Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterilisatie reu verboden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Sterilisatie reu verboden

Ongelezen bericht door Leonie. »

Twee weken geleden vroeg ik mijn dierenarts hoe het zit met sterilisatie van de reu en of het voor mijn reutje geen optie zou zijn. Zij zou toen met Utrecht bellen om informatie in te winnen. Vandaag belde ze mij terug.

Tot haar (en mijn) verbazing is sterilisatie van de reu bij wet verboden. De reden zou zijn dat je in een gezonde hond niet mag snijden. Bij castratie kunnen er medische voordelen zijn, daarom mag dit wel. Ze doen deze procedure dus helemaal niet in Utrecht! Wel zei ze dat ik waarschijnlijk alsnog dierenartsen zou kunnen vinden die dit wel doen.

Ik dacht dat het beter voor mijn hond zou zijn om hem niet te castreren, maar wel onvruchtbaar te maken, maar dit is dus gewoon verboden. Wisten jullie dat?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Sterilisatie reu verboden

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

:80: Oh , wist ik niet , maar maken ze er zelf niet iets van wat het helemaal niet is,.? Eugenlijk geloof ik er geen flikker van omdat het zo onlogiesch klinkt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

viewtopic.php?f=16&t=157004&p=3265928&hilit=sterilisatie+reu+verboden#p3265928

Ja ik wist het dankzij dat topic.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Suuz! schreef:viewtopic.php?f=16&t=157004&p=3265928&hilit=sterilisatie+reu+verboden#p3265928

Ja ik wist het dankzij dat topic.
De link werkt niet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

HUH???
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

bouvierpoedel schreef::80: Oh , wist ik niet , maar maken ze er zelf niet iets van wat het helemaal niet is,.? Eugenlijk geloof ik er geen flikker van omdat het zo onlogiesch klinkt.
Voor mij komt het ook vreemd over, maar onlogisch is het niet.
Wettelijk gezien mag je geen chirurgische ingrepen toepassen op dieren als ze niet medisch gewenst zijn of geen bijdrage zijn voor de (toekomstige) gezondheid van het dier. Castratie wordt dus wel gezien als een ingreep die bij kan dragen aan de gezondheid van een dier (verlagen van het risico op bepaalde kankertypen).
Sterilisatie van een reu is medisch gezien niet noodzakelijk en aldus niet toegestaan :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Dat is wel vaag...

Als ik ooit een reu en teef tegelijk in huis zou krijgen dan zou sterilisatie juist mijn voorkeur hebben. Beetje extra zekerheid voor als ik bij een loopsheid net niet goed genoeg de boel uit elkaar houd. Sterlisatie is minder ingrijpend dan de hele hormoonhuishouding omver kegelen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ja dat zou bij mij precies de reden zijn om voor sterilisatie te gaan. Het is ook nog eens een heel simpele ingreep. Jammer dat het zo ingewikkeld ligt. Typisch zo'n regeltje dat niet altijd goed uitpakt.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Leonie. schreef:Twee weken geleden vroeg ik mijn dierenarts hoe het zit met sterilisatie van de reu en of het voor mijn reutje geen optie zou zijn. Zij zou toen met Utrecht bellen om informatie in te winnen. Vandaag belde ze mij terug.

Tot haar (en mijn) verbazing is sterilisatie van de reu bij wet verboden. De reden zou zijn dat je in een gezonde hond niet mag snijden. Bij castratie kunnen er medische voordelen zijn, daarom mag dit wel. Ze doen deze procedure dus helemaal niet in Utrecht! Wel zei ze dat ik waarschijnlijk alsnog dierenartsen zou kunnen vinden die dit wel doen.

Ik dacht dat het beter voor mijn hond zou zijn om hem niet te castreren, maar wel onvruchtbaar te maken, maar dit is dus gewoon verboden. Wisten jullie dat?
Verboden of niet, het is wel nog prima mogelijkheid. Doen dierenartsen het gewoon onder een andere naam invoeren in het systeem ofzo?
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Leonie. schreef:Ja dat zou bij mij precies de reden zijn om voor sterilisatie te gaan. Het is ook nog eens een heel simpele ingreep. Jammer dat het zo ingewikkeld ligt. Typisch zo'n regeltje dat niet altijd goed uitpakt.
Ik heb het een aantal jaren geleden besproken met een paar DA'en omdat ik er toen over dacht om Luuk te laten steriliseren.
Ook ik dacht dat dat een simpele ingreep zou zijn, maar geen van die DA'en stonden daar om te springen. Het werd/wordt zelden gedaan en daardoor is het ook geen simpelere ingreep dan een castratie.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Leonie.
Zeer actief

Goeie vraag ja. Ik heb geen idee. Weet niemand die dit heeft laten doen.
marian*
Erelid
Contacteer:

Lemuria schreef:
Leonie. schreef:Twee weken geleden vroeg ik mijn dierenarts hoe het zit met sterilisatie van de reu en of het voor mijn reutje geen optie zou zijn. Zij zou toen met Utrecht bellen om informatie in te winnen. Vandaag belde ze mij terug.

Verboden of niet, het is wel nog prima mogelijkheid. Doen dierenartsen het gewoon onder een andere naam invoeren in het systeem ofzo?
Een castratie is volgens mij simpeler.
In Belgie is het geen probleem en wordt het volgens mij ook vaker gedaan.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Volgens die arts was sterilisatie eigenlijk een veel simpelere ingreep.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
marian*
Erelid
Contacteer:

Ja, dank je.
Afbeelding
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

ik weet niet of het nog terug te vinden is, maar destijds is bram de kooiker van linda [zoek stok] gesteriliseerd.
en de reu van cleva/laeken ook dacht ik.
mss reageren ze nog.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik pik deze quote even uit de link, want voor zover ik weet is onvruchtbaar maken van dieren een van de uitzonderingen van het ingrepenbesluit. Dat castratie wel mag omdat het medische voordelen kan hebben, klopt volgens mij ook niet.
bulletjebe schreef:Welnee, onvruchtbaar maken van dieren is niet verboden. Het staat heel duidelijk in de GWWD vermeld:

Artikel 40
1. Het is verboden een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:

a. ingrepen betreffende het onvruchtbaar maken van een dier;

b. ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat;

c. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingrepen;

d. overige bij of krachtens enig wettelijk voorschrift verplichte dan wel toegestane ingrepen.

3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regelen worden gesteld omtrent de wijze waarop en de gevallen waarin de lichamelijke ingrepen, bedoeld in het tweede lid, onderdelen c en d, slechts mogen worden verricht.

GWWD
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik had afgesproken dat mijn reu gesteriliseerd zou worden bij de ster kliniek in spijkenisse.
Dierenarts had die ingreep nog niet eerder uitgevoerd, maar was het met ons eens dat dat de beste optie was en vond het geen probleem zich in te lezen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Leonie. schreef:Goeie vraag ja. Ik heb geen idee. Weet niemand die dit heeft laten doen.
Dapper van Laeken ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

In een grijs verleden heb ik een Westie laten doen. Ook toen al geen gebruikelijke ingreep en daardoor moeilijker dan een standaard ingreep. Maar onvruchtbaar is onvruchtbaar dus ze denken en doen maar even buiten de box hoor
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Leonie. schreef:Goeie vraag ja. Ik heb geen idee. Weet niemand die dit heeft laten doen.
Ja, ik bij mezelf. Ze deden er niet moeilijk over.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb het dus laten doen bij mijn reu. Dierenarts vond het erg leuk en spannend en het was zo simpel niet als het lijkt. Bij mensen kun je de zaadlijders heel makkelijk doorknippen omdat ze heel bereikbaar zijn. Bij de hond niet. Dan moeten ze ze echt gaan zoeken naast de penis. Ze kunnen dus niet zomaar de ballen wat omlaag trekken en een sneetje maken bleek.

Maar de dierenarts had zich prima voorbereid en wij konden onze reu ophalen met 2 nietjes langs zijn penis. Hij was er echt zo weer bovenop en nooit wat aan hem gemerkt.

Wij hebben dat gedaan omdat we een reu teef combi hadden die onder geen beding samen pups mochten krijgen. Puur dus om te voorkomen dat we een nest onplaatsbare pups zouden krijgen tijdens een door de bench dekking of een ander onmogelijk iets. Reu had de loopsheid daarvoor een T shirt om zijn middel, we lieten ze geen seconde alleen en deden ze meestal om en om in de bench of slaapkamer. Toch moet je eens proberen of ze nog hoog loops is. Dan sprong die reu er soms zo snel op dat we toch dachten, ging hij er in of niet? :hmmm: :schrik: :LOL: En meteen zit je weken lang in twijfel terwijl je eigenlijk ook wel weet dat er niet gedekt is. Maargoed, 1 cel en een snelle aanraking, ik werd er toch onzeker van terwijl ik echt wel wist dat wij de honden niet hadden laten dekken.

De reu was hond-agressief en de teef in die periode nog wat mens-agressief. Die twee mochten onder geen beding pups krijgen dus :neenee: :engel: Dat zou een nest heftige bruine grote honden worden en misschien wel 10. Drama als dat was gebeurd. Om die reden naast alle maatregelen ook nog de reu gesteriliseerd. Voor het geval dat ze een deur doorvraten. Een bench open braken. Je weet het gewoon nooit helemaal zeker.

Wij hebben er toen ook voor gekozen de reu te steriliseren omdat hij naar teven in de roedel super was, super met kinderen was, er super mooi uit zag, hij een fantastisch lief karakter had en het domweg een hond was waar je voor geen goud iets aan wilde veranderen. Castreren was dus echt geen optie en de DA gaf ons daarin volkomen gelijk. Die vond ook dat veel reuen er kwa karakter niet op vooruit gaan en als ze eenmaal vechten slaat dat soms over naar alle honden en niet alleen reuen. Zeker bij honden met bloed van stafford ed.

Ik zou het absoluut aanraden als je een leuke reu hebt waar je tevreden mee bent en die je niet wil veranderen. Als het om je jachthond gaat, zeker steriliseren want die vachten worden alleen al een hel als je hem castreren laat.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Mocht iemand nog een dierenkliniek weten waar ze dit ook doen (niet te ver buiten Amsterdam), dan hoor ik her graag!
laeken
Zeer actief

Leonie. schreef:Mocht iemand nog een dierenkliniek weten waar ze dit ook doen (niet te ver buiten Amsterdam), dan hoor ik her graag!
Je moet gewoon wat rondbellen. Je verhaal vertellen en dan hoor je het wel. Want ik kan die kliniek waar wij het gedaan hebben niet op internet zetten omdat het volgens hen wel degelijk verboden is. Utrecht zegt dat ook niet voor niets. Je moet dus even een DA overhalen. Een met echt hart voor honden die ook wil wat het beste is. Komt vast goed.

Als je echt niks kan vinden kan ik je in deze regio een DA aanraden. Zit je wel 1,5 uur in de auto maar waarom zou je dat er niet voor over hebben?
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

@laeken: Ja, precies mijn situatie, behalve dat het best leuke pups zouden worden (Markiesje-Toller), maar dat gaan we toch maar niet proberen ;)

Markiesje is trouwens geen jachthond, maar een gezelschapshond, maar wel met een prachtig glad glanzend lang vachtje. Lijkt me doodzonde als deze ontploft. Maar inderdaad, vooral het karakter zou ik niet willen dat verandert.

Jij hebt je teef dus nooit laten steriliseren? Ik zou die overweging op den duur alsnog maken, maar dat is van later zorg.
Leonie.
Zeer actief

Ja, ik ga gewoon wat rondgekeken. Hoop dan wel een arts te vinden die het al eens eerder gedaan heeft.

1,5 uur in de auto vind ik totaal geen probleem, alleen ik heb geen rijbewijs en moet dan iemand vinden die het ook geen probleem vindt om dit (op een doordeweekse dag zelfs?) te doen. Maar er zit vast wat in de buurt.

Bedankt in elk geval!
laeken
Zeer actief

Leonie. schreef:@laeken: Ja, precies mijn situatie, behalve dat het best leuke pups zouden worden (Markiesje-Toller), maar dat gaan we toch maar niet proberen ;)

Markiesje is trouwens geen jachthond, maar een gezelschapshond, maar wel met een prachtig glad glanzend lang vachtje. Lijkt me doodzonde als deze ontploft. Maar inderdaad, vooral het karakter zou ik niet willen dat verandert.

Jij hebt je teef dus nooit laten steriliseren? Ik zou die overweging op den duur alsnog maken, maar dat is van later zorg.

Nee, teef is intact gebleven voor de rest van haar leven. Ik vond dat veel prettiger. Ook die vachten gaan naar de knoppen en als in jouw geval de teef de Toller is moet je ook echt serieus rekening houden met vacht en vooral spijsverteringsveranderingen. Je kan er een harig vreetmonster aan over houden dat van 1 koekje al dik wordt bij wijze van. Kan, voordat de pro-castratie club op mijn stukje springt. :schrik: :F:

Als je tijd hebt, je honden in huis wonen, je ze geen hele lange dagen alleen laat dan ben je meestal ruim op tijd om een evt baarmoeder-onsteking te zien aankomen. Dan kan de boel er alsnog uit indien nodig. Dat dat gebeurd is helemaal niet zeker. Meestal niet nl. want veel teven krijgen die helemaal nooit. Ik had het risico er wel voor over in elk geval.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ja, dat zijn ook mijn afwegingen hoor. Ik kijk ook even of het geen drama is, de eerste loopsheid. Misschien valt het me mee. Maar goed, dat is voor een ander topic.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Bazooka is hier in de Lingehoeve gesteriliseerd
crutz
Zeer actief