Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond + Water
Moderator: moderatorteam
- Edwin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Friese Stabij
- Aantal honden: 1
Hond + Water
Hallo allemaal,
Ik had zomaar een vraagje. Ik heb een Friese Stabij genaamd Sasja. Friese Stabij's houden officeel van water (Als ik dat goed heb?), maar die van mij wilt er niks mee te maken hebben. Ze heeft er nooit van gehouden en is ook een keer door een andere hond de sloot 'ingeduwd'. Mijn vraag is eigenlijk, kun je je hond ook trainen of aan het water laten wennen zodat ze het wel leuk gaat vinden? Er zijn soms van die dagen (Zoals deze warme dagen of naar het strand gaan) dat ze van mij best wel mag zwemmen en ik denk dat dat eigenlijk ook best wel goed voor haar is, zodat ze kan afkoelen. Het is niet dat ik haar wil 'forceren' water leuk te vinden, maar zou wel af en toe leuk voor haar zijn. Dus is dit te trainen, of... ?
Alvast bedankt!
Ik had zomaar een vraagje. Ik heb een Friese Stabij genaamd Sasja. Friese Stabij's houden officeel van water (Als ik dat goed heb?), maar die van mij wilt er niks mee te maken hebben. Ze heeft er nooit van gehouden en is ook een keer door een andere hond de sloot 'ingeduwd'. Mijn vraag is eigenlijk, kun je je hond ook trainen of aan het water laten wennen zodat ze het wel leuk gaat vinden? Er zijn soms van die dagen (Zoals deze warme dagen of naar het strand gaan) dat ze van mij best wel mag zwemmen en ik denk dat dat eigenlijk ook best wel goed voor haar is, zodat ze kan afkoelen. Het is niet dat ik haar wil 'forceren' water leuk te vinden, maar zou wel af en toe leuk voor haar zijn. Dus is dit te trainen, of... ?
Alvast bedankt!
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Edwin
- Vaste gebruiker
Re: Hond + Water
Ze probeert het liefste zelfs elke regenplas te ontwijken indien mogelijk, dus nee. In de regen lopen heeft ze niet heel erg veel problemen mee, maar puur omdat ze dan haar behoeftes moet doen.Jeannettebo schreef:Doet ze wel pootjebaden?
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Mijn waterrat vond water STOM het eerste jaar dat ze hier was. Ik heb gewoon steeds als we bij het water waren iets gegooid en op een keer wilde ze de (hele grote) stok zó graag hebben, dat ze toch maar ging zwemmen. Kwestie van tijd in ons geval dus. Als je de mogelijkheid hebt, zou je ook nog samen kunnen zwemmen.
- dagmar88
- Zeer actief
Niko heeft ook leren zwemmen door z'n bal steeds iets verder in zee te gooien.Lizanne schreef:Mijn waterrat vond water STOM het eerste jaar dat ze hier was. Ik heb gewoon steeds als we bij het water waren iets gegooid en op een keer wilde ze de (hele grote) stok zó graag hebben, dat ze toch maar ging zwemmen. Kwestie van tijd in ons geval dus. Als je de mogelijkheid hebt, zou je ook nog samen kunnen zwemmen.
De rest heeft het van andere honden afgekeken. Zelf mee zwemmen kan ook helpen.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Uitzonderingen bevestigen de regel. Ondanks sommige hondenrassen volgens de beschrijving gek zijn op water, zijn er exemplaren die dat dus niet zijn.
Vrienden van mijn ouders hadden een Newfoundlander die een hekel had aan water. Proberen haar in het water te krijgen had tot gevolg dat de eigenaar natter was dan de hond.
Vrienden van mijn ouders hadden een Newfoundlander die een hekel had aan water. Proberen haar in het water te krijgen had tot gevolg dat de eigenaar natter was dan de hond.
- -Lilo-
- Zeer actief
Afkijken vond Lo ook stom, dan wachtte ze wel op de oever om dan de bal/stok te jattendagmar88 schreef:Niko heeft ook leren zwemmen door z'n bal steeds iets verder in zee te gooien.Lizanne schreef:Mijn waterrat vond water STOM het eerste jaar dat ze hier was. Ik heb gewoon steeds als we bij het water waren iets gegooid en op een keer wilde ze de (hele grote) stok zó graag hebben, dat ze toch maar ging zwemmen. Kwestie van tijd in ons geval dus. Als je de mogelijkheid hebt, zou je ook nog samen kunnen zwemmen.
Toen ik hem net had is hij door een "fietspad" (kroos) gezakt en wilde hij een hele tijd niet eens bij water in de buurt komen.
De rest heeft het van andere honden afgekeken. Zelf mee zwemmen kan ook helpen.
Water is alleen leuk als er een bal/stok in ligt of als je er stenen van de bodem kunt graven. Ze kiest altijd een specifieke steen en gaat die nijdig grommend en blaffend opgraven. Zwemmen zonder doel doet ze niet.
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Hoe oud is ze?
Boomer heeft ook echt moeten leren dat water leuk is, met hem ben ik toen hij 1.5 was het water ingestapt en heb m losgelaten om naar de kant te zwemmen toen ik ver genoeg was.
Daarna gooide ik steentjes, steeds iets verder, waardoor hij erachter aan bleef gaan en dan als ik het goed vond na een halve minuut ofzo, gooide ik een speeltje.
Nu is hij bijna 9, gek op water, maar springt er alleen in als ik iets gooi en dat in 1e instantie niet te ver weg is. Is hij eenmaal door zeg maar, dan kan het verder weg gegooid worden.
Boomer heeft ook echt moeten leren dat water leuk is, met hem ben ik toen hij 1.5 was het water ingestapt en heb m losgelaten om naar de kant te zwemmen toen ik ver genoeg was.
Daarna gooide ik steentjes, steeds iets verder, waardoor hij erachter aan bleef gaan en dan als ik het goed vond na een halve minuut ofzo, gooide ik een speeltje.
Nu is hij bijna 9, gek op water, maar springt er alleen in als ik iets gooi en dat in 1e instantie niet te ver weg is. Is hij eenmaal door zeg maar, dan kan het verder weg gegooid worden.
- Edwin
- Vaste gebruiker
Sasja is al 2 jaar en dat kan dus nog gewoon. Als ik op het strand ben, til ik haar ook mee de zee in totdat ik bijna niet meer kan staan. Ze weet dan niet hoe snél ze weer terug moet zwemmen als ik haar loslaat. Als ik in de zee blijf staan en roepen komt ze ook niet, niet eens het water aanraken. (Ook door 1 cm water lopen wilt ze niet) Ballen en stokken vind ze niet echt heel erg leuk om mee te spelen, dus dat heeft geen zin. Na 3 keer gooien zegt ze "Haal zelf maar". Maar goed, ze is ook erg zelfstandig wegens het ras. 
- -Lilo-
- Zeer actief
Mijn hond apporteert en speelt nooit, maar dus wel bij water. Geduld en dan zie je wel. Maar als je al twee jaar probeert, zou het inmiddels ook kunnen dat Sasja gewoon geen zwemmer is natuurlijk.Edwin schreef:Sasja is al 2 jaar en dat kan dus nog gewoon. Als ik op het strand ben, til ik haar ook mee de zee in totdat ik bijna niet meer kan staan. Ze weet dan niet hoe snél ze weer terug moet zwemmen als ik haar loslaat. Als ik in de zee blijf staan en roepen komt ze ook niet, niet eens het water aanraken. (Ook door 1 cm water lopen wilt ze niet) Ballen en stokken vind ze niet echt heel erg leuk om mee te spelen, dus dat heeft geen zin. Na 3 keer gooien zegt ze "Haal zelf maar". Maar goed, ze is ook erg zelfstandig wegens het ras.
- Edwin
- Vaste gebruiker
Ik probeer het nog niet heel erg vaak. Wat is de beste manier om haar te trainen om te kijken of het gaat werken?
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Wat is de reden dat je denkt dat dit leuk voor haar kan zijn? Denk n.l. dat als je aan blijft dringen het echt niets gaat worden.
Zou de keus lekker aan de hond over laten. Gaat ze niet zwemmen? Goed. Wil ze een keer pootje baden? Ook goed. Gaat ze zwemmen? Ook goed, maar niet beter dan niet gaan zwemmen.
Zou de keus lekker aan de hond over laten. Gaat ze niet zwemmen? Goed. Wil ze een keer pootje baden? Ook goed. Gaat ze zwemmen? Ook goed, maar niet beter dan niet gaan zwemmen.
- Edwin
- Vaste gebruiker
Als het bijvoorbeeld erg warm is dat ze dan afkoeling in water kan voelen. Zwemmen is ook goed voor honden. Dacht dus ik kan haar er misschien aan wennen en dat ze het dan wel leuk gaat vinden, en als dat niet lukt dan inderdaad aan haar over laten.
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
Hier ook een paar honden die niet gek zijn op water maar voor 1 spelletje het water graag in gaan, nlm snoep happen !
Ik gooi brokken in het water die blijven drijven en dan gaan ze het water in en vinden ze het ook leuk . Ik gooi ze voor een hond steeds wat verder het water in en hij gaat nu ook steeds verder het water in . Dus misschien is dat leuk voor je hond
Ik gooi brokken in het water die blijven drijven en dan gaan ze het water in en vinden ze het ook leuk . Ik gooi ze voor een hond steeds wat verder het water in en hij gaat nu ook steeds verder het water in . Dus misschien is dat leuk voor je hond
-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien vind ze de zee gewoon eng.. Boomer is inmiddels gek op water, maar zwemt absoluut niet in de zee.Edwin schreef:Sasja is al 2 jaar en dat kan dus nog gewoon. Als ik op het strand ben, til ik haar ook mee de zee in totdat ik bijna niet meer kan staan. Ze weet dan niet hoe snél ze weer terug moet zwemmen als ik haar loslaat. Als ik in de zee blijf staan en roepen komt ze ook niet, niet eens het water aanraken. (Ook door 1 cm water lopen wilt ze niet) Ballen en stokken vind ze niet echt heel erg leuk om mee te spelen, dus dat heeft geen zin. Na 3 keer gooien zegt ze "Haal zelf maar". Maar goed, ze is ook erg zelfstandig wegens het ras.
Hij vind de golven eng
- Edwin
- Vaste gebruiker
Haha, snoepjes? Wat voor snoepjes dan?
En met vriendjes zwemmen gebeurt wel eens vaker maar ze blijft mooi bij de rand staan.
Kan best zijn dat ze de zee eng vindt, kan het misschien proberen bij een meertje.
Kan best zijn dat ze de zee eng vindt, kan het misschien proberen bij een meertje.
- Feather__
- Zeer actief
Mijn hond houd ook niet van water, niet van regen, niet van plassen, niet van een zwembad, niet van de zee. Als je een balletje in het water gooit blijft hij gewoon staan, balletje in een zwembad is het pakken zonder het water aan te raken. Terwijl hij helemaaal gek is op balletjes.
Mijn hondje vind water gewoon niet leuk, dat kan. Als het heel warm is maak ik gewoon zijn poten af en toe nat.
Gelukkig hebben we hierbinnen airco en is het dus nooit heel erg heet.
Mijn hondje vind water gewoon niet leuk, dat kan. Als het heel warm is maak ik gewoon zijn poten af en toe nat.
Gelukkig hebben we hierbinnen airco en is het dus nooit heel erg heet.

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Wat zou ik blij zijn als mijn hond niet van water hield.
Elk plasje water en stinkende modderpoel weet ze te vinden.
En dan het liefst de laatste wandelronde, net voor het slapen gaan.
Elk plasje water en stinkende modderpoel weet ze te vinden.
En dan het liefst de laatste wandelronde, net voor het slapen gaan.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
teckeltoos
- Zeer actief
De Stabij van mijn broer is ook niet in het water te krijgen......al houd je hem een verse penslap voor hij gaat er niet in 
-
Sita
- Zeer actief
Hier ook een stabij die niets met water heeft. Pootje baden doet hij alleen als het heel warm is. Hij speelt wel graag met de tuinslang, dus we koelen hem op die manier af. Een stabij gaan dwingen heeft alleen maar averechts effect, je zou het met koekjes kunnen proberen om haar zo mee te krijgen. Zelf in het water gaan staan en lokken met een koekje in je hand. Zo hebben we Taro onze stabij geleerd dat hij kan pootje baden. Zwemmen zal hij nooit gaan doen, maar dat is voor ons ook geen must. De andere twee hier zijn enorme waterratten, dat heeft hem er nog nooit van overtuigd dat het leuk is 
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik hoor wel vaker van stabijs die water haten. Op mijn jachthonden training riep de trainer verrukt uit "Eindelijk een stabij die wil zwemmen!"
Tijdens de training treft ze veel stabijs die dus niet zwemmen.
Een trainingsmaatje had een stabij van 8 jaar die nooit zwom, maar tijdens de training voor het eerst het water in is gegaan. Als honden in een groep zijn en er valt iets begerenswaardig te halen (een dummie) dan kan dat de druppel zijn waardoor ze het tòch gaan doen. En eenmaal over die watervrees heen, vinden ze het vaak toch heerlijk.
Hoe reageert je hond als je zelf het water in gaat? Mijn pup is destijds op die manier voor het eerst gaan zwemmen.
Maar als ze zelfs zo grondige hekel aan water heeft dat ze om plassen heen loopt en niet wil pootje baden, dan zie ik het somber in
Lichte dwang wil bij sommige type honden ook nog wel helpen, maar veel stabijs zijn er te gevoelig voor. Mijn moeder had vroeger een Rottweiler die we zonder pardon het water in hebben gekieperd en sinds dien vond hij het te gek.
Tijdens de training treft ze veel stabijs die dus niet zwemmen.
Een trainingsmaatje had een stabij van 8 jaar die nooit zwom, maar tijdens de training voor het eerst het water in is gegaan. Als honden in een groep zijn en er valt iets begerenswaardig te halen (een dummie) dan kan dat de druppel zijn waardoor ze het tòch gaan doen. En eenmaal over die watervrees heen, vinden ze het vaak toch heerlijk.
Hoe reageert je hond als je zelf het water in gaat? Mijn pup is destijds op die manier voor het eerst gaan zwemmen.
Maar als ze zelfs zo grondige hekel aan water heeft dat ze om plassen heen loopt en niet wil pootje baden, dan zie ik het somber in
Lichte dwang wil bij sommige type honden ook nog wel helpen, maar veel stabijs zijn er te gevoelig voor. Mijn moeder had vroeger een Rottweiler die we zonder pardon het water in hebben gekieperd en sinds dien vond hij het te gek.

-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat dat niet hoeft.. Boomer zwemt nu zo'n 7.5 jaar, maar gaat echt altijd om plassen heen en zal niet uit zichzelf het water ingaan, dus hij doet ook niet aan pootjebaden. Hij vind het gewoon helemaal nix om natte pote te krijgenPaisley schreef:Maar als ze zelfs zo grondige hekel aan water heeft dat ze om plassen heen loopt en niet wil pootje baden, dan zie ik het somber in![]()
- Edwin
- Vaste gebruiker
Dan roep ik haar, en staat ze nog voor de kleine golfjes te kijken en een beetje heen en weer te lopen. (Dat laatste niet altijd) En anders rent ze terug naar me moeder als ze mee is. Het water ingaan doet ze alleen als ik haar mee til, maar dan begint ze een beetje te spartelen, heb ik nooit meer gedaan na de eerste dag dat we op het strand waren.Paisley schreef:Hoe reageert je hond als je zelf het water in gaat?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wij hebben wel honden laten zwemmen die aanvankelijk niet van water hielden. Niet in de zee begonnen. Maar gewoon in water waar ze lekker konden staan, wat niet golft. Beetje spelen beetje gek doen. Onze terrier liep ik samen mee door een spartevijvertje leuk spelletje te doen, samen rennen. Zowel Kay, Winnie als Bas hebben wij aanvankelijk geholpen met het echte zwemwerk: door ze bij de buik te ondersteunen, dus ja wij ging mee het water in. Bij Kay was het daarvoor al 3 x mis gegaan, maar na die aanpak werd het een waterrat (en heeft nu een neus voor water) Winnie was een collie met veel haar, dus zwemmen was niet echt haar ding, maar met mooi weer achter een balletje aan gebeurde af en toe wel, maar vooral pootje baden. Bas de terrier leerde het echte zwemmen pas van de hond van mijn zus: een duitse herder. Als echte terrier had hij iets te bewijzen. En uiteindelijk vond hij zwemmen (ook zonder vriend mano) best wel tof. Bas moet toen zeker een jaar of 10 al geweest zijn denk ik.
Norah vond water ook niet echt tof, maar geen angst. Ondanks dat ze als jonge hond bij zee was opgegroeid. Maar na een paar keer zonder dwang, maar met grote wil op de bal van Kay af te pakken, zwemt ze nu ook een aardig eindje mee en vind ze het ook best grappig. Norah was toen ook al dik 2 jaar.
Het kan, maar geen garanties. Vooral niet te veel dwingen en niet te grote stappen. Klein doel. Zwemmen misschien niet je doel, maar pootje baden (heeft ook het grootste verkoelende effect, omdat zweten vooral via de voeten en de mond gaat (overigens zou ik geen snoepjes zoeken in zee doen i.v.m te veel zout water binnen krijgen)
Norah vond water ook niet echt tof, maar geen angst. Ondanks dat ze als jonge hond bij zee was opgegroeid. Maar na een paar keer zonder dwang, maar met grote wil op de bal van Kay af te pakken, zwemt ze nu ook een aardig eindje mee en vind ze het ook best grappig. Norah was toen ook al dik 2 jaar.
Het kan, maar geen garanties. Vooral niet te veel dwingen en niet te grote stappen. Klein doel. Zwemmen misschien niet je doel, maar pootje baden (heeft ook het grootste verkoelende effect, omdat zweten vooral via de voeten en de mond gaat (overigens zou ik geen snoepjes zoeken in zee doen i.v.m te veel zout water binnen krijgen)

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom is ook achter een andere hond aan gaan zwemmen voor het eerst. Toen ze nog een kleine pup was vond ze het wel eng, maar al voor de zomer zwom ze, ik denk dat ze toen een maand of 5-6 was. Ze zal niet snel uit zichzelf een rondje gaan zwemmen, dan biljft het ook bij pootjebaden. Maar apporteren doet ze graag uit het water en dan is ze ook echt heel enthousiast.
-
Neeltje
Voor af te koelen is pootje baden en buik nat meer dan voldoende. Zelfs beter dan helemaal nat worden. Ik zou haar gewoon laten doen wat ze doet en niet forceren. Zeker niet meenemen waar ze niet kan staan en dan proberen te laten zwemmen. Als je dat niet goed begeleidt, kun je ook het tegenovergestelde bereiken dat ze het helemaal niet meer wil.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Bo is een waterhond, zij vond water wel al snel leuk (plassen of een zachtglooiende oever/zee) maar zwemmen of in het water springen was toch wel een heel ander verhaal. Ze is op ongeveer 1,5 jarige leeftijd gaan zwemmen en sinds dit jaar (ze is nu 3,5 jaar) springt ze ook het water in, mits ze het water kent of eerst heeft kunnen verkennen.
-
JBK
Ik ben dan echt een ontaarde hondenbaas geweest.
Heb Cody vaak een apportje laten doen in het water tot z'n buik. Maar verder ging hij nooit. Tot ik er zelf in ben gegaan en zover gegaan dat hij wel moest zwemmen. Ik kon zelf nog nét goed staan, maar hij dus niet meer. Heb hem even laten watertrappelen en toen losgelaten en heel blij gedaan.
Moet ik er wel bij zeggen, dit was in een meertje, met een hond die nogal schijterig aangelegd is maar als hij eenmaal weet dat het leuk is, het zal herhalen.
Heb Cody vaak een apportje laten doen in het water tot z'n buik. Maar verder ging hij nooit. Tot ik er zelf in ben gegaan en zover gegaan dat hij wel moest zwemmen. Ik kon zelf nog nét goed staan, maar hij dus niet meer. Heb hem even laten watertrappelen en toen losgelaten en heel blij gedaan.
Moet ik er wel bij zeggen, dit was in een meertje, met een hond die nogal schijterig aangelegd is maar als hij eenmaal weet dat het leuk is, het zal herhalen.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Moeders thuis laten, het water in gaan en je hond laten denken dat je helemaal niet meer terug komtEdwin schreef:Dan roep ik haar, en staat ze nog voor de kleine golfjes te kijken en een beetje heen en weer te lopen. (Dat laatste niet altijd) En anders rent ze terug naar me moeder als ze mee is. Het water ingaan doet ze alleen als ik haar mee til, maar dan begint ze een beetje te spartelen, heb ik nooit meer gedaan na de eerste dag dat we op het strand waren.Paisley schreef:Hoe reageert je hond als je zelf het water in gaat?
Ik heb een buitenlands opvangertje gehad die dacht dat ze over kroost kon lopen. Dat mislukte
Je zou zoiets kunnen proberen. Maar als je hond gaat lopen stressen aan de andere kant van het water, zou ik ermee ophouden. Het moet wel een beetje leuk blijven natuurlijk!

- Edwin
- Vaste gebruiker
Ik ga haar inderdaad niet extreem forceren het te doen. Vergeet er ook niet bij dat mijn hond ont-zet-tend eigenwijs is en zelfs al zou ze aan de andere kant van een sloot zitten zal het haar niet echt veel uitmaken. (Bij loslopen ook, baas weg, over een half uur pas denken "Volgens mij moet ik naar mijn baasje")
Maar goed, ik zal eens zien wat ik ga doen. Bedankt voor de reacties allemaal!
Maar goed, ik zal eens zien wat ik ga doen. Bedankt voor de reacties allemaal!