Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te licht?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Stitchy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Te licht?

Ongelezen bericht door Stitchy »

Onze franse bull isbijna 13 weekjes en hij weegt nu 3,4 kg. We hebben hem nu precies 2 weken en hij is in die tijd 0,6 kg aangekomen.
Soms heb ik het idee dat hij echt heel veel honger heeft en dat ie te licht is (ik lees op internet verhalen van pups die 5-6kg wegen!). De dierenarts gaf aan dat we gewoon het pak voer aan moeten houden (enjoy dogfood, meegekregen van de fokker). Op het pak staat dat hij 90 gram per dag mag, maar dit vinden we wel heel weinig! We geven nu 120 gram per dag, maar soms lijkt het alsof hij nog honger heeft. Tussendoor krijgt hij zijn beloningskoekjes en soms een kong.

Zijn we goed op weg of is Stitch te licht en krijgt hij te weinig eten?
Wat is jullie ervaring met verschillende soorten puppy brokjes?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Te licht?

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik voer altijd op het oog, als een pup honger heeft krijgt ie gewoon meer eten
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat ja, er bestaat geen gemiddelde hond.

Je zou er ook smuldier bij kunnen geven.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

misschien kun je een foto plaatsen?
Afbeelding
Stitchy
Vaste gebruiker

Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik een foto moet plaatsen :denken:
Aanstaande donderdag moet ik naar de dierenarts voor de laatste enting, ben benieuwd wat ze zegt...

Ik ga ff uitzoeken hoe ik een foto moet plaatsen :mrgreen:
Stitchy
Vaste gebruiker

Nou het is gelukt hoor :wink: hieronder wat foto's van Stitch. Soms lijkt hij wat mager zoals op foto 1..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

nog moeilijk te zien maar er zou wel iets bij mogen, als hij dan iets krijgt heeft hij wat meer om bij te zetten.
Afbeelding
Stitchy
Vaste gebruiker

Inmiddels bij de dierenarts geweest, hij is goed op gewicht. Het voer wat we geven is wel oke, maar mist wel bepaalde voedingsstoffen, waardoor hij dus sneller honger krijgt. Ze raadde aan om langzaam over te stappen op ander voer door het te mengen. Ik heb een zak Hill's meegekregen om eens te proberen. Eukanuba schijnt ook goed te zijn.
Wat raden jullie aan qua brok?
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Wat geef je nu dan?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Stitchy schreef:Inmiddels bij de dierenarts geweest, hij is goed op gewicht. Het voer wat we geven is wel oke, maar mist wel bepaalde voedingsstoffen, waardoor hij dus sneller honger krijgt. Ze raadde aan om langzaam over te stappen op ander voer door het te mengen. Ik heb een zak Hill's meegekregen om eens te proberen. Eukanuba schijnt ook goed te zijn.
Dat is lief van die DA :ok: .
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Zamunda schreef:
Stitchy schreef:Inmiddels bij de dierenarts geweest, hij is goed op gewicht. Het voer wat we geven is wel oke, maar mist wel bepaalde voedingsstoffen, waardoor hij dus sneller honger krijgt. Ze raadde aan om langzaam over te stappen op ander voer door het te mengen. Ik heb een zak Hill's meegekregen om eens te proberen. Eukanuba schijnt ook goed te zijn.

Stond vast op de rekening ;)
Stitchy
Vaste gebruiker

crutz schreef:
Zamunda schreef:

Stond vast op de rekening ;)
Nee heb de factuur nog gevraagd ik dacht ff checken inderdaad haha :wink:
Zamunda
Zeer actief

Dat valt dan weer mee. Maar het is natuurlijk wel een poging tot ...
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik zou lekker wat vlees (diepvriesvoeding) bij gaan voeren.
Vlees is erg goed voor een gezonde ontwikkeling van botten, spieren en gewrichten.
Smuldier werd al door iemand gezegd, dat geven wij onze pup ook regelmatig, het is makkelijk ook, want gewoon te koop in de supermarkt.
:zweep:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mijn ervaring is dat honden makkelijker aankomen op brok dan op vlees.
Maar ik vind hem helemaal niet zo veel te licht. Hij zou best wat meer mogen eten als hij wil, maar mijn pups waren een stuk schraler toen ze jong waren (slechte eters en veel energie) en dat trekt allemaal wel weer bij als ze wat ouder worden.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
dagmar88
Zeer actief

:lol1: Dat heet in de volksmond Jeukenuba en van dat verhaal geloof ik niets.

De voerwijzer heeft veel info over verschillende soorten voer. http://www.voerwijzer.com/wat-een-goede-brok
Wat ik heb gezien van Hill's en Eukanuba is inmiddels lang niet zo verkeerd meer, maar denk wel dat je beter kunt krijgen voor dezelfde prijs.
Zelf ben ik erg te spreken over purizon en taste of the wild.
Zooplus heeft heel veel verschillende soorten prima voer, vaak goedkoper dan in de dierenwinkel. Zeker via de duitse site.
dagmar88
Zeer actief

Sanchis schreef:Mijn ervaring is dat honden makkelijker aankomen op brok dan op vlees.
De insteek was dan ook dat hij met smuldier (er bij) minder honger heeft zonder aan te komen.
Stitchy
Vaste gebruiker

Ik ben zelf niet zo'n fan van dat blik/vleesvoer, onze boxer kreeg dat ook altijd en ging daar heel erg van stinken, ook werden zijn tanden steeds slechter. Daarom ben ik op zoek naar een goede brok waar alles in zit wat hij nodig heeft, dat is ook makkelijker omdat hij vaak bij mijn ouders of zus is.
Verder laat hij aardig wat scheetjes :O: ik debk zelf dat dat aan het voer ligt, maar nu met het andere voer erbij doet hij het nog steeds.. het is overigens wel alleen als ie moet poepen.
Mojuan
Zeer actief

We hebben het niet over blikvoer, maar over écht vlees uit de vriezer.
Stitchy
Vaste gebruiker

Ja, dat zeg ik, vleesvoer... wij hebben daar niet zo'n goede ervaringen mee...
Mojuan
Zeer actief

Maar je schrijft net blik/vleesvoer.
Als je het zo schrijft, komt het op mij over of je daarmee dus het standaard natvoer bedoelt, uit blikken en/of kuipjes.

Welk vlees hebben jullie gevoerd aan de Boxer? (waar hij zo van ging stinken). Weet je ook welk merk dat is geweest, en waar je dat kocht?
Zamunda
Zeer actief

Stitchy schreef:Ja, dat zeg ik, vleesvoer... wij hebben daar niet zo'n goede ervaringen mee...
Vers vlees is iets heel anders dan blik/vleesvoer, dus nee, dat 'zeg' je niet. Geeft niet als je het niet wilt voeren hoor, brok is meestal ook gewoon prima, maar het helpt wel als je weet waar het over gaat. Dan kun je zelf een goede afweging maken namelijk.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Maar blikvoer kan je absoluut niet vergelijken met KVV. Hebben jullie blikvoer of KVV gevoerd, of beide?

Ik had ook een pup die eigenlijk wat te licht was, maar zolang hij goed aankwam had ik hem liever iets dunner dan te dik. Dat komt ook door het ras, maar ik vond dat fijner voor de botten in de groei. Daarnaast vond ik het ook moeilijk om een pupje op gewicht te houden. Groeien ze even flink, worden ze dun, hebben ze even een groeistopje, worden ze weer dik. Scheten kan zeker aan het voer liggen, ik hoef sommige soorten voer echt niet te geven, want dan vlucht ik mijn huis uit. :LOL:
Stitchy
Vaste gebruiker

Geen idee welk voer dat was, iig ook uit de vriezer... dat zou ik aan mijn ouders moeten vragen.
Maar bulldogs staan erom bekend toch sneller tandproblemen te krijgen als ze geen brokken krijgen, dat wil ik graag voorkomen en die lucht die onze vorige hond daarvan met zich mee droeg was niet te harden (omdat zijn tanden er slecht van werden, we poetsten elke dag!). Het is ook echt niet handig voor ons omdat hij op en neer gaat als wij werken... dan ik het handiger als ik gewoon een bakje brokken in mijn tas kan doen.
dagmar88
Zeer actief

Stitchy schreef:Geen idee welk voer dat was, iig ook uit de vriezer... dat zou ik aan mijn ouders moeten vragen.
Maar bulldogs staan erom bekend toch sneller tandproblemen te krijgen als ze geen brokken krijgen, dat wil ik graag voorkomen en die lucht die onze vorige hond daarvan met zich mee droeg was niet te harden (omdat zijn tanden er slecht van werden, we poetsten elke dag!). Het is ook echt niet handig voor ons omdat hij op en neer gaat als wij werken... dan ik het handiger als ik gewoon een bakje brokken in mijn tas kan doen.
:wink: Tandproblemen ontstaan absoluut niet door geen/minder brokken te eten.

Dat een hond het op bepaald voer niet goed doet betekent niet direct dat het slecht voer is, maar dat het voor die hond slecht voer is.
Daarbij zijn er net als bij brokken veel verschillende soorten versvoer.
Mojuan
Zeer actief

Dat is dan idd handiger.
Maar het is niet zo dat honden slechte tanden krijgen van kvv.
Brokken maken de tanden niets schoon, dat wordt wel vaak beweerd, maar klopt niet.

En alleen af en toe wat kvv bij voeren? Voor de afwisseling en als extraatje?
Dat is eigenlijk waar ik op doelde, niet dat je het ipv de brokken gaat geven, maar erbij.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Een klein vierkant plastic bakje?

Brokken kunnen juist ook vaak voor tandplak zorgen, als de hond daar aanleg voor heeft. Het is namelijk ook een kwestie van aanleg, maar tegen tandplak werkt iets te knagen beter. Qua meenemen zijn brokken handiger, dat ben ik helemaal met je eens. Hoewel het bij mij gewoon in het systeem zit om de rollen mee te nemen. :LOL: Ik wil je ook niet overtuigen hoor, maar blikvoer vind ik ook niks (ja, sommige dure merken wel), maar een goede kvv is heel wat anders. Ik bedoelde alleen dat er een groot verschil tussen is.
Stitchy
Vaste gebruiker

Mojuan schreef:Dat is dan idd handiger.
Maar het is niet zo dat honden slechte tanden krijgen van kvv.
Brokken maken de tanden niets schoon, dat wordt wel vaak beweerd, maar klopt niet.

En alleen af en toe wat kvv bij voeren? Voor de afwisseling en als extraatje?
Dat is eigenlijk waar ik op doelde, niet dat je het ipv de brokken gaat geven, maar erbij.
Oh dat is wat ik altijd begrepen heb... of wat mijn ouders vroeger hebben opgepikt en mij hebben meegegeven :LOL:
Als extra'tje vind ik het wel prima, gewoon zo in het weekend of savonds ipv de brokken..
Welk kvv raden jullie dan aan? En welke brok? Veel vragen I know, maar moet zo te zien nog veel leren :oohja: (heb al het een en ander opgezocht maar zie door de bomen het bos niet meer, zoveel keus! Ik wil uiteraard alleen het beste voor onze bull!)
Hij ligt weer lekker te stinken nu ik dit typ haha dus hoop ook iets te vinden waar dat minder van wordt!
Mojuan
Zeer actief

Wat stank (scheten laten) betreft heb ik wel ervaring met een Staffordteefje.
Zij lag altijd te ruften, tot ik overstapte op Carnibest. Toen was het over.

Daarna ben ik van alles gaan voeren, maar de Carnibest hielp toen bij mijn hond erg goed.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik koop kvv bij lotgering, dat is de goedkoopste, en mijn honden doen het er super op. voordeel van kvv is ook dat ze veel minder ontlasting hebben(bijna alles is verteerbaar), en veel harder.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”