Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lastig, welke hond past er bij ons
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
- Aantal honden: 2
Lastig, welke hond past er bij ons
Nu Layka toch echt een oud besje aan het worden is. Komt bij ons langzaam de vraag welke hond willen we hierna.
We wachten sowieso totdat Layka overleden is. Maar we willen de komende (hopelijk) jaren gaan gebruiken om ons te oriënteren op een tweede maatje.
Naast Layka hebben we ook nog Indy, een kruising met een Hollandse en Mechelse Herder. Met Indy wordt actief gesport (o.a speuren, gehoorzaamheid, behendigheid en daarnaast alle activiteiten zoals heerlijk wandelen, kanoën en mountainbiken. Maar omdat mijn vriend en ik allebei graag sporten met de hond moeten haar goed in de gaten houden en soms onszelf tegenhouden, zodat we haar niet overbelasten. Daarom zoeken we wel weer een hond waar we actief mee aan de slag kunnen en die ook graag wil werken.
Omdat onze woonsituatie inmiddels veranderd is zoeken we ook een hond die het erf mee kan bewaken, want daarvoor willen ook een tweede hond. En we willen graag een hond die in zekere mate hond- en mensvriendelijk is. Rassen die bij voorbaat bekend staan om agressie naar mens of hond zoeken we echt niet. Indy is niet altijd makkelijk met andere honden maar als zij van de riem zou schieten en niet luisteren gaat ze een punt maken bij andere honden maar geen gaatjes. Dus dat bedoel ik met in zekere mate.
En we willen een hond die iets minder pittig is als onze Indy dus iets meer relax.
We hadden wel al bedacht dat een reu misschien makkelijker bij een teef ging passen maar omdat het onze eerste reu wordt vinden we dat wel een beetje spannend.
We hadden een aantal rassen in gedachten namelijk:
- Picardische herder
- Grote Zwitserse sennenhond (ik heb me laten vertellen dat dit best sportieve honden zijn)
- Hovawart (waarschijnlijk een stuk minder "slaafs" als Indy dus we zijn er nog niet uit of ze helemaal geschikt zijn voor ons)
- Groenedaler
De combinatie goede erfbewaker sporthond vinden we nog wat lastig. Dus onze vraag of jullie nog goede tips hadden?
We wachten sowieso totdat Layka overleden is. Maar we willen de komende (hopelijk) jaren gaan gebruiken om ons te oriënteren op een tweede maatje.
Naast Layka hebben we ook nog Indy, een kruising met een Hollandse en Mechelse Herder. Met Indy wordt actief gesport (o.a speuren, gehoorzaamheid, behendigheid en daarnaast alle activiteiten zoals heerlijk wandelen, kanoën en mountainbiken. Maar omdat mijn vriend en ik allebei graag sporten met de hond moeten haar goed in de gaten houden en soms onszelf tegenhouden, zodat we haar niet overbelasten. Daarom zoeken we wel weer een hond waar we actief mee aan de slag kunnen en die ook graag wil werken.
Omdat onze woonsituatie inmiddels veranderd is zoeken we ook een hond die het erf mee kan bewaken, want daarvoor willen ook een tweede hond. En we willen graag een hond die in zekere mate hond- en mensvriendelijk is. Rassen die bij voorbaat bekend staan om agressie naar mens of hond zoeken we echt niet. Indy is niet altijd makkelijk met andere honden maar als zij van de riem zou schieten en niet luisteren gaat ze een punt maken bij andere honden maar geen gaatjes. Dus dat bedoel ik met in zekere mate.
En we willen een hond die iets minder pittig is als onze Indy dus iets meer relax.
We hadden wel al bedacht dat een reu misschien makkelijker bij een teef ging passen maar omdat het onze eerste reu wordt vinden we dat wel een beetje spannend.
We hadden een aantal rassen in gedachten namelijk:
- Picardische herder
- Grote Zwitserse sennenhond (ik heb me laten vertellen dat dit best sportieve honden zijn)
- Hovawart (waarschijnlijk een stuk minder "slaafs" als Indy dus we zijn er nog niet uit of ze helemaal geschikt zijn voor ons)
- Groenedaler
De combinatie goede erfbewaker sporthond vinden we nog wat lastig. Dus onze vraag of jullie nog goede tips hadden?
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Lastig, welke hond past er bij ons
Ik zit te denken aan een ridgeback (goh, hoe zou dat toch komen
). Volgens mij zijn de reuen wel aardige wakers en zijn ze ook best in voor een hoop activiteit.
Ikzelf heb een kruising (3/4 RR en 1/4 Cane Corso). Zij is een beste waker, heeft een goddelijk atletisch lichaam (al zeg ik het zelf
), is altijd in voor activiteit (loopt gerust ruim 40km), doet erg graag vanalles met de baas, vindt het verder heerlijk om binnen te luieren. Ik vind die van mij wel vallen onder een geschikte sporthond icm (erf)waker, maar goed, qua waken zal daar ook de invloed van de CC inzitten).

Ikzelf heb een kruising (3/4 RR en 1/4 Cane Corso). Zij is een beste waker, heeft een goddelijk atletisch lichaam (al zeg ik het zelf

- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Grote Zwitser vind ik heel leuke en lieve honden, ik vind ze alleen te zwaar/groot om ze veel te belasten.
Ook zijn ze niet erg werklustig, wel heel fijne erfhonden.
Heb je weleens naar een Beauceron gekeken?
Hele fijne honden mits uit goede lijnen, dat moet ik er wel bij zeggen.
Ook zijn ze niet erg werklustig, wel heel fijne erfhonden.
Heb je weleens naar een Beauceron gekeken?
Hele fijne honden mits uit goede lijnen, dat moet ik er wel bij zeggen.
Denk dat de GZ sennehond wel af kan vallen. Dat zijn niet echt sporthonden. Ken er een paar en die zijn leuk, maar doen wel alles op hun eigen tempo en als ze zin hebben.
-
- Zeer actief
Ja de beauceron is zeker ook een goede optie, vind wel altijd dat extra teentje een beetje griezelig
maar dan kan ik daar inderdaad de lijnen eens goed van bestuderen.
De grote zwitserse sennenhond heb ik toch wel een beetje een zwak voor. Daar was ik al een beetje bang voor dat ze als sporthond minder geschikt zouden zijn.

De grote zwitserse sennenhond heb ik toch wel een beetje een zwak voor. Daar was ik al een beetje bang voor dat ze als sporthond minder geschikt zouden zijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
En een entlebucher? Wel een stuk kleiner, maar goede wakers en zeker in voor activiteit.
Kan ik me voorstellenLieke87 schreef: De grote zwitserse sennenhond heb ik toch wel een beetje een zwak voor.

Misschien zou je een gz sennehond nog wel een plezier doen met speuren......
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Lieke87 schreef:Ja de beauceron is zeker ook een goede optie, vind wel altijd dat extra teentje een beetje griezeligmaar dan kan ik daar inderdaad de lijnen eens goed van bestuderen.
Haha, dat extra teentje zit daar en doet niet veel bijzonders hoor. Ja, je moet het in de gaten houden met knippen van de nagel bv.
Ik weet wel iemand waar je eens relaxed kennis kan maken met Boosjes?
Hier in de buurt een Grote Zwitser van ruim twee, een geweldig lieve teef.
Maar nu al last van kreupelheid wat verder onderzocht moet worden. Is natuurlijk maar één hond maar heb ook een fokker gesproken die niet verder wil fokken vanwege de slechte gezondheid van dit ras.
-
- Zeer actief
Op dit moment zoals het er nu voor staat is de sporteis een harde eis omdat mijn vriend en ik allebei graag sporten met de hond en alleen met Indy sporten is teveel voor haar. Maarja wie weet hoe het er over een tijd voorstaat.
De entlebucher vind ik ook een goede Apple!
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Een RR zou eventueel wel passen als je er eentje met werklust treftZamunda schreef:Ik zit te denken aan een ridgeback (goh, hoe zou dat toch komen). Volgens mij zijn de reuen wel aardige wakers en zijn ze ook best in voor een hoop activiteit.
Ikzelf heb een kruising (3/4 RR en 1/4 Cane Corso). Zij is een beste waker, heeft een goddelijk atletisch lichaam (al zeg ik het zelf), is altijd in voor activiteit (loopt gerust ruim 40km), doet erg graag vanalles met de baas, vindt het verder heerlijk om binnen te luieren. Ik vind die van mij wel vallen onder een geschikte sporthond icm (erf)waker, maar goed, qua waken zal daar ook de invloed van de CC inzitten).

Je hebt ze erbij, maar echt werken voor de baas? Als in werken met een Mechelaar dat gaat hem niet worden gok ik zo. Lange afstanden afleggen en samen met de baas zijn vinden ze heerlijk.
Maar als je echt op zoek bent naar een hond om intensief mee te sporten/werken zou ik voor een ander ras gaan.
Qua waaksheid zit je wel goed, mijn reu is ontzettend waaks. Niet overdreven aanwezig maar niemand komt hier zomaar binnen en dingen die anders dan anders zijn worden gelijk opgemerkt en dat geeft hij ook aan. Dam komt hij me even halen of hij blaft. En hij blaft nooit dus dan moet je wel even gaan kijken

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Wat vind je van een schnauzer of een briard?
Groetjes, Marjan
- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
als je een beetje een leuke treft zou een Australian Shepherd misschien ook wel passen?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou ook de Picard van je lijstje schrappen.
Die hangt gelijk in ieder bezoek als je hem op je erf hebt lopen.
1kennig als de neten .
1kennig als de neten .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
De RR valt voor mij af, ik heb daar niet zo veel mee.
Ja een schnauzer of briard, geen idee eigenlijk ben helemaal niet bekend met die rassen. Zal ze eens gaan bekijken.
Bouvierpoedel dat ze het erf bewaakt is geen probleem, graag zelfs. Er hoeft niemand op het erf te zijn. Als ik er maar wel mee kan wandelen in het bos en ze dan niet bij iedereen in de broek hangt.
Ja een schnauzer of briard, geen idee eigenlijk ben helemaal niet bekend met die rassen. Zal ze eens gaan bekijken.
Bouvierpoedel dat ze het erf bewaakt is geen probleem, graag zelfs. Er hoeft niemand op het erf te zijn. Als ik er maar wel mee kan wandelen in het bos en ze dan niet bij iedereen in de broek hangt.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
een volle HH korthaar of ruwhaar?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
- Aantal honden: 1
Goh ik ken ze eigenlijk juist anders, hier aan het einde van de straat hadden ze twee teven, nu nog een, en zeker de oudste was echt een erfhond. Lag op het niet omheinde deel van het erf en hield alles in de gate, maar nooit problemen mee gehad als ik daar (dicht) langs liep. De jongste is gewoon en erg sociale leuke hond. Geen idee of ze rastypisch van karakter zijn verder, dat zijn de enige twee die ik ken.bouvierpoedel schreef:Zou ook de Picard van je lijstje schrappen.
1kennig als de neten .
Verder denk ik dat de beaceron nog wel eens zou kunnen passen.

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
-
- Zeer actief
Ja maar als je het toestaat op het erf dan trekken de meeste dat ook door in andere situatie's.Lieke87 schreef:De RR valt voor mij af, ik heb daar niet zo veel mee.
Een vriendin heeft ze gehad en bij de laatste ging ze met haar vriend samenwonen . Dat heeft een jaar geduurd voordat die veilig bij elkaar konden.Maar luisteren naar haar vriend vergeet het maar. Moeilijke eigenheimers ,wel heel trouw aan eigen.

-
- Zeer actief
Je zegt het al , langs het erf en er niet op.Mutt schreef:Goh ik ken ze eigenlijk juist anders, hier aan het einde van de straat hadden ze twee teven, nu nog een, en zeker de oudste was echt een erfhond. Lag op het niet omheinde deel van het erf en hield alles in de gate, maar nooit problemen mee gehad als ik daar (dicht) langs liep. De jongste is gewoon en erg sociale leuke hond. Geen idee of ze rastypisch van karakter zijn verder, dat zijn de enige twee die ik ken.bouvierpoedel schreef:Zou ook de Picard van je lijstje schrappen.
1kennig als de neten .
Verder denk ik dat de beaceron nog wel eens zou kunnen passen.
Komen ook leuke sociale voor maar hoord niet bij het karakter.

-
- Zeer actief
Ohja jij hebt ze alle drie! Ik ga me eerst heel erg verdiepen in de rassen en mogelijkheden en hopelijk kan ik tzt is een afspraak met je maken om jou honden te komen bewonderen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Riesenschnauzer p/z zou ook heel goed kunnen trouwens.
(en ik weet nog twee hele leuke pupjes die beschikbaar zijn
)
(en ik weet nog twee hele leuke pupjes die beschikbaar zijn

-
- Zeer actief
Haha we gaan onze hoogbejaarde dame van 14 jaar niet nogmaals een pupje aandoen.Apple schreef:Riesenschnauzer p/z zou ook heel goed kunnen trouwens.
(en ik weet nog twee hele leuke pupjes die beschikbaar zijn)
Dus we wachten nog even. We zijn er sowieso nog niet helemaal uit of het een pup of volwassen herplaatser wordt.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
- Aantal honden: 1
De Entlebucher vind ik een fijne hond. Houdt van sporten, wel vaak een wat sterke wil, maar goed te trainen. Waaks, met een luide grote-hondenstem. Een van de grote voordelen t.o.v. de andere sennenhonden is, dat hij wat minder 'bulky' en lomp is.Lieke87 schreef:Op dit moment zoals het er nu voor staat is de sporteis een harde eis omdat mijn vriend en ik allebei graag sporten met de hond en alleen met Indy sporten is teveel voor haar. Maarja wie weet hoe het er over een tijd voorstaat.
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Ik vind de grote zwitserse sennen honden fantastische honden! Laatst mocht ik kennis maken met zo'n hond. Een vriendelijke hond vond ik het. Het baasje maakte elke dag lange wandelingen met hem.
Het was een vrij energieke hond, maar het energieke is niet vervelend. Na mijn idee vinden ze het wel leuk om iets met de baas te doen.
Het was een vrij energieke hond, maar het energieke is niet vervelend. Na mijn idee vinden ze het wel leuk om iets met de baas te doen.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Even dit zinnetje eruit geknipt hoor Nerazi. Weet jij of er bepaalde fokkers/lijnen zijn waar geselecteerd wordt op die werklust?Nerazi schreef:Een RR zou eventueel wel passen als je er eentje met werklust treft![]()
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Grote Zwitserse Sennenhonden zijn idd zeer leuk,
maar ik vind ze ook te zwaar voor bv behandigheid.
Wij hadden vroeger een Grote Zwitser en die zou perfect behendigheid kunnen gedaan hebben,
maar hij kwam uit de broodfok en was 10 cm kleiner dan de stamboom Grote Zwitsers en hij was eleganter van bouw.
maar ik vind ze ook te zwaar voor bv behandigheid.
Wij hadden vroeger een Grote Zwitser en die zou perfect behendigheid kunnen gedaan hebben,
maar hij kwam uit de broodfok en was 10 cm kleiner dan de stamboom Grote Zwitsers en hij was eleganter van bouw.
-
- Zeer actief
Ik heb de briard bestudeert en deze sprak ons zeker qua karakter ook erg aan. Alleen minimaal een uur vacht onderhoud per week
is dat echt zo erg? Ja vast wel met die lange vacht.

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Hoe het is met de briard weet ik niet maar met mijn Zuidrussen ben ik bij lange na niet zoveel tijd kwijt, die borstel ik eens per maand flink door. Ook mijn beardies konden prima toe met minder dan een uur per week. Nou is de ene vacht bewerkelijker dan ede andere natuurlijk.
Groetjes, Marjan
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Nou, wat Inge O eigenlijk al zegt. Ik ken zelf geen RR waar écht intensief mee gewerkt wordt.Inge O schreef:er zijn misschien wel fokkers die zeggen dat ze er op letten (en dat ook doen) maar dat wil niet zeggen dat zoiets dan ook echt al betrouwbaar in zo'n lijnen zit. voor je dit soort eigenschap hebt vastgelegd gaan er toch heel wat generaties overheen en om dat te kunnen beoordelen (en dus uit te selecteren) moet er ook actief mee gewerkt worden - iets wat met de doorsnee RR niet gebeurt voor zover ik weet.Zamunda schreef:Even dit zinnetje eruit geknipt hoor Nerazi. Weet jij of er bepaalde fokkers/lijnen zijn waar geselecteerd wordt op die werklust?Nerazi schreef:Een RR zou eventueel wel passen als je er eentje met werklust treft![]()
Ken er wel twee waar zweetwerk meegedaan wordt en dit ook serieus aanpakken. Maar echt werken? Nee. Ik zou zelf ook geen lijnen zou uit mijn hoofd kennen waar deze eigenschap echt inzit.
Ik ken wel een fokker die heeft een bepaalde lijn uit Amerika en dit zijn wel pittige RR, heel veel jachtdrift en geen doorsnee huishondje zeg maar. Andere koek dan mijn prulleke in elk geval.
Ik zou me dan wel weer voor kunnen stellen dat het makkelijker werken is met deze honden omdat ze wat harder en gedrevener zijn. Maar ik heb er veel te weinig verstand van, dus ik kan ook goed uit mijn nek kletsen

-
- Zeer actief
Ik wil sowieso al geen hond met veel jachtdrift, ik kan daar niet zoveel mee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Als de Briard je aanspreekt zou je ook eens naar een schafpudel kunnen kijken. Maatje kleiner dan een Briard, vachtonderhoud stukken minder (tenzij je er een met een drama vacht aantreft maar dan nog stukken makkelijker dan een Briard). Dieber kam ik ongeveer 1 keer per maand.Lieke87 schreef:Ik heb de briard bestudeert en deze sprak ons zeker qua karakter ook erg aan. Alleen minimaal een uur vacht onderhoud per weekis dat echt zo erg? Ja vast wel met die lange vacht.
Erg sportief, altijd in voor actie maar in huis de rust zelve. Als je ze de ruimte geeft erg waaks.