Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hangoren vs staande oren
Moderator: moderatorteam
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
hangoren vs staande oren
weet niet waar dit thuis zou horen, dus probeer maar even hier:
een tijdje geleden viel mij ineens op dat er eigenlijk veel meer honden met hangende / flap/ tiporen zijn dan staande oren, zelfs ook bij herderkruisingen. dit lijkt onlogisch, gezien de voorouder: de wolf.
wie weet of hangoren soms een dominante eigenschap is wat dit fenomeen verklaart?7en zijn er eigenlijk ook wolven bekend met flaporen?
een tijdje geleden viel mij ineens op dat er eigenlijk veel meer honden met hangende / flap/ tiporen zijn dan staande oren, zelfs ook bij herderkruisingen. dit lijkt onlogisch, gezien de voorouder: de wolf.
wie weet of hangoren soms een dominante eigenschap is wat dit fenomeen verklaart?7en zijn er eigenlijk ook wolven bekend met flaporen?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: hangoren vs staande oren
Wolven met flaporen ken ik niet maar er zal ongetwijfeld iemand een foto ergens vandaan toveren 

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ik heb gelezen dat flaporen een teken van domesticatie is, in het boek 'dit is de hond' geloof ik.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- lucie
- Zeer actief
domesticatie in het algemeen? en waarom hebben herders dan geen flaporen? ik vind het eigenlijk wel interessantGollum schreef:Ik heb gelezen dat flaporen een teken van domesticatie is, in het boek 'dit is de hond' geloof ik.
- lucie
- Zeer actief
haha, volledig objectief natuurlijk!Hilde schreef:Dat komt omdat flaporen leuker zijn![]()
maar leuker of niet leuk: zou het bewust gefokt zijn of een bijproduct? uiteindelijk is men ook weer in oren gaan knippen om ze rechtop te zetten
-
Neeltje
Maar dat had/heeft een totaal ander doel, want anders ziet de hond er niet stoer/gevaarlijk genoeg uit. Oftewel gewoon plastische chirurgie.lucie schreef:haha, volledig objectief natuurlijk!Hilde schreef:Dat komt omdat flaporen leuker zijn![]()
maar leuker of niet leuk: zou het bewust gefokt zijn of een bijproduct? uiteindelijk is men ook weer in oren gaan knippen om ze rechtop te zetten
- lucie
- Zeer actief
eens, maar waarom dan eerst flaporen erin fokken? vandaar dus mijn vraag hoe dit is ontstaan. je zou idd in het geval van Dobermans denken dat het een bijproduct was wat men eigenlijk liever niet wilde omdat het niet stoer is, maar er moeilijk uit te krijgen isNeeltje schreef:Maar dat had/heeft een totaal ander doel, want anders ziet de hond er niet stoer/gevaarlijk genoeg uit. Oftewel gewoon plastische chirurgie.lucie schreef:haha, volledig objectief natuurlijk!Hilde schreef:Dat komt omdat flaporen leuker zijn![]()
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Ik heb geen idee, maar hier 4 honden met flaporen die in veel landen nog gecoupeerd worden en 1 met rechtstaande oren (groenendaeler) maar zij had beter flaporen gehad, gezien die meer platliggen/halfstok staan dan recht omhoog haha
Hier lopen op de moment ook 2 logé s, een franse bulldog (steekoren) en een bordeaux dog (werden die ooit gecoupeerd?)
Maar als het met domesticatie te maken zou hebben, waarom heeft een franse bull dat steekoren?
Hier lopen op de moment ook 2 logé s, een franse bulldog (steekoren) en een bordeaux dog (werden die ooit gecoupeerd?)
Maar als het met domesticatie te maken zou hebben, waarom heeft een franse bull dat steekoren?
- lucie
- Zeer actief
Nanna schreef:Een English Toy terriër heeft ook een staand oor.
Die hadden ze in de Dober moeten fokken als dan een staand oor zo geil is.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het een hele leuke vraag en ben benieuwd wat voor antwoorden er nog meer komen
.
!
Dat is zeker een feitHilde schreef:Dat komt omdat flaporen leuker zijn![]()
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
De stand van de oren is zeker erfelijk, maar hangt ook af van de grootte en het gewicht van het oor, alsook de inplanting van het oor en de sterkte van het kraakbeen.
- alm@
- moderator
Ik niet. In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervondenZamunda schreef:Ik vind het een hele leuke vraag en ben benieuwd wat voor antwoorden er nog meer komen.
![]()
!

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
De truc is harder schreeuwenalm@ schreef:Ik niet. In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervonden

- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
alm@ schreef:Ik niet. In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervondenZamunda schreef:Ik vind het een hele leuke vraag en ben benieuwd wat voor antwoorden er nog meer komen.
![]()
!
- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Nanna schreef:Een English Toy terriër heeft ook een staand oor.
Die hadden ze in de Dober moeten fokken als dan een staand oor zo geil is.
Wat zijn dat toch geweldige hondjes om te zien. Doe mij er maar een paar.
-
Marion.
Hihi, wel een hele leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden. Lijkt me eigenlijk ook wel dominant, of zouden de oren groter en groter gefokt worden?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat zou ik even moeten opzoeken, ik dacht dat honden met staande oren dichter bij de natuur zouden staan dan honden met flaporen. Maar in het geval van de Franse Bull twijfel ik daar wat aanlucie schreef:domesticatie in het algemeen? en waarom hebben herders dan geen flaporen? ik vind het eigenlijk wel interessantGollum schreef:Ik heb gelezen dat flaporen een teken van domesticatie is, in het boek 'dit is de hond' geloof ik.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
alm@ schreef: Ik niet. In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervonden
Denk dat staande oren in dat geval weinig hadden uitgemaakt
- alm@
- moderator
Daar zit weer teveel haar in wat het geluid tegenhoudtNanna schreef:Alsof poolhonden zo goed luisterenalm@ schreef: In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervonden

-
Bulley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising - Aantal honden: 1
Ik vroeg me al af hoe dichtbij mijn hond bij de natuur staatGollum schreef:Dat zou ik even moeten opzoeken, ik dacht dat honden met staande oren dichter bij de natuur zouden staan dan honden met flaporen. Maar in het geval van de Franse Bull twijfel ik daar wat aanlucie schreef:domesticatie in het algemeen? en waarom hebben herders dan geen flaporen? ik vind het eigenlijk wel interessantGollum schreef:Ik heb gelezen dat flaporen een teken van domesticatie is, in het boek 'dit is de hond' geloof ik.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Das nie waar hooralm@ schreef:Ik niet. In hangoren dringt kennelijk geen geluid door heb ik ondervondenZamunda schreef:Ik vind het een hele leuke vraag en ben benieuwd wat voor antwoorden er nog meer komen.
![]()
!
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hangoren zijn ook niet altijd genetisch hangoren. Als er veel zware vacht op staat dan blijven oren ook hangen. Bij leeuwhondjes heb je echte hangoren, maar ook staande oren in het ras, al zal je dat laatste vrijwel nooit zien, tenzij bij sommige non-bearded honden.
- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik had laatst een onderzoek gelezen waarin een bepaald soort vossen werd gebruikt voor domesticatie.
Van elk nest werd het minst agressieve dier gekozen en daar werd verder mee gefokt.
Na ongeveer 25 generaties waren de vossen tam geworden.
Maar ondanks dat de vossen alleen werden geselecteerd op hun karakter, veranderden nog meer dingen.
Zo werd de vachtkleur anders en werden de hoektanden kleiner en gingen de oren hangen.
Dit benoemden zij als het effect van domesticatie.
Ik kan alleen het onderzoek zo snel niet terug vinden, maar die effecten zullen dus ook in de hond zichtbaar zijn.
Van elk nest werd het minst agressieve dier gekozen en daar werd verder mee gefokt.
Maar ondanks dat de vossen alleen werden geselecteerd op hun karakter, veranderden nog meer dingen.
Zo werd de vachtkleur anders en werden de hoektanden kleiner en gingen de oren hangen.
Ik kan alleen het onderzoek zo snel niet terug vinden, maar die effecten zullen dus ook in de hond zichtbaar zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat heb ik op tv gezien. Dat was in de sovjet unie en die werden gefokt voor hun vacht. Maar aan onhanteerbare vossen hadden ze dus niks dus werden alleen de makkelijkste gebruikt en daarmee verder gefokt... en daarmee veranderde ook de kleur, vacht etc.Terre schreef:Ik had laatst een onderzoek gelezen waarin een bepaald soort vossen werd gebruikt voor domesticatie.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- SimoneV
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb dat filmpje toevallig laatst gekeken, deze is het
Ik vond het vooral leuk om te zien dat de "set" uiterlijke veranderingen bij elke diersoort hetzelfde zijn, alsof ze al die tijd klaargelegen hebben en meteen tot uiting komen zodra een dier gedomesticeerd wordt.
Ik vond het vooral leuk om te zien dat de "set" uiterlijke veranderingen bij elke diersoort hetzelfde zijn, alsof ze al die tijd klaargelegen hebben en meteen tot uiting komen zodra een dier gedomesticeerd wordt.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zodat ze niet anders kunnen dan hangen bedoel je?Marion. schreef:Hihi, wel een hele leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden. Lijkt me eigenlijk ook wel dominant, of zouden de oren groter en groter gefokt worden?
-
Marion.
Ja. Lijkt me de relaxte(ste) standBadu schreef:Zodat ze niet anders kunnen dan hangen bedoel je?Marion. schreef:Hihi, wel een hele leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden. Lijkt me eigenlijk ook wel dominant, of zouden de oren groter en groter gefokt worden?
-
Marion.
Mijn ras heeft dus hangoren, maar die kunnen de oren prima 'spitsen'. En hebben ook geen last van rotzooi in hun oren. Lijkt me eigenlijk een prima oorstand.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat straalt het uit ookMarion. schreef:Ja. Lijkt me de relaxte(ste) standBadu schreef:Zodat ze niet anders kunnen dan hangen bedoel je?Marion. schreef:Hihi, wel een hele leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden. Lijkt me eigenlijk ook wel dominant, of zouden de oren groter en groter gefokt worden?