Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Jagen

Ongelezen bericht door j.werkman »

De enige dieren waar het mis kan gaan is tot nu toe wilde eenden in sloten in het broedseizoen.
Dat gaat zo: Wij lopen en zijn met allerlei bezig, niks wijst op jagen. Eend komt voor Herman z'n neus en meldt zich kwak, kwak en daar gaat ze laagvliegend, ver weg, dan omhoog en hoog weer terug, Herman met de tong op de grond terug, voordat je het weet, eend weer voor de neus kwak, kwak en daar gaan ze weer.
We mijden dus deze periode omgeving met slootjes, moeilijk, want slootjes kunnen zomaar overal zijn en als ze er zijn, broedt er een wilde eend. Andere eenden doen dat niet zo en op plasjes hrb ik nooit problemen.

Vanmiddag gewandeld, geen sloten en andere dingen, beetje rekeinng houden met fietsers, lekker relaxed.
Ik kijk en fotografeer graag beestjes enzo als we wandelen.
Mooie scholekster op het land, mooie rode lange snavel. Scholekster roept altijd piet, piet als hij vliegt.
Scholekster vliegt op piet, piet en weg is Herman scholekster laag vliegend, piet, piet,richting andere kant van het land, waar een drukke doorgaande weg is. God zij geloofd en geprezen, vlak voor de weg, ging de vogel omhoog en weer terug. Alles met elkaar duurde het nog geen 5 minuten.

Bij alle andere dieren is er altijd een kort montent van contact en gaat de jacht niet door, maar in deze situaties lukt het me niet om op tijd te zijn. en een scholekster, wie verzint nou, dat dat prooi kan zijn.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Jagen

Ongelezen bericht door ranetje »

Die scholekster had kennelijk zelf verzonnen dat ze prooi kon zijn (of beter haar eieren/jongen)
En dus moest Herman uit de buurt gebracht worden.

Lastig en zo wel behoorlijk riskant.
Kan me voorstellen dat je hem even zat te knijpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
j.werkman
Zeer actief

Ja, dit is lastig, wildwissels, en ander wild, geen probleem, alleen in broedtijd als vogels zo'n systeem voor nestbescherming hebben is het vrijwel onmogelijk op tijd te zijn. En die weg bezorgde me toch wel even een paniekgevoel.Slootjesgebieden ga ik nu uit de weg, maar bij de scholekster zag ik hem niet aankomen. Het nest zat ergens anders, achter een afrastering.
Op zich vind ik het prachtig om te zien hoe elk beestje een mooie manier heeft om het leven te leven. Ook bij insecten en zo zit ik dat vaak te bekijken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Soms gaat dat maar net goed hè, even schrikken!

Ik vind het ook altijd machtig interessant gedrag, wat de scholekster bijvoorbeeld deed.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Gevogelte laten ze hier in het algemeen met rust. Want we hebben hier kippen lopen en daar is dus niets interessants aan. Maar sommige eenden doen zo zenuwachtig en neurotisch dat ze met een van mijn honden ontzettend triggeren.
Maar in de regel jagen ze daar dus niet op.

Een konijn of haas willen ze graag achterna maar daarbij zijn ze kansloos.
Reeen mogen ze niet achterna. Ik ben bang dat die verongelukken.

Katten willen ze ook graag achterna en dan heeft met name Bobbes een verbetenheid die ze bij konijnen en hazen weer niet heeft.

En in de sloot jagen op ratten. Ratten zitten hier volop en die mogen ze wel doodbijten. Soms vangen ze er ook wel een.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ook weleens gehad in het bos, niet mijn hond overigens, maar hond van een vriendin.Eend zat met een heel nest kuikens midden in het bos... wij daar langs met de honden, de kuikens alle kanten op en moeder eend ging als een soort boeing over het fietspad en laagvliegend idd ervandoor.. hondje van vriendin erachteraan, echt ver weg ook.. Toen kwam ie weer terug. Moeder eend even later ook.. ff stress was dat.

Pom is te lui om te jagen. Gisteren zat er ineens een pikzwart konijn midden op een bospad. Hij ging rennen dus Pom ook, de bosjes in maar dan geeft ze het op, daarvoor is ze echt te log. Dus ze keerde eigenlijk meteen om, gelukkig :)
Laatst gewijzigd door sbientje op 15 mei 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
j.werkman
Zeer actief

Vogels laat Herman normaal ook met rust, zwemt in plassen waar watervogels zijn en ook ganzen op het land is geen probleem. het zijn echt de nestbeschermers, die met geluid, vlak voor hem, laag ver wegvliegen en hoogvliegend weer terug komen.
Als het wat langer duurt en Herman wat achter blijft wiilen ze zelfs wel even wat langzamer gaan, zodat hij het bij kan houden en dan gaan ze weer op volle snelheid. Ik denk tot het eind van hun broedterritorium.
Fazanten, zijn ook interessant, maar die zijn er veel en ook het hele jaar door. Daar kan ik mezelf wat meer in oefenen, bovendien zoeken die het niet op en gaat het ook vaak op geur, wat toch wat gemakkelijker voor mij is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

j.werkman schreef:Vogels laat Herman normaal ook met rust, zwemt in plassen waar watervogels zijn en ook ganzen op het land is geen probleem. het zijn echt de nestbeschermers, die met geluid, vlak voor hem, laag ver wegvliegen en hoogvliegend weer terug komen.
Als het wat langer duurt en Herman wat achter blijft willen ze zelfs wel even wat langzamer gaan, zodat hij het bij kan houden en dan gaan ze weer op volle snelheid. Ik denk tot het eind van hun broedterritorium.
Fazanten, zijn ook interessant, maar die zijn er veel en ook het hele jaar door. Daar kan ik mezelf wat meer in oefenen, bovendien zoeken die het niet op en gaat het ook vaak op geur, wat toch wat gemakkelijker voor mij is.
Dat is hier ook het grootste aandachtpunt :ok:
Ita kijkt het hele jaar niet naar de eenden die hier in de vijvers zitten.......... behalve als ze elkaar het hof maken of als de eendjes hun nesten beschermen.
Dan zijn ze plotseling uiterst interessant.

Gelukkig kan ik haar goed terug houden van de achtervolging.
Bij mijn vorige hond was dat in haar jonge jaren echt een probleem.
Die moest de eerste twee jaar in die periode wel eens gewoon een tijdje aan de lijn blijven.
Ik herken dat meelokken nog wel :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
j.werkman
Zeer actief

Ja, dat aanlijnen heb ik ook eens gedaan, kwamm de eend steeds kwak, kwak, alsnog proberen en was daar heel hardnekkig in. Ik vermijd het nu maar en ja, die scholekster dat zag ik niet aankomen.Dat zal niet echt veel problemen meer opleveren. Ik weet eerder dat ze er zijn dan hij. Ik had deze ook al uitgebreid bekeken en even gekiekt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”