Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zouden jullie het doen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: zouden jullie het doen?

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is echt zonde :?
Hij weet vast wel dat jij een deskundige bent en dat je weet wat kan.
Waarom niet ietsje meer vertrouwen in jou? :ugh:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik had het wel gedaan,maar heb bij een dierenarts gewerkt dus kijk er iets anders tegen aan denk ik.
Maar bij ons werd er meestal een hond uit het plaatselijk asiel gehaald :mann: .De DA doet daar veel vrijwilligers werk en in geval van nood werd daar een hond voor geleend.De geleende hond werd goed verzorgt en dan vaak door de dierenarts zelf geplaatst omdat je toch weer een andere band krijgt met zo'n hond.

Maar ik snap wel dat je niet zomaar aan zoiets begint,maar het kan wel een hondeleven redden.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hoe groot risico vormt een roesje dan? Als het echt maar heel miniem is en ik zou er een hondenleven mee redden, zou ik het wel doen (denk ik)
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ja 11 jaar is al een hele leeftijd. Dat rechtop zitten lijkt me idd niet te doen met een versufte hond
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Zonde, mijn dh x akita heeft een keer bloed gedoneerd, daarvoor hoefde hij geen roesje, maar ze wilden hem op zijn zij leggen, op een tafel die eigenlijk net niet groot genoeg was. Dat heb ik geweigerd, dan was hij bang geworden en gaan worstelen (en 50kg worstelende, in paniek rakende hond is ook niet te prikken). Uiteindelijk mocht hij dan gewoon tussen mijn benen zitten en hield ik zijn kop iets omhoog. Hij heeft alleen maar minimaal bewogen om te kunnen slikken (dat gaat makkelijker met de kop horizontaal of naar beneden) en verder niet.
Hij is overladen met complimenten aandacht en hapjes en de patiënt (rattengif gegeten) heeft het dankzij zijn bloed allemaal na kunnen vertellen.
kipo
Zeer actief

Inge O schreef:
zie je wel - zoiets had ik dus ook in gedachten. zie je dat voor je met een hond met roesje?

de patiënt waarvoor het bedoeld was werd ook verdacht van rattenvergifvergiftiging.
Ik ben niet heel bang voor een roesje, maar vind ook zeker dat als iets zonder kan, je het dan ook zonder doet. Ik kan me niet voorstellen dat jij niet in staat zou zijn om 1 van je eigen honden een paar minuten braaf stil te laten zitten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou daar geen roesje voor over hebben. Ik kan mijn honden prima stil laten zitten, en als de da dat niet zonder roesje wil, dan maar niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

Ik heb een hond die sowieso met alles onder volledige narcose moet als er ook maar iets moet gebeuren, maar als ik een hond had die het makkelijk toe zou staan zoals die van jou zou ik het ook alleen toestaan zonder roesje.
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Zonder roesje hebben mijn honden beide al eens bloed gegeven voor een spoedgeval. Die kale plek komen ze wel overheen maar ik wil niet dat zij onder narcose gaan terwijl ze prima stil kunnen staan/zitten
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zonder roesje zou ik het wel doen, met roesje zou ik inderdaad eens op mijn kop moeten krabben :denken: en helemaal
als je hond al 11 jaar is.
Dan is het wellicht vergelijkbaar met Kaya, al is die nog wel 1.5 jaar ouder, en die zou ik geen roesje laten geven hiervoor,
zeker wetende omdat het zonder roesje prima zou lukken (ze zijn laatst een uur bezig geweest met een infuus, alle poten
rondom diverse keren geprobeerd en al die tijd is ze enorm braaf geweest).

Dus ik vind dat je gelijk hebt, al zou ik er ergens wel een rottig gevoel aan over houden, want je wilt op zich graag helpen natuurlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi zou het prima kunnen zonder roesje en dat had ik prima gevonden. Anders heb je een hond die en bloed mist en moet bijkomen van een roesje :oeps:
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik zou daar ook geen roesje voor over hebben, en al helemaal niet als de hond in kwestie al 11 is. Erg jammer dat de da dan niet vertrouwt op de ervaren baas.
Bij Fien hebben ze ook eens wat bloed via de hals afgenomen (duurt wel minder lang natuurlijk) en dat ging prima. Bij het roesje dat ze kreeg voor de HD foto was ze veel onrustiger.

Hoe gaan ze nou die hond dan helpen, alleen doorspoelen?
Laatst gewijzigd door Caat* op 01 sep 2014 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

hmmm, als mijn hond 11 jaar zou zijn,.... dan niet, ik ga geen hond riskeren om een ander te redden,
narcose is niet geheel onschuldig
kipo
Zeer actief

Oh, ik lees nu pas dat ze met roesje rechtop moest zitten, nee, dat had ik ook geweigerd, hoe stelt hij zich dat voor? Maar in mijn geval was er ook wel wat discussie voor ze hun plan om hem plat te leggen lieten varen. Ze waren echt van plan om hem met 2-3 man tegen de tafel te pinnen en toen ik dat pertinent weigerde, wilden ze eerst geen bloed meer afnemen, maar de patiënt zijn eigen bloed uit de borst- en buikholte aftappen en dat weer in de aderen laten lopen --> totdat iemand bedacht dat als die hond aan het verbloeden was door gebrek aan stollingsfactoren, zijn eigen bloed weinig goeds ging doen...
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zou het voor een vreemde hond niet over hebben. Als het 1 van mijn andere honden is, dan waarschijnlijk wel. Maar liever gewoon zonder, voor bloedprikken (wat ze bij onze dierenarts ook vaak in de hals doen) hoeven ze ook geen roesje.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Oh wat zonde inderdaad. Maar nee, ik had er geen roesje voor over gehad en zeker niet bij een 11-jaar oude hond. Jammer hoor. Dat hij voorzichtig handelt met een Hovawart is op zich niet eens zo verkeerd, maar jij bent er toch bij? Als jij Sette vast houdt kan er niks gebeuren lijkt mij zo. Of als hij nog niet durft kan hij een assistente vragen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inge O schreef:
Maeve schreef:Oh wat zonde inderdaad. Maar nee, ik had er geen roesje voor over gehad en zeker niet bij een 11-jaar oude hond. Jammer hoor. Dat hij voorzichtig handelt met een Hovawart is op zich niet eens zo verkeerd, maar jij bent er toch bij? Als jij Sette vast houdt kan er niks gebeuren lijkt mij zo. Of als hij nog niet durft kan hij een assistente vragen?
hij had er geen schrik voor dat ze zou bijten of zo maar dat ze zou bewegen waardoor hij zou misprikken en ook dat ze daarna niet lang genoeg zou stilzitten. hij wilde haar zelfs al wat lokaal verdoven om het prikken makkelijker te maken maar bedacht zich toen toch :ugh: .

ik denk overigens dat er in de diergeneeskunde soms wat te makkelijk over anesthesie gedacht wordt - natuurlijk, als iets niet anders kan moet het gewoon maar als er bij (oudere) mensen bekend is dat je na anesthesie een delier kunt krijgen is het vast niet omdat het zo ontzettend goed is voor een lijf.
Ow :scratch: Dan vind ik het helemaal vreemd. Zo'n enorm moeilijke handeling is het niet toch? Voor een DA die daarvoor heeft geleerd?

Ben het wel met je eens dat dierenartsen daar makkelijker over lijken te denken. Ik heb vorig jaar een soortgelijke discussie gehad toen ik Coda's heupen en ellebogen geröntgend wilde hebben. Ze is echt wel braaf dus als het mogelijk is wil ik dat zonder roesje. Uiteindelijk heb ik m'n zin gekregen maar dat ging niet van harte. DA vond een roesje makkelijker gok ik.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb geen hond boven de 30 kg. Maar roesje kwam niet in frage bij de enige waar t bij zou kunnen event Xena op dr 13e.

Even geheel o.t. maar honden kennen geen bloedgroepen zoals wij?
Laatst gewijzigd door malinois op 01 sep 2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Niet met een roesje idd, ik heb een half windhond en elk roesje is mij teveel...
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Nee, dat had ik ook niet gedaan.
De dierenarts hier gebruikte zijn eigen hond voor het geven van bloed aan Kiwi.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Zonder roesje met alle liefde, mét roesje absoluut niet.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

malinois schreef:Ik heb geen hond boven de 30 kg. Maar roesje kwam niet in frage bij de enige waar t bij zou kunnen event Xena op dr 13e.

Nee, maar als ze eenmaal een keer een bloedtransfusie gehad hebben is de kans wel groter dat het de tweede keer niet goed gaat. Tenminste, dat zei mijn dierenarts toen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sanner schreef:
malinois schreef:Ik heb geen hond boven de 30 kg. Maar roesje kwam niet in frage bij de enige waar t bij zou kunnen event Xena op dr 13e.

Nee, maar als ze eenmaal een keer een bloedtransfusie gehad hebben is de kans wel groter dat het de tweede keer niet goed gaat. Tenminste, dat zei mijn dierenarts toen.
Bij de ontvangende partij?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ik word soms wat moe van die DA'tsen.
Als ik zeg dat ik prima in staat ben mijn Duitse Herder reu van 45 kg in bedwang te houden dan kunnen ze dat gewoon aannemen en gaan behandelen en niet gaan mekkeren over assistentes die mee moeten helpen in bedwang houden of muilkorven o.i.d.
Echt hoor, dan zit ik zo bij een andere DA.

Met wat jij meemaakt dus hetzelfde. Het bloed geven gaat op mijn manier en anders toch lekker niet?
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zonder roesje geen probleem, maar een roesje....nee. Max is trouwens de enige net boven de 30 kilo en die vind alles best.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat jammer dat deze dierenarts niet voldoende op de baas vertrouwd om dat zonder narcose te doen. Ik heb even terug Biko laten titeren en dan wordt er wat bloed uit de hals gehaald. Ik heb hem gewoon tussen mijn benen genomen, zijn hoofd in de goede stand vastgehouden en geruststellend tegen hem aan gekletst. Als dat wat langer had gemoeten vanwege bloed afnemen voor een transfusie was dat denk ik geen probleem geweest zeker als er voor gezorgd werd dat er in de kamer weinig tot geen prikkels waren. Maar als antwoord op je vraag: nee ik had mijn 11-jarige daar niet voor onder narcose laten brengen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kruimel53 schreef:
Cash schreef:Ik word soms wat moe van die DA'tsen.
Als ik zeg dat ik prima in staat ben mijn Duitse Herder reu van 45 kg in bedwang te houden dan kunnen ze dat gewoon aannemen en gaan behandelen en niet gaan mekkeren over assistentes die mee moeten helpen in bedwang houden of muilkorven o.i.d.

Met wat jij meemaakt dus hetzelfde. Het bloed geven gaat op mijn manier en anders toch lekker niet?
Nou, ik kan me eerlijk gezegd daar wat bij voorstellen van die da. Zijn/haar handen zijn tenslotte zijn kapitaal en een tijdje uitgeschakeld met een stevige hondenbeet loopt lekker in de papieren, even los van de narigheid van gebeten worden. Zo erg is een muilkorf nou ook weer niet denk ik dan.
nou zo'n da zal baasje en honden toch ook wel kennen denk ik?
ik had jan en gina ook niet gekorfd, ook al had zo'n da op zijn kop gaan staan.
dat zou werkelijk helemaal nergens voor nodig geweest zijn.
met riet is het een ander verhaal uiteraard en een paar van mijn vroegere honden hebben bij bepaalde handelingen ook wel een korf omgehad, maar dat was dan niet overbodig en een zaak van je honden kennen.

en ot: riet moet toch al een roesje bij de da dus ja ik had het bij haar wel laten doen als ik haar aangeboden had voor bloedafname.
maar ik denk niet dat ik haar als donor aangeboden zou hebben, zo gezond is ze nou ook weer niet :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ook al gehad dat er buisjes bloed bij Mickey uit de hals zijn gehaald, zonder roesje, ik had haar gewoon vast en de DA zat voor haar op de grond :19: ze is daar wel bekend als heel makkelijk en lief.
Een roesje zou ik hiervoor ook niet laten doen en zeker niet als het geen eigen nood is bij een oudere hond.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Kruimel53 schreef:
Cash schreef:Ik word soms wat moe van die DA'tsen.

Nou, ik kan me eerlijk gezegd daar wat bij voorstellen van die da. Zijn/haar handen zijn tenslotte zijn kapitaal en een tijdje uitgeschakeld met een stevige hondenbeet loopt lekker in de papieren, even los van de narigheid van gebeten worden. Zo erg is een muilkorf nou ook weer niet denk ik dan.
nou zo'n da zal baasje en honden toch ook wel kennen denk ik?
ik had jan en gina ook niet gekorfd, ook al had zo'n da op zijn kop gaan staan.
dat zou werkelijk helemaal nergens voor nodig geweest zijn.
met riet is het een ander verhaal uiteraard en een paar van mijn vroegere honden hebben bij bepaalde handelingen ook wel een korf omgehad, maar dat was dan niet overbodig en een zaak van je honden kennen.
Idd. Ik kan mn honden uitstekend handelen en als dat niet kan (bijv bij xantos destijds) dan doe ik er zelf al wel een korf om. Verder moet hij maar vertrouwen op mij want anders zoek ik een ander. Gemuts en terugtrekkerij bij de minste beweging ben ik ook direct klaar mee dat werkt niet bij mijn honden je moet gewoon doorpakken. Er loopt nu een nieuwe da bij mijn praktijk die zo mutst die hoef ik dus niet meer en weiger ik aan mijn honden te komen.
Tom kon zonder roesje hd en ed foto's bij Xavi maken en die is echt niet makkelijk. Maar hij wist precies wat te doen en vertrouwde 100% op mij zonder mij te kennen op dat moment.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Dat is wel makkelijk gezegd, maar de meeste mensen komen maar 1 of 2 keer per jaar bij de da (of nog minder). Dan kent hij/zij de baasjes en de honden toch ook niet en om dan te zeggen dat hij/zij maar op jou dient te vertrouwen, ja leuk, maar de mensen waar je niet op kunt vertrouwen zeggen dat vaak niet.
Niet, als je de hele dag met honden werkt, moet je ook wel in staat zijn om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt, maar bij twijfel ging ik er ook mijn handen niet aan riskeren, een hond houdt er niks aan over als hij eens een keer een korf om moet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”