Geen beste foto, maar toch. Jet moet zich enorm beheersen om niet direct op hem af te vliegen. Ze staat (of zit) dan helemaal gespannen trillend naar hem te staren. Zodra ze iets in beweging komt, luistert ze wel naar mijn Nee, en Blijf. Maar ze wil zo grrrrraaag - ook met de andere katten trouwens.
Ik heb wat aangepast rond het eten geven en qua boven/beneden, dit om te voorkomen dat Jet in een onbewaakt ogenblik haar kans grijpt. Niet dat ze de katten iets zal aandoen, ze staat erbij en ze kijkt ernaar. Poes Bela is opgegroeid met de honden hier, strijkt langs die poedelpoten en maalt nergens om, ook al jaagt Jet haar achterna.
Wat ik nu doe, en wat er in elk geval wat rust in brengt, is dat ik poezen Lola en Bela nu in de keuken eten geef, achter het hekje. Daarna Lara en Jesse, die eten tegenwoordig samen op de trap. Daar blijf ik even bij (gangdeur dicht), neem de lege bakjes weer mee en dan krijgen Otto en Jet eten.
Vanavond dus, terwijl ik zelf zat te eten, stak Jesse zin kop om de deur en hij wilde wel wat gekroel komen halen. Maar ja, Jet. Hij kwam wel naar me toe, maar toch heel alert op de poedel en bij mijn stemgeluid als ik Jet corrigeerde, liep hij weer weg. Ik moedig Jesse graag aan om wat meer beneden te komen, overdag zitten ze al boven (achter de gangdeur zodat ik de achterdeur open kan zetten), maar 's avonds mogen ze best de kamer in.
Nu het met voer geven wat rustiger gaat, wil ik kijken of ik Jet er meer in kan begeleiden dat ze de katten meer met rust laat, of dat ze er rustiger mee omgaat. Ze moet zich echt enorm beheersen, en ik complimenteer haar dan ook uitgebreid als dat goed gaat. Door hoe ik het met het voeren heb opgelost, voorkom ik in elk geval dat Jet tijdens een onbewaakt ogenblik op ze af kan gaan.
Jet weet zich niet heel erg een houding te geven ten aanzien van de katten. Ik heb haar er boven ook bij gelaten als ik boven verse brokjes en water voor de neerzet. Dan betrek ik haar er ook verbaal bij. Kijk, nou gaan we de poesjes eten geven, dat gebabbel. Voor de deur van de kattenkamer zit ook een (inmiddels Ottoproof) hekje, dat is voor 's nachts wel fijn.
Maar tips zijn welkom. Ik heb er wel eens vaker over gepost, en merk dat ik niet zo goed weet hoe ik de katten moet 'claimen', wat wel eens wordt geadviseerd. Het is niet dat ze er niet aan mag komen, maar dat ze er op een rustiger manier mee omgaat, dat ze er zelf niet zo gespannen bij is.