Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2e hond ?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

smokey
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

2e hond ?

Ongelezen bericht door smokey »

Beste Honden forum Leden ,

Wij hebben met al het plezier een Border collie die net 1 jaar is geworden :balon: en nu zijn wij eigelijk op zoek naar een broertje / zusje .

Smokey is onze eerste hond /border collie en is een Reu ,, graag hoor ik jullie mening over :

Kan ik nu al een 2e hond erbij nemen ?
Moet dit dan een Broertje of een zusje zijn ?
Verdere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden ?

( smokey is onze eerder border collie waar we veel plezier aan beleven , wij hebben na puppy cursus een vervolg gedaan en daarna zijn wij PUPPY Agility gaan doen . Wij zijn nu met 1 jaar begonnen aan 20 minuten Agility per week wat hij Super doet en zelf ook veel plezier aan beleeft .

Tot nu toe geen problemen met andere honden , behalve bij agility waar hij zo enthousiast is dat hij het veld liever alleen voor zichzelf heeft.

Wij zoeken een 2e hond zodat hij een maatje heeft om mee te klieren EN omdat wij het heel leuk zouden vinden.

Graag hoor ik jullie mening :)
Laatst gewijzigd door smokey op 22 jun 2014 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: 2e hond ?

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou voor een teefje gaan ,ik ga er tenminste vanuit dat Smokey een reu is :wink:
Weet niet of het een pup moet zijn maar een volwassen hond van een jaar of drie zou ook best een goede match kunnen zijn denk ik zelf.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
smokey
Actief

Even me bericht aangepast Tineke :) , het is inderdaad een mannetje :lol1:

Wij hebben ook nog een jong asiel katje 1 jaar oud , ik denk dat ik liever een pup heb zodat kans groot is dat deze met kat overweg kan wat je bij asiel honden niet van te voren weet , een hond uit asiel vind ik persoonlijk ook een te groot risico omdat IK ZELF nog niet zoveel ervaring heb om bepaalde dingen te kunnen inschatten.
Wij verwachten ook met +- 4 maanden onze eerst kleine. (ook iets waar rekening gehouden mee moet worden)
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Zou je dan niet eerst je eigen kindje even afwachten voor je er nog een pup bij neemt? Ga nou eerst maar eens kijken hoe je leven eruit ziet met kind en een hond van anderhalf, en als je daarin een ritme hebt gevonden kan die tweede hond altijd nog. :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Broertje of zusje? :scratch: :mrgreen: persoonlijk zou ik wachten tot de kleine geboren is en het een jaartje verder nog eens bekijken. Een pup en een baby is best veel werk. Of wat Tineke zegt een wat oudere herplaatser.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

smokey schreef:Even me bericht aangepast Tineke :) , het is inderdaad een mannetje :lol1:

Wij hebben ook nog een jong asiel katje 1 jaar oud , ik denk dat ik liever een pup heb zodat kans groot is dat deze met kat overweg kan wat je bij asiel honden niet van te voren weet , een hond uit asiel vind ik persoonlijk ook een te groot risico omdat IK ZELF nog niet zoveel ervaring heb om bepaalde dingen te kunnen inschatten.
Wij verwachten ook met +- 4 maanden onze eerst kleine. (ook iets waar rekening gehouden mee moet worden)
Een tweede hond die al volwassen is hoeft uiteraard niet perse uit het asiel te komen ,er zijn zat leuke herplaatsers waar een duidelijk verhaal bij zit zodat je kunt zien of jullie profielen overeenkomen :wink:

Maar als je voor een pup wilt gaan moet je dat doen uiteraard en ook dan zou ik voor een teefje gaan als er al een reu aanwezig is.
Afbeelding

cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso

Ongelezen bericht door cindymaes »

ik zou dan zelf nog een jaartje wachten, dan is Smokey ook wat meer volwassen, en de baby, ook al wat ouder. Anders heb je straks een puberende hond, en een kruipende baby tegelijk. Dan kun je je handjes wel eens vol krijgen.
Ik zelf ben de laatste weken van mijn zwangerschap opgenomen in het ziekenhuis, en heb daarna 7 manden een huilbaby gehad. Ziekenhuis in en uit dus.
Ik zou het persoonlijk nog wat uitstelen tot dat het lekker rustig is in jullie nieuwe gein, en dan de pup samen met je kleintje op te laten groeien.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Zeker met een baby op komst zou ik een tweede hond even op de lange baan schuiven. Eerst maar eens zien of je niet je handen al hartstikke vol gaat krijgen aan de combi baby + 1 hond. Dat heeft dan ook nog eens als voordeel dat Smokey nog wat volwassener kan worden en je meer inzicht krijgt in zijn uiteindelijke karakter. Rond deze leeftijd worden veel borders, en vooral de reuen, langzaamaan wat minder sociaal naar andere honden.

Mochten jullie t.z.t. alsnog voor een tweede hond willen gaan, zou ik voor een teefje kiezen. De combi reu/teef geeft over het algemeen de minste kans op gedonder tussen de honden onderling.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tineke
Zeer actief

En bij het nog even wachten kan ik me ook wel aansluiten hoor gezien de komst van de kleine :wink:
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

smokey schreef:Even me bericht aangepast Tineke :) , het is inderdaad een mannetje :lol1:

:wink: Zijn genoeg herplaatsers waarbij dat soort dingen bekend zijn.
Met een pup is het ook maar afwachten.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik zou een jaartje of 2 wachten, dan is Smokey redelijk stabiel, dan ben je gewend aan het feit dat er een kleine bij is gekomen en kan je dan inschatten of je nog genoeg energie hebt (zonder dat je de rest te kort doet) om te kijken voor een 2e hond
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Met een kleine zo snel op komst zou ik het inderdaad mogelijk ook nog wel even uitstellen. Zeker een pup. Op de site van Border Collie Club Nederland ( www.bccn.nl) stonden voorheen ook regelmatig leuke herplaatser. Deze komen in de regel direct van de eigenaar. Ik heb mijn beide Borders gewoon van markplaats. Beide met stamboom, ene als pup andere als herplaatser van bijna 2 jaar. Ben meerdere keren bij de vorige eigenaar op bezoek geweest. Verder staan op site www.collie-in-nood.com ook best vaak border collies, ook regelmatig met heel uitgebreid verhaal. Herplaatsers zijn niet altijd probleemhonden, soms veel makkelijker dan een pup.

Tja je zult naar de hond moeten kijken. Wij gingen op zoek naar een pittige teef. En die hebben we in Norah zeker gevonden. Mijn reu is erg charmant naar teven. En staat veel toe, al staat hij van Norah te veel gedrag toe wat hij eigenlijk helemaal niet zo leuk vind. Een reu had heel goed naast Kay gekund als het had geklikt. Het had wel gescheeld met loopsheid enzo, maar met reu was ik toch banger dat het sneller een gespannen situatie zou ontstaan. Dan hadden we eerder voor een wat gematigder reu moeten kiezen, want twee temperamentvolle reu had ik niet zien zitten. Maar het is maar net wat het best wat bij de hond past. Ik heb voor heen ook reu teef combi gehad met een gecastreerde reu die met zowel teven als reuen moeilijk was.
Afbeelding
smokey
Actief

Wij hebben een Pup op het oog komt van dezelfde moeder als onze.

Zou dit wat uitmaken ?
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

smokey schreef:Wij hebben een Pup op het oog komt van dezelfde moeder als onze.

Zou dit wat uitmaken ?
Hoe bedoel je die laatste zin precies?

Waarom zo veel haast? Je/jullie leven staat op het punt enorm te veranderen door de baby, ik zou echt eerst bezien hoe dat allemaal gaat verlopen. Border collie pups zijn er later ook nog in overvloed te vinden, hoor :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

smokey schreef:Wij hebben een Pup op het oog komt van dezelfde moeder als onze.

Zou dit wat uitmaken ?
Nee :)
smokey
Actief

Ik snap jullie mening en gelukkig vroeg ik daar ook zelf om :P

Wij hebben gelukkig veel tijd doordat ik zelf maar 1a 2 dagen per week werk , en lijkt mij fantastische om een 2e pup erbij te hebben. ( ja mensen ik ben verlieft :P )

Wij hebben een pup gezien welke bij dezelfde moeder vandaan komt en dit lijkt mij heel erg leuk !
Geen idee of dit voor problemen zou zorgen met bijv accepteren van elkaar ?

Ik hoor wel eens van mensen dat als je moeder/vader met zoon lief kennis laat maken later dat dit vaak niet zo goed gaat , Geen idee of dit ook zo is!
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Pup herkent vaak op latere leeftijd een moeder nog wel en gedraagt zich daarna. Moeder herkent pup lang niet altijd (andere geur) en accepteert het inderdaad lang niet altijd meer. Vaders zien hun pups maar heel zelden, dus van herkenning nooit spraken.

Broers/zussen, zijn hetzelfde als vreemde honden. Hoogzwanger en pup/jonge hond. Je wordt minder mobieler, pup moet steeds naar buiten, heeft veel begeleiding nodig, die jij door verminderde energie steeds minder zult hebben, terwijl je pup op moment van bevalling waarschijnlijk op hoogtepunt zal zitten van wat hij nodig zal hebben aan begeleiding. Het eerste kindje valt vaak erg tegen en ouders zijn niet uitzonderlijk oververmoeid. Een kindje dat veel nodig heeft en een pup die veel nodig heeft. Hoe veel je ook thuis bent, dat is erg intensief. En met twee honden is het soms nog wel moeilijker dan met als er 1 pup alleen is. Rust is in grotere mate belangrijk voor je en een pup die je nachtrust gaat verstoren (die kans is groot, veel pups moeten er ;s nachts toch minimaal 1 maar nog vaker 2 tot 3 x per nacht uit) is niet goed voor je ongeboren kind!

Hormonen hebben nu invloed op je en wakkeren moeder gevoelens aan en dus mogelijk ook je wens om een pup erbij te nemen. De vraag is of die hormonen je nog altijd even helder laten denken in dit geval. Ik zou het niet doen.

En reu en teef van zelfde moeder. Is je reu ongeholpen? Je hebt het straks druk met je kindje. dus een grotere kans dat een ongeholpen reu toch makkelijk even bij de loopse teef kan komen, omdat je even met iets anders bezig was. Pups van halfbroer en zus is niet goed! Ik zie meer beren dan voordelen van nu een pup. JE wilt een pup een mege goede start geven, je kind ook. Maar van beide, betekend dat je ergens op in moet gaan leveren er is maar immers 1 jou en ze zullen regelmatig tegelijk iets van jou willen of moeten. Dat zou voor mij niet de best mogelijke start van beide zijn en zou ik dan ook absoluut niet willen. Niets dan het beste voor mij kind, maar evenmin voor mijn pup! Hoe graag ik ook nog wel 2 honden erbij zou willen. Zie ik het met een kind in de toekomst niet met een ras als border collie te combineren, omdat ze gewoon wat meer vragen. Ze moeten echt wat doen en zeker eerst 2 tot 3 jaar vraagt een border collie gewoon veel van je als baas.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

smokey schreef:Ik snap jullie mening en gelukkig vroeg ik daar ook zelf om :P

Wij hebben gelukkig veel tijd doordat ik zelf maar 1a 2 dagen per week werk , en lijkt mij fantastische om een 2e pup erbij te hebben. ( ja mensen ik ben verlieft :P )

Wij hebben een pup gezien welke bij dezelfde moeder vandaan komt en dit lijkt mij heel erg leuk !

Ik hoor wel eens van mensen dat als je moeder/vader met zoon lief kennis laat maken later dat dit vaak niet zo goed gaat , Geen idee of dit ook zo is!
Ik snap dat je erg enthousiast bent maar tijd hebben hangt niet alleen samen met werk. Het hangt er ook vanaf wat voor baby je krijgt, als hij of zij zoet is en veel slaapt is er weinig aan de hand maar als je een huilbaby krijgt en bijvoorbeeld een postnatale depressie eroverheen dan ziet tijd er al heel anders uit. Het is niet altijd een roze wolk. Ik zou echt proberen om eerst routine met de baby en de (nog jonge) hond te krijgen en dan pas te kijken of er nog ruimte is voor een broertje of zusjeshond.

Mika is ook de zus van Gollum dus ik vind dat niet gek :pffff:
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik zou wachten en eerst eens de geboorte van jullie baby afwachten.
Zorg dat je daar je ritme hebt gevonden.
Een baby vind ik belangrijker dan een pup.
En als dan alles goed gaat, dan kun je over een tijd eens gaan kijken naar een pup. Misschien is jullie huidige hond makkelijk, je kunt ook een pup treffen waar je de handen aan vol hebt.
En als je wil gaan wandelen, dan heb je een kinderwagen en 2 honden, waaronder een pup, bij je.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Lady.1
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 11
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lady.1 »

Ik zou zeker wachten tot je huidige hond 2 jr is hij is nog niet echt volwassen ,en inderdaad eerst maar de komst van
je kindje afwachten het zou jammer zijn als het niet goed gaat en er weer herplaatst moet worden.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

smokey schreef:Ik snap jullie mening en gelukkig vroeg ik daar ook zelf om :P

Het is ook heel bijzonder, een pup van dezelfde moeder. maar een andere pup is ook hartstikke leuk hoor. Zeker als de omstandigheden dan beter zijn en je meer aandacht aan je pup kunt besteden. Dit betaalt zich later uit.

Ik zou er niet aan moeten denken, een pup erbij terwijl je een kleintje verwacht. Een border is nou al niet de minst energie vragende hond :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik had 2 honden toen wij ons eerste kindje kregen en die 2 waren al wat ouder (9 en 10), opvoeding was dus niet meer nodig en ze konden ook prima toe met een dagje (of meer) wat minder. Onze dochter was een supergemakkelijke baby, zelden of nooit huilen, overal slapen (in de wagen, in de draagzak, in de box, in bed, noem maar op) en toch hebben de honden regelmatig in moeten leveren op wandeltijd en aandacht. Zo'n kleintje gooit je hele leven overhoop, dat is niet erg, je vindt daar wel weer een ritme in, maar het is wel veel gevraagd van een jonge hond om zich daaraan aan te passen.
Bovendien kan het allemaal prima verlopen, je zwangerschap en bevalling, maar dat weet je nu nog niet. Mijn bevalling eindigde in een keizersnede, waardoor ik de eerste 14 dagen überhaupt niet kon wandelen en het nog wel 2-3 weken langer duurde eer ik weer een fatsoenlijke afstand kon afleggen.
Dus, ook ik raad aan om eerst de komst van de baby af te wachten en pas als je dan alles weer op de rit hebt, naar een pup uit te kijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”