Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezocht :)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezocht :)

Ongelezen bericht door heimwee »

Hi Allemaal,

Zoals jullie kunnen zien wordt dit mijn eerste officiële berichtje op het forum. Eindelijk :)
Ik ben Sanne en woon sinds november vorig jaar samen met mijn vriend op de Zwitsers, Italiaanse grens. We hebben een heerlijk huis, midden in een woonwijk, met een normaal formaat tuin (100m2) op vijf minuten lopen van bos en bergen.
We zijn veel buiten (wandelen, zwemmen, hardlopen) alleen en met zijn tweeën. En zijn van plan over een aantal jaar in een groter huis te gaan wonen verder het buiten gebied in.

Wij zijn beide gek op honden, zelf ben ik opgegroeid met een klein vuilnisbakkenbeestje, Taffie, die de respectabele leeftijd van 15 jaar bereikt heeft. De afgelopen jaren hebben wij hem her opgevoed (bij mijn ouders kon hij altijd naar buiten, en hoefde hij niet te luisteren, was toch zo klein) en heeft hij bij ons gewoond, eerst op ons appartement in Amsterdam, en daarna ook nog een tijdje in Italië. Die overgang (Nederland - Italië) was echter te groot voor hem. Na kerst is hij dus weer heerlijk bij mijn ouders gaan wonen, hier is hij, 3 weken geleden in geslapen.

Rondom kerst waren we al opzoek naar een nieuwe huisgenoot. Het leek ons heerlijk om onze handen vrij te hebben en niet iedere dag te hoeven denken aan wandelen, op tijd thuis zijn, niet te lang weg zijn, kan de hond wel mee ed. We hebben toen, omdat we nou eenmaal ook gek op poezen zijn, twee heerlijke Siamese knuffel katers aan geschaft. Deze wonen sindsdien bij ons in huis, komen in een ren buiten en zijn altijd bij ons. Wat dat betreft net hondjes.

Echter.. het zijn natuurlijk geen echte honden! En laten we het gezelschap van een hond nu toch echt missen.. Een maatje om mee te wandelen, om lekker bij je te zijn, actieve dingen mee te ondernemen etc.
Wij hebben daarom na zorgvuldig overwegen besloten om een leuke gezinsuitbreiding te gaan zoeken.

Wat zoeken we:
Een hond die ervan houdt lekker met ons mee naar buiten te gaan. Maar die niet perse dagelijks uren bezig gehouden moet worden.
Wat hebben we te bieden: Het is voor ons geen probleem om 3x per dag 30 min tot uur te wandelen. Daarnaast maken we regelmatig (2x per week) lange wandelingen door het bos en/of gaan we hardlopen.

Een hond die baas gericht is. We willen hem/haar los kunnen laten lopen zonder hem onmiddelijk kwijt te zijn. De hond moet over een grote will to please beschikken, erg baasgericht zijn. Hij moet goed af te richten zijn.

Een hond die waakzaam is, maar niet overdreven. Ik en mijn vriend vinden het ook heerlijk om alleen te wandelen en dan is het toch fijn een maatje bij je te hebben die wel voor je op durft te komen. Zonder hierin door te schieten en eigen beslissingen te nemen en iedere vreemde compleet te wantrouwen. Als wij het zien zitten moet hij het accepteren. Zien wij het niet zitten, dan wil ik hem graag naast mijn zijde.

Een hond die ook goed met poezen en (kleine) kinderen kan. De poezen zijn er al, de kinderen komen. Ook een hond die accepteert wanneer er vreemde komen (ook speelmaatjes van de kinderen). Ik was vroeger zelf als de dood voor de hond van een vriendinnetje die altijd opgesloten moest worden wanneer er bezoek kwam. Dat willen wij dus niet.

Mooi meegenomen zou zijn wanneer de hond goed op te voeden is mbt tot blaffen.. Wij worden knetter gek van de honden van de buren die met ieder wisse wasje aanslaan

Mijn vriend werkt vanuit huis, er is dus eigenlijk praktisch iedere dag de hele dag iemand thuis. Het moet echter geen probleem zijn om af en toe een aantal uren de hond alleen thuis te laten.

Daarnaast qua formaat: mag best een grote hond zijn! Liever geen klein of middelmaatje, in het bos en later in het buitenhuis willen we wel het gevoel hebben dat we een echte hond hebben :)

Uiterlijk is absoluut niet doorslag gevend. We proberen dus ook zo min mogelijk plaatjes te kijken (nog best lastig! Al die puppies zijn schatjes..)

Wij verzuipen inmiddels in de ras omschrijvingen die allemaal perfect klinken, echter blijken ervaringen toch vaak anders te zijn. Op dit moment stond de Zwitserse Witte Herder op nummer 1 op basis van rasomschrijving. Echter, ervaringen over erg angstige honden brengen ons sterk aan het twijfelen.

Wij willen dus dolgraag jullie advies en ervaringen horen! Alle suggesties zijn welkom. We realiseren ons goed dat waarschijnlijk niet een hond perfect in ons plaatje past. Zolang hij er maar zoveel mogelijk in past is het prima :)

Alvast ontzettend bedankt!
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezoch

Ongelezen bericht door sbientje »

een labrador zou wel passen maar is over het algemeen geen beschermer. Een beauceron zou denk ik ook wel kunnen maar ik weet niet of die aan 3 x 30 minuten genoeg hebben, ik zou zelf ook liever kiezen voor sowieso 1 keer 1 a 1,5 uur en dan nog 2 kortere rondjes denk ik.. maar goed, dat weet ik dus niet.
heimwee
Zeer actief

Ongelezen bericht door heimwee »

Een labarador vind ik over t algemeen schatjes, maar dat is t hem juist, die zijn me te schattig :D
Beschermende inslag is wel vereiste nummer 1.

Even ter verduidelijking;
3x per dag 30 min tot uur
Ik zou bijvoorbeeld 's ochtends voor het werk een uur kunnen gaan wandelen, mijn vriend 's middags een 30 - 45 min en ik 's avonds nog weer 30 - 45 min.
Tenminste 2 uur beweging op een dag moet er dagelijks wel in zitten. Waarschijnlijk meer, maar wil van het minimale uitgaan.

De Beauceron ken ik niet, ga ik naar zoeken!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hovawart misschien? zou je Inge O meer over kunnen vragen ;)
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Winston »

Hollandse herder?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

heimwee schreef:Een labarador vind ik over t algemeen schatjes, maar dat is t hem juist, die zijn me te schattig :D
Beschermende inslag is wel vereiste nummer 1.

Even ter verduidelijking;
3x per dag 30 min tot uur
Ik zou bijvoorbeeld 's ochtends voor het werk een uur kunnen gaan wandelen, mijn vriend 's middags een 30 - 45 min en ik 's avonds nog weer 30 - 45 min.
Tenminste 2 uur beweging op een dag moet er dagelijks wel in zitten. Waarschijnlijk meer, maar wil van het minimale uitgaan.

De Beauceron ken ik niet, ga ik naar zoeken!
haha ja dat kan ik me voorstellen hoor, dat je daar wel naar op zoek bent.

Het was overigens geen verwijt over die wandeltijden maar het zou ook niets zijn als je daar straks tegenaan loopt. De beauceron zou best wel kunnen passen denk ik.
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Ik zou ook voor de witte herder gaan ;-)

Mijn hond is niet angstig ofzo. Ik merk in ieder geval geen verschil met andere honden als hij bijvoorbeeld ineens een "raar ding" tegenkomt wat daar niet hoort te staan (volgens hem).
Hij gaat dan vol in de remmen en weigert er in eerste instantie langs te lopen. Maar dat doet de bull mastiff van de buren op precies dezelfde manier.

Onbekende mensen mogen hem ook best aaien, vandaag liep hij los in het park, en een meisje vroeg of ze hem mocht aaien.
Zij riep hem, mijn hond keek eerst mij aan (mag ik?) en nadat ik zei dat het goed was liep hij naar haar toe, liet zich even aaien, en liep toen weer verder.

Dus met angst in dit ras ben ik totaal niet bekend, maar je hoort het inderdaad wel vaker.
Wij hebben wel goed gekeken naar het gedrag van de honden bij de fokster, en hoe wij ons bij hun voelde.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

heimwee schreef:Op dit moment stond de Zwitserse Witte Herder op nummer 1 op basis van rasomschrijving. Echter, ervaringen over erg angstige honden brengen ons sterk aan het twijfelen.
Het klopt dat er teveel bange witjes zijn. Maar er zijn beslist goede fokkers, die fokken op karakter, en waar heel stabiele witjes vandaan komen. Mijn eigen witje bijvoorbeeld is uiterst moedig, soms zelfs een tikje overmoedig, wat haar als pup en jonge hond wel eens in moeilijkheden bracht :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Je wilt een hond die niet dagenlijks uren bezig gehouden moet worden.
Maar aan de andere kant wil je een hond, die een will to please heeft, snel afgericht kan worden, en mee kan hardlopen. En ze moeten niet te schattig eruit zien.

Toch kom ik bij een herder. Een zwitserse herder zijn leuke honden het valt wel mee hoe angstig ze zijn.
Of een duitse herder? De langharige duitse herder zijn wel wat rustiger, en dus misschien wat meer geschikt voor jullie?
Maar aan de andere kant, herders hebben wel veel uitdaging nodig, en moeten veel bezig gehouden worden.
Veel honden met een will to please en intelligent zijn, zijn juist honden die veel uitdaging nodig hebben.
Juist door hun inteligentie raken ze snel verveeld.
Dus het is eigenlijk een beetje dubbel met wat jullie zoeken.
Verder vind ik het lastig verder advies te geven.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Lin851
Zeer actief

Die van mij is ook totaal niet bang voor harde geluiden. Hij is dol op rollen in zand, en hij stond van de week serieus op het punt om uitgebreid in het zand te gaan rollen, naast een man die druk bezig was om stenen aan de trillen,met zo'n herrie makend trillplaat ding. :piew:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik weet niet of ik in deze omstandigheden voor een herder zou gaan. Als er inderdaad gezinsuitbreiding komt, komt de hond logischerwijs (een tijdje) op een andere plaats te staan. En er zijn bij alle herderrassen types die daar mis(ge)bruik van gaan maken met alle vervelende gevolgen van dien.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

witjes zijn wel blaffers, dat hoort natuurlijk ook wel bij een hond die waakt ;)
je kunt het in banen leiden natuurlijk, maar aanslaan bij (voor jullie) wissewasjes zullen ze 9 van de 10 keer toch wel doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Amerikaanse stafford van een goede fokker zou bij je passen, maar hou rekening met intollerantie naar vreemde honden.
Afbeelding
Lin851
Zeer actief

Wij hebben onze hond ook gekozen met idee dat er binnen nu en een paar jaar kinderen komen.
En mede daarom voor een witte herder gekozen.
Ik verwacht ook eigenlijk geen problemen als er gezinsuitbreiding komt.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Een Shiloh Shepherd. :ok:
Groot, sociaal, baasgericht, maar niet slaafs, waaks, maar zeker niet overdreven, redelijk makkelijk te trainen.
Oh, en mooi. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door moosje op 10 jul 2014 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Lin851
Zeer actief

renee-uk schreef:witjes zijn wel blaffers, dat hoort natuurlijk ook wel bij een hond die waakt ;)
je kunt het in banen leiden natuurlijk, maar aanslaan bij (voor jullie) wissewasjes zullen ze 9 van de 10 keer toch wel doen.
De gewone herders van een paar huizen verderop blaffen bij iedere mug die in hun tuin land.
Die van mij slaat alleen aan als de deurbel gaat, of iemand op het raam klopt
Of als er echt iets raars gebeurd s avonds laat, maar dat is dus altijd met een goede reden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou juist geen herder doen, want daar moet je toch wat mee doen.
Ik zou een hond nemen die van oorsprong een erfhond is en dan een die niet uit afgelegen gebieden komt.
Dat is verband met de verdraagzaamheid.
Dan beperk je de keuze al aardig.

Als je kiest voor een hond uit de regio waar je woont kom je uit op bv een Maremmen, maar ik ken ze niet goed genoeg om te weten of ze passen in het plaatje.
Ik zou verder dus eens kijken in rasgroep 2, daar maak je een goede kans op passende rassen.
Of je kiest een wetterhoun, Fries ras, erfhond van oorsprong en beantwoord eigenlijk volledig aan je plaatje.
Hier vind je een beschrijving van het karakter: klikkerdeklik
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lin851
Zeer actief

Marco88 schreef:Amerikaanse stafford van een goede fokker zou bij je passen, maar hou rekening met intollerantie naar vreemde honden.

Ik zou persoonlijk niet blij worden van een loslopende stafford...
alm@
moderator

Lin851 schreef:
renee-uk schreef:witjes zijn wel blaffers, dat hoort natuurlijk ook wel bij een hond die waakt ;)
De gewone herders van een paar huizen verderop blaffen bij iedere mug die in hun tuin land.
Of als er echt iets raars gebeurd s avonds laat, maar dat is dus altijd met een goede reden.
Mijn gewone herders slaan ook alleen aan als de bel gaat. Je kunt overmatig blaffen natuurlijk ook gewoon verbieden. Mijn buuf moet lekker in de tuin haar boekje kunnen lezen zonder dat ze zich elke keer te pletter schrikt of zich irriteert :wink:
Afbeelding
Lin851
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik zou juist geen herder doen, want daar moet je toch wat mee doen.
Ik zou een hond nemen die van oorsprong een erfhond is en dan een die niet uit afgelegen gebieden komt.

Als je kiest voor een hond uit de regio waar je woont kom je uit op bv een Maremmen, maar ik ken ze niet goed genoeg om te weten of ze passen in het plaatje.
Ik zou verder dus eens kijken in rasgroep 2, daar maak je een goede kans op passende rassen.
Of je kiest een wetterhoun, Fries ras, erfhond van oorsprong en beantwoord eigenlijk volledig aan je plaatje.

Wat is de definitie van "iets doen" ?
Ik loop veel met mijn hond, ongeveer 2 uur per dag. Spelen onderweg met een bal, hij zwemt, we doen zoekspelletjes in de tuin, verstop zijn eten in doosjes / doe honden denkspelletjes met hem, wat gehoorzaamheid, maar we gaan niet naar een hondenschool met hem.
Heb niet het idee dat mijn hond iets te kort komt.
Winston
Actief

Lin851 schreef:
Idem hier. Is ook gewoon een kwestie van opvoeding.
renee-uk
Zeer actief

Lin851 schreef:
ja dat zei ik: 9 van de 10 keer.

je kunt een heel ras toch niet beoordelen op één hond?
mijn witte teef kon helemaal niet met kinderen, die moest ik wegsluiten als er kinders op bezoek kwamen.
mijn witte reu daarentegen was prima met kinderen.
dus wat zegt dat dan over het ras?

een hond is een ras en daarnaast ook nog een individu.
het is helemaal niet verkeerd in je achterhoofd te houden dat een bepaalde stamboom hebben nog geen garantie is dat de hond die je uitzoekt ook op alle punten aan de rasbeschrijving voldoet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Een amerikaanse staffie of engelse staffie.
alm@
moderator

Devel schreef:Een amerikaanse staffie of engelse staffie.
Ze willen de hond graag lekker los laten lopen. Het lijkt mij dat je dat met een volwassen 'staffie' niet zo snel doet.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

alm@ schreef:
Lin851 schreef:
Mijn gewone herders slaan ook alleen aan als de bel gaat. Je kunt overmatig blaffen natuurlijk ook gewoon verbieden. Mijn buuf moet lekker in de tuin haar boekje kunnen lezen zonder dat ze zich elke keer te pletter schrikt of zich irriteert :wink:
tussen aanslaan en overmatig blaffen zit een levensgroot verschil natuurlijk ;)
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ga in deze met Marjoleine mee de wetter, kan wel wat hebben en de kans dat ze sociaal zijn ook voor kinderen en vriendjes in de toekomst zit er dik in , Herder zou ik ook niet doen :wink: sowieso geen ras die waakt
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lin851 schreef:Wat is de definitie van "iets doen" ?
Ik loop veel met mijn hond, ongeveer 2 uur per dag. Spelen onderweg met een bal, hij zwemt, we doen zoekspelletjes in de tuin, verstop zijn eten in doosjes / doe honden denkspelletjes met hem, wat gehoorzaamheid, maar we gaan niet naar een hondenschool met hem.
Niet zo aangebrand, zeg :hmmm:
Ik zeg niks over jouw hond, ik zeg iets over herders in het algemeen.

TS zegt specifiek dat ze een hond wil die niet dagelijks moet worden beziggehouden. Een hond dus die zichzelf kan vermaken en ik gok dat ze daarbij niet voor ogen heeft dat hij sloopt of zich anderszins misdraagt.
En de meeste herders hebben echt wel wat nodig aan aandacht, training, spelletjes, noem maar op. Voor ze zelf creatief gaan worden ;)
Bovendien zijn herders vaak nogal vocaal. En
Ook hier weer kun je het treffen, maar voor hetzelfde geld dus niet.
Je kunt een overdreven beschermer treffen, of een blaffer, of noem maar op. En die kans is is groter bij herders.

TS vraagt verder een verdraagzame en sociale hond. Daar past die staff niet in. En die Amstaff ook niet.

Ik snap niet dat mensen vaak zo rasblind zijn eerlijk gezegd.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 10 jul 2014 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Winston
Actief

Lin851 schreef:
Marjoleine schreef:Ik zou juist geen herder doen, want daar moet je toch wat mee doen.

Wat is de definitie van "iets doen" ?
Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Winston schreef:Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Maar dat moet je dan wel zelf doehoen!!!
Lezen jullie wel?

Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Lin851 schreef:Wat is de definitie van "iets doen" ?
Niet zo aangebrand, zeg :hmmm:
Ik zeg niks over jouw hond, ik zeg iets over herders in het algemeen.

TS zegt specifiek dat ze een hond wil die niet dagelijks moet worden beziggehouden. Een hond dus die zichzelf kan vermaken en ik gok dat ze daarbij niet voor ogen heeft dat hij sloopt of zich anderszins misdraagt.
En de meeste herders hebben echt wel wat nodig aan aandacht, training, spelletjes, noem maar op. Voor ze zelf creatief gaan worden ;)
Bovendien zijn herders vaak nogal vocaal. En
Ook hier weer kun je het treffen, maar voor hetzelfde geld dus niet.
Je kunt een overdreven beschermer treffen, of een blaffer, of noem maar op. En die kans is is groter bij herders.

TS vraagt verder een verdraagzame en sociale hond. Daar past die staff niet in. En die Amstaff ook niet.

Ik snap niet dat mensen vaak zo rasblind zijn eerlijk gezegd.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
eens :ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”