Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spike's disease

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Spike's disease

Ongelezen bericht door billy »

Iemand ervaring hiermee, of wat kan zeggen over deze filmpjes van Madam, het is in totaal ongeveer 8 keer gebeurd in de 2 jaar dat ze bij mij is, waarvan de laatste 4 dit jaar, ik ben lid geworden van de yahoogroup van Spike's disease, maar ben wel benieuwd of iemand het herkent, de laatse 3 filmpjes zijn van vanmiddag dit was een milde aanval , dit gebeurt dus zonder aanleiding, het eerste filmpje is van 6 weken geleden en dat was na een aanval.
Let niet op hoe ze eruit ziet op het eerste filmpje, ze was half getrimt :wink:

Afbeelding

Deze zijn van vanmiddag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Sterre

Re: Spike's disease

Ongelezen bericht door Sterre »

Geen ervaring. Zelfs nog nooit van gehoord. Maar wat naar om je hond zo te zien. Sterkte ermee.
billy
Erelid

Ik had er nog nooit van gehoord en het is inderdaad heel naar om haar zo te zien :(: , na een aanval is ze wat stram maar na een uurtje of zo is ze weer de oude en kan ze alles weer, het is echt een soort van kramp lijkt wel, alles staat dan strak :19:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Gats wat naar. Ik dacht dat alleen border terriers deze ziekte konden krijgen. Heb er een fijd terug wat over gelezen, als ik me goed herinner, kan bepaalde brok verbetering geven.

Edit: even snel gegoogled, graan, gluten en rund kunnen triggers zijn. Maar dat heb je vast allemaal al gevonden.
billy
Erelid

Ja dat dacht ik dus ook, maar het komt het meeste voor bij Borders maar ook andere rassen maar of dit Spike's Disease is weet ik ook niet, het lijkt er wel heel erg op, ze krijgt nu energique nr 4 daar doet ze het goed op, maar Madam heeft niet veel van dit soort toevallen en gelukkig maar, maar het is een raar iets om te zien en ook sneu voor haar. :(:
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Als alles zo verkrampt, lijkt het me nog pijnlijk ook?
billy
Erelid

Dat idee heb ik niet maar het is een terrier he :wink: wel daarna heeft ze een soort van spierpijn maar een paar uur later is ze weer de oude en kan alles weer , het is een raar iets en zou graag willen weten of iemand zoiets herkent, ik denk zelf ook wel aan Spike's Disease hoor al komt het bij de lakeland amper voor of ze zeggen het niet :wink: wel heb ik filmpjes gevonden van bv een Welsh terrier die precies liet zien wat Madam deed bij de eerste aanvallen, zo ben ik ook bij Spike's Disease uitgekomen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je haar mimiek en bek/tong ziet lijkt het me toch wel dat het pijnlijk voor haar is.
Wat een rotgezicht zeg!
Ik kan je verder niet helpen maar wil jou en vooral Madam heel veel sterkte wensen wanneer ze weer een dergelijke aanval heeft.
billy
Erelid

Dank je wel, gelukkig heeft ze niet veel van die aanvallen en het is inderdaad een rotgezicht, bij de eerste aanval zat ik midden in het veld met haar en dacht dat ze dood ging, ik praat er wel wat nuchter over maar deze aanval was niet zo erg, liever zag ik ze helemaal niet :ugh:

Zo ben ik na veel googelen aan Spike's Disease gekomen dit zijn exact Madam haar aanvallen

Afbeelding
Yuno
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yuno »

Ik heb een kramper en ja, ik herken er zeker wat is. Spike's Disease is beter bekend als CECS (Canine Epileptoid Cramping Syndrome) en daar zul je veel resultaten op vinden. Er wordt inmiddels is meerdere landen onderzoek gedaan en vorig jaar zijn markers gevonden die verder onderzocht worden.

Helaas lopen de symptomen erg uiteen en is een echte diagnose niet te stellen. Mijn Border is wegens zijn afstamming zeer sterk verdacht van, maar gezien alle andere oorzaken zijn uitgesloten blijft dit over. Hij had overigens zijn eerste aanval met drie-en-een-half jaar en ik dacht echt dat hij dood ging. Inmiddels is hij 11+ en doet het prima. Hij krampt gemiddeld een keer per anderhalf a twee maanden en omdat hij nooit alleen is, hij gaat mee naar het werk, hij slaapt op bed en we hebben anders oppas, ben ik er altijd bij. Dano kan tijdens een aanval niet zelf staan, hij valt echt om, maar is verder volledig bij. Wel gaat zijn hartje als een razende tekeer en jammerd hij. Erg naar om te zien, maar het went. Zijn aanvallen duren gemiddeld vijf minuten en gelukkig zijn zijn aanvallen vrijwel allemaal van dezelfde duur en intensiteit.

Dano staat op volledig glutenvrij dieet en ik ent en ontworm niet. Wel laat ik die laatste twee regelmatig controleren.

In het kort is dit mijn ervaring. Ik heb veel contacten binnen de Borderwereld, waaronder Joke Miedema, eignaar van inmiddels wijlen Spike waar het allemaal mee begonnen is. Mocht je verder vragen hebben hoor ik het wel.
Groetjes Lilian, Yuno en Dano*
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

billy schreef:Dank je wel, gelukkig heeft ze niet veel van die aanvallen en het is inderdaad een rotgezicht, bij de eerste aanval zat ik midden in het veld met haar en dacht dat ze dood ging, ik praat er wel wat nuchter over maar deze aanval was niet zo erg, liever zag ik ze helemaal niet :ugh:

Zo ben ik na veel googelen aan Spike's Disease gekomen dit zijn exact Madam haar aanvallen

Vreselijk om te zien. Ik heb niet het hele filmpje gekeken. Werd er zo beroerd van. Weet niks anders te zeggen dan nogmaals sterkte.
billy
Erelid

Yuno schreef:Ik heb een kramper en ja, ik herken er zeker wat is. Spike's Disease is beter bekend als CECS (Canine Epileptoid Cramping Syndrome) en daar zul je veel resultaten op vinden. Er wordt inmiddels is meerdere landen onderzoek gedaan en vorig jaar zijn markers gevonden die verder onderzocht worden.

Helaas lopen de symptomen erg uiteen en is een echte diagnose niet te stellen. Mijn Border is wegens zijn afstamming zeer sterk verdacht van, maar gezien alle andere oorzaken zijn uitgesloten blijft dit over. Hij had overigens zijn eerste aanval met drie-en-een-half jaar en ik dacht echt dat hij dood ging. Inmiddels is hij 11+ en doet het prima. Hij krampt gemiddeld een keer per anderhalf a twee maanden en omdat hij nooit alleen is, hij gaat mee naar het werk, hij slaapt op bed en we hebben anders oppas, ben ik er altijd bij. Dano kan tijdens een aanval niet zelf staan, hij valt echt om, maar is verder volledig bij. Wel gaat zijn hartje als een razende tekeer en jammerd hij. Erg naar om te zien, maar het went. Zijn aanvallen duren gemiddeld vijf minuten en gelukkig zijn zijn aanvallen vrijwel allemaal van dezelfde duur en intensiteit.

Dano staat op volledig glutenvrij dieet en ik ent en ontworm niet. Wel laat ik die laatste twee regelmatig controleren.

In het kort is dit mijn ervaring. Ik heb veel contacten binnen de Borderwereld, waaronder Joke Miedema, eignaar van inmiddels wijlen Spike waar het allemaal mee begonnen is. Mocht je verder vragen hebben hoor ik het wel.
Ik ben lid van de yahoo groep van Joke, heel veel goede uitleg gehad :ok: en Madam staat nu ook op energique4, ontwormen en enten doe ik helemaal niet, Madam haar aanvallen zijn wisselend, die van het filmpje duurde maar kort en het is al niet leuk Madam heeft een hele tijd geen aanvallen gehad, na de 2 toen ik haar net had maar nu al 4 dit jaar, wel was die van vanmiddag milder dus ik hoop dat het weer even wegblijft het blijft een rottig iets :(:
Afbeelding
billy
Erelid

Sterre schreef:
billy schreef:Dank je wel, gelukkig heeft ze niet veel van die aanvallen en het is inderdaad een rotgezicht, bij de eerste aanval zat ik midden in het veld met haar en dacht dat ze dood ging, ik praat er wel wat nuchter over maar deze aanval was niet zo erg, liever zag ik ze helemaal niet :ugh:

Vreselijk om te zien. Ik heb niet het hele filmpje gekeken. Werd er zo beroerd van. Weet niks anders te zeggen dan nogmaals sterkte.
Dank je, het is wel raar om na lang zoeken iets te vinden van jaa dat heeft mijn hond ook en zo kom je weer verder met informatie zoeken :ok:
Afbeelding
Yuno
Vaste gebruiker

billy schreef:
Yuno schreef:Ik heb een kramper en ja, ik herken er zeker wat is. Spike's Disease is beter bekend als CECS (Canine Epileptoid Cramping Syndrome) en daar zul je veel resultaten op vinden. Er wordt inmiddels is meerdere landen onderzoek gedaan en vorig jaar zijn markers gevonden die verder onderzocht worden.

Ik ben lid van de yahoo groep van Joke, heel veel goede uitleg gehad :ok: en Madam staat nu ook op energique4, ontwormen en enten doe ik helemaal niet, Madam haar aanvallen zijn wisselend, die van het filmpje duurde maar kort en het is al niet leuk Madam heeft een hele tijd geen aanvallen gehad, na de 2 toen ik haar net had maar nu al 4 dit jaar, wel was die van vanmiddag milder dus ik hoop dat het weer even wegblijft het blijft een rottig iets :(:
Het is fijn nu herkenning te hebben, daar kun je wat mee. Online zul je veel info vinden en Joke en andere lotgenoten kun je ervaring uitwisselen. Echt wegblijven zal niet, maar hopelijk kun je de interval zo weer oplengen. Succes!
billy
Erelid

Dank je wel :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

CECS Lijkt me wel een duidelijker aanduiding voor deze ziekte.
Het heeft toch wel iets weg van een vereenvoudigde vorm van een epileptische aanval.
Wordt er in die Yahoo groep ook wel eens gesproken over phenoral (phenobarbital) bij honden die deze verkrampingen vaker hebben dan Madam ze heeft?

Bij honden met epileptische aanvallen wordt dat gegeven als de honden vaker dan eens in de 5 à 6 weken een aanval krijgt.
Hoe vaker ik je filmpjes bekijk, hoe meer ik het vindt lijken op de start van een toeval bij mijn vroegere hond met epilepsie.
Alleen waar Madam en die hond op YouTube ophouden begon miijn hond pas echt. :?

Die verkrampingen lijken me pijnlijk en zeker achteraf zal dat best spierpijn geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
billy
Erelid

Phenoral mag juist niet worden gegeven aan een kramper, er zijn honden van in een delerium geraakt en moesten geeutaniseerd worden.

Het wordt bij dierenartsen heel vaak verward met epilepsie, ik had ook het eerdere filmpje van Madam naar mijn da gestuurd en kreeg ook het advies phenoral en brokken met veel granen erin, wat juist taboe is :(:
Een glutenvrij dieet zorgt ervoor dat de aanvallen langer weg blijven, dat is bewezen over raken doet het nooit, helaas.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

billy schreef:Phenoral mag juist niet worden gegeven aan een kramper, er zijn honden van in een delerium geraakt en moesten geeutaniseerd worden.

Het wordt bij dierenartsen heel vaak verward met epilepsie, ik had ook het eerdere filmpje van Madam naar mijn da gestuurd en kreeg ook het advies phenoral en brokken met veel granen erin, wat juist taboe is :(:
Een glutenvrij dieet zorgt ervoor dat de aanvallen langer weg blijven, dat is bewezen over raken doet het nooit, helaas.
:80:
Voor honden met epilepsie zijn brokken met veel granen ook taboe :denken:
Heel fout advies van die DA.

Ik wist niet dat krampers zo ziek werden van phenoral.
Dat is dan inderdaad geen optie.

Misschien is een van de nieuwste medicijnen wel geschikt.
Ik bedoel Pexion.
Maar ik denk dat ik mijn hond niet als proefkonijn zou laten gebruiken .........
Misschien iets om te overleggen met Paul Mandigers van de Wagenrenk? :idea:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
billy
Erelid

Het advies van de da kwam volgens mijn da, ook van Utrecht waar ze onderzoek doen naar CECS, daar richt zich het onderzoek op Border terriërs omdat het daar het meeste voorkomt, maar met dat soort adviezen schiet het niet echt op lijkt me :19:

Wat ik begrijp van Joke Miedema die er dus al heel lang mee bezig is, het enigste wat helpt om de aanvallen te verminderen is glutenvrij voer, niet nodeloos inenten en ontwormen dus ik denk dat gaan dokteren met Madam niet zoveel zin heeft :wink:

Belangrijker is te ontdekken hoe het ontstaat en niet fokken met honden die het hebben.
Afbeelding
Yuno
Vaste gebruiker

Els is al aardig op de hoogte en hoewel er inmiddels gelkkig wat meer openheid in is, is het voor een aantal Borderfokkers in binnen- en buitenland nog wel een taboe, helaassss. Bij Dano komt het waarschijnlijk van vaders kant en meerdere nestgenoten zijn krampers, hoewel Dano daar wel de hoogste frequentie in heeft. Ik verbaas me wel over het advies van Utrecht, want zij zijn daar ook bekend met de goede uitwerkingen van een glutenvrij dieet.

Actief onderzoek wordt nu voornamelijk gedaan in Scandinavie, Finland dacht ik. Lastig is alleen dat er veel bloedmonsters zijn afgenomen van honden die later zijn gaan krampen en waarvan dit mogelijk niet is doorgegeven. Dat geeft natuurlijk valse resultaten. Voor Dano is genezing helaas niet mogelijk, al wordt het krampen minder naarmate ze ouder worden. Voor de toekomst hoop ik binnen de Borderwereld op openheid en uiteindelijk door een goede selectie met behoud van een brede genenpoel, raseigenschappen en karakters een gezonde populatie...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het lijkt precies op de epileptische aanvallen die Atoq heeft. Hij heeft 2x een wat grotere aanval gehad waarbij hij echt niet bereikbaar was. De rest van de keren kan ik gewoon contact met hem maken en blijft het bij krampen zoals deze.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
billy
Erelid

Yuno schreef:Els is al aardig op de hoogte en hoewel er inmiddels gelkkig wat meer openheid in is, is het voor een aantal Borderfokkers in binnen- en buitenland nog wel een taboe, helaassss. Bij Dano komt het waarschijnlijk van vaders kant en meerdere nestgenoten zijn krampers, hoewel Dano daar wel de hoogste frequentie in heeft. Ik verbaas me wel over het advies van Utrecht, want zij zijn daar ook bekend met de goede uitwerkingen van een glutenvrij dieet.

Actief onderzoek wordt nu voornamelijk gedaan in Scandinavie, Finland dacht ik. Lastig is alleen dat er veel bloedmonsters zijn afgenomen van honden die later zijn gaan krampen en waarvan dit mogelijk niet is doorgegeven. Dat geeft natuurlijk valse resultaten. Voor Dano is genezing helaas niet mogelijk, al wordt het krampen minder naarmate ze ouder worden. Voor de toekomst hoop ik binnen de Borderwereld op openheid en uiteindelijk door een goede selectie met behoud van een brede genenpoel, raseigenschappen en karakters een gezonde populatie...
Dank je :ok: en als je hond wat mankeert ga je toch zoeken. jammer dat toch niet iedereen open kaart speelt, bij de Lakeland komt het helemaal niet voor :roll: of Madam is de eerste maar ook daar word aan getwijfeld wat het nou is, maar dat het iets is dat is zeker lijkt me :19:
sirene schreef:Het lijkt precies op de epileptische aanvallen die Atoq heeft. Hij heeft 2x een wat grotere aanval gehad waarbij hij echt niet bereikbaar was. De rest van de keren kan ik gewoon contact met hem maken en blijft het bij krampen zoals deze.
Dan zou het ook nog epilepsie kunnen zijn, ik ben daar helemaal niet mee bekend, degene die bekend zijn met CECS herkennen het gedrag als zijnde die aandoening :wink:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Wat ziet dat er naar uit zeg :( , sterkte.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik heb een onbestemd kruisinkje gehad die zulke aanvallen had, niet vaak maar heel naar. Hij bleef altijd wel reageren. Na zoeken kwam ik toen ook bij de informatie van Spike's Disease uit, dat leek er het meeste op. Ik ben uiteindelijk gestopt hem van die buffelhuidjes, kluifjes enzo te geven en over op kvv en daarna heb ik zelf niet meer meegemaakt dat hij die aanvallen had (was er niet 24/7 bij natuurlijk). Maar ja wat het precies was en waardoor veroorzaakt, daar kom je toch nooit achter.
Laatst gewijzigd door Gos op 23 jul 2014 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
billy
Erelid

Madam heeft ze gelukkig ook niet vaak en hoop dat het door het voeren van energique4 de aanvallen nog langer wegblijven, en ik denk dat Madam de eerste Lakeland is die het heeft :(: de eerste 7 jaar heeft ze nooit iets gehad, dus misschien komt het wel door mij :19: , ik ga het proberen zo goed mogelijk te doen voor Madam en als het dan de eerste Lakeland is die het heeft dan is dat maar zo :(:
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

mijn eerste idee was shaking head-syndrome, op zich onschuldig maar wel akelig om te zien. toen ging het filmpje verder en leek het het hele lijf te zijn, en dan is het dat dus niet.
het lijkt idd veel op epileptie.
ranetje
Zeer actief

billy schreef:Madam heeft ze gelukkig ook niet vaak en hoop dat het door het voeren van energique4 de aanvallen nog langer wegblijven, en ik denk dat Madam de eerste Lakeland is die het heeft :(: de eerste 7 jaar heeft ze nooit iets gehad, dus misschien komt het wel door mij :19: , ik ga het proberen zo goed mogelijk te doen voor Madam en als het dan de eerste Lakeland is die het heeft dan is dat maar zo :(:
Nou, zet dat maar uit je hoofd. :wink:
En dat weet je zelf ook wel :ok:

De eerste 7 jaar is het niet opgevallen.
Of ze nooit iets heeft gehad weet je niet.
Of ze de eerste lakeland is die dit heeft weet je ook niet.

Het is zoals Nanna schrijft.
Niemand heeft er van gehoord en in de "lijn" is zoiets nog nooit voorgekomen.
Bij geen enkel ras.
Afbeelding
billy
Erelid

Nee niets is zeker, bedankt :J:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

billy schreef:Madam heeft ze gelukkig ook niet vaak en hoop dat het door het voeren van energique4 de aanvallen nog langer wegblijven, en ik denk dat Madam de eerste Lakeland is die het heeft :(: de eerste 7 jaar heeft ze nooit iets gehad, dus misschien komt het wel door mij :19: , ik ga het proberen zo goed mogelijk te doen voor Madam en als het dan de eerste Lakeland is die het heeft dan is dat maar zo :(:
Een collega heeft een lakeland in de roedel gehad die hetzelfde heeft. Tenminste nu ik jouw filmpjes heb gezien weet ik zeker dat hij hetzelfde heeft.
De eigenaar wilde het niet laten onderzoeken, wat je niet ziet bestaat niet dus als je niet weet dat je hond ziek is is hij ook niet ziek.
Deze reu heeft na een paar aanvallen nog gedekt, voor de leuk een nestje.
Afbeelding
billy
Erelid

kiki78 schreef:
Een collega heeft een lakeland in de roedel gehad die hetzelfde heeft. Tenminste nu ik jouw filmpjes heb gezien weet ik zeker dat hij hetzelfde heeft.
De eigenaar wilde het niet laten onderzoeken, wat je niet ziet bestaat niet dus als je niet weet dat je hond ziek is is hij ook niet ziek.
Deze reu heeft na een paar aanvallen nog gedekt, voor de leuk een nestje.
Nou ben ik natuurlijk heel benieuwd of je weet hoe de Lakeland heet, mag ook per pb :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”