Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoever max met je hond wandelen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 2

Hoever max met je hond wandelen?

Ongelezen bericht door Romy_ »

Zoals de titel zegt:

Hoever zou jij maximaal met jouw hond lopen?

Mijn hond is erg actief , jong en ook redelijk getraind vind ik zelf, ik heb het natuurlijk langzaam opgebouwd (ook voor mezelf haha) maar afgelopen weekend heeft ze bijvoorbeeld 15km gelopen.

De manier waarop zij loopt is het eerder 20km ;) Heen en weer rennen etc. Thuis had ze nog energie over om te spelen.

Ik ben aan het twijfelen of ik haar 4 oktober meeneem naar 20km veluwe wandeling. Tussendoor zal ik dan wat vaker 15km lopen om haar hierop voor te bereiden (en mezelf ;))

Wat is verantwoord? Kijk jij naar wat je hond kan? Of moet je voor je hond kiezen om minder ver te gaan bijvoorbeeld en zorgen dat ze meer rust nemen?
Dinos

Re: Hoever max met je hond wandelen?

Ongelezen bericht door Dinos »

Dat ligt natuurlijk aan je hond en in ons geval de temperatuur , Dinos en Luna en Tommy kunnen best ver lopen maar zeker bij de molosser is temperatuur heel belangrijk.
Romy_
Zeer actief

Hier is temperatuur inderdaad ook erg belangrijk, zaterdag was het niet warm en miezerde het een beetje. Die wandeling in oktober zal ook kouder zijn. Als het 25 graden is of warmer kan ze dat niet.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Een gezonde hond zonder beperkende lichaamsbouw kan minimaal alles lopen wat een normale baas ook kan, zeker als het een beetje opgebouwd wordt.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier wandelen we regelmatig zo'n kilometer of 30, dan kom ik thuis en kijken ze me aan wat we nu gaan doen :mrgreen:
Een gezonde schnauzer kan 20km prima aan hoor :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Die van mij worden pas lekker warm na een uurtje of 2. Tja de border collies dan. De Schotse Collies hadden het bij de oefenrondje na een uur of 2 wel gehad en dribbelde naast ons mee, terwijl de border alleen maar gekker en gekker.

Soms gaan ze op lange dagtochten wel juist aan de heupgordel. Dat weten ze dan ook, dat betekend dus spaarzamer met je energie omgaan. De max geeft de hond aan. Bij de Borders is die niet snel bereik, bij de schotten in vergelijking best snel.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kijk naar je hond, ik denk dat je het wel merkt als het teveel is. Het zou in ieder geval voor een gezonde hond niet zo'n probleem moeten zijn.
Voor Apple is een km of 15 echt wel de max momenteel.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Romy_ schreef:Hoever zou jij maximaal met jouw hond lopen?
Nou.... ík zou max 10 à 15km lopen met de hond. Maar dat ligt aan mij, niet aan de hond :engel: .

Met de baas loopt piep moeiteloos 45km. Voor piep ligt de beperking vooral in de temperatuur: ze heeft het snel warm. Als ze dan weer even heeft kunnen afkoelen onderweg loopt ze weer net zo fit als aan het begin.

Mister heeft een zwakke achterhand en slechte coördinatie achter, maar dat is al flink verbeterd. Inmiddels kan hij een wandeling van ruim 10km prima aan :ok: .
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kat1 »

Aiko is op zich heus wel wat kilometers gewend. Maar toen we zondagochtend drie en een half uur bezig zijn geweest met commandotraining, met de bal spelen, razen in de bossen en los in een omheind veld, werd het hem wat te gortig en ging meneer vol in de ankers. :mrgreen: net een ezel, vooral koppig blijven staan. Toen we eventjes wat gepauzeerd hadden (eventjes de borstel er door halen) besloot meneer om toch maar weer mee te komen.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Geheel afhankelijk van de hond zelf. Leeftijd b.v. En opbouwen.
Ik loop nu ca. 10 en nog eens 10 km per dag totaal 20 dus. De honden minimaal het dubbele. Kunnen ze gelukkig makkelijk hebben.
Haha, toen ik nog in Almere-stad woonde en het 1 en al oerwoud was naar A- Haven, fietste ik 40 km met destijds mijn 3 reuen. Alleen de terrierachtige was zo slim om op een gegeven moment bij de fiets te blijven :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat dit wel een interessant artikel is: http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... d-te-veel/

Persoonlijk denk ik dat een wandeling van een kilometer of 20 bij een gezonde en functioneel gebouwde hond prima kan, maar niet dagelijks, eigenlijk wat ook in het artikel staat.
Zelf heb ik gemerkt dat mijn hond aan het einde van een wandelweek in de bergen minder goed prikkels kan hebben en eerder uitvalt om niets, een teken dat wat in het artikel staat voor mijn hond zeker opgaat.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een poos geleden zag ik een documentaire over pelsjagers in de Russische taiga. Die mensen zijn in hun eentje, vaak samen met een hond, lange perioden in die onmetelijke wouden onderweg.
De honden lopen enorme afstanden naast de sneeuwscooter. Soms wel 150 km/dag.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Dit is em trouwens. Prachtige film.
http://www.imdb.com/title/tt1683876/
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb de max van mijn hond nog nooit bereikt. Ik ga wel eens op de eilanden de hele dag wandelen en fietsen, en mijn hond blijft zig-zaggend de duinen afstruinen naar konijnensporen. Ze gaat maar door. Ze is pas moe als ze thuis is.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik zou niet zo snel bang zijn om met een gezonde hond te lang/te ver te lopen. De gemiddelde hond houdt het vaak veel langer vol dan de gemiddelde baas.
Romy_
Zeer actief

LongFields schreef:Ik denk dat dit wel een interessant artikel is: http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... d-te-veel/

Persoonlijk denk ik dat een wandeling van een kilometer of 20 bij een gezonde en functioneel gebouwde hond prima kan, maar niet dagelijks, eigenlijk wat ook in het artikel staat.
Zelf heb ik gemerkt dat mijn hond aan het einde van een wandelweek in de bergen minder goed prikkels kan hebben en eerder uitvalt om niets, een teken dat wat in het artikel staat voor mijn hond zeker opgaat.
Heel interessant! Mijn hond voldoet wel aan die standaard eisen... 1 groot rondje van 1-1.5uur per dag en nog 2-3 kleine plas rondjes van 1km/15min ruiken :P

In het weekend als ik meer tijd heb ga ik dan graag verder en dat is dan bijv 10-15km in ongeveer 3-4 uur.

--

Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze hun hond echt verplicht kort moeten houden omdat ze zelf geen grens aangeven.

Mijn vorige hond was een bouvier/mechel dus die zag ik ook meer als een werkhond. Die moest meer beweging hebben dan een schnauzer dacht ik dan. Daarom ben ik vanzelf wat voorzichtiger met haar. Alhoewel ze in de praktijk misschien wel meer energie heeft dan mijn vorige hond :P

Dus, moet ik haar dan verplicht rust gaan geven ?, ga je dan denken.

Fijn om te horen dat meer mensen grotere stukken lopen met de hond!
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Met Dieber heb ongetraind 3 dagen achter elkaar 30 km gelopen. Dieber had nergens last van, sommige stukken vond ze saai omdat dat aangelijnd was.
Ik liep iets minder soepel aan het eind van elke dag.
Haar lontje was op dag 3 wel wat korter geworden, dat had niet met de afstand te maken maar wel 3 hele dagen in een groep "vreemde" honden lopen en het huisje delen met die honden.

Ik denk dat je vooral naar je eigen hond moet kijken, Daan heeft altijd een schurft hekel gehad aan lange afstanden lopen. Die had tijdens een wandel vakantie in Frankrijk na 20 a 25 km zoiets van nou gaan we wel iets leuks doen he? en dan gingen we nog zwemmen en kajakken ed.
Dieber vind het juist geweldig om lang samen op pad te zijn.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Met Zorro (ruim 13 jaar oud) zou ik denk ik niet meer dan 20 kilometer lopen. En dat ook niet dagelijks. Aan de andere kant, hij kan nog makkelijk 12 kilometer naast de fiets zolang ik af en toe stop. Dalí heeft denk ik niet een max die ik ga bereiken voor ik het zelf spuugzat ben :D
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Ik loop minstens elke dag een uur, plus minus 4km met mijn beide papillons. En af en toe een grotere wandeling. Ze konden laatst prima een 17 km lange route aan door bos, modder en regenachtig weer. De dag daarna doen we rustig aan en alleen korte rondes.
Mit schreef:Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Misschien het idee van; de pootjes zijn al zo kort ze mogen niet te ver afslijten?
Ook kleine hondjes kunnen net zo goed grote afstanden lopen toch?
~Anniek
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom is nu mee op wandelvakantie. Vandaag voor de vierde dag een flinke afstand afgelegd (gemiddeld zon 20km per dag). Vandaag was een lange dag en ze was onderweg al moe. Normaal merk ik daar zelden wat van maar nu dus wel. Sinds we uitgewandeld zijn ligt ze te slapen, en ook echt diep. Ze kan zich gelukkig goed ontspannen en herstelt ook wel weer

Overigens loop ik normaal ndagelijks gewoon 1 a 2 uur met haar en dat is ruim genoeg. Ik zou ook geen zin hebben elke dag 20 km te lopen, alsjeblieft niet. Heb ook weleens een dag dat ik helemaal geen zin heb, dat moet ook kunnen vind ik. Dan houden we het bij een paar kortere wandelingen
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Romy_ schreef:Wat is verantwoord? Kijk jij naar wat je hond kan? Of moet je voor je hond kiezen om minder ver te gaan bijvoorbeeld en zorgen dat ze meer rust nemen?
Ja, ik kijk wel naar mijn hond. Die kan prima een wandeling van 20 km aan, maar dat hoef ik met Mila niet drie dagen achter elkaar te doen. Dan heeft ze te weinig hersteltijd (mentaal bedoel ik dan vooral) en wordt ze een helse furie. :schrik:
Mila moet ik sowieso afremmen. Die wil het liefst de hele wandeling spelen met ballen en flesjes, en heeft dan echt niet in de gaten dat ze moe wordt.

Ik denk dat bijna alle gezonde, niet heel oude honden, een wandeling van 20 km fysiek prima aankunnen, zeker als ze geregeld een flinke wandeling maken. Dus daar zou ik me in jou geval totaal geen zorgen om maken.
Je kunt altijd wat stukjes aanlijnen, zodat ze even gas terug moet nemen.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Hier is het zeker temperatuur afhankelijk. Overdag met 30 graden wil hij amper de deur uit, in de avonduren 5 x achter een bal aan en dan 15 min. hijgen in de schaduw.
V.a echter 2 uur gelopen waarvan ergens halverwege een stuk van een half uurtje al ballend (dus daar legt hij de route ongeveer 4 x af)
En in de winter, hoe kouder hoe liever, kan hij bezig blijven.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Cleva schreef: Hij blijft gaan, hoor. Maar als hij na 2 minuten in de auto al in coma ligt vind ik het teveel. Ik vind het flauw om zijn terriergetrouwe doorzettingsvermogen te verwarren met wat hij aankan.
Hij zwemt zich het apezuur voor balletjes en zelfs als hij half zinkt gaat hij er weer in als ik blijf gooien maar zo doen we dat hier niet.
Precies, hier net zo. Wandelen doe ik geen kilometers want dat wil nog niet zo goed. Sowieso met wandelen heeftie na anderhalf uur, soms wel eerder.. gewoon geen zin meer.
Rennen en vliegen stopt hij gewoon niet meer mee. Laatst bij mij ouders, rennen, vliegen, met de tuinslang gek doen, met mn pa spelen, met de bal met het touw, vervolgens anderhalf uur gewandeld en je moet menen dat hij dan ophoud.
Zodra we dan in de auto stoppen gaan de lichten direct uit, zegt wel genoeg dus.. die was kapot! Maar doorgaan zal ie, als hij de kans krijgt!
Afbeelding
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Wat cleva zegt.

kijk naar je hond. Voor een keer is 20k geen probleem, standaard lijkt mij wat veel. Sam vond het vroeger heerlijk om een paar uurtjes te gaan lopen. Nu zijn dat minuutjes en doen we meer dan is hij echt van slag als in hijgen en in alle geparkeerde auto's willen klimmen, ook als dat bij ons in de straat is en hij dus goed weet dat hij haast thuis is. Daarna slaapt hij ook heeeel diep. Dan is het te ver geweest, dat doen we dus ook niet meer
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

De dagelijkse rondjes wisselen hier van 8 tot 15 kilometer. Bij langere afstanden, die niet wekelijks gedaan worden, geniet ze echt. Maar dat is dan meer struinen met de baas, er wordt dan niet veel gerend of gespeeld maar juist de rust van het platteland opgezocht zonder andere mensen of honden er bij.
Ze wordt meer moe van spelen met haar vriendinnetje, waarbij soms hemelsbreed maar 5 kilometer wordt afgelegd, maar dan wel in bijna 3 uur tijd met veel rennen en muizengraven enzo... Dan is ze echt op voor de rest van de dag. Dus daarin moeten wij haar meer beperken dan in de 'gewone' kilometers.

We wisselen het wel af natuurlijk, en letten op de temperatuur buiten. En ze geeft zelf ook wel eens aan een dagje minder te willen, met slecht weer soms, en dat kan ook prima.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sneeuw gaat gewoon wel door, al vind die wandelen stom zeg maar, dat moet sneller, een enkele keer een grote afstand met Van Gils is geen enkel probleem, maar dat moet niet dagelijks, sterker nog, hij vind t geen enkel probleem om een keer de lange wandeling over te slaan :wink:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik probeer 1x per dag zo`n 5 a 6 kilometer te lopen met de honden. de honden lopen dat dubbel en dan ook nog de zwempartijen erbij dat vind ik genoeg voor ze.
ellen
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben een keer aangesproken op het feit dat ik Bas zover laat lopen. Best wel boos waren die mensen. Ik had verteld dat we haar 3 uren hadden laten lopen. Nou, dat kon echt niet met zo'n klein hondje. :ugh: Maar Bas vindt lopen heerlijk. Ze loopt ook echt. Loopt niet veel meer dan wij en heeft zo nu en dan een uitspatting van wat rennen en snuffelen. Stel echter dat ik 3 uren wandel en ik kom daarna een zandveld tegen dan gaat Bas daar alsnog even de dolle 5 minuten krijgen. Ze hijgt nooit en ze valt ook niet als een blok in slaap. Hoe dat kan weet ik niet maar die hond kan domweg de hele dag wandelen. Nu apporteert ze niet, rent zelden op de dolle momenten na. Ze kijkt en loopt. Ruikt en loopt en voelt en loopt.

Bas is een hond die zich nergens druk om maakt en heel erg zen en kalm is in het leven. Dus ze wordt niet druk van wandelen maar wandelt gewoon gezellig mee. Voorop, staart omhoog en van pol naar pol of van drol naar drol :LOL: :engel: Omdat ze niet speelt, niet rent en niet druk en opgefokt is kan ze dat gewoon de hele dag volhouden. Op terschelling hebben wij elke dag meer dan 3 uren gelopen. Aan Bas was niks te merken. Niet moe, niet lui, niet hijgen en niet duf. Niks. Die kon zo weer.

Alleen als de zon schijnt gaat het totaal niet. Dan is het asfalt heet en dan krijgt ze het bloedje heet. Dan ploft ze al hijgend in elke schaduw. Dus met zon wandelen wij niet. Dagen die heet beginnen en heet eindigen zijn dagen waarop Bas alleen binnen is en in de tuin. Ze trekt die hitte totaal niet en wordt er eng naar van. Zo naar dat ze op het asfalt ploft en blijft liggen. Alsof ze erin blijft. Op koude dagen zouden we in 3 dagen naar Noord Holland kunnen wandelen en dan geeft ze daar niks om. Dat met haar kromme pootjes niet dikker en groter dan mijn middelvinger. :O: :schrik:
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Floor is zo'n hond die kilometers wil maken. Als ik stop bij een bankje wordt ze ongedurig en wil ze verder. Loopt alvast een stukje, kijkt achterom waar ik blijf, komt weer terug, kijkt mij aan, loopt weer in dezelfde richting, kijkt achterom enz. Ze pakt me nog net niet bij mijn jas vast om me mee te slepen maar het scheelt niet veel, hahaha. Rufus vermaakt zich wel met de omgeving maar zij niet. Gelopen moet er worden. Pauze houden snapt ze niks van.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”