Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alvleesklierontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Alvleesklierontsteking

Ongelezen bericht door Femmel »

Onze Ginger is al sinds december 2013 aan de sukkel, alles tussen heel slecht en heel goed heeft ze inmiddels gehad.

Op 21 juli ging het weer wat minder dus weer starten met Prednison. Het leek weer even beter te gaan, weinig bijwerkingen ook. Totdat ze na een week ineens enorm veel ging drinken en plassen (Prednison, loopsheid?). Op de dagopvang horen we eigenlijk al maanden met enige regelmaat 'Vanmorgen was ze niet zo in haar hum, maar vanmiddag ging het een stuk beter en was ze lekker vrolijk'.

Ondanks dat het wel redelijk ging merkten we dat ze met perioden echt niet lekker was. Vorige week ging ze ineens weer slecht eten en heeft 2x gebraakt, daarnaast bleef ze maar drinken en plassen we hadden echt een ziek hondje.

Donderdag heeft ze de hele dag niet gebraakt (had haar Metoclopramide gegeven tegen het braken). 's Morgens was ze echt ziek en 's avonds stond ik met een hyperdepieper stuiterhond bij de dierenarts.... zucht.... Omdat het toch alweer zo ongeveer de 5e keer was dat ik met een vrolijke hond bij dierenarts stond en er wéér niets gevonden werd, heb ik voor mijn eigen geruststelling aangedrongen op een bloedonderzoek.

Toen kwamen we in een stroomversnelling terecht en was het advies niet meer een injectie tegen de misselijkheid en naar huis, maar opname, aan het infuus en morgen een echo. :ugh: Lichte bloedarmoede (door loopsheid), licht ontstekingsbeeld, Leverwaarden te hoog en alvleesklierwaarden niet meer te meten. Uiteindelijk heb ik haar toch mee naar huis genomen, klinisch was ze er immers best goed aan toe, die hyperdepieper stuiterhond. :wink: Afgelopen vrijdag heeft ze de echo gehad en de alvleesklier kwam direct goed in beeld, flink gezwollen en ontstoken. Gelukkig geen aanwijzingen voor tumoren. Ze heeft nu een dieet, 6x per dag een klein beetje eten, Omeprazol voor de maag en ze had Cerenia tegen het braken. Prednison zijn we als de wiedeweerga af gaan bouwen.

Nu lees ik hier op het forum met name verhalen die erg slecht aflopen als het over alvleesklierontsteking gaat. En ondanks de eerste beetje paniekerige reactie van de DA vind ik dat er verder wel redelijk laconiek over gedaan wordt. Gewoon dieet en Omeprazol geven en als het beter gaat stoppen, controle is ook niet nodig, want wat goed gaat gaat goed.

Tot nu toe gaat het redelijk, ze heeft geregeld perioden van onrust (buikpijn?) en blijft vaak aangeven dat ze moet plassen. Ik verwacht ook geen wonderen met een behandeling die alleen maar ondersteunend werkt.

Maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van anderen? Hoe lang duurde het voor jouw hond er weer bovenop was of was het een levenslang probleem? Wat was de behandeling? Wat waren de klachten?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Re: Alvleesklierontsteking

Ongelezen bericht door Shari »

Hier met een oudje op het einde met ook alvleesklierontsteking. Komt vaak voor bij honden die veel op pijnmedicatie staan of geopereerd zijn. Dat was helaas beiden zo bij onze hond. Hij kreeg poeder over zijn eten weet ik nog. Zymoral? En idd Omeprazol en speciaal voer.
Wij hebben hem niet meer aan het infuus gelegd. Hij heeft denk ik een half jaar met die ontsteking geleefd maar had meer problemen hoor.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Acute alvleesklierontsteking kan dodelijk zijn, vandaar de paniekerige reactie van je DA in eerste instantie, mijn hond had ook een acute ontsteking en was daaraan bijna overleden en heeft drie dagen aan het infuus gelegen.. Bij hem had het te lang geduurd ofzo waardoor het nu chronisch is, EPI.

Dieet bij epi is levenslang, hier krijgt hij KVV en dan alleen de magerste diersoorten omdat het lichtverteerbaar moet zijn, ook eet hij 2x per dag ipv 1x zodat het verteren makkelijker gaat.

Ook gaf ik verse pancreas maar dat had ik afgebouwd omdat het goed ging, maar ineens gaat het niet goed meer (veel buikpijn, bidhouding, ineens weer afvallen en rare ontlasting) dus hij krijgt nu op de dagen van KVV met veel bot pancreas erbij en dat gaat prima.

Dus met een goed dieet kan je hond er makkelijk mee leven maar wel altijd opletten.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Tenzin van 14 wilde vorige week niet meer eten, en dat is helemaal niets voor hem. Ook was hij aan de diaree.
1 dag aangekeken en toen naar de da.
Bloed afgenomen en dat bleek een alvleesklierontsteking. De da vertelde dat de honden normaal aan het infuus gaan maar Tenzin begon al weer iets op te knappen.
Hij heeft voor 4 dagen Cerenia meegekregen en een kuurtje ab tegen de diaree.
Volgens de da is het best ernstig maar ik merk niets meer aan Tenzin :19:
Ik heb ook geen idee wat ik nu verder verwachten kan.
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Toevallig belde de DA daarnet nogmaals met de uitslag van de cPL test. Uitslag lag boven de 1000 en bevestigt dus eigenlijk wat we al weten, dat ze alvleesklierontsteking heeft.

Meteen nagevraagd of het nu acuut of chronisch is? Dat wist de dierenarts helaas ook niet te vertellen.

Voor nu 1 maand op dieetbrokken, ongeveer net zo lang op de Omeprazol houden, gewicht in de gaten houden. Daarnaast wil hij haar toch ook op de Tramadol hebben omdat ze die onrustige perioden heeft die toch echt op pijn kunnen wijzen.

@Shari : Ginger heeft ook al geregeld op (pijn)medicatie gestaan vanwege allerlei klachten. Het zou dus best weleens daar vandaan kunnen komen. Als ze nu niet gaat aankomen dan ga ik ook om de Zymoral vragen, ze was namelijk 2 kilo afgevallen in 2,5 week tijd.

@Bink2009 : Heftig zeg! Ben blij dat het bij onze Ginger dan allemaal nog mee lijkt te vallen. Zo te lezen zullen we er wel de rest van haar leven rekening mee moeten houden, maar bij snel ingrijpen heb je ze toch ook redelijk vlot weer op de rit. Onze Ginger eet normaal gesproken ook 2x per dag, dus daar gaan we over een tijdje terug naar afbouwen.

@Pemba : Bij onze Ginger merken we eigenlijk alleen dat ze zich niet lekker voelt als ze heeft gegeten. Ontlasting is tot nu toe altijd goed geweest. Ik hoop dat Tenzin er ook helemaal van op gaat knappen!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Tot nu toe vind ik het best heftig allemaal. Wat een achtbaan. [DISAPPOINTED FACE] Dan weer diarree, dan weer pijn, dan weer niet willen eten, dan weer extreem veel drinken. Sinds eergisteren zijn we begonnen met 2x daags Tramadol en sinds gisterenavond wil ze wel weer eten.

Hopen dat ze dit vasthoud en dat nu alleen maar elke keer beter gaat.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ik duim met je mee!
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Het stomme is dat ze bij de diagnose eigenlijk niet zo ziek was. Inmiddels zijn we een week verder en gaat het erg op en af.

Als ik de verhalen van anderen lees lijkt het er wel een beetje bij te horen, daar houden we ons dus maar aan vast.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Pemba
Zeer actief

Wat bizar, Tenzin heeft na de diagnose nergens meer last van. En hij was echt goed ziek maar is heel snel opgeknapt
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Wat fijn dat Tenzin zo is opgeknapt! [THUMBS UP SIGN]
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Pemba
Zeer actief

Misschien kun je proberen of ze het beter doet op magere kvv.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”