Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De afgelopen week heb ik me eens verdiept in preventief enten, ontwormen en vlooien/tekenbestrijding en concludeerde uit hetgeen ik gelezen heb eigenlijk dat je hiermee vooral 'rotzooi' in je hond stopt.
Mijn pup is nu bijna 20 weken en moet eerlijk zeggen dat ik em na de 12e week niet meer heb ontwormt (met name omdat hij er meer last van leek te hebben dan dat het baat had, hij had enorme diarree). Daarnaast heeft hij in de 12e week een pil gekregen die (als ik het goed heb begrepen) iets met het bloed doet waardoor teken er gelijk uitvallen en hij ook geel vlooien krijgt, deze werkt 3 maanden. Maar volgens mij is de lijst van chemische stoffen in deze pil ook eindeloos.
Tot slot las ik deze week het volgende bericht: http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... bij-honden
Wat er dus eigenlijk op neer komt dat je echt niet ieder jaar opnieuw hoeft te enten. Wat vinden jullie hiervan en wat raden jullie aan? Al die keuzes maken me een beetje gek
Een pup ontworm ik nog 2 of 3 keer als ze thuis zijn, daarna niet meer.
De volwassen honden ontworm ik ook nooit tenzij ik er aanleiding voor heb om het wel te doen.
Vlooien en tekenspul gebruik ik niet, vlooien hebben ze nog nooit gehad en die enkele teek haal ik er gewoon af.
Een pup ent ik volgens het normale vaccinatieschema (dus op 6,9,12 weken) daarna doe ik op 1 jaar leeftijd nog een keer de gehele cocktail.
Vanaf het jaar daarna ent ik ze alleen nog maar in het voorjaar tegen lepto.
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha! schreef:Een pup ontworm ik nog 2 of 3 keer als ze thuis zijn, daarna niet meer.
De volwassen honden ontworm ik ook nooit tenzij ik er aanleiding voor heb om het wel te doen.
Vlooien en tekenspul gebruik ik niet, vlooien hebben ze nog nooit gehad en die enkele teek haal ik er gewoon af.
Een pup ent ik volgens het normale vaccinatieschema (dus op 6,9,12 weken) daarna doe ik op 1 jaar leeftijd nog een keer de gehele cocktail.
Hier idem behalve de lepto. Die laat ik ook niet zetten. En zo héél af en toe als ik echt veel teken op de honden vind, gebruik ik een pipetje. Als dat eens per 3 jaar is, is het veel.
Ontvlooien doe ik als vlooien vind, niet bij 1 vlo, maar bij een aantal. Teken hebben ze hier nog nooit gehad, dus behandel ik ook niet preventief tegen, tenzij we naar een gebied gaan waar ze veel voorkomen.
Entingen, wel de puppy entingen en de grote cocktail als ze 1 jaar zijn, daarna om de 3 jaar voor de hond die mee gaat trainen. Elk jaar enten doe ik sowieso niet met entingen die 3 jaar geldig zijn. De hond die niet mee gaat met trainen wordt getiterd, wat ervoor gezorgd heeft dat ze de komende jaren niet geënt hoeft te worden. Volgend jaar laat ik haar weer titeren.
Ontwormen alleen als er aanleiding is, maar geef ik niet tegelijk met entingen. Als pup ontworm ik nog 3 keer, maar ook niet tegelijk met entingen. Ik zorgde dat daar een week tussen zat.
samantha! schreef:Een pup ontworm ik nog 2 of 3 keer als ze thuis zijn, daarna niet meer.
Hier idem behalve de lepto. Die laat ik ook niet zetten. En zo héél af en toe als ik echt veel teken op de honden vind, gebruik ik een pipetje. Als dat eens per 3 jaar is, is het veel.
De lepto is voor mij ook een twijfelgeval.
Macho heb ik dit jaar niet meer de lepto gegeven.
Jack & Jones heb ik over getwijfeld maar die heb ik nog wel gedaan ivm de trainingen en jachten.
Wat ik daar volgend jaar mee doe weet ik nog niet, ik heb het wel al staan hier maar weet nog niet of ik ze daadwerkelijk ga enten (ik heb het vermoeden dat Jack zijn ziek zijn iets met de enting te maken kan hebben gehad).
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Ik ben er nu best heel erg mee bezig nu Indy met die jeuk zit.
Dan ga je toch meer en meer nadenken over wat je allemaal in je hond stopt. Ontwormen deed ik tot nu toe eens per jaar. Maar ik wil nu eerst mestonderzoek laten doen.
Vlooien en teken zit ik nog over te verzinnen. Aan het zoeken naar alternatieven.
Enten wil ik de volgende ronde eerst titeren voor ik alles er weer in spuit. Onze dierenarts is daar ook mee begonnen sinds een tijdje.
entingen als pup 6,9,12 weken, 1 jaar en daarna eens in de 3 jaar. Waarschijnlijk als ze oud zijn niet meer.
Lepto elk jaar omdat ze graag in water spelen.
Rabies eens in de 3 jaar zodat ze mee naar het buitenland kunnen.
Ontwormen alleen als pup gedaan.
Ontvlooien dit jaar en vorig jaar in de zomer omdat we ook echt vlooien hadden (waarschijnlijk met dan aan de kattenbeesten), aangezien ik de ervaring heb dat Bolfo daarvoor het beste werkt en niet tegen teken beschermt niets tegen teken gedaan.
Het stuk staat vol met halve waarheden en onwaarheden en toen ik "Formaldehyde ( kankerverwekkend ) is net zo gevaarlijk als asbest en plutonium." tegenkwam ben ik gestopt met lezen.
Ik vind het heel goed dat er kritisch naar medische behandelingen gekeken wordt, maar helaas staan er veel indianenverhalen op het internet.
Eigenlijk dit.
Wel ent ik vlak voor vakantie ivm pension maar ga ik niet weg dan ent ik ook niet.
pom is volledig geent in haar puppytijd en vorig jaar heb ik haar de cocktail gegeven (toen was dus net een jaar). Ik moet nog even bekijken of die 3 jaar geldig is, want in mijn boekje staat dat ik me na een jaar weer mag melden Maar als het 3 jaar geldig is doe ik dat niet, dat vind ik nogal onzinnig
Ik heb het idee dat de mensen op het hondenforum hier wel een uitzondering op zijn. Klopt dat?
Als ik mensen in mijn omgeving spreek met honden, gebruiken die eigenlijk allemaal preventief een middel tegen vlooien en teken.
Ook mensen die het niet breed hebben.
Kirra schreef:Ik heb het idee dat de mensen op het hondenforum hier wel een uitzondering op zijn. Klopt dat?
Als ik mensen in mijn omgeving spreek met honden, gebruiken die eigenlijk allemaal preventief een middel tegen vlooien en teken.
Ook mensen die het niet breed hebben.
Hier wisselt het enorm. Ook een heel aantal mensen die hier niet zitten doen het niet, omdat ze ervaren hebben dat het niet nodig is bij hun honden. Maar veel meer mensen doen het wel. De dierenarts zegt dat het hoort en dan doen ze dat.
Joy is al al een ouder hondje en ik laat zo weinig mogelijk enten. Wel de rabies zodat ze mee kan naar het buitenland. Naar een kennel gaat ze niet, en zwemmen doet ze ook niet.
Ze heeft een moeilijke huid, dus behandel wel regelmatig voor vlooien en teken (wil niet dat ze risico loopt op nog meer huidproblemen).
Ontwormen toevallig alleen dit jaar omdat we in Frankrijk zijn geweest (ivm hartworm).
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017 Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Hier geen preventieve ontworming/ontvlooing/tekenbehandeling en de hond is nu 3 jaar niet geënt en of we dat nog gaan doen, ik betwijfel het (i.v.m. allergieën en intoleranties, hij zwemt niet). Hij is toevallig eind augustus via een pil tegen vlooien behandeld. Hij had er 1 lopen en hij ging nu toch aan de prednison, dus het risico op extra jeuk was heel klein. Wormen is hij half april nog op getest via Het Woud d.m.v. mestonderzoek. Hij was volledig vrij terwijl hij al jaren niet ontwormt is.
sbientje schreef:pom is volledig geent in haar puppytijd en vorig jaar heb ik haar de cocktail gegeven (toen was dus net een jaar). Ik moet nog even bekijken of die 3 jaar geldig is, want in mijn boekje staat dat ik me na een jaar weer mag melden Maar als het 3 jaar geldig is doe ik dat niet, dat vind ik nogal onzinnig
Als het goed is staat er bij waarvoor je je "moet" melden
Dat zou dus wel eens de Weil kunnen zijn en misschien kennelhoest als je dat laat enten.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje schreef:pom is volledig geent in haar puppytijd en vorig jaar heb ik haar de cocktail gegeven (toen was dus net een jaar). Ik moet nog even bekijken of die 3 jaar geldig is, want in mijn boekje staat dat ik me na een jaar weer mag melden Maar als het 3 jaar geldig is doe ik dat niet, dat vind ik nogal onzinnig
Als het goed is staat er bij waarvoor je je "moet" melden
Dat zou dus wel eens de Weil kunnen zijn en misschien kennelhoest als je dat laat enten.
nee staat gewoon de datum waarop er weer gevaccineerd moet worden, maar je hebt wel gelijk, heb aan weil niet gedacht. Kennelhoest laat ik niet enten, zie er het nut niet zo van..
Prima dat er kritisch gekeken wordt naar wat er allemaal je hond in gaat. Maar vergeet niet dat dit momenteel kan door het actieve entbeleid wat al jaren gevoerd wordt. Dat heeft er nl voor gezorgd dat we in NL nog maar heel weinig van deze ziektes tegenkomen.
* * * People say that money cannot buy you happiness.............. but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Ik ent jaarlijks tegen Weil, en om de 3 jaar krijgen ze de grote cocktail en rabiës.
Ontwormen doe ik niet, preventief schijnt het sowieso niet te helpen.
En ontvlooien momenteel wel even omdat ik een tijdje terug wat vlooien zag lopen, maar in principe normaal gesproken niet.
Tulp schreef:Prima dat er kritisch gekeken wordt naar wat er allemaal je hond in gaat. Maar vergeet niet dat dit momenteel kan door het actieve entbeleid wat al jaren gevoerd wordt. Dat heeft er nl voor gezorgd dat we in NL nog maar heel weinig van deze ziektes tegenkomen.
Daarom laat ik mijn honden ook met enige regelmaat titeren. Is ook een vorm van bescherming maar in plaats van linksom ga ik rechtsom.
de sporthond wordt jaarlijks geënt.
Ontvlooien doe ik niet, nog nooit vlooien gezien (geef wel lookpoeder en biergist, krijgen de paarden ook)
Teken heb ik dit jaar bravecto gegeven na een weekendje Ardennen waarbij ik 10tallen ongewenste gasten meehad op de honden naar huis
Ontwormen niet, de paarden doe ik wel 2 maal per jaar en dan durf ik wel de honden en katten ook eens een ontwormingspil te geven.
Als pup volledig geënt en ontwormd, op 1 jaar de cocktail en die krijgt ze nu eens in de 3 jaar. Lepto enting krijgt ze wel en rabiës eens in de 3 jaar.
Ontwormen doe ik niet, behalve na vakantie in het zuiden van Europa (hartworm).
Vlooien en teken komen hier geregeld voorbij dus daar gebruik ik wel preventief een band voor, maar omdat dat ook niet ideaal is nu aan de Bravecto. Ze heeft van geen enkel middel ooit bijwerkingen gehad gelukkig.
Ik heb in ieder geval m'n katten nog nooit geënt. Bij Izzy weet ik het nog niet zeker, er zit hier een kliniek in de buurt die titerbepalingen doet, m'n eigen dierenarts doet dit niet/schoorvoetend ("een hond dien je gewoon elk jaar in te enten"). Moet ik nog even uitzoeken. 6-9-12 weken-entingen heeft ze gehad. Vlooien en wormen doe ik niet preventief, dat heeft m.i. geen zin. De katten krijgen regelmatig een beetje knoflook door hun vlees en daar heb ik werkelijk nooit een vlo op gezien. Dat ga ik met Izzy ook maar eens proberen.
Het enige wat ik prefentief doe is enten. Dit vanwege mijn werk en rabiës ga ik er ook voortaan elk 3 jaar bij doen. Kennelhoest doe ik dan weer nooit.
Ontwormen doe ik niet, ik heb 2 jaar lang meegedaan met het onderzoek in Utrecht en al die tijd had ze geen wormen. Ontvlooien en spul voor teken doe ik ook niet, teken heeft Noah 1x gehad na een wandeling in de Limburgse bossen, dat was de enige keer in 6 jaar tijd.
Oke, dus in ieder geval kan ik jaarlijks enten wel achterwege laten. Dan wel nog de enting doen als hij een jaar oud is en daarna om de 3 jaar een titerbepaling laten doen.
Ik denk inderdaad dat ik ontwormen nog een keer doe (heb toch nog 1 tablet liggen) en dat ik het daarna niet meer doe.
Mbt de ziekte van Weil: kan ik aannemen dat deze niet nodig is als je hond nooit zwemt en nooit bij stilstaand water komt?
Enten doe ik als pup en daarna elke 3 jr de coctail en rabies en jaarlijks de weil enting.
Ontwormen doe ik niet ben daar bijna een hond aan kwijtgeraakt. Tenzij ze naar een land gaan waar hartworm is. Dan moet t maar.
Vlooien nooit.
Goed dat jij je er zo goed over inleest.
Het is inderdaad niet goed!
Ik ben bij een lezing geweest bij mijn dierenarts over ontwormen en vacineren.
Ontwormen moet je tot een half jaar doen, omdat puppen sowieso wormen hebben. Deze hebben ze mee gekregen van de moeder, en moeten goed verwijderd worden.
Ik heb mijn hond ook tot een half jaar ontwormt. Nu doe ik mestonderzoeken om te bepalen of hij wormen heeft. Omdat hij vers vlees krijgt, is de kans minder groot op wormen.
Hij is nu 3 en nog geen wormen gehad.
Ik heb hem tot 1 jaar geënt, en doe nu titertesten (bloedtest) bij hem. Hij heeft alle entstoffen nog voldoende in zijn lichaam zitten.
Enten is goed, maar niet te veel. Daarom is een titertest goed! Dan kan je op maat enten.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt! [/URL][/url]