Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips voor lange auto rit
Moderator: moderatorteam
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Tips voor lange auto rit
volgende week is het eindelijk zo ver en is het vakantie tijd! We gaan lekker andere halve week naar zweden toe om door de bergen te klooien en met mijn vader's paarden te spelen.
Nou heb ik nog nooit echt een lange reis gemaakt in de auto met hond erbij (behalve noodgedwongen in een verhuisauto van ierland hier naar toe) dus ik ben eigenlijk opzoek naar tips/suggestie die jullie mischien hebben?
Stitch heeft over het algemeen geen grote problemen met in de auto zitten en ons plan is dat wij zijn kussen achter in de kofferbak leggen met zijn deken er over en mischien 1 or 2 tassen erom heen. Dan gooien we onze spullen gewoon op de achter bank. Ik reken op iedere uur tot iedere 2 uur even stoppen voor plasje/water/hapje.
Zijn er nog andere tips die jullie hebben of dingen waar je rekening mee moet houden?
Nou heb ik nog nooit echt een lange reis gemaakt in de auto met hond erbij (behalve noodgedwongen in een verhuisauto van ierland hier naar toe) dus ik ben eigenlijk opzoek naar tips/suggestie die jullie mischien hebben?
Stitch heeft over het algemeen geen grote problemen met in de auto zitten en ons plan is dat wij zijn kussen achter in de kofferbak leggen met zijn deken er over en mischien 1 or 2 tassen erom heen. Dan gooien we onze spullen gewoon op de achter bank. Ik reken op iedere uur tot iedere 2 uur even stoppen voor plasje/water/hapje.
Zijn er nog andere tips die jullie hebben of dingen waar je rekening mee moet houden?
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
Re: Tips voor lange auto rit
Niet te druk om maken lekker gaan en wat je zelf al zegt op tijd stoppen etc.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zoals jij het je voorstelt heb ik het gedaan toen ik een keer met een pup (van 4 maanden) naar Zuid-Frankrijk ging.
Voor de reis even goed uitlaten en dan tijdens de reis elke 2 uur stoppen.
Pup wilde na twee stops niet meer drinken, hooruit een slokje, maar dat haalde hij 's avonds weer in
Reizen ging verder prima
Voor de reis even goed uitlaten en dan tijdens de reis elke 2 uur stoppen.
Pup wilde na twee stops niet meer drinken, hooruit een slokje, maar dat haalde hij 's avonds weer in
Reizen ging verder prima
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik vertrek in september ook naar Zweden.
dat is heus zo ver niet, ik geloof dat met 2 maal stoppen we er al wel gaan zijn
Honden liggen gewoon te slapen, die hoeven er heus niet elke 2 uur uit.
Honden liggen op achterbank, bagage gaat in de kennels
dat is heus zo ver niet, ik geloof dat met 2 maal stoppen we er al wel gaan zijn
- Lightsun
- Actief
Heh ja ik moet toegeven ik denk dat ik me er meer zorgen om maak dan stitch doet. Hij gaat gewoon slapen en zal het allemaal wel best vinden.Sanne!! schreef:Niet te druk om maken lekker gaan en wat je zelf al zegt op tijd stoppen etc.
Ja de reis is opgedeelt in vanaf hier naar de boot in duitsland (+/-5 uur). Dan via denemarken zweden in (+/-5uur). Dus het plan is om tijdens iedere rit 1 keer te stoppen en bij de boot hebben we ongeveer een uur om nog even lekker rond te lopen voor de we boot op gaan. Dus ik denk dat dit genoeg gaat zijn.ranetje schreef:Voor de reis even goed uitlaten en dan tijdens de reis elke 2 uur stoppen.
- Lightsun
- Actief
Hey leuk! Waar ga je naar toe als ik vragen mag? Wij gaan naar mijn vader toe bij Tranas in de buurt.maart schreef:ik vertrek in september ook naar Zweden.
dat is heus zo ver niet, ik geloof dat met 2 maal stoppen we er al wel gaan zijn![]()
En dat is trouwens een goed punt. Ik wil het wel een klein beetje van hem aflaten hangen. Als hij aan het tukken is rij ik gewoon lekker door.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik plan de stops niet echt maar kijk wanneer er behoefte is om te stoppen. Het ligt aan mezelf, de hond of de tank.
Als ik zelf moet plassen, dan laat ik de hond ook even plassen. Is de tank leeg, dan plassen we ook gelijk. Heb ik honger of dorst, merk ik dat de hond niet meer lekker ligt en gaat hijgen of iets dergelijks, dan stop ik ook.
Hierdoor kan het voorkomen dat ik een uur of vier achter elkaar door ga of dat ik twee keer in 2 uur stop.
Ik laat in ieder geval altijd de hond lekker uit voordat ik op weg ga.
Ga je via de bruggen of plan je om met een boot of boten te gaan?
Als ik zelf moet plassen, dan laat ik de hond ook even plassen. Is de tank leeg, dan plassen we ook gelijk. Heb ik honger of dorst, merk ik dat de hond niet meer lekker ligt en gaat hijgen of iets dergelijks, dan stop ik ook.
Hierdoor kan het voorkomen dat ik een uur of vier achter elkaar door ga of dat ik twee keer in 2 uur stop.
Ik laat in ieder geval altijd de hond lekker uit voordat ik op weg ga.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Lightsun
- Actief
Ja ik denk dat dat een goeie insteek is zoals Maart ook zegt. Ik denk dat dit mijn kijk er ook op gaat zijn.Wilma schreef:Ik plan de stops niet echt maar kijk wanneer er behoefte is om te stoppen. Het ligt aan mezelf, de hond of de tank.
En in eerste instantie gaan we met de boot van duitsland naar denemarken (45 minuten) en dan over de Copenhagen brug naar Zweden toe. Op de terug weg pakken de boot van Malmo naar Denemarken (2 uurtjes geloof ik) en dan weten we het nog niet. Mischien rijden we wel om en via denemarken terug maar dat is nog niet zeker.
- Sidhe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen
- Aantal honden: 2
Ik heb Sidhe in haar bench in de kofferbak gedaan met haar vertrouwde dekentjes en een bullepees. De papieren heb ik in een tasje gedaan en aan de zijkant van de bench bevestigd. Ik heb elders gelezen om een grote konijnendrinkfles aan de bench te doen maar wij gingen richting warm land en van dat lauwige water leek me niet lekker dus dat heb ik niet gedaan, wij zijn elke 2 uur gestopt en heb haar gewoon bij de stop water in een bakje gegeven. Sidhe krijgt altijd fleswater dus ik heb haar eigen merk meegenomen om diarree te voorkomen. Anders had ik een paar flessen gevuld met kraanwater om een vloeiende overgang te kunen maken. Eten is wel een probleem geweest, ik had een vrieszak met haar kvv gemaakt zodat ik het bij aankomst ook in de koelkast kon doen maar onze auto ging onderweg kapot... volgende keer zou ik bakjes renske oid meenemen. Ze heeft verder steeds liggen slapen en niet gepiept dus volgens mij gign het reizen verder prima.
- Lightsun
- Actief
Eten gaat gelukkig geen probleem zijn. Stitch zit op brokjes dus die gaan gewoon mee zonder problemen. En hij krijgt 1 keer per week een bak gehakt dus dat kunnen we daar gewoon halen.Sidhe schreef:. Sidhe krijgt altijd fleswater dus ik heb haar eigen merk meegenomen om diarree te voorkomen. Anders had ik een paar flessen gevuld met kraanwater om een vloeiende overgang te kunen maken. Eten is wel een probleem geweest, ik had een vrieszak met haar kvv gemaakt zodat ik het bij aankomst ook in de koelkast kon.
Ik moet toegeven dat ik niet over water na gedacht heb. Stitch krijgt thuis gewoon water uit de kraan (of als hij erbij kan en het heeft geregend het water uit het vogelbadje in de tuin!) en in zweden is de kwaliteit van het water een stuk hoger dus ik denk niet dat dit problemen op levert. Maar mischien dat ik toch even een paar flessen mee moet nemen voor de zekerheid.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Bij ons ligt Joris voorin naast de voeten van de bijrijder en Biry op de achterbank. We hebben dan nog een tas achter de stoelen staan en daar dan ook de mat van Biry op, zodat ze wat breder kan liggen dan alleen de achterbank. Biry is geen fan van autorijden, maar zo heeft ze het prima volgehouden afgelopen jaar. Af en toe even eruit voor een plas en wat te drinken. Eten hadden ze niet op, op een beetje brood na, want Biry is wagenziek en Joris eet niet 's ochtends.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Je kan ook de ruimte tussen voor en achterbank opvullen met bagage en dan het bed van de hond op de achterbank (evt. met tuig vastmaken aan de autoriem op de achterbank). Hij ligt dan niet onder de warme achterruit en je kan zien wat hij uitspookt. De afkoeling van de airco komt niet altijd tot achterin.
Goede reis!
Goede reis!
- Lightsun
- Actief
Huh...daar had ik nog niet aan gedacht. Een soort van platformpje maken. Hmm...dat ga ik eens proberen!ZorroMax schreef:Je kan ook de ruimte tussen voor en achterbank opvullen met bagage en dan het bed van de hond op de achterbank (evt. met tuig vastmaken aan de autoriem op de achterbank). Hij ligt dan niet onder de warme achterruit en je kan zien wat hij uitspookt. De afkoeling van de airco komt niet altijd tot achterin.
Goede reis!
- Sidhe
- Vaste gebruiker
Wel even bekijken of dat is toegestaan in de landen waar je door gaat.Lightsun schreef:Huh...daar had ik nog niet aan gedacht. Een soort van platformpje maken. Hmm...dat ga ik eens proberen!ZorroMax schreef:Je kan ook de ruimte tussen voor en achterbank opvullen met bagage en dan het bed van de hond op de achterbank (evt. met tuig vastmaken aan de autoriem op de achterbank). Hij ligt dan niet onder de warme achterruit en je kan zien wat hij uitspookt. De afkoeling van de airco komt niet altijd tot achterin.
Goede reis!
Ik reed door landen waar de hond verplicht in de kofferbak moet. Maar ik heb geen idee hoe dat zit in Zweden en andere landen waar je door komt.
- Lightsun
- Actief
Huh...ik wist niet eens dat dat een punt kon zijn...hmm goed punt...dat ga ik even uitzoeken.Sidhe schreef: Ik reed door landen waar de hond verplicht in de kofferbak moet. Maar ik heb geen idee hoe dat zit in Zweden en andere landen waar je door komt.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
http://www.dogsincluded.nl onder landinformatie.
In sommige landen moeten ze inderdaad achter een rek zitten. In sommige landen moet je een muilkorf bij je hebben. Denk je overigens aan de rabiësenting?
In sommige landen moeten ze inderdaad achter een rek zitten. In sommige landen moet je een muilkorf bij je hebben. Denk je overigens aan de rabiësenting?

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Malmö, helemaal vooraan dusLightsun schreef:Hey leuk! Waar ga je naar toe als ik vragen mag? Wij gaan naar mijn vader toe bij Tranas in de buurt.maart schreef:ik vertrek in september ook naar Zweden.
dat is heus zo ver niet, ik geloof dat met 2 maal stoppen we er al wel gaan zijn![]()
En dat is trouwens een goed punt. Ik wil het wel een klein beetje van hem aflaten hangen. Als hij aan het tukken is rij ik gewoon lekker door.
en inderdaad, zelf kijken naar je hond.
En zoals Wilma zegt, als we stoppen voor onszelf, gaan de honden er uiteraard ook uit. Maar we zijn beiden nogal voor het doorrijden en zo weinig mogelijk stoppen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik rij altijd zoveel mogelijk door tot ik moet tanken (en dat is best een eind gemiddeld met een 70 ltr tank).
Dan laat ik ze ff uit en krijgen ze wat eten. Drinken hebben ze al standaard in hun kennels hangen in de auto.
Op een rit naar Oostenrijk is dit dus ong. 2 x stoppen op 1000 km.
Ze liggen rustig te kijken of te slapen is mijn ervaring.
Dan laat ik ze ff uit en krijgen ze wat eten. Drinken hebben ze al standaard in hun kennels hangen in de auto.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lightsun
- Actief
Fantastische website! daar ga ik zo even door heen spitten. Dank je wel.gyanty schreef:http://www.dogsincluded.nl onder landinformatie.
En ja hij heeft zijn hele EU Passpoort al, inclusief Rabiesenting. Die heeft hij 2 weken geleden gekregen. Althans 18 dagen dus mooi op tijd voor de vakantie.
- Lightsun
- Actief
Oh fantastisch mooi stuk van zweden het zuiden. Wij moeten nog ietsje door rijden. Zeg maar 400km verder naar het noorden.maart schreef: Malmö, helemaal vooraan dus![]()
en inderdaad, zelf kijken naar je hond.
En zoals Wilma zegt, als we stoppen voor onszelf, gaan de honden er uiteraard ook uit. Maar we zijn beiden nogal voor het doorrijden en zo weinig mogelijk stoppen
- Lightsun
- Actief
Ja ik denk dat ik het met Maart en jou eens ben. We hadden het er gisteravond nog even over en dit is natuurlijk de eerste keer dat wij zo'n rit maken dus mischien dat we wij iets te dwang matig erin zitten te plannen met stoppen enzo.malinois schreef:Ik rij altijd zoveel mogelijk door tot ik moet tanken (en dat is best een eind gemiddeld met een 70 ltr tank).
Ik denk dat we het even natuurlijk gaan houden. Ik stop uberhaupt voor benzine/de boot/wij plassen of eten en dan gaan we er uit en voor de rest hou ik gewoon een oogje op stitch. Als hij slaapt rijden we door. Als hij erg begint te hijgen of piepen dan stoppen we gewoon.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb dus wel volwassen honden en geen pup. Met een pup stop ik natuurlijk meer!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Lightsun
- Actief
Hm. Dat is wel een punt ja. Grmbl.malinois schreef:Ik heb dus wel volwassen honden en geen pup. Met een pup stop ik natuurlijk meer!
Nou ja. Ik denk dat we het even los houden en gewoon een beetje van hem af laten hangen. We gaan 's nachts rijden dus ik denk (hoop) dat hij een groot gedeelte slaapt. En als hij na een slaapje wakker word stoppen we uberhaupt even.
- Sidhe
- Vaste gebruiker
18 dagen voor vertrek of 18 dagen nu?Lightsun schreef:En ja hij heeft zijn hele EU Passpoort al, inclusief Rabiesenting. Die heeft hij 2 weken geleden gekregen. Althans 18 dagen dus mooi op tijd voor de vakantie.
Want de vaccinatie moet bij vertrek minstens 21 dagen geleden gezet zijn.
(en in Zweden moet je je hond aangeven bij de douane)
- Lightsun
- Actief
nee 18 dagen vanaf nu, vanaf gisteren eigenlijk. We hebben rekening gehouden met de 21 dagen.Sidhe schreef: 18 dagen voor vertrek of 18 dagen nu?
Want de vaccinatie moet bij vertrek minstens 21 dagen geleden gezet zijn.
(en in Zweden moet je je hond aangeven bij de douane)
En ja dat las ik net pas op die website die ik gelinkt kreeg. Dat wist ik niet. Dus we gaan via de brug heen en dan moeten we via het rode poortje gaan kennelijk.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik ben werkelijk nog nooit gestopt voor de honden als ik Zweden in kom. Wel altijd gezorgd dat de papierwinkel in orde was, maar tegenwoordig stelt dat ook niks meer voor.
Honden zitten hier in Zweden nooit los in de auto maar altijd in een bench, autokennel of achter een hek.
Honden zitten hier in Zweden nooit los in de auto maar altijd in een bench, autokennel of achter een hek.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014