Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er nog tipsraad over alles wat de kk1 betreft

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Charming
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wie heeft er nog tipsraad over alles wat de kk1 betreft

Ongelezen bericht door Charming »

Allereerst mijn excuses als ik een vraag stel die al vaak voorbij is gekomen, ik heb naar een topic gezocht, maar kon het niet vinden.
Ook excuses als ik deze vraag op de verkeerde plek heb neergezet, ik ben nieuw en moet nog een beetje puzzelen en uitvinden hoe het hier werkt op dit forum...
Tips hierover zijn ook welkom :wink:

Nu door naar mijn vraag:

Ik doe een zelf studie kk1 op dit moment.
(Deze doe ik zelf vanwege mijn "huis gebondenheid", vervoersproblematiek en omdat er momenteel geen cursus bezig is in mijn omgeving.)

Hiervoor heb ik het officiële handboek besteld bij de Raad van Beheer; "Handboek Kynologische Kennis 1 (de recentste druk).
Daarnaast heb ik "Het fokken van Rashonden" tevens uitgebracht door de Raad van Beheer aangeschaft en "De geboorte bij de hond" van C. Naaktgeboren, "Toepoels Puppywijzer" en "Toepoels Rassen encyclopedie".
Verder heb ik nog wat andere hondenboeken (ik spaar al jaren boeken in deze categorie:D )

Nu zou ik graag van anderen die de kk1 hebben gedaan horen waar ik goed op moet letten, hoe anderen hebben geleerd en wat bij hen goed werkte.
Of het klopt dat ik de rassen moet leren die in het handboek (RvB) van de KK1 staan bij de rassenkennis, of dat er ook nog anderen zijn?
Hoe uitgebreid moet ik de rassen kennen? (land van herkomst, rasgroep, voorkomen, gebruik?)

En verder ben ik altijd op zoek naar goede tips, raad, en hulp waarvan ik wat kan leren :D

Alvast bedankt voor de antwoorden :flower:
***Death can not kill what never dies***
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Wie heeft er nog tipsraad over alles wat de kk1 betreft

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik heb in september 2013 KK1 examen gedaan (en geslaagd). Heb hierbij het handboek van de RvB gebruikt (Kynologisch Kennis 1). Voor de beantwoording van de vakken voedingsleer, genetica, gedragsleer, verzorging, structuur & regelgeving, voortplanting etc. is dit voldoende. De vragen op de examens komen eigenlijk letterlijk uit het boek. Ik vond het ook handig om de terminologielijst (achterin) te leren, ook hier komen vragen over.

Voor de rassenkennis: bijna achterin staan per rasgroep de rassen vermeld die gevraagd kunnen worden. Van elk ras moet je uiteraard het ras bij een foto kunnen noemen, de rasgroep weten en het oorspronkelijke gebruiksdoel. Op het examen worden 50 rassen gevraagd, je moet bij een aantal maar niet allemaal ook rasgroep en oorspronkelijk gebruiksdoel kunnen noemen. Voor de rassenkennis heb ik gewoon heel erg veel foto's ben honden bekeken. Herhaling is de kracht van de boodschap. Het forum is hier wel redelijk ideaal voor, er komen er genoeg voorbij :) Je kan desnoods een topic openen (tegen de tijd dat je examen moet doen) met de vraag om foto's van rassen te plaatsen zodat je kan oefenen.

Succes!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eilfy schreef:Ik heb in september 2013 KK1 examen gedaan (en geslaagd). Heb hierbij het handboek van de RvB gebruikt (Kynologisch Kennis 1). Voor de beantwoording van de vakken voedingsleer, genetica, gedragsleer, verzorging, structuur & regelgeving, voortplanting etc. is dit voldoende. De vragen op de examens komen eigenlijk letterlijk uit het boek. Ik vond het ook handig om de terminologielijst (achterin) te leren, ook hier komen vragen over.

Voor de rassenkennis: bijna achterin staan per rasgroep de rassen vermeld die gevraagd kunnen worden. Van elk ras moet je uiteraard het ras bij een foto kunnen noemen, de rasgroep weten en het oorspronkelijke gebruiksdoel. Op het examen worden 50 rassen gevraagd, je moet bij een aantal maar niet allemaal ook rasgroep en oorspronkelijk gebruiksdoel kunnen noemen. Voor de rassenkennis heb ik gewoon heel erg veel foto's ben honden bekeken. Herhaling is de kracht van de boodschap. Het forum is hier wel redelijk ideaal voor, er komen er genoeg voorbij :) Je kan desnoods een topic openen (tegen de tijd dat je examen moet doen) met de vraag om foto's van rassen te plaatsen zodat je kan oefenen.

Succes!
Bedankt voor de reactie.
Hier heb ik zeker wat aan.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Heb in 2009 examen gedaan, wel met behulp van een cursus en het boek van Robert v.d. Molen (Elementaire Kynologische Kennis). Ik was wel blij met een docent die me aanwees welke stof uit het boek ik moest kennen, het is best veel namelijk :mrgreen: Maar ik geloof dat het boek van de Raad veel beknopter is. Ik zou me gewoon daar op richten, qua lesstof valt het reuze mee allemaal.

Rassenkennis heb ik geoefend met behulp van de website van de Raad, daar staat een rassenlijst. Je moet inderdaad de rassen en hun rasgroep kunnen benoemen. Ik weet niet meer of je het oorspronkelijke doel moest benoemen of het land van oorsprong? Maar goed, dat is allemaal informatie stampen in principe. Waar je op moet letten is de correcte benaming van de rassen en rasgroepen. Dus geen Collie maar een Schotse Herdershond korthaar/langhaar, geen Westie maar een West Highland White Terriër etc. En bepaalde rassen die veel op elkaar lijken heb ik extra tijd aan besteed. De verschillende variëteiten Schnauzers bijvoorbeeld, en de witte berghonden.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor de iinformatie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”