Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat zijn DE symptomen voor atopie ?
Moderator: moderatorteam
-
miko
- Zeer actief
Wat zijn DE symptomen voor atopie ?
Hoi, wat zijn nou eigenlijk DE symptomen die altijd aanwezig zijn bij atopie en/of voedselallergie ?
Natuurlijk is jeuk 1 van de symptomen, maar is er altijd een combinatie van factoren, of in 90 % van de gevallen wellicht ?
Ik vraag het omdat wij er niet in slagen de oorzaak van onze hond haar jeuk te vinden, zij heeft jeuk vanaf de leeftijd van ca. 9 weken (ze is nu ruim 8 maanden), begon met een cluster bultjes en jeuk op haar linker schouderblad, nu al maanden jeuk vnl. onder kin en de laatste 2 maanden aan zijkanten snuit en knaagt soms aan beentjes / huid en soms een enkel piepklein bultje.
Ze zit nooit aan haar voetjes, geen rode huid etc., geen haaruitval, geen tranende ogen, hotspots etc. Meerdere dierenartsen en dermatoloog bezocht.
Natuurlijk is jeuk 1 van de symptomen, maar is er altijd een combinatie van factoren, of in 90 % van de gevallen wellicht ?
Ik vraag het omdat wij er niet in slagen de oorzaak van onze hond haar jeuk te vinden, zij heeft jeuk vanaf de leeftijd van ca. 9 weken (ze is nu ruim 8 maanden), begon met een cluster bultjes en jeuk op haar linker schouderblad, nu al maanden jeuk vnl. onder kin en de laatste 2 maanden aan zijkanten snuit en knaagt soms aan beentjes / huid en soms een enkel piepklein bultje.
Ze zit nooit aan haar voetjes, geen rode huid etc., geen haaruitval, geen tranende ogen, hotspots etc. Meerdere dierenartsen en dermatoloog bezocht.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Re: Wat zijn DE symptomen voor atopie ?
Misty heeft een atopie en je ziet helemaal niets aan haar huid. Ze trekt alleen haar hele vacht kapot.
Nu staat ze sinds 3 weken op paardenvlees op advies van mevr. Vroom en ik moet zeggen dat de jeuk iets minder wordt.
Nu gaan we beginnen met de prednison af te bouwen en dan kijken hoe het gaat.
Maar je hoeft dus niet altijd iets te zien aan de huid. Naar welke dermatoloog ben je geweest?
Nu staat ze sinds 3 weken op paardenvlees op advies van mevr. Vroom en ik moet zeggen dat de jeuk iets minder wordt.
Nu gaan we beginnen met de prednison af te bouwen en dan kijken hoe het gaat.
Maar je hoeft dus niet altijd iets te zien aan de huid. Naar welke dermatoloog ben je geweest?

-
miko
- Zeer actief
wij zijn 2 x bij Mevr. Vroom geweest. Gezien de leeftijd van ons hondje geen medicijnen gekregen. 2 eliminatiedieten gevolgd en behandeling met Advocate en dermatologische shampoo, daarnaast getest op gisten, mijten etc., niets gevonden en niets verlicht de jeuk.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Contact allergie ? Ben je al van etensbak/halsband/tuig veranderd ?
Schoonmaakmiddel ?
Schoonmaakmiddel ?
-
miko
- Zeer actief
etensbak van plastic naar rvs naar nu al maanden geglazuurd aardewerk, schoonmaken doen we alleen nog met azijn/water, wasmiddel gebruiken we niet voor haar kleedjes.sirene schreef:Contact allergie ? Ben je al van etensbak/halsband/tuig veranderd ?
Schoonmaakmiddel ?
De metalen ringen van haar tuigje raken de voorkant van haar borst en op de rug misschien waar je de riem vast moet maken, maar op al die plekken heeft ze niets.
raar ook dat ze eerst een cluster bultjes had op haar schouder en in hals, onder oor, op rug, en nu 1 of geen bultje maar wel jeuk aan zijkanten snuit, alsof het naar voren trekt.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmm, vervelend zeg. Dan weet ik het ook niet.
Misschien nog een keer naar Vroom dan ?
-
miko
- Zeer actief
bijzonder frustrerend inderdaad.sirene schreef:Hmm, vervelend zeg. Dan weet ik het ook niet.
Ik twijfel niet aan mevr. Vroom's kunnen en ik ben blij dat ze geen prednison en al die rommel aan wil smeren, zelfs antibiotica wil ze niet aan voor zo'n jonge hond in onze situatie. Maar ik zie zelf even niet wat ze op dit moment nog kan doen, ze wil wachten met een allergietest (prikjes) tot ze minimaal 1 jaar is om geen allergieen te missen die nog in ontwikkeling zijn of evt. nog op gaan komen. We weten de oorzaak simpelweg niet, laat staan dat we gericht kunnen behandelen.
redelijk hopeloze situatie :-/
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Misschien toch nu die allergie test doen?
Het is toch geen optie om haar tot ze eindelijk een jaar oud is jeuk te laten houden
Het is toch geen optie om haar tot ze eindelijk een jaar oud is jeuk te laten houden
- kipo
- Zeer actief
Bij honden jonger dan 1 a anderhalf jaar geven die testen geen betrouwbaar resultaat, dat heeft te maken met de ontwikkeling van het immuunsysteem, op jonge leeftijd reageert dat nog vrij algemeen, waardoor je niet kunt bepalen welk stofje nu precies de klachten veroorzaakt.ranetje schreef:Misschien toch nu die allergie test doen?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Snap ikkipo schreef:Bij honden jonger dan 1 a anderhalf jaar geven die testen geen betrouwbaar resultaat, dat heeft te maken met de ontwikkeling van het immuunsysteem, op jonge leeftijd reageert dat nog vrij algemeen, waardoor je niet kunt bepalen welk stofje nu precies de klachten veroorzaakt.ranetje schreef:Misschien toch nu die allergie test doen?
Maar je moet toch iets om van die jeuk af te komen?
Jeuk is verschrikkelijk
Misschien dat er toch al iets "uit springt" met 9 maanden (hoop ik dan
- kipo
- Zeer actief
Snap ik ook, maar zelfs als er iets uit die test springt, weet je nog niet of dat ook daadwerkelijk de oorzaak is, dat is gewoon de pest met allergietesten op jonge leeftijd, je kunt er niets mee.ranetje schreef: Snap ik
Maar je moet toch iets om van die jeuk af te komen?
Jeuk is verschrikkelijk![]()
Misschien dat er toch al iets "uit springt" met 9 maanden (hoop ik dan)
Er zou in februari al een nieuw product tegen jeuk op de markt komen, maar dat is voorlopig uitgesteld door leveringsproblemen. Ik heb begrepen dat dermatologen er wel beperkt toegang toe hebben, misschien is dat de moeite waard om eens na te vragen.
Het gaat om Apoquel
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Precieze symptomen kan ik je niet mee helpen maar ik weet wel dat bultjes en jeuk bij een hond vervelend zijn. Neem anders eens contact op met Dierenpraktijk Maasduyn. Die hebben een aantal jaren geleden ook heel simpel een allergie bij mijn kruising JR vastgesteld en dat gaat nu prima. Is misschien het proberen waard?
- bydevries
- Zeer actief
Wat sneu al vanaf z'n jonge leeftijd alleen maar jeuk.
Mijn hond is allergisch
vanaf zes maanden en ik heb zo ongeveer alle trajecten gehad. Zij heeft sinds
kort Apoquel en het gaat super goed met haar. Ik hoor ook alleen maar goede
berichten hierover. Met mijn hond ga ik naar het MCD in Amsterdam naar de Allergiepoli.
Misschien een idee om te informeren of jouw hond in aanmerking komt voor dit medicijn ?
vanaf zes maanden en ik heb zo ongeveer alle trajecten gehad. Zij heeft sinds
kort Apoquel en het gaat super goed met haar. Ik hoor ook alleen maar goede
berichten hierover. Met mijn hond ga ik naar het MCD in Amsterdam naar de Allergiepoli.
Misschien een idee om te informeren of jouw hond in aanmerking komt voor dit medicijn ?

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Misschien iets wat jullie aan je handen hebben zitten en met aaien overbrengen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
miko
- Zeer actief
wie weet, al zou ik zo snel niet weten wat....juist door haar jeuk wassen we nog bewuster onze handen...ik gebruik zelf verschillende scheerzepen en aftershaves (s'morgens) maar was dat wel van m'n handen.....s'avonds ligt ze vaak met haar gezicht op mijn wang maar ook dan heb ik mijn gezicht al gewassen...maar n.a.v. je reactie ga ik toch ook eens de handzeepjes en douchespul etc. vervangen voor iets ongeparfumeerds / zeepvrij, dan hebben we zo'n beetje alles geelimineerd wat er te elimineren valt.bouvierpoedel schreef:Misschien iets wat jullie aan je handen hebben zitten en met aaien overbrengen.
@bydevries
vandaag nog even contact gehad met "onze" dermatoloog, ze begon ook over Apoquel , had er zelf pas sinds vorige week wat over gelezen...wellicht het overwegen waard en goed te lezen dat jullie hond er profijt van heeft.
@suzieC, websie staat in de favorieten, thanks
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Mijn hond had naast jeuk, geen enkele symptomen.
Prachtige volle, glanzende vacht. Geen plekjes, geen andere klachten.
Alleen maar elke keer die ellendige jeuk.
Met een allergie test, uiteindelijk helder waar het vandaan kwam.
Het is voor mij nieuw dat allergie testen onder de anderhalf eigenlijk niet betrouwbaar zijn, hoe moet je deze honden dan behandelen bij jeuk?
Pas nog een jonge hond gehoord die wel testen kreeg
Prachtige volle, glanzende vacht. Geen plekjes, geen andere klachten.
Alleen maar elke keer die ellendige jeuk.
Met een allergie test, uiteindelijk helder waar het vandaan kwam.
Het is voor mij nieuw dat allergie testen onder de anderhalf eigenlijk niet betrouwbaar zijn, hoe moet je deze honden dan behandelen bij jeuk?
Pas nog een jonge hond gehoord die wel testen kreeg
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik lees wel dat Apoquel niet aan honden onder de 12 maanden gegeven mag worden
Het is een ontzettend lastig probleem, zeker als een hond op zo'n jonge leeftijd er al zoveel last van heeft.
Mijn hond heeft ook atopie en is allergisch voor heel veel dingen. In eerste instantie heeft hij moderin gekregen, maar dat hielp
uiteraard altijd maar tijdelijk en bovendien waren de bijwerkingen aanzienlijk.
Toen zijn we naar de dermatoloog gegaan, heeft hij allergietesten op de huid gekregen en als 'bevestiging' is ook het bloed getest en
daar zijn 9 allergieën uitgekomen. We zijn toen gestart met immunotherapie en dat werkt goed: de eerste 2 jaar had hij tijdens de
2 á 3 ergste maanden van het jaar nog ondersteuning van Atopica, maar dat is vorig jaar niet meer nodig geweest.
Maar goed, je hebt hier niet zoveel aan, want jouw hond is nog te jong om hier in aanmerking voor te komen.
Ik weet niet of Atopica gegeven mag worden aan zo'n jonge hond en ook dat is een zwaar middel overigens.
Mijn hond had last van jeuk, maar eigenlijk viel dat op zich nog wel mee, maar zijn huid zag er vreselijk uit: knal- en knalrood en uiteindelijk een 'olifanthuid' op zijn buik, daarnaast ontsteking op de flanken doordat er natuurlijk bacteriën bij de wondjes komen, hij had wondjes op zijn poten en tussen zijn tenen was de huid ook knalrood tot bloedens toe. Ook waren zijn ogen ontstoken, jeukten erg en had hij kale, rode oogranden.
Een allergie verergert meestal in de loop der jaren. Mijn hond had het zijn eerste levensjaar heel lichtjes, het jaar erop al een stuk erger en het jaar daarop heel erg en toen zijn we dus naar de dermatoloog gegaan.
Inmiddels is hij 7 jaar, heeft nog steeds een beetje last tijdens de ergste maanden, maar het is zeker 90% verbeterd dankzij de immunotherapie (wat overigens levenslang gegeven moet worden).
Het is een ontzettend lastig probleem, zeker als een hond op zo'n jonge leeftijd er al zoveel last van heeft.
Mijn hond heeft ook atopie en is allergisch voor heel veel dingen. In eerste instantie heeft hij moderin gekregen, maar dat hielp
uiteraard altijd maar tijdelijk en bovendien waren de bijwerkingen aanzienlijk.
Toen zijn we naar de dermatoloog gegaan, heeft hij allergietesten op de huid gekregen en als 'bevestiging' is ook het bloed getest en
daar zijn 9 allergieën uitgekomen. We zijn toen gestart met immunotherapie en dat werkt goed: de eerste 2 jaar had hij tijdens de
2 á 3 ergste maanden van het jaar nog ondersteuning van Atopica, maar dat is vorig jaar niet meer nodig geweest.
Maar goed, je hebt hier niet zoveel aan, want jouw hond is nog te jong om hier in aanmerking voor te komen.
Ik weet niet of Atopica gegeven mag worden aan zo'n jonge hond en ook dat is een zwaar middel overigens.
Mijn hond had last van jeuk, maar eigenlijk viel dat op zich nog wel mee, maar zijn huid zag er vreselijk uit: knal- en knalrood en uiteindelijk een 'olifanthuid' op zijn buik, daarnaast ontsteking op de flanken doordat er natuurlijk bacteriën bij de wondjes komen, hij had wondjes op zijn poten en tussen zijn tenen was de huid ook knalrood tot bloedens toe. Ook waren zijn ogen ontstoken, jeukten erg en had hij kale, rode oogranden.
Een allergie verergert meestal in de loop der jaren. Mijn hond had het zijn eerste levensjaar heel lichtjes, het jaar erop al een stuk erger en het jaar daarop heel erg en toen zijn we dus naar de dermatoloog gegaan.
Inmiddels is hij 7 jaar, heeft nog steeds een beetje last tijdens de ergste maanden, maar het is zeker 90% verbeterd dankzij de immunotherapie (wat overigens levenslang gegeven moet worden).
-
miko
- Zeer actief
de klachten van ons hondje zijn niet ernstig genoeg om haar nu met medicijnen te gaan behandelen. Ze heeft jeuk hetgeen niet normaal is, maar ze kan uren luieren op haar rug, spelen, wandelen etc. zonder te krabben. Geen hotspots / korsten / rode huid o.i.d.Caro. schreef:Ik lees wel dat Apoquel niet aan honden onder de 12 maanden gegeven mag worden![]()
Als ze gaat krabben en ik wrijf even zacht over de plek waar ze wil krabben dan is het over.
Maar normaal is het niet en ze krijgt zo nu en dan een bultje.
De mate van jeuk op dit moment is gelijk aan, of zelfs een fractie minder dan toen de klachten begonnen, eind oktober vorig jaar. Er zijn geen piekmomenten geweest.
@Caro, heeft je hond een pollenallergie omdat je "de ergste maanden" schrijft ?
@Jome; jonge honden met jeuk worden / kunnen behandeld worden, maar vaak met prednison / antibiotica etc. Je moet wat als de jeuk niet te houden is en de hond zichzelf toetakelt, in ons geval is het nog niet zo erg dat dat soort paardemiddelen nodig zijn.
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Dan kies je dus voor symptoombestrijding?miko schreef:Caro. schreef: @Jome; jonge honden met jeuk worden / kunnen behandeld worden, maar vaak met prednison / antibiotica etc. Je moet wat als de jeuk niet te houden is en de hond zichzelf toetakelt, in ons geval is het nog niet zo erg dat dat soort paardemiddelen nodig zijn.
En dan later pas allergie onderzoeken ofzo?
Weet wel dat jonge honden er ook overheen kunnen groeien
-
miko
- Zeer actief
Jome, op dit moment proberen we nog te verzinnen wat we uit kunnen sluiten al is dat niet veel meer...verder proberen we met goede voeding, veel beweging / buitenlucht haar weerstand / fysiek zo sterk mogelijk te maken, verder zullen we nog de hollistische toer opgaan en mocht dat allemaal niet helpen en de jeuk echt erger wordt, dan gaan we overwegen of bv. apoquel een mogelijkheid is maar ik hoop natuurlijk dat het zover niet komt.
Als ze er overheen zou groeien zou het voelen alsof we de loterij gewonnen hebben, weinig hoop maar het zou geweldig zijn.
prednison voor ons hondje in de situatie zoals die nu is is uitgesloten, prednison vind ik meer een laatste redmiddel of voor zeer ernstige acute situaties, maar reguliere dierenartsen geven het nog te vaak asl standaard symptoomonderdrukker inderdaad.
Als ze er overheen zou groeien zou het voelen alsof we de loterij gewonnen hebben, weinig hoop maar het zou geweldig zijn.
prednison voor ons hondje in de situatie zoals die nu is is uitgesloten, prednison vind ik meer een laatste redmiddel of voor zeer ernstige acute situaties, maar reguliere dierenartsen geven het nog te vaak asl standaard symptoomonderdrukker inderdaad.
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier een hond die helaas compleet atopisch is. Alleen voer verdraagt ie goed, dat is zijn "geluk".
Uiterlijk mankeerde hij niets, hij vrat alleen steeds zijn poten stuk. Niet een beetje, maar hele happen uit zijn voetkussens. Met 3 kapotte poten loopt het al niet al te best meer.
De allergie heeft zich bij hem blijkbaar inwendig opgebouwd en kwam vanaf dat hij een jaar of 3 was echt naar "buiten".
Helaas heeft hij hiervoor al erg lang prednison (>5 jr), gelukkig in een zeer lage dosis.
Dit kan omdat wij hem met homeopathisch middelen helpen om zijn afweersysteem van binnen en zijn huid van buiten sterk te houden.
Hij krijgt pure omega 6 van amiqure. Begonnen met een stootkuur en nu al jaren de onderhoudsdosis. Dit middel hebben al meerdere honden binnen mijn vriendenkring gebruikt voor hun hond en dat hielp bij elke hond tot nu toe die ik ken (incl een geval met hetzelfde als onze hond. Zij heeft jarenlang geklierd met van alles en nog wat en is hiermee bijna jeuk vrij nu en staat ook op een hele lage dosis pred).
Daarnaast heeft hij kuren van Silsterk gekregen, ook homeopathisch.
Ik snap dat je niet naar de pred wilt grijpen maar misschien een idee om bovenstaand eens te googelen en kijken of je er iets mee kunt.
Sterkte en succes in iedergeval, niets erger dat een hond met jeuk die je niet kan helpen
Uiterlijk mankeerde hij niets, hij vrat alleen steeds zijn poten stuk. Niet een beetje, maar hele happen uit zijn voetkussens. Met 3 kapotte poten loopt het al niet al te best meer.
De allergie heeft zich bij hem blijkbaar inwendig opgebouwd en kwam vanaf dat hij een jaar of 3 was echt naar "buiten".
Helaas heeft hij hiervoor al erg lang prednison (>5 jr), gelukkig in een zeer lage dosis.
Dit kan omdat wij hem met homeopathisch middelen helpen om zijn afweersysteem van binnen en zijn huid van buiten sterk te houden.
Hij krijgt pure omega 6 van amiqure. Begonnen met een stootkuur en nu al jaren de onderhoudsdosis. Dit middel hebben al meerdere honden binnen mijn vriendenkring gebruikt voor hun hond en dat hielp bij elke hond tot nu toe die ik ken (incl een geval met hetzelfde als onze hond. Zij heeft jarenlang geklierd met van alles en nog wat en is hiermee bijna jeuk vrij nu en staat ook op een hele lage dosis pred).
Daarnaast heeft hij kuren van Silsterk gekregen, ook homeopathisch.
Ik snap dat je niet naar de pred wilt grijpen maar misschien een idee om bovenstaand eens te googelen en kijken of je er iets mee kunt.
Sterkte en succes in iedergeval, niets erger dat een hond met jeuk die je niet kan helpen
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Wel voor boompollen en kruidenpollen, niet voor graspollen.miko schreef:de klachten van ons hondje zijn niet ernstig genoeg om haar nu met medicijnen te gaan behandelen. Ze heeft jeuk hetgeen niet normaal is, maar ze kan uren luieren op haar rug, spelen, wandelen etc. zonder te krabben. Geen hotspots / korsten / rode huid o.i.d.Caro. schreef:Ik lees wel dat Apoquel niet aan honden onder de 12 maanden gegeven mag worden![]()
Als ze gaat krabben en ik wrijf even zacht over de plek waar ze wil krabben dan is het over.
Maar normaal is het niet en ze krijgt zo nu en dan een bultje.
De mate van jeuk op dit moment is gelijk aan, of zelfs een fractie minder dan toen de klachten begonnen, eind oktober vorig jaar. Er zijn geen piekmomenten geweest.
@Caro, heeft je hond een pollenallergie omdat je "de ergste maanden" schrijft ?
@Jome; jonge honden met jeuk worden / kunnen behandeld worden, maar vaak met prednison / antibiotica etc. Je moet wat als de jeuk niet te houden is en de hond zichzelf toetakelt, in ons geval is het nog niet zo erg dat dat soort paardemiddelen nodig zijn.
Allergieën zijn:
copramijt
farinaemijt
hooimijt
huisstofmijt
meelmijt
boompollen I (berk, els, hazelaar)
boompollen II (eik, beuk, iep)
kruidenpollenmengesel (bijvoet, brandnetel, paardenbloem, smalle weegbree)
koolzaad
Voorheen begon het ongeveer in maart en duurde tot eind oktober, soms nog november erbij afhankelijk van het weer.
De ergste allergie maanden voor hem zijn altijd augustus, september en soms een deel van oktober nog. Deze 2 á 2.5 maand had
hij eerder naast de immunotherapie nog wat Atopica nodig, maar vorig jaar heeft hij behalve wat voor zijn oogjes niets erbij gekregen.
De immunotherapie die hij nu 4 jaar krijgt, slaat goed aan. Hij is niet 100% vrij van klachten, maar het is wel stukken minder.
Als jouw hond er nu niet enorme last van heeft, zou ik idd iets homeopatisch geven en wachten totdat hij de leeftijd heeft bereikt om
een allergietest te doen. Ik zou je aanraden om dit bij een goede dermatoloog te laten doen en niet bij de dierenarts.
Puchu heeft een dubbele test gehad ter controle van elkaar, dus een bloedtest en een test op zijn huid. Daarnaast zijn er afkrabsels van de huid genomen en nagekeken op bacteriën en schimmels.
Antibiotica zou ik alleen geven als er aantoonbaar sprake is van een bacterie (dat is meestal niet de oorzaak, maar een gevolg van kapotte huid) want verder is het totaal zinloos bij een allergie.