Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tegen vlooien behandelt, maar nog steeds vlooien?
Moderator: moderatorteam
-
Yoa_Chan
- nieuw lid
Tegen vlooien behandelt, maar nog steeds vlooien?
Hallo beste forumgangers!
Ik zorg sinds vorige week donderdag en tot 10 augustus voor de 3 honden en 3 katten van mijn tante.
1 is een kleine terrier/chihuahua mix van een jaar of 7, 1 is een behoorlijk bejaarde collie waarvan ik de exacte leeftijd niet weet en 1 is een Mechelse herder van bijna 15 (dus stokoud).
Nou heeft mijn tante dinsdag 15 juli de honden tegen vlooien behandelt, maar ze zijn er gewoon nog steeds. De oudste heeft nu na een dag of 2 echt een hele lading over zich heenlopen, maar ik geloof dat er nog geen sprake is van een ware 'plaag', want op de andere 2 honden kom ik er aanzienlijk minder tegen en ook in het huis zie ik niets rondspringen (overdag of s'nachts). Het vervelende is dat de oude herder al allemaal kale/rode plekken en zelfs al een soort infectie achter haar oor heeft, ik gok van de eerste lading vlooien. Ik heb wel opdracht gekregen om betadine op de kleine wondjes en de infectie te druppelen en bepanthen op de rauwe plekken, maar dat likt ze er vrij snel weer vanaf.
Nu dus mijn vraag: Kan ik nog iets doen om toch van de vlooien af te komen? Want ik hoorde dat je nooit zomaar zo snel na een laatste behandeling opnieuw mag druppelen. En misschien ook nog: is er iets anders dat ik voor de oude herder kan betekenen dat haar jeuk/pijn wat zou kunnen verlichten?
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Yoa_Chan
Ik zorg sinds vorige week donderdag en tot 10 augustus voor de 3 honden en 3 katten van mijn tante.
1 is een kleine terrier/chihuahua mix van een jaar of 7, 1 is een behoorlijk bejaarde collie waarvan ik de exacte leeftijd niet weet en 1 is een Mechelse herder van bijna 15 (dus stokoud).
Nou heeft mijn tante dinsdag 15 juli de honden tegen vlooien behandelt, maar ze zijn er gewoon nog steeds. De oudste heeft nu na een dag of 2 echt een hele lading over zich heenlopen, maar ik geloof dat er nog geen sprake is van een ware 'plaag', want op de andere 2 honden kom ik er aanzienlijk minder tegen en ook in het huis zie ik niets rondspringen (overdag of s'nachts). Het vervelende is dat de oude herder al allemaal kale/rode plekken en zelfs al een soort infectie achter haar oor heeft, ik gok van de eerste lading vlooien. Ik heb wel opdracht gekregen om betadine op de kleine wondjes en de infectie te druppelen en bepanthen op de rauwe plekken, maar dat likt ze er vrij snel weer vanaf.
Nu dus mijn vraag: Kan ik nog iets doen om toch van de vlooien af te komen? Want ik hoorde dat je nooit zomaar zo snel na een laatste behandeling opnieuw mag druppelen. En misschien ook nog: is er iets anders dat ik voor de oude herder kan betekenen dat haar jeuk/pijn wat zou kunnen verlichten?
Yoa_Chan
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Tegen vlooien behandelt, maar nog steeds vlooien?
Zet dat maar uit je hoofd. Wat je ziet is het topje van de ijsberg.Yoa_Chan schreef:Hallo beste forumgangers!
Yoa_Chan
Heeft de dierenarts van je tante geen behandelprotocol?
Ik zou in ieder geval meteen met een vlooienkam aan de slag gaan en de dierenarts vragen of je de honden opnieuw mag behandelen, bij voorkeur met een ander soort pipet dan wat je tante al heeft gebruikt.
Je zult ook de omgeving aan moeten pakken en dan ook echt alles en zo veel mogelijk tegelijk. Alles wassen, te beginnen met de slaapplaatsen van de honden.
Ook gordijnen, beddengoed, kleding, hondenspeelgoed etc.
Alles in huis en vooral kieren en naden inspuiten met een omgevingsspray. Ook de auto, zolder en schuur niet vergeten.
Je kunt stukjes vlooienband afknippen en in de bank en stofzuiger stoppen. Verder héél veel stofzuigen en de zak dagelijks weggooien.
Dweilen beter even niet, al doen sommige mensen dat met wat vlooienshampoo in het water.
De allergische reactie van één van de honden gaat niet stoppen zolang die nog gebeten wordt, dus smeerseltjes is dweilen met de kraan open.
-
Yoa_Chan
- nieuw lid
Ik weet niet zeker of ze in overleg met de dierenarts aan de behandeling zijn begonnen en heb verder ook geen contactgegevens van een D.A. gekregen. Had hier wel naar gevraagd, maar mij werd verteld dat ik maar contact met hen op moest nemen als er iets ernstigs aan de hand was.
Dit heb ik natuurlijk ook al gedaan, maar haar advies was gewoon opnieuw behandelen.
Ik geloof niet dat de plekken een allergische reactie zijn, komt denk ik meer van het excessief aan haarzelf knagen
. Het middel dat ze hebben gebruikt voor de grootste hond heb ik net gevonden: Frontline combo. Het zou besmetting van omgeving voorkomen, maar dat klinkt een beetje als een sprookje.
Verder maakte ik me met het sprayen van de leefomgeving nogal zorgen, omdat er op staat dat je niet moet sprayen in ruimtes waar eten wordt klaargemaakt. De keuken en de woonkamer zijn praktisch dezelfde kamer, kan ik dan nog steeds rondsprayen?
of moet ik dan een preciezer middel gebruiken?
Ik zal in ieder geval maar eens op zoek gaan naar een kammetje en hier flink gaan poetsen. Had al wat pogingen gedaan om er met de hand een paar af te plukken. Heeft het verder nog zin om de honden (eventueel met vlooienshampoo) te wassen?
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Dit heb ik natuurlijk ook al gedaan, maar haar advies was gewoon opnieuw behandelen.
Ik geloof niet dat de plekken een allergische reactie zijn, komt denk ik meer van het excessief aan haarzelf knagen
Verder maakte ik me met het sprayen van de leefomgeving nogal zorgen, omdat er op staat dat je niet moet sprayen in ruimtes waar eten wordt klaargemaakt. De keuken en de woonkamer zijn praktisch dezelfde kamer, kan ik dan nog steeds rondsprayen?
Ik zal in ieder geval maar eens op zoek gaan naar een kammetje en hier flink gaan poetsen. Had al wat pogingen gedaan om er met de hand een paar af te plukken. Heeft het verder nog zin om de honden (eventueel met vlooienshampoo) te wassen?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
pffffffftttt leuk zulke loges...
lijkt wel of het dit jaar extremer is dan ooit met de vlooien, hoor er veel mensen over helaas
verder geen tips, gelukkig hier nog geen last
had 1 uitgeplaatste pup waar ze vlooien hadden, bij terugkomst is die direct de bijkeuken ingebonjourd en gewassen (2x) met vlooien shampoo van de dierenarts. Dit was iom de dierenarts om besmetting hier te voorkomen, omdat alleen de terugkomer besmet was.
lijkt wel of het dit jaar extremer is dan ooit met de vlooien, hoor er veel mensen over helaas
had 1 uitgeplaatste pup waar ze vlooien hadden, bij terugkomst is die direct de bijkeuken ingebonjourd en gewassen (2x) met vlooien shampoo van de dierenarts. Dit was iom de dierenarts om besmetting hier te voorkomen, omdat alleen de terugkomer besmet was.
-
Yoa_Chan
- nieuw lid
Ik heb de mazzel/pech dat het geen logees zijn, ik zit in het huis van mijn tante met de beestjes. Het is eigenlijk ook geen mogelijkheid om ze mee te nemen naar mijn eigen huis, omdat de oudste helemaal in paniek raakt als ze ergens anders is dan thuis. Ik zal ook eens kijken naar dat comfortis spul dan, misschien dat dat samen met het poetsen meer nut heeft. En bedankt voor de geruststelling, dan kan ik in ieder geval zonder vrees de spuitbus gebruiken.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
oke, ik dacht dat je ze als logee in je eigen huis had
nou, dan is wel het voordeel dat de vlooien hopelijk daar blijven en je thuis er geen problemen mee hebt
nou, dan is wel het voordeel dat de vlooien hopelijk daar blijven en je thuis er geen problemen mee hebt
-
Yoa_Chan
- nieuw lid
Mja, het is dus wel een voordeel dat ik er na de 10de geen last meer van zal hebben, maar het nadeel is dus dat ik niet overal bij kan komen. Grote meubels waar ik nauwelijks achter kan komen. Thuis zou ik dan gewoon de boel uit mekaar halen, maarja, dat is hier denk ik geen goed idee. Ik wordt zelf gelukkig niet echt gebeten, maar check wel altijd voordat ik weg ga of ik meelifters heb, zodat ze ook alleen blijven waar de honden ook echt komen (ze komen ook in hun eigen huis nooit boven). Hoopte dus vooral dat ik in deze korte tijd het wat aangenamer voor de hondjes kon maken, maar alles uitroeien zal me waarschijnlijk in deze korte tijd niet echt lukken.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ga niet in het wilde weg lopen te sprayen. Gericht op plinten, mand etc spuiten en laag bij de grond. De werking is minimaal 8 weken. Als de honden erg veel vlooien op zich hebben zou je af en toe een mild middel kunnen gebruiken dat onmiddellijk werkt. Poeder op basis van Pyrethrum. Werkzaamheid, zeer kortstondig.Yoa_Chan schreef:Ik weet niet zeker of ze in overleg met de dierenarts aan de behandeling zijn begonnen en heb verder ook geen contactgegevens van een D.A. gekregen. Had hier wel naar gevraagd, maar mij werd verteld dat ik maar contact met hen op moest nemen als er iets ernstigs aan de hand was.
Ik geloof niet dat de plekken een allergische reactie zijn, komt denk ik meer van het excessief aan haarzelf knagen. Het middel dat ze hebben gebruikt voor de grootste hond heb ik net gevonden: Frontline combo. Het zou besmetting van omgeving voorkomen, maar dat klinkt een beetje als een sprookje.
Verder maakte ik me met het sprayen van de leefomgeving nogal zorgen, omdat er op staat dat je niet moet sprayen in ruimtes waar eten wordt klaargemaakt. De keuken en de woonkamer zijn praktisch dezelfde kamer, kan ik dan nog steeds rondsprayen?of moet ik dan een preciezer middel gebruiken?
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Is niet zo, Wolfsblut, omgevingsspray werkt 4 weken. In realiteit dan.
Ik zou héél grondig stofzuigen (zak weggooien), dweilen en dan alles heel grondig sprayen.
En dan álles, dus ook stoelen, kussen, plinten, gordijnzomen, echt alles en alles.
En dan een paar uur weg.
De katten zijn ook behandeld neem ik aan? Zo nee, dan moet dat dus.
En komen die buiten? Want dan heb je waarschijnlijk daar de besmettingsbron. Druppelen of bandjes is een must, juist voor de katten.
Komen die wel boven trouwens? Zo ja, dan zitten de vlooien ook boven.
Ik zou héél grondig stofzuigen (zak weggooien), dweilen en dan alles heel grondig sprayen.
En dan álles, dus ook stoelen, kussen, plinten, gordijnzomen, echt alles en alles.
En dan een paar uur weg.
De katten zijn ook behandeld neem ik aan? Zo nee, dan moet dat dus.
En komen die buiten? Want dan heb je waarschijnlijk daar de besmettingsbron. Druppelen of bandjes is een must, juist voor de katten.
Komen die wel boven trouwens? Zo ja, dan zitten de vlooien ook boven.
-
Yoa_Chan
- nieuw lid
Katten zijn eerder ook behandeld, liggen zelfs nog vlooienbandjes in de gangkast. Is er een zichtbaar verschil tussen katten- en hondenvlooien? Want op de katten zie ik niets (ook na grondige inspectie van oksels e.d.). Katten komen ook niet boven, de deur naar de gang is altijd dicht. Wel zijn het echte buitenkatten, al blijven ze meestal zo dichtbij dat als je fluit ze aan komen hobbelen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
kattenvlooien zijn veel kleiner dan hondenvlooien, de hondenvlo komt veel minder vaak voor, waarschijnlijk zijn het dan ook kattenvlooien die je nu hebt en als het buiten katten zijn heb je daar ook gelijk je besmettingsbronYoa_Chan schreef:Katten zijn eerder ook behandeld, liggen zelfs nog vlooienbandjes in de gangkast. Is er een zichtbaar verschil tussen katten- en hondenvlooien? Want op de katten zie ik niets (ook na grondige inspectie van oksels e.d.). Katten komen ook niet boven, de deur naar de gang is altijd dicht. Wel zijn het echte buitenkatten, al blijven ze meestal zo dichtbij dat als je fluit ze aan komen hobbelen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
en géén pyrethrum op de katten!
Ik zou je tante om een budget vragen en langs de DA voor een behandelplan
Ik zou je tante om een budget vragen en langs de DA voor een behandelplan
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Vlak nadat je gespoten hebt zie je de vlooien binnen enkele minuten op hun rug liggen. Na enkele weken zie je de vlooien parmantig doorspringen. Nadat ze met het bestrijdingsmiddel in aanraking zijn geweest kan het nog wel uren tot zelfs enkele dagen duren voordat ze ook het loodje leggen. In dagen moet je zeker denken als het enkele maanden geleden is dat je gespoten hebt. Ik heb nog, overigens milde resultaten waargenomen een jaar na een bestrijding van ovenvisjes. Maar dat heeft dan weer met de lethale dosis te maken.
Echter als ik een vlooienbestrijding uitgevoerd heb en na een maand springt er nog verdacht veel rond, dan spuit ik alles nog eens opnieuw, maar dan wel met een werkzame stof uit een andere toxicologische groep. Dat valt dan weer onder garantie.
Maar een vlooienplaag bestrijden blijft problematisch, zeker nadat een aantal zeer goede middelen uit de handel genomen zijn.
Echter als ik een vlooienbestrijding uitgevoerd heb en na een maand springt er nog verdacht veel rond, dan spuit ik alles nog eens opnieuw, maar dan wel met een werkzame stof uit een andere toxicologische groep. Dat valt dan weer onder garantie.
Maar een vlooienplaag bestrijden blijft problematisch, zeker nadat een aantal zeer goede middelen uit de handel genomen zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
harrold16
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 3
welke middelen / werkzame stof bedoel je dan?Wolfsblut schreef:
gr.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Met name de ingecapsuleerde chloorpyrifos en enkele middelen die de in diverse stadia der nimfen het vervellingsmechanisme ontregelden.
Deltametrine, een der krachtigste synthetisch pyrethroiden is eveneens niet meer toegestaan ter bestrijding van vlooien. Het kan dat er inmiddels een nieuwe toelating is. Is mij echter nog niet bekend.
Er wordt steeds meer verboden voor de professionele markt. Geen goede ontwikkeling.
Deltametrine, een der krachtigste synthetisch pyrethroiden is eveneens niet meer toegestaan ter bestrijding van vlooien. Het kan dat er inmiddels een nieuwe toelating is. Is mij echter nog niet bekend.
Er wordt steeds meer verboden voor de professionele markt. Geen goede ontwikkeling.
- Sidhe
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen
- Aantal honden: 2
Hier momenteel ook een rampenplan.. 4 katten, 2 honden en een heerlijk huis met kiertjes en bakken kinderspeelgoed en bakken met handwerkspul en stoffen... een waar paradijs dus!
Ik heb alle dieren een pipetje gegeven (Frontline schijnt trouwens niet zo goed meer te werken ivm resistentie?), heb voor ongeveer 100 Euro sprays gekocht en zo'n insectenbom die je in huis moet laten afgaan en dan 4 uur niet meer in huis. De hondenkleedjes en knuffels worden 2 keer per week op 60 graden gewassen en de ligplaatsen gesprayd. Veel stofzuigen en de plinten sprayen en onder de kasten enzo. De chi was ik (niet de eerste week voor en na het pipet) regelmatig in de gootsteen met dreft, de berner gaat mee naar dogwash en doe ik met vlooienshampoo en de katten mik ik met vlooienshampoo in bad.
En ik word er nog steeds gek van... heb nog nooit zoveel van die krengen gezien als dit jaar.
Ik heb alle dieren een pipetje gegeven (Frontline schijnt trouwens niet zo goed meer te werken ivm resistentie?), heb voor ongeveer 100 Euro sprays gekocht en zo'n insectenbom die je in huis moet laten afgaan en dan 4 uur niet meer in huis. De hondenkleedjes en knuffels worden 2 keer per week op 60 graden gewassen en de ligplaatsen gesprayd. Veel stofzuigen en de plinten sprayen en onder de kasten enzo. De chi was ik (niet de eerste week voor en na het pipet) regelmatig in de gootsteen met dreft, de berner gaat mee naar dogwash en doe ik met vlooienshampoo en de katten mik ik met vlooienshampoo in bad.
En ik word er nog steeds gek van... heb nog nooit zoveel van die krengen gezien als dit jaar.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Vlooienspray bij de hand houden als je hun huis verlaat en buiten op de stoep je schoenen en broek inspuiten.alinelaila schreef:Nou, dat idee heb ik ook. Vorige week opgepast op de fretten bij mensen hier in de straat; vlooienplaag in hun huis.crutz schreef:lijkt wel of het dit jaar extremer is dan ooit met de vlooien, hoor er veel mensen over helaas
Deze week oppassen op de (binnen!)katten van de overburen; ook dikke vlooienplaag in huis. Ik zet 1 stap binnen en wordt helemaal besprongen door de vlooien (dat was overigens al vanaf dag 1 zo). Bij mijn overburen is het wel echt heel erg, wil ze daar af komen mogen ze de bestrijdingsdienst wel gaan bellen..
Ik ben er niet blij mee. Sem is erg allergisch, dus ben als de dood dat ik de vlooien meeneem naar huis.
@ts: Ik zou ook de dieren gewoon gaan kammen met een vlooienkam en de gevonden vlooien verzuipen in een bakje water met een scheut afwasmiddel. Het is even wat werk, maar vind dat vaak nog wel een van de meest effectieve methodes.
Daarnaast is het huis behandelen natuurlijk wel noodzakelijk. Dagelijks stofzuigen en alle hoekjes/kiertjes/plinten e.d. insprayen met omgevingsspray. Dweilen en soppen zou ik even niet doen, vlooien houden van vocht.
Ga je vlooienvrij je eigen huis weer in.
Ja heerst heel erg , hoor het overal . Afgelopen jaar ook al.
Zou het dan toch waar zijn dat insekten de wereld overnemen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
crutz schreef:pffffffftttt leuk zulke loges...
Ja wij hebben ook ''moet zeggen hadden'' Maar durf het nog niet hard te zeggen dit keer ook een echte plaag.
Wat ik gedaan had uiteraard de dieren eerst behandeld. Toen de spullen ingesprayt met omgevings spray dit doe ik preventief standaard al. Hier was het twee jaar gleden voor het laatst dat we een keer een vlo gezien hadden. En toen reed ik nog paard en ging Toots vaak mee naar stal dacht dat ze toen daar vandaan kwamen maar was er snel vanaf. Ook in Poppel heeft Toots vaker een vlo of een teek maar dat is nou eenmaal midden in de bossen maar wel meestal maar 1 vlo.
Nu was dat behandelen en sprayen iig niet voldoende.
Ik heb alles uitgewassen. De kleden in de kamer extra gesprayt dagen achter elkaar en ook onder de kleden.
De dieren kammen veeeeel kammen heb dan ook echt vlooien gevangen en durf echt te spreken van een plaag.
Wij hebben sinds kerst een kat in de showroom aan bedrijf te logeren die hebben we dan ook maar behandeld die gaat naar buiten wanneer die wil. Zijn vrouwtje is al sinds die tijd opgenomen in een ziekenhuis en straatkatten gingen via zijn kattenluik zijn huis binnen om zijn eren op te vreten dus dat luik zit nu dicht en hij krijgt bij ons eten en onderdak tot zijn vrouwtje er weer is.
Maargoed we dachten eerst dat hij ze mogelijk mee nam. Maar bij hem heb ik vreemd genoeg niks gevangen. En daarbij hoor ik hier in de omgeving ook veel mensen erover.
Het lijkt nu 2 weken rustig heb niks meer gevangen en Toots heeft geen jeuk meer of iig heel weinig.
Waar ze vandaan gekomen zijn weet ik niet maar ik hoop dat we er vanaf zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Wolfsblut
- Zeer actief
Als ik een huis ontvlooid heb wacht ik tot er iemand met een hondje langs komt. Dan ga ik op mijn knieën zitten en haal hem heel uitbundig aan. Weg vlooien. 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Paar hondenforumers uitnodigen dus.Wolfsblut schreef:Als ik een huis ontvlooid heb wacht ik tot er iemand met een hondje langs komt. Dan ga ik op mijn knieën zitten en haal hem heel uitbundig aan. Weg vlooien.
Wat je zegt ben je zelfffff