Zoals jullie kunnen zien wordt dit mijn eerste officiële berichtje op het forum. Eindelijk

Ik ben Sanne en woon sinds november vorig jaar samen met mijn vriend op de Zwitsers, Italiaanse grens. We hebben een heerlijk huis, midden in een woonwijk, met een normaal formaat tuin (100m2) op vijf minuten lopen van bos en bergen.
We zijn veel buiten (wandelen, zwemmen, hardlopen) alleen en met zijn tweeën. En zijn van plan over een aantal jaar in een groter huis te gaan wonen verder het buiten gebied in.
Wij zijn beide gek op honden, zelf ben ik opgegroeid met een klein vuilnisbakkenbeestje, Taffie, die de respectabele leeftijd van 15 jaar bereikt heeft. De afgelopen jaren hebben wij hem her opgevoed (bij mijn ouders kon hij altijd naar buiten, en hoefde hij niet te luisteren, was toch zo klein) en heeft hij bij ons gewoond, eerst op ons appartement in Amsterdam, en daarna ook nog een tijdje in Italië. Die overgang (Nederland - Italië) was echter te groot voor hem. Na kerst is hij dus weer heerlijk bij mijn ouders gaan wonen, hier is hij, 3 weken geleden in geslapen.
Rondom kerst waren we al opzoek naar een nieuwe huisgenoot. Het leek ons heerlijk om onze handen vrij te hebben en niet iedere dag te hoeven denken aan wandelen, op tijd thuis zijn, niet te lang weg zijn, kan de hond wel mee ed. We hebben toen, omdat we nou eenmaal ook gek op poezen zijn, twee heerlijke Siamese knuffel katers aan geschaft. Deze wonen sindsdien bij ons in huis, komen in een ren buiten en zijn altijd bij ons. Wat dat betreft net hondjes.
Echter.. het zijn natuurlijk geen echte honden! En laten we het gezelschap van een hond nu toch echt missen.. Een maatje om mee te wandelen, om lekker bij je te zijn, actieve dingen mee te ondernemen etc.
Wij hebben daarom na zorgvuldig overwegen besloten om een leuke gezinsuitbreiding te gaan zoeken.
Wat zoeken we:
Een hond die ervan houdt lekker met ons mee naar buiten te gaan. Maar die niet perse dagelijks uren bezig gehouden moet worden.
Wat hebben we te bieden: Het is voor ons geen probleem om 3x per dag 30 min tot uur te wandelen. Daarnaast maken we regelmatig (2x per week) lange wandelingen door het bos en/of gaan we hardlopen.
Een hond die baas gericht is. We willen hem/haar los kunnen laten lopen zonder hem onmiddelijk kwijt te zijn. De hond moet over een grote will to please beschikken, erg baasgericht zijn. Hij moet goed af te richten zijn.
Een hond die waakzaam is, maar niet overdreven. Ik en mijn vriend vinden het ook heerlijk om alleen te wandelen en dan is het toch fijn een maatje bij je te hebben die wel voor je op durft te komen. Zonder hierin door te schieten en eigen beslissingen te nemen en iedere vreemde compleet te wantrouwen. Als wij het zien zitten moet hij het accepteren. Zien wij het niet zitten, dan wil ik hem graag naast mijn zijde.
Een hond die ook goed met poezen en (kleine) kinderen kan. De poezen zijn er al, de kinderen komen. Ook een hond die accepteert wanneer er vreemde komen (ook speelmaatjes van de kinderen). Ik was vroeger zelf als de dood voor de hond van een vriendinnetje die altijd opgesloten moest worden wanneer er bezoek kwam. Dat willen wij dus niet.
Mooi meegenomen zou zijn wanneer de hond goed op te voeden is mbt tot blaffen.. Wij worden knetter gek van de honden van de buren die met ieder wisse wasje aanslaan
Mijn vriend werkt vanuit huis, er is dus eigenlijk praktisch iedere dag de hele dag iemand thuis. Het moet echter geen probleem zijn om af en toe een aantal uren de hond alleen thuis te laten.
Daarnaast qua formaat: mag best een grote hond zijn! Liever geen klein of middelmaatje, in het bos en later in het buitenhuis willen we wel het gevoel hebben dat we een echte hond hebben

Uiterlijk is absoluut niet doorslag gevend. We proberen dus ook zo min mogelijk plaatjes te kijken (nog best lastig! Al die puppies zijn schatjes..)
Wij verzuipen inmiddels in de ras omschrijvingen die allemaal perfect klinken, echter blijken ervaringen toch vaak anders te zijn. Op dit moment stond de Zwitserse Witte Herder op nummer 1 op basis van rasomschrijving. Echter, ervaringen over erg angstige honden brengen ons sterk aan het twijfelen.
Wij willen dus dolgraag jullie advies en ervaringen horen! Alle suggesties zijn welkom. We realiseren ons goed dat waarschijnlijk niet een hond perfect in ons plaatje past. Zolang hij er maar zoveel mogelijk in past is het prima

Alvast ontzettend bedankt!