Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat voor hond zou er geschikt zijn?
Moderator: moderatorteam
- Laura-V
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden!
- Aantal honden: 0
Wat voor hond zou er geschikt zijn?
Hallo allemaal,
Op dit moment is het nog niet aan de orde, maar wellicht in de toekomst wel, en je kunt maar eerder vroeg beginnen met oriënteren.
Vroeger hebben we namelijk altijd een hond thuis gehad, maar sinds 5 jaar is er geen hond meer in huis. Ik ben een student en woon inmiddels niet meer thuis, het gaat dus om de situatie bij mijn moeder thuis.
Ik ben erg benieuwd wat voor hondenras jullie zouden aanraden, maar daarvoor is informatie natuurlijk wel erg handig.
Mijn moeder werkt 3 dagen in de week (dinsdag t/m donderdag), ze is dan gedurende 9 uur per dag weg. Dit is natuurlijk veel te lang voor een hond om alleen te blijven. Voor deze dagen zal er dus oppas en/of uitlaat(service) geregeld worden. Gedurende de 4 vrije dagen is er alle tijd om vanalles met de hond te ondernemen. Mijn moeder houdt ontzettend van wandelen in het bos, maar ook in huis (en tuin) zal er veel met de hond gespeeld worden.
Mijn moeder woont in een huis (normale grootte) met een tuin waarin prima een balletje gegooid kan worden. Bij mijn moeder leven ook 2 katten van 4 jaar oud. Zij zijn erg makkelijk in de omgang, maar geen honden gewend. Echter denken we dat als ze hier rustig aan kunnen wennen, dit wel goed zal komen.
De voorkeur gaat uit naar een pup (mijn moeder is in de gelegenheid om flink wat weken vrij te nemen zodra deze zou komen). Ook wil ze graag een puppycursus volgen en misschien een tak van hondensport uitproberen. Verder gaat de voorkeur uit naar een rashond (met stamboom) om de kans op eventuele genetische problemen zo klein mogelijk te maken.
Het liefst een hond van kniehoogte of groter (maar ook weer geen maatje Dog). Een hond die over het algemeen sociaal is naar andere dieren en mensen. Een hond die er van houdt om flinke wandelingen te maken en het liefst eentje die los kan. Het zou fijn zijn als het een hond is die graag wat dingen leert.
We hebben vroeger altijd een Duitse Staande Korthaar gehad (toen woonden mijn ouders nog samen), dit was een geweldige hond! Hij was super sociaal, luisterde goed en vond alles leuk!
(Mijn moeder zal altijd iemand achter de hand hebben die voor de hond kan zorgen, mocht er iets gebeuren met haar. Financiën voor de hond (mocht deze ooit ziek worden of wat dan ook) zijn ook geen enkel probleem).
Ik hoor graag van jullie wat voor hond jullie denken dat in deze situatie zou kunnen passen!
Groetjes,
Laura
Op dit moment is het nog niet aan de orde, maar wellicht in de toekomst wel, en je kunt maar eerder vroeg beginnen met oriënteren.
Vroeger hebben we namelijk altijd een hond thuis gehad, maar sinds 5 jaar is er geen hond meer in huis. Ik ben een student en woon inmiddels niet meer thuis, het gaat dus om de situatie bij mijn moeder thuis.
Ik ben erg benieuwd wat voor hondenras jullie zouden aanraden, maar daarvoor is informatie natuurlijk wel erg handig.
Mijn moeder werkt 3 dagen in de week (dinsdag t/m donderdag), ze is dan gedurende 9 uur per dag weg. Dit is natuurlijk veel te lang voor een hond om alleen te blijven. Voor deze dagen zal er dus oppas en/of uitlaat(service) geregeld worden. Gedurende de 4 vrije dagen is er alle tijd om vanalles met de hond te ondernemen. Mijn moeder houdt ontzettend van wandelen in het bos, maar ook in huis (en tuin) zal er veel met de hond gespeeld worden.
Mijn moeder woont in een huis (normale grootte) met een tuin waarin prima een balletje gegooid kan worden. Bij mijn moeder leven ook 2 katten van 4 jaar oud. Zij zijn erg makkelijk in de omgang, maar geen honden gewend. Echter denken we dat als ze hier rustig aan kunnen wennen, dit wel goed zal komen.
De voorkeur gaat uit naar een pup (mijn moeder is in de gelegenheid om flink wat weken vrij te nemen zodra deze zou komen). Ook wil ze graag een puppycursus volgen en misschien een tak van hondensport uitproberen. Verder gaat de voorkeur uit naar een rashond (met stamboom) om de kans op eventuele genetische problemen zo klein mogelijk te maken.
Het liefst een hond van kniehoogte of groter (maar ook weer geen maatje Dog). Een hond die over het algemeen sociaal is naar andere dieren en mensen. Een hond die er van houdt om flinke wandelingen te maken en het liefst eentje die los kan. Het zou fijn zijn als het een hond is die graag wat dingen leert.
We hebben vroeger altijd een Duitse Staande Korthaar gehad (toen woonden mijn ouders nog samen), dit was een geweldige hond! Hij was super sociaal, luisterde goed en vond alles leuk!
(Mijn moeder zal altijd iemand achter de hand hebben die voor de hond kan zorgen, mocht er iets gebeuren met haar. Financiën voor de hond (mocht deze ooit ziek worden of wat dan ook) zijn ook geen enkel probleem).
Ik hoor graag van jullie wat voor hond jullie denken dat in deze situatie zou kunnen passen!
Groetjes,
Laura
- Laura-V
- Zeer actief
Re: Wat voor hond zou er geschikt zijn?
Bedankt voor je reactie!Nanna schreef:Laura-V schreef: Verder gaat de voorkeur uit naar een rashond (met stamboom) om de kans op eventuele genetische problemen zo klein mogelijk te maken.Ga daar maar niet van uit. Alhoewel het ook wel rasafhankelijk is.
Als je moeder het leuk vind om wat met de hond te doen en geen jacht wil dan zou ik eens rondkijken bij de kleinere rassen van rasgroep 1 (de herdershonden).
Ik heb zelf twee Puli's, exponenten daarvan, en die bevallen prima.
Het is moeilijk om daar in NL pups van te vinden maar herplaatsers is geen probleem (die komen uit Hongarije). Ik heb zelf ook herplaatsers uit Hongarije![]()
Als je het leuk lijkt, dan is het wellicht een idee om a.s. zondag te komen kijken op de clubmatch van de RV. Er zijn dan ook meer exoten te bewonderen zoals de Centraal Aziaat, De Owcharki en Sar Planinac maar dit geheel terzijde (die zijn overigens ongeschikt).
Maar er zijn ook Pumi's en Mudi's en die zouden weer prima kunnen voldoen aan jullie plaatje.

Uiteraard geeft een stamboom geen garanties.
En een ras met over het algemeen veel gezondheidsproblemen zal er sowieso niet komen.
Ik denk als ik bij m'n moeder aankom met een Puli dat ze gelijk 'Nee, dat is niks' zal zeggen, al is dat dan puur vanwege de vacht.

Persoonlijk vind ik ze namelijk wel erg leuk om te zien. En Bakkie is helemaal leuk!

Zal eens rondkijken bij rasgroep 1.
Het is niet dat mijn moeder geen jachthond wil, ze zal er alleen nooit mee gaan jagen.
We hebben vroeger een jachttraining gevolgd met onze hond, maar die werd zo hard aangepakt (een dummie in haar bek gedouwd) uiteraard heeft mijn moeder gezegd dat het leuk moet blijven. Waarna de hond de keer erna met staart tussen de benen het terrein op liep, dus dat was rechtsomkeert.
Het was voor mijn moeder en de hond een nare ervaring. Dus een jachthond die ook geschikt is als gezinshond (en dat was onze DSK vroeger, daar werd heel veel mee gedaan, maar dus geen jackt) lijkt haar ook erg leuk

Meer tips zijn welkom

- Laura-V
- Zeer actief
En de Mudi: Wat een geweldig leuke hondjes! 
Ik heb ze nog nooit in het echt ontmoet.
De rasbeschrijving klinkt echt super!

Ik heb ze nog nooit in het echt ontmoet.
De rasbeschrijving klinkt echt super!

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Pumi's zijn lelijk 
Maar een hongaars herdertje lijkt me wel geschikt. Over het algemeen prima sociaal, goed te trainen en gek op dingen doen

Maar een hongaars herdertje lijkt me wel geschikt. Over het algemeen prima sociaal, goed te trainen en gek op dingen doen

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik weet niet hoe klein jullie allemaal zijn, maar de genoemde rassen zijn volgens mij kleiner dan kniehoogteLaura-V schreef:Het liefst een hond van kniehoogte of groter (maar ook weer geen maatje Dog).

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik denk overigens dat best veel rassen in jullie plaatje zouden passen, bijvoorbeeld een golden, een poedel, een Schotse herder, een labrador...
-
- Vaste gebruiker
Misschien een Welsh Springer Spaniël?
Het ras heeft wel jachtinstinct, maar volgens veel fokkers is dit prima onder controle te houden. Hier een beschrijving van het karakter:
Qua karakter is de Welsh een fijn, vrolijke hond met de zg. "will to please". Ze zijn nieuwsgierig en bij tijd en wijle "minder geconcentreerd" of zo u wilt "eigenwijs". Elke gezonde Welsh is een kindervriend en houdt van een heerlijke stoeipartij op zijn tijd. Als hij de mogelijkheid krijgt zich uit te leven in een flinke wandeling of een lekkere renpartij zal hij zich in huis rustig gedragen. Al met al een vriendelijke, ideale huishond, die, mits opgevoed, zeer beslist een fijne kameraad is.
Het ras heeft wel jachtinstinct, maar volgens veel fokkers is dit prima onder controle te houden. Hier een beschrijving van het karakter:
Qua karakter is de Welsh een fijn, vrolijke hond met de zg. "will to please". Ze zijn nieuwsgierig en bij tijd en wijle "minder geconcentreerd" of zo u wilt "eigenwijs". Elke gezonde Welsh is een kindervriend en houdt van een heerlijke stoeipartij op zijn tijd. Als hij de mogelijkheid krijgt zich uit te leven in een flinke wandeling of een lekkere renpartij zal hij zich in huis rustig gedragen. Al met al een vriendelijke, ideale huishond, die, mits opgevoed, zeer beslist een fijne kameraad is.

- Laura-V
- Zeer actief
Bedankt voor alle reacties!
Haha, de Pumi vind ik maar niks! Maar de Mudi daarentegen: Wat een geweldig leuk hondje!
Persoonlijk denk ik dat mijn moeder eerder zal neigen naar een Labrador / Golden Retriever / Welsh Springer Spaniel..
En wat zouden jullie denken van bijv. een Duitse Staande Korthaar?
Uiteraard is dit een jachthond. Maar vinden jullie dat er met iedere jachthond ook echt gejaagd moet worden? (Ik denk dat dit per ras ook zeker verschillend is)
Onze DSK van vroeger is namelijk nooit mee gejaagd, maar er werd ontzettend veel mee gedaan. Het was voor ons een geweldige huishond
en we hebben het idee dat wij hem een fijn leven gegeven hebben, leuk genoeg zonder te jagen.
Ben benieuwd!

Haha, de Pumi vind ik maar niks! Maar de Mudi daarentegen: Wat een geweldig leuk hondje!
Persoonlijk denk ik dat mijn moeder eerder zal neigen naar een Labrador / Golden Retriever / Welsh Springer Spaniel..

En wat zouden jullie denken van bijv. een Duitse Staande Korthaar?
Uiteraard is dit een jachthond. Maar vinden jullie dat er met iedere jachthond ook echt gejaagd moet worden? (Ik denk dat dit per ras ook zeker verschillend is)
Onze DSK van vroeger is namelijk nooit mee gejaagd, maar er werd ontzettend veel mee gedaan. Het was voor ons een geweldige huishond

Ben benieuwd!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Spaans waterhondje ?? Baasgericht, buiten energiek en actief en binnen rustig .
- Laura-V
- Zeer actief
Bedankt voor je reactie Nanna,
Op het moment dat wij vroeger een DSK hadden, kenden we 3 andere DSK's uit hetzelfde dorp, in hun eerste jaar allen erg druk, maar daarna zijn het stuk voor stuk erg fijne (en helemaal niet super druk / ADHD) honden geworden.
Dus ik weet niet of dit toeval is, of dat we toevallig 4 rustigere honden in het dorp hadden wonen toen.
En uiteraard zijn er karakterverschillen ook binnen het ras
Op het moment dat wij vroeger een DSK hadden, kenden we 3 andere DSK's uit hetzelfde dorp, in hun eerste jaar allen erg druk, maar daarna zijn het stuk voor stuk erg fijne (en helemaal niet super druk / ADHD) honden geworden.
Dus ik weet niet of dit toeval is, of dat we toevallig 4 rustigere honden in het dorp hadden wonen toen.

En uiteraard zijn er karakterverschillen ook binnen het ras