Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste nest, vraagje...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

NudityAndTheBeast
Actief
Mijn ras(sen): 5 Chinese naakthonden
1 Franse bulldog
Aantal honden: 6

Eerste nest, vraagje...

Ongelezen bericht door NudityAndTheBeast »

Hallo allemaal!

Binnenkort komt (hopelijk!) mijn eerste nestje er aan.
Het is een combi van twee van m'n eigen honden, ze zijn getest op de erfelijke afwijkingen, ECVO'tje gedaan,
hebben beiden een fijn karakter, moeder heeft het vroeger goed gedaan op show maar is nog niet zo lang bij mij,
vader doet het nog steeds goed op show en is bv dit jaar op CRUFTS 2e beste in zijn klasse geworden (van 25 honden!)

Verder hebben ze ook beide een uitstekend karakter voor mij persoonlijk. Moeder heeft het niet zo op vreemden, omwille van haar verleden/opvoeding, maar is ook zeker niet agressief. Vader is gek op iedereen en een echte allemansvriend, ook een echte werker.

Heb al enkele mensen op mijn lijst, natuurlijk is dat bij mijn ras (Chinese naakthond) erg moeilijk gezien je zoveel varianten hebt.
Ik ben mezelf al lang van voor ik Chineesjes heb aan het inlezen in het fokken en alles er rond, maar nu blijkt dat als je er eenmaal voor staat, iedereen toch met een ander verhaal afkomt haha :D Vandaar mijn vraag even hier.

Bijoux is voor de eerste keer gedekt op dag 9. Om een lang verhaal kort te maken, ik weet nog maar van dag 8 dat ik mijn eigen reu kan gebruiken, (hij was eerste keus maar er was even een onduidelijkheidje met de fokker) , en had dus ook al prog. laten prikken. dag 9 had ze dus 11.5, volgens de dierenarts moest ze op 15 staan.Zaterdag In de namiddag hebben ze even bij elkaar gelopen, en na twee uur neusjes optrekken, elkaar negeren en rustig hun gangetje gaan, is er toch een dekking gebeurd. Gezien ik gewoonlijk er van uitga dat de hond het beter weet dan de mens, heb ik dus besloten geen prog. meer te laten prikken en gewoon nu de dekkingen af te wachten.
Gisteren hebben ze nog een keertje gedekt, en vandaag nog 2 maal (1x 's morgens en 1x 's avonds) .

Nu zei een fokker tegen mij dat een hond maar 1 eisprong heeft en dat zij dus haar honden gewoon elke dag even laat bij elkaar lopen als ze een nest van die bepaalde combi wil. Al dekken ze 10 dagen na elkaar.
Een ander zegt dan weer dat een hond verschillende eisprongen heeft per loopsheid, en dat je dus niet langer dan 4 dagen na elkaar mag laten dekken. Nu zit ik dus aan die 4e dag, en vraag me af, wat is nu de waarheid/wijsheid?

Hopelijk krijg ik hier een sluitend antwoord! :D

Groetjes van ons!
Taff, Sora, Lobke, Stavros
Sleep tight and forever walk with us

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Eerste nest, vraagje...

Ongelezen bericht door crutz »

Zit in hetzelfde schuitje. De reu (met dank aan de eigenaar) de hele week bij huis. Voor hij kwam wel wezen prikken. Tot afgelopen maandag (9)

Vanaf zaterdag dekken ze dagelijks en de reu gaat vrijdag terug.

Van mij mogen ze dekken zolang de reu en teef willen.

Heb kennissen gehad die uit Canada over waren om te dekken. De teef liet zich 3wk lang dekken en is een nest van 11 gelijkwaardige pups van gekomen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Er is maar één eisprong, zo'n eicel kan vervolgens 24 uur overleven voordat die bevrucht wordt. Een zaadcel kan nog langer wachten op die bevruchting voor hij afsterft dus al met al heb je een paar dagen de tijd voor een bevruchting. Ik zou ze gewoon lekker hun gang laten gaan, kansen spreiden is dat :wink:
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Dus toch! :)

Bedankt! :) Ik begon al te twijfelen...
Zo'n eerste nest is zo spannend... Dat hoe goed je ook ingelezen/voorbereid bent, je je toch nog van je stuk laat brengen :D

Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Als ze op 15 zou moeten staan voor een dekking volgens de DA, dan is dat rijkelijk laat.
11 is ideaal, wat vroeger, rond 8, kan ook al.
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

bandolero schreef:Als ze op 15 zou moeten staan voor een dekking volgens de DA, dan is dat rijkelijk laat.
11 is ideaal, wat vroeger, rond 8, kan ook al.
Iemand anders wees me hier ook al op, maar blijkbaar zijn er verschillende testen. :) De ene houdt tussen de 10 en de 15 aan, de andere over de 20.

Afbeelding
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Inge O schreef:over de 20 :80: :schrik: ?
Ja blijkbaar is dat zo bij de test die mijn dierenarts gebruikt...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”