zeer pijnlijke kies.
Maar de rest.... Nee zou nooit in me opkomen en ook ik heb het niet breed en moet goochelen als ik ineens 3500 euro had neer moeten leggen.
Dat doe je toch niet!!!!
Ja de eerste DA rekening heb ik naar hun gestuurd, want dat was de volgende dag al helemaal duidelijk, met gezondheidsrapport erbij he..... Ontstoken anaalklieren, kersenoog ontstoken, vlooienplaag, oormijt en een rotte zeer pijnlijke kies.
Maar de rest.... Nee zou nooit in me opkomen en ook ik heb het niet breed en moet goochelen als ik ineens 3500 euro had neer moeten leggen.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wat een onsympathiek mens zeg, stichting wilde notabene zelfs nog de helft betalen van de operatie na haar chantageverhaal van laten inslapen.
Onbegrijpelijke uitspraak, maar goed ze heeft de hond alsnog weggedaan en dat is misschien maar beter ook.
Onbegrijpelijke uitspraak, maar goed ze heeft de hond alsnog weggedaan en dat is misschien maar beter ook.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dan had ze die hond toch gewoon weer teruggeven zonder verder te zeuren erover.bouvierpoedel schreef:Kan wel meegaan in de uitspraak.
Heeft ze later toch alsnog gedaan ondanks haar krokodillentranen daar.
Zou jou weleens willen horen als een puppenkoper na een jaar jou voor de rechter sleept omdat jij een dure operatie moet betalen.
Kijken of je dan ook zo happig bent om te betalen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Vrouw wou hem in laten slapen omdat ze geen 3500 had .Tineke schreef:Dan had ze die hond toch gewoon weer teruggeven zonder verder te zeuren erover.bouvierpoedel schreef:Kan wel meegaan in de uitspraak.
Zou jou weleens willen horen als een puppenkoper na een jaar jou voor de rechter sleept omdat jij een dure operatie moet betalen.
Stichting ging zich ermee bemoeien dat hun het wel wilde laten doen .
Zij kreeg toen de hond niet terug .
Kon hem wel weer adopteren met nieuw adoptiegeld.
Toen in ene helemaal niet meer omdat zij geen goed baasje zou zijn omdat ze hem de volgende x wel weer in zou laten slapen bij een eventuele operatie en geen controle over de honden zou hebben.
Ja dan kan ik achter die uitspraak staan.
Wat er daarna gebeurt had je niet klunnen voorzien en heeft er ook niets met de uitspraak te maken.
Ja heb het wel eens gehad met een hond en dat heb ik netjes opgelost. Ook toevallig HD en die mensen wilde niet opereren wat ik kon begrijpen.
Heb ze gezegt, kijk hoelang de hond gelukkig kan leven en gooi er pijnstillers in . Gaat het niet meer dan kom je op jouw tijd als ik een nieuw nest heb een pup halen .
Je kunt alles zo moeilijk maken als je wil en dan gaat een ander voor je beslissen in het het geval zoals RR.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Zul je eerst moeten laten uitzoeken wat het is.laeken schreef:hmmm, Bas heeft ook slechte pootjes....

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Was een grapje. Ik zou nooit iemand anders verantwoordelijk gaan stellen voor kosten ed.bouvierpoedel schreef:Zul je eerst moeten laten uitzoeken wat het is.laeken schreef:hmmm, Bas heeft ook slechte pootjes....
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik ook niet , maar dat mens in eerste instantie ook niet.laeken schreef:Was een grapje. Ik zou nooit iemand anders verantwoordelijk gaan stellen voor kosten ed.bouvierpoedel schreef:Zul je eerst moeten laten uitzoeken wat het is.laeken schreef:hmmm, Bas heeft ook slechte pootjes....
Die wilde hem netjes een zachte dood geven ipv pijn en ongemak,..
Maar ja als je als Stichting je daar tegen aan gaat zitten bemoeien dan moet je later ook niet zeiken.

- Zoie
- Zeer actief
nou, die meneer van de stichting vond haar ongeschikt en kreeg gelijk. Dat wil nog steeds niet zeggen dat hij had, misschien kon hij het ook niet voorzien, en had hij een oneigenlijke reden haar die hond niet te geven. Maar het lijkt erop dat hij gelijk had.bouvierpoedel schreef:[Wat er daarna gebeurt had je niet klunnen voorzien en heeft er ook niets met de uitspraak te maken.:
Dat het niks met de uitspraak te maken heeft is wel waar, mevrouw is altijd eigenaar gebleven, er was dus geen sprake van opnieuw plaatsen.
Juridisch zal de uitspraak wel kloppen, ik vind het wel jammer, want dat betekent dat stichtingen zich financieel moeten indekken tegen dit soort claims. Goede stichtingen kunnen dit geld beter gebruiken voor dierenwelzijn.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Zolang een hond onder het consumentenrecht valt blijven dit soort uitspraken van rechters bestaan. Hond is voor de wet vergelijkbaar met een wasmachine.Tineke schreef:Dan had ze die hond toch gewoon weer teruggeven zonder verder te zeuren erover.bouvierpoedel schreef:Kan wel meegaan in de uitspraak.
Voor ons niet, bij ons komt gevoel erbij kijken. Maar helaas is niet elke hondeneigenaar een echte hondenliefhebber.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Gewoon overdoen aan nieuwe eigenaar ipv adoptie en een bedrag laten betalen als zijnde onkostenvergoeding . En beschrijven /laten tekenen dat de hond in aanleg ziek/kapot kan zijn en je geen verantwoordelijkheid neemt.Zoie schreef:nou, die meneer van de stichting vond haar ongeschikt en kreeg gelijk. Dat wil nog steeds niet zeggen dat hij had, misschien kon hij het ook niet voorzien, en had hij een oneigenlijke reden haar die hond niet te geven. Maar het lijkt erop dat hij gelijk had.bouvierpoedel schreef:[Wat er daarna gebeurt had je niet klunnen voorzien en heeft er ook niets met de uitspraak te maken.:
Dat het niks met de uitspraak te maken heeft is wel waar, mevrouw is altijd eigenaar gebleven, er was dus geen sprake van opnieuw plaatsen.
Juridisch zal de uitspraak wel kloppen, ik vind het wel jammer, want dat betekent dat stichtingen zich financieel moeten indekken tegen dit soort claims. Goede stichtingen kunnen dit geld beter gebruiken voor dierenwelzijn.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Maar wat is er mis om de hond een spuitje te geven ipv een operatie van 3500 pieken.? Daar begonj het hele gezeik over dat die Stichting nog steeds wilde bepalen hoe een ander met zijn hond omfgaat terwijl die al lang niet meer van hun was.Branka schreef:Zolang een hond onder het consumentenrecht valt blijven dit soort uitspraken van rechters bestaan. Hond is voor de wet vergelijkbaar met een wasmachine.Tineke schreef:Dan had ze die hond toch gewoon weer teruggeven zonder verder te zeuren erover.bouvierpoedel schreef:Kan wel meegaan in de uitspraak.
Voor ons niet, bij ons komt gevoel erbij kijken. Maar helaas is niet elke hondeneigenaar een echte hondenliefhebber.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Heb de uitzending niet gezien dus kan niet oordelen over de hond in kwestie.
Maar ik heb al vaker de wenkbrauwen opgetrokken bij al die zgn. 'wettelijke' contracten in de hondenwereld. Niet alleen de bekende adoptiecontracten tussen stichting en nieuwe baas, maar ook bij koopcontracten die fokkers aan pupkopers voorschotelen en zelfs uitzetcontracten voor de inzet van honden voor de fok.
Ik heb er trouwens ook wel eens discussies over gevoerd met fokkers en stichtingen die bij hoog en bij laag beweerden dat ze zich zo indekten en dat alles wettelijk geregeld was.
En mijn stelling is altijd geweest: als je een hond koopt, dan is-ie van jou. Contract of geen contract. Een hond is wettelijk gezien een product, net als een auto of een wasmachine.
Op het moment dat je er voor hebt betaald, dan heeft de verkoper er geen fluit meer over te zeggen. Je kan de hond doorverkopen, er mee fokken, wel showen, niet showen, wel of niet castreren. Moet je helemaal zelf weten. Jouw hond, jouw eigendom.
Dat er een 'garantie' op zit, is logisch. Als je een pup/hond koopt die na aankoop boordevol mankementen blijkt te zitten en de koper dus ineens op enorme onkosten wordt gejaagd, dan mag je van de leverancier (stichting/fokker) verwachten dat die of helemaal betaald, of deels betaald of het 'product' terugneemt en er een vervangend 'product' voor terug geeft, of het aankoopbedrag terug geeft.
(Even afgezien van de emotie die daar natuurlijk bij komt. Maar ik kan me zo voorstellen dat de meeste mensen niet even 3500 euro in een oude sok hebben liggen en dat zo'n diagnose je wel even heel rauw op het dak valt.)
Maar ik heb al vaker de wenkbrauwen opgetrokken bij al die zgn. 'wettelijke' contracten in de hondenwereld. Niet alleen de bekende adoptiecontracten tussen stichting en nieuwe baas, maar ook bij koopcontracten die fokkers aan pupkopers voorschotelen en zelfs uitzetcontracten voor de inzet van honden voor de fok.
Ik heb er trouwens ook wel eens discussies over gevoerd met fokkers en stichtingen die bij hoog en bij laag beweerden dat ze zich zo indekten en dat alles wettelijk geregeld was.
En mijn stelling is altijd geweest: als je een hond koopt, dan is-ie van jou. Contract of geen contract. Een hond is wettelijk gezien een product, net als een auto of een wasmachine.
Op het moment dat je er voor hebt betaald, dan heeft de verkoper er geen fluit meer over te zeggen. Je kan de hond doorverkopen, er mee fokken, wel showen, niet showen, wel of niet castreren. Moet je helemaal zelf weten. Jouw hond, jouw eigendom.
Dat er een 'garantie' op zit, is logisch. Als je een pup/hond koopt die na aankoop boordevol mankementen blijkt te zitten en de koper dus ineens op enorme onkosten wordt gejaagd, dan mag je van de leverancier (stichting/fokker) verwachten dat die of helemaal betaald, of deels betaald of het 'product' terugneemt en er een vervangend 'product' voor terug geeft, of het aankoopbedrag terug geeft.
(Even afgezien van de emotie die daar natuurlijk bij komt. Maar ik kan me zo voorstellen dat de meeste mensen niet even 3500 euro in een oude sok hebben liggen en dat zo'n diagnose je wel even heel rauw op het dak valt.)

- Zoie
- Zeer actief
Bij gewone verkoop heb je toch ook dingen als garantie ? Het product moet deugdelijk zijn, anders heb je recht op garantie, of de fabrikant die nu geeft of niet. Maar goed, kan zijn dat het dan anders ligt.bouvierpoedel schreef:[Gewoon overdoen aan nieuwe eigenaar ipv adoptie en een bedrag laten betalen als zijnde onkostenvergoeding . En beschrijven /laten tekenen dat de hond in aanleg ziek/kapot kan zijn en je geen verantwoordelijkheid neemt.
Adoptiecontracten zijn wat mij betreft ook onzin: kan toch niet zo zijn dat ik voor alles verantwoordelijk ben, maar de hond mijn bezit niet is.