Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwitserse Witte Herder, graag zoveel mogelijk info

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Charming
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Zwitserse Witte Herder, graag zoveel mogelijk info

Ongelezen bericht door Charming »

Na een aantal jaren "voorbereiding" komt het moment steeds dichterbij dat wij een Zwitserse Witte Herder op willen nemen in ons gezin.
Nu heb ik van kind af aan al een grote interesse in dieren en vooral honden, en dus ook een opleiding gekozen waarmee ik op dit gebied uit de voeten kan.
Ik kan dus zonder arrogant of alles wetend te willen zijn, zeggen dat ik wel van een en ander af weet.

Er is heel wat denk/speur/oriëntatie werk aan vooraf gegaan, maar de definitieve keuze voor een witje als ras is gemaakt.
Het is de bedoeling dat we in de toekomst op verantwoorde wijze, volgens alle "regels" zelf gaan fokken met de pup die er komen gaat.
Ook lijkt het mij prachtig om met de hond te werken als therapie/aaihond, ook vanwege het feit dat ik al ondervonden heb wat voor positieve impact dit op andere mensen kan hebben. (zoals ouderen, demente mensen, autisten etc.)

Verder zal de hond een verrijking zijn van ons als gezin, en zal er ook met de hond worden getraind op een club.
Ik weet nog niet exact welke tak van hondensport dit zal zijn, dit ligt namelijk ook een beetje aan het karakter van de hond zelf.
Sowieso de puppy cursus en de opvolgende (gehoorzaamheid) cursussen, ook vanwege het sociale aspect.

Momenteel hebben wij een 7 jarige Mechelse herder teef, vrij dominant, al kan ze ook heel leuk spelen met andere honden.
Ze is erg op ons gericht en een lieve knuffelaar, maar buiten aan de lijn is ze soms ook net "Jackyll en Hide."
Ook erg op bewakend ingesteld, ze vind het maar niks als een andere hond in haar buurt komt als zij bijvoorbeeld een balletje heeft.

In welke opzichten kunnen een Mechelaar en Witje met elkaar vergeleken worden qua karakter en waarin verschillen ze, vraag ik me ook af.
En waar moeten we op letten bij een combinatie Witte herder en een Mechelaar?

Nogmaals, alle advies is welkom :lol1:
Ik wil zoveel mogelijk informatie inwinnen en alles leren (ben net een spons als het op honden aankomt)

Overigens heb ik de keuze van de aankomend fokker van mijn pup al gemaakt.
Deze volg ik al een tijdje via social media, en ik zit ook regelmatig op haar site.
Ook al telefonisch contact met haar gehad en met haar "getypt" als ik vragen had.
Maar ik zou graag zoveel mogelijk verschillende invalshoeken hebben, tenslotte word ik daar niet dommer van en valt er altijd nog een hoop te leren :D
***Death can not kill what never dies***
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Zwitserse Witte Herder, graag zoveel mogelijk info

Nanna schreef:Volgens mij is het grootste struikelblok bij de witjes tegenwoordig: angst.
Let daar dus vooral op. Hoe zijn de ouders, hoe de nestbroers en zusters.
Dank je wel voor je antwoord.
Ik had juist begrepen dat "goede" fokkers die begaan zijn met het ras erg bezig zijn met fokken van honden die wat "opener" zijn.
Zal dit zeker in mijn achterhoofd houden.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Als je nu gewoon eens informeert bij de fokker die je al eerder is aangeraden dan kom je al een heel eind

Zij is toch het meest betrokken bij de witte herder en vertelt je heus ook de nadelen wel :wink:

Mijn beide witten zijn herplaatsers maar geen moment spijt omdat ik wist wat ik in huis haalde.
Beide honden zijn de grootst mogelijke tegenpolen maar allebei "" echte "" witjes :I: :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat fenneke zegt.

en in mijn ervaring met witjes kan ik je meegeven: let op hieperdepiepergedrag en angst
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

en dat het vieslellen kunnen zijn. Ongelooflijk dat zulke mooie statige honden zo kunnen houden van rotte vis, blubber, en alle viezigheid die ze maar kunnen bedenken . :D
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

mariabel schreef:en dat het vieslellen kunnen zijn. Ongelooflijk dat zulke mooie statige honden zo kunnen houden van rotte vis, blubber, en alle viezigheid die ze maar kunnen bedenken . :D

Ja dat is meer dan 200 % waar :LOL:

Ik houd ervan :I: :I: Een zwarte witte herder :I: :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Enigste waar mijn hond graag in rolt is zand of gras . Zwart wordt hij alleen van blubbersloten, heerlijk vind hij dat, water dat ondiep genoeg is, zodat je met je pootjes nog bij de bodem kunt komen, maar wel tot minstens buik diepte in het water kunt staan.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

fenneke schreef: Beide honden zijn de grootst mogelijke tegenpolen maar allebei "" echte "" witjes :I: :I:
Tegenpolen vullen elkaar dikwijls enorm aan :D
Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Alleen zijn ze na elkaar in mijn bezit.

Na het overlijden van amos kwam buster :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Even terugkomend op de raad van fenneke:
Ik vertrouw ook zeker op de fokster waar ik mijn pup vandaan wil halen,
zal haar ook zeker (ook) om (nog meer) advies etc. vragen.
Wilde alleen ook vam verschillende kanten mensen hun ervaringen horen.
Iedereen heeft zijn eigen indrukken en verhalen en het lijkt me fijn om verschillende verhalen te horen om een zo uitgebreid mogelijk beeld te krijgen.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ik kan je verhalen zat schrijven over Figo ( staat ook heleboel hier op t forum over hem ) maar je hebt je al aardig ingelezen zo te lezen. Maar Figo is mijn eerste witje en ik geloof ook dat karakter zeker wel invidueel maakt en hoe opgevoed. Dus weet niet in hoeverre je daar wat aan hebt.

Ik heb ook nog wel contact met eigenaren van nestgenoten.
Ik vind Figo een uitvinder, baasgericht, en dat gaat ver. Hij heeft een dosis humor en knuffelen is zijn grootste hobby. Zit geen greintje kwaad in. Het is vooral een levensgenieter. Als hij met de baas(jes) is is het al gauw een feestje. Maar heeft wel duidelijkheid nodig en vertrouwen.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dee schreef:Ik kan je verhalen zat schrijven over Figo ( staat ook heleboel hier op t forum over hem ) maar je hebt je al aardig ingelezen zo te lezen. Maar Figo is mijn eerste witje en ik geloof ook dat karakter zeker wel invidueel maakt en hoe opgevoed. Dus weet niet in hoeverre je daar wat aan hebt.

Ik heb ook nog wel contact met eigenaren van nestgenoten.
Ik vind Figo een uitvinder, baasgericht, en dat gaat ver. Hij heeft een dosis humor en knuffelen is zijn grootste hobby. Zit geen greintje kwaad in. Het is vooral een levensgenieter. Als hij met de baas(jes) is is het al gauw een feestje. Maar heeft wel duidelijkheid nodig en vertrouwen.
Mijn excuses voor deze zeer late reactie, ik had hem over het hoofd gezien.
Ben nog een redelijk nieuwe hier en krijg een bericht als iemand reageert om mijn topics, maar deze heb ik gemist.
Waardoor ik hem dus nu pas zie en me lullig voel dat ik niet eerder heb gereageerd.

Heb me inderdaad aardig ingelezen en veel tijd in gestoken.
Dit vind ik allereerst belangrijk, goede voorbereiding... maar vooral ook heel erg leuk.

Waar kan ik je avonturen over Figo lezen?

En wat vind hij van kinderen?
Ik hoor overal om me heen dat witjes dé kindervrienden bij uitstek zijn.
En ik lees ook veel over hun "zachte" karakter.

Ik heb hier nu een achtjarige Mechelse herder teef rondlopen, en ik begrijp het begrip "hard" nu beter.
Al is het lastig uit te leggen...
Kun je mij misschien vertellen hoe de witjes daarin staan/verschillen ten opzichte van de Mechelaar?
Waar hun "zachtheid" vooral in duidelijk wordt
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Charming schreef:Ik heb hier nu een achtjarige Mechelse herder teef rondlopen, en ik begrijp het begrip "hard" nu beter.
Al is het lastig uit te leggen...
Kun je mij misschien vertellen hoe de witjes daarin staan/verschillen ten opzichte van de Mechelaar?
Waar hun "zachtheid" vooral in duidelijk wordt
Ik heb altijd mechels gehad, en heb nu een witje.
Mechelaars zijn veel serieuzer, hebben echt geen gevoel voor humor. Ook kúnnen ze veel scherper zijn, al is dat geen wet van Meden en Perzen. Mijn huidige witje is veel scherper dan mijn laatste mechelaar.
Ik vind witjes gevoeliger dan mechelaars. Waar een mechel soms best redelijk kan omgaan met een hele harde baas, kan een witje dat niet. Dan raken ze van slag.
En verder zijn witjes echt heel grote clowns. Je moet er als baas tegen kunnen dat je hond je voor lul zet :lol1:
Een beetje zelfspot helpt als je een witje hebt ;)

Angst is trouwens een groot probleem in het ras. Het begint iets minder te worden, maar er zijn veel te veel schijtbakkerige witjes :(
Een fokker moet je zorgvuldig uitzoeken. Als die 'angst' in het ras wegwuift of bagatelliseert moet je die fokker mijden. Kijk ook naar het karakter van de honden die de fokker heeft lopen. Zijn ze open en vrij? Moedig maar terughoudend naar vreemden? Dát is wat je wil zien. Een witjesfokker moet karakter en gezondheid even belangrijk vinden, en pas als laatste naar exterieur kijken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Charming schreef:Waar kan ik je avonturen over Figo lezen?
Bij de zoekfunctie (rechts bovenaan) Figo ingeven.
Als je bij de zoekfunctie Skadi ingeeft (dat is mijn witje) krijg je de verhalen over mijn teef. Dat nogal een portret is :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Mijn witte herder gaat prima met kinderen. Hij zoekt ze niet actief op, maar als we kinderen tegen komen en ze vragen of ze hem mogen aaien blijft hij rustig staan.
Kind die zijn armen om hem heen wil slaan? Geen probleem, bal uit zijn bek pakken? Vind hij prima.

Mijn nichtje van een jaar oud vind hij vooral vanaf een afstandje interessant, maar als ze te dichtbij komt doet hij een stap achteruit.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Super bedankt voor je reacties nogmaals. :flower:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik had er twee, een reu en een teef.
mijn witte reu was prima met kinderen, mijn witte teef niet, die moest ik apart zetten als er kinderen over de vloer kwamen.
denk dat het ook een beetje vreemd is om een heel ras te willen kwalificeren op goed of niet goed met kinderen, honden zijn uiteindelijk naast hun ras ook nog individuen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”