Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Why DNA tests won't make dogs healthier

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Re: Why DNA tests won't make dogs healthier

Ongelezen bericht door Drazic »

Mijn Engels is helaas niet zo goed om het te begrijpen, terwijl het voor mij toch wel interessant is.
Ik heb hier ooit die vraag eerder gesteld en (ik geloof Tara) het antwoord dat ik van haar kreeg geloof ik wel.
De honden worden getest op syringomyelie maar uit zo'n test is het alleen maar fijn om te weten dat de ouders het niet hebben.
Verder niets.

Is dit zo'n beetje het verhaal in het kort?
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Het idee van dit artikel is dat fokkers druk aan het testen zijn om 1 ziekte uit te bannen maar vervolgens door te kiezen voor lijnteelt het risico op andere ziekten levendig houden. Dit omdat met lijnteelt je de kans vergroot dat een puppy 2 dezelfde allelen mee krijgt die samen voor een nieuwe en onbekend probleem kan zorgen. Kortom: naast DNA testen om te kijken of de ouders drager of vrij zijn, moet er ook gekeken worden naar de mate van inteelt (inbreeding/COI) om de kans op recessief overerfbare aandoeningen te reduceren.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wat is COI?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Is het niet gewoon dat je naar ALLE factoren moet kijken als je wilt gaan fokken?

- gezondheid
- inteelt
- karakter
- nou vooruit, als alles okay is kijk dan ook maar naar rasstandaard, mits niet in tegenspraak met het voorgaande

Want ook met alleen kijken naar de COI ben je er niet natuurlijk, het is wel een combinatie van zaken.

En natuurlijk zegt testen an sich kein Flaus.... maar als je de testresultaten meeweegt in je overweging met betrekking tot de te kiezen verparing ben je al een heel end verder.

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoe minder verwant de dieren zijn, hoe kleiner de kans op het opdubbelen van genen. Rashonden zijn altijd verwant vandaar dat daar goed naar gekeken moet worden. Om te weten of je met een hoog of laag COI te maken hebt moet je eerst wel het rasgemiddelde weten en dat is voor de meeste rassen nogal moeilijk want de populatie is wereldwijd. De COI van één combinatie zeg dus eigenijk niks.

Hierom zijn bastaarden gezonder dan rashonden, de kans dat zij dubbele genen hebben voor iets akeligs is gemiddeld genomen lager dan van een rashond.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tara schreef:
Neeltje schreef:Wat is COI?
Coefficiency Of Inbreeding, oftewel: het inteelcoëfficient.
En dat geeft de mate van verwantschap aan, hoe hoger dit COI, hoe meer de ouderdieren aan elkaar verwant zijn, en hoe meer generaties er in die berekening worden meegenomen, hoe duidelijker het beeld.
Ah, dank je.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Vraag me af hoe men informatie over karakter dekreu te weten moet komen, met name honden die je weinig in het echt ontmoet.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

alle artikelen van deze website zijn erg goed.... :-)
Peter22674

Ongelezen bericht door Peter22674 »

Ik ben voorstander van DNA testen, mits er uiteraard gekeken wordt naar gezamelijke voorouders, en veel fokkers zouden eens wat creatiever en vindingrijker te werk moeten gaan als ze op zoek moeten naar een dekreu, er zijn best goede, niet te close verwante reuen te vinden, mits je goed zoekt en de tijd neemt om te gaan zoeken,
Bij de engelse cockers is er 12 jaar geleden gestart met het Dna testen van een vorm van PRA die het meeste voorkwam bij dat specifieke ras! Nu na al die jaren testen en het combineren van vrije ouders wordt er bij al die fokkers geen pupsmeer geboren die later blind worden. Ook blijven ze klinisch testen op andere erfelijke aandoeningen. Het testen middels DNA werkt wél !!!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Nou.. een heleboel is wel erfelijk ;-) .. ook een leuk artikel daar: http://www.instituteofcaninebiology.org ... uture.html
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”