Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inhouden CAC

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

inhouden CAC

Ongelezen bericht door vania »

waarschijnlijk helemaal verkeerde sectie, maar ik had een vraagje ivm het inhouden van een CAC
mag een KM een CAC inhouden als de hond 1U kreeg?

Ik had vandaag show met Jänta in Luxemburg, zij kreeg daar 1U, het andere teefje kreeg 2 ZG (teefje miste een paar tanden waar dat niet mocht), maar Jänta kreeg geen CACL.
Ik kwam er pas achter toen ze bezig waren voor Beste teef en ik niet mee mocht doen, uitleg gevraagd aan de ringmeester en keurmeester, maar beide waren te druk, dus gewacht tot de show volledig over was en dan terug naar de KM en dat gaan vragen, hij zei dat hij haar geen CAC gegeven had, omdat ze niet goed loopt (ze heft haar voorpoten te hoog op volgens hem) en omdat ze haar rug bol zet ipv recht (maar dat is mijn schuld, ik zet haar zo blijkbaar weg, want als ze relaxed staat, staat ze wel recht).
Als dit zijn echt uitleg is, vind ik het al raar dat ze alsnog een U kreeg en geen ZG en nog raarder dat ze dus die CACL niet kreeg, ook de andere op show vonden het enorm raar en stom dat Jänta haar CACL niet kreeg.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: inhouden CAC

Ongelezen bericht door AnneBP »

sorry ik kan geen antwoord geven op je vraag maar het bevestigt weer eens waarom ik niet mee ga lopen op shows...
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ja volgens mij mag dit. Ik vind wel dat ze de hond dan ook geen U mogen geven, want geef je een U, vindt je een hond kampioenswaardig :wink:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

In NL mag dat niet voor zover ik weet, het IB wel. Ben het overigens met Nathalie eens, als je een hond geen CAC waard vindt moet je geen U geven, in principe is een hond met een U kampioenwaardig..
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

sbientje schreef:In NL mag dat niet voor zover ik weet, het IB wel. Ben het overigens met Nathalie eens, als je een hond geen CAC waard vindt moet je geen U geven, in principe is een hond met een U kampioenwaardig..
In belgië mag het volgens mij ook.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
vania
Zeer actief

Ik ben het volkomen met jullie eens hoor, als hij echt vind wat hij zei, dan vind ik ook niet dat Jänta een U had mogen krijgen, maar als ik dan zie dat een reu van dik 70 cm BOB word (rasstandaard voor reuen is max 66 + 2) en een teefje BOS word van 54 cm (rasstandaard zegt 58 -2 als minimum) snap ik het precies allemaal zo goed niet

@ sbientje: dus in NL mag het niet, maar in België wel? enig idee hoe het zit in Luxemburg (het land, niet onze provincie haha), want daar was deze show
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

vania schreef:Ik ben het volkomen met jullie eens hoor, als hij echt vind wat hij zei, dan vind ik ook niet dat Jänta een U had mogen krijgen, maar als ik dan zie dat een reu van dik 70 cm BOB word (rasstandaard voor reuen is max 66 + 2) en een teefje BOS word van 54 cm (rasstandaard zegt 58 -2 als minimum) snap ik het precies allemaal zo goed niet

@ sbientje: dus in NL mag het niet, maar in België wel? enig idee hoe het zit in Luxemburg (het land, niet onze provincie haha), want daar was deze show
Nee geen idee :D volgens mij mag t in NL niet, zo heb ik het bij KK1 iig geleerd..
Vreemd zeg.. Zou je in het kynologisch regelement van luxemburg moeten kijken
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, ik geloof dat het wel mag.
Maar eens met de rest, waarom dan überhaupt een U geven? :scratch:
vania
Zeer actief

sbientje schreef:
vania schreef:Ik ben het volkomen met jullie eens hoor, als hij echt vind wat hij zei, dan vind ik ook niet dat Jänta een U had mogen krijgen, maar als ik dan zie dat een reu van dik 70 cm BOB word (rasstandaard voor reuen is max 66 + 2) en een teefje BOS word van 54 cm (rasstandaard zegt 58 -2 als minimum) snap ik het precies allemaal zo goed niet

Nee geen idee :D volgens mij mag t in NL niet, zo heb ik het bij KK1 iig geleerd..
Vreemd zeg.. Zou je in het kynologisch regelement van luxemburg moeten kijken
ik las dat het in België inderdaad wel mag, maar het luxemburgs reglement is in het frans en laat dat nu net een taal zijn dat ik absoluut niet kan :LOL:

eigenlijk ben ik nu niet echt "blij" met mijn U, best stom, maar ik verdien hem liever zoals het hoort, dan nu gewoon een U met een "hoop" commentaar en ergens in mijn ogen precies onterecht :oeps:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In Nederland mag het in elk geval niet. Het IB mag je inhouden zoals sbientje al zei, maar het CAC niet. Dan moet je dus een ZG geven, als je dat wilt als km.
Ik vind het erg raar als een km het CAC inhoudt en wel een U geeft. Dat is tegenstrijdig.
Ben benieuwd hoe het zit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het gevraagd aan een vriendin die in Luxemburg woont.
Zij zegt:
Ja, dat mag. Een keurmeester kàn aan een hond die 1U haalt, ook het CAC (en evt. het CACIB) geven, maar hij kan dat ook inhouden als hij vindt dat die hond niet kampioenwaardig is.
Maar het gebeurt in de praktijk maar heel weinig en vaak zullen keurmeesters inderdaad, juist om dit soort discussies uit de weg te gaan, zo'n hond dan eerder een ZG geven dan een U. Maar als er ze meer honden in de ring hebben, en er is een kwaliteitsverschil tussen de honden onderling, en de "minste" hond is in elk geval toch nog een ZG waard, dan kan zo'n situatie inderdaad wel voorkomen.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik heb het gevraagd aan een vriendin die in Luxemburg woont.
Zij zegt:
Ja, dat mag. Een keurmeester kàn aan een hond die 1U haalt, ook het CAC (en evt. het CACIB) geven, maar hij kan dat ook inhouden als hij vindt dat die hond niet kampioenwaardig is.
Maar het gebeurt in de praktijk maar heel weinig en vaak zullen keurmeesters inderdaad, juist om dit soort discussies uit de weg te gaan, zo'n hond dan eerder een ZG geven dan een U. Maar als er ze meer honden in de ring hebben, en er is een kwaliteitsverschil tussen de honden onderling, en de "minste" hond is in elk geval toch nog een ZG waard, dan kan zo'n situatie inderdaad wel voorkomen.

nogmaals dank je wel voor het na vragen
ik blijf het dan belachelijk vinden dat Jänta wel een U kreeg
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:Ik heb het gevraagd aan een vriendin die in Luxemburg woont.
Zij zegt:
Eigenlijk wel krom.
Een U betekent dan dus niet meer dat een hond in principe kampioenswaardig is. :denken:

Ben blij dat dat in Nederland anders geregeld is.
Ook al loop ik vrijwel nooit een show :tongue: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Ik heb eens in de uitslagen van een clubmatch (30 honden ong.) Gezien dat alle honden een uitmuntend hadden gekregen. Dan staat volgens mij een u niet meer voor kampioenwaardig, in ieder geval niet bij die keurmeester.
Afbeelding
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

vania schreef:waarschijnlijk helemaal verkeerde sectie, maar ik had een vraagje ivm het inhouden van een CAC
mag een KM een CAC inhouden als de hond 1U kreeg?

Ik had vandaag show met Jänta in Luxemburg, zij kreeg daar 1U, het andere teefje kreeg 2 ZG (teefje miste een paar tanden waar dat niet mocht), maar Jänta kreeg geen CACL.
Ik kwam er pas achter toen ze bezig waren voor Beste teef en ik niet mee mocht doen, uitleg gevraagd aan de ringmeester en keurmeester, maar beide waren te druk, dus gewacht tot de show volledig over was en dan terug naar de KM en dat gaan vragen, hij zei dat hij haar geen CAC gegeven had, omdat ze niet goed loopt (ze heft haar voorpoten te hoog op volgens hem) en omdat ze haar rug bol zet ipv recht (maar dat is mijn schuld, ik zet haar zo blijkbaar weg, want als ze relaxed staat, staat ze wel recht).
Als dit zijn echt uitleg is, vind ik het al raar dat ze alsnog een U kreeg en geen ZG en nog raarder dat ze dus die CACL niet kreeg, ook de andere op show vonden het enorm raar en stom dat Jänta haar CACL niet kreeg.
Er wordt maar 1 CAC uitgedeeld en dat aan elke beste van het geslacht. Alleen bij de jeugd en bij de veteraan krijg je met 1U een Veteranen CAC of een jeugd CAC.
Wel raar dat je met je 1U dus niet voor de CAC mocht meelopen. Zijn ze je in de drukte niet gewoon vergeten?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef:Ik heb eens in de uitslagen van een clubmatch (30 honden ong.) Gezien dat alle honden een uitmuntend hadden gekregen. Dan staat volgens mij een u niet meer voor kampioenwaardig, in ieder geval niet bij die keurmeester.
Om die reden zegt een U niet altijd even veel voor me. Bij dat soort keurmeesters is het me veel minder waard dan een keurmeester die een U nog steeds hanteert als teken voor kampioenswaardig. Jammer hoor, als ze zo makkelijk om gaan met die kwalificaties en tegelijkertijd klagen over de kwaliteit en geen CAC's willen uitreiken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

wen schreef:Er wordt maar 1 CAC uitgedeeld en dat aan elke beste van het geslacht. Alleen bij de jeugd en bij de veteraan krijg je met 1U een Veteranen CAC of een jeugd CAC.
Wel raar dat je met je 1U dus niet voor de CAC mocht meelopen. Zijn ze je in de drukte niet gewoon vergeten?
Die km legd ehet uit, dus ik neem aan van niet.

Ik vind het wel krom. Als hij haar niet kampioenswaardig vindt, moet hij geen U geven.

Hier kan dat niet, maar elk land heeft andere regels. Heel onlogisch.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou een hond met missende elementen trouwens een G geven :engel: Dan had Jänta een ZG kunnen krijgen en was er ook geen verwarring over CAC's :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ik zou een hond met missende elementen trouwens een G geven :engel: Dan had Jänta een ZG kunnen krijgen en was er ook geen verwarring over CAC's :ok:
Missende elementen is bij dit ras geen zeer ernstige fout (afhankelijk van de elementen natuurlijk).

Maar ik begreep dat de beste teef een ondervoorbeet had en dat is wél een ernstige fout. Tot zover de logica.

Afbeelding

grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

wen schreef: Er wordt maar 1 CAC uitgedeeld en dat aan elke beste van het geslacht. Alleen bij de jeugd en bij de veteraan krijg je met 1U een Veteranen CAC of een jeugd CAC.
We hebben het over Luxemburg, en Luxemburgse CAC's worden vergeven in meerdere klassen. Bij ons waren er 3 reuen met een CACL en 3 teen met een CACL. Het CACIB (daar is er maar eentje van te verdienen) wordt apart van de CACLs vergeven en dat hoeft ook niet samen te hangen met de beste van het geslacht.

Mijn logicais ook dat als je het CAC niet wilt geven, geef je die hond ook geen U. Maar ik weet dat het in Duitsland ook wel voorkomt.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Gebeurt in België toch ook wel regelmatig hoor.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, dat mag daar ook niet. Dit is ook bij de Tibetanen gebeurt en dat hebben ze gerapporteerd en de keurmeester heeft toch nog de CAC uit moeten delen.
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Ik heb op de show in dordmund ook wel een 1 u gekregen ohne anwartschaft cac hoor, dus daar mag het ook
Afbeelding
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

grover schreef:
wen schreef: Er wordt maar 1 CAC uitgedeeld en dat aan elke beste van het geslacht. Alleen bij de jeugd en bij de veteraan krijg je met 1U een Veteranen CAC of een jeugd CAC.
We hebben het over Luxemburg, en Luxemburgse CAC's worden vergeven in meerdere klassen. Bij ons waren er 3 reuen met een CACL en 3 teen met een CACL. Het CACIB (daar is er maar eentje van te verdienen) wordt apart van de CACLs vergeven en dat hoeft ook niet samen te hangen met de beste van het geslacht.

Mijn logicais ook dat als je het CAC niet wilt geven, geef je die hond ook geen U. Maar ik weet dat het in Duitsland ook wel voorkomt.
Oohw over Luxemburg heen gelezen :mrgreen:

Maar geef dan ook geen u als die niet kampioenwaardig is
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Onze Orion (Duitse Herder) kreeg enkele jaren geleden in Luxemburg een U, en toen opeens vroeg de keurmeester het verslag terug en kraste de U door en maakte er een ZG van.

Toen ik dit in vraag stelde, ook al omdat de andere hond in de ring serieuze gebreken had (karperrug, knikoor) en die òòk een ZG kreeg, was het antwoord; 'Anders moet hij je de kampioenstitel geven, als hij die U geeft, en dat vindt hij toch niet helemaal juist'. Waar ik niet eens zo'n probleem mee had, ware het niet dat de argumentatie voor zijn 'ZG' tov de ZG voor de andere hond was: "uw hond heeft een niet-officiële kleur" :O: . Toen ik eiste dat hij de rasstandaard er bij nam en hem toonde dat Orion wel degelijk een voor zijn ras erkende kleur had, wist hij niet meer wat zeggen. Maar hij weigerde zijn fout recht te zetten...

Dus volgens hun uitleg toen, is het maf dat ze jouw hond de titel niet gaven, en wel de U.
Maar goed, ik ken bijzonder weinig van showen, en na enkele even belachelijke ervaringen als die hierboven, ben ik ook niet geneigd er meer van te leren kennen. :mrgreen:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”