Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rontgenen tijdens/voor loopsheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Rontgenen tijdens/voor loopsheid

Ongelezen bericht door Barnsley »

Op de facebookpagina van Fokkers voor Fokkers kwam ik een bericht tegen over dat het af te raden is om te rontgenen als de teef loops is, of het binnekort moet worden ivm banden die dan slapper zouden zijn.

Wat is jullie mening/ervaring hier over??
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Rontgenen tijdens/voor loopsheid

Ongelezen bericht door crutz »

Weet dat het afgeraden wordt. Heb er zelf inmiddels enkele malen gedaan en net hele nette resultaten (A, NBW 36/40) dus laat me er niet meer van weerhouden.

Maar goed zei de gek. Ik wacht (al dan niet door omstandigheden) ook gerust tot 2 jaar of ouder voor ik röntgen. De loopse teven waren respectievelijk 3,5 (zat uitgeplaatst, eerste nest in de nabije toekomst, eerder geen reden toe gehad) en 4 jaar (op oudere leeftijd gekocht.

En dit jaar 2 dames röntgenen van dan ruim 2 en bijna 2....geen haast. Goed is goed
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik had er nog nooit van gehoord, kan me voorstellen dat bij een hoogdrachtige teef de banden slapper zijn maar bij loopsheid lijkt me daar niet echt een reden voor te zijn toch?
Als dit wel het geval is denk ik nog dat een stel goede heupen niet ineens een stel hele slechte zal worden trouwens.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik weet dat het soms gezegd wordt, Het is mij destijds ook afgeraden door mijn fokker. Maar het zijn de zwangerschapshormonen die banden losser maken voor een bevalling. Dat heeft toch niets met loopsheid te maken? dan zouden alle teven twee keer per jaar meer risico lopen op heupblessures en dat is iets wat moeder natuur niet zou riskeren, lijkt me. De natuur zit over het algemeen heel goed in elkaar. :wink:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik weet van 1 hond die 2 keer een kruisband scheurde tijdens/net voor de loopsheid. Daar vertelde de orthopeed ook dat de hormonen invloed hebben op de staat van de banden..
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

crutz schreef:Weet dat het afgeraden wordt. Heb er zelf inmiddels enkele malen gedaan en net hele nette resultaten (A, NBW 36/40) dus laat me er niet meer van weerhouden.

Maar goed zei de gek. Ik wacht (al dan niet door omstandigheden) ook gerust tot 2 jaar of ouder voor ik röntgen. De loopse teven waren respectievelijk 3,5 (zat uitgeplaatst, eerste nest in de nabije toekomst, eerder geen reden toe gehad) en 4 jaar (op oudere leeftijd gekocht.

En dit jaar 2 dames röntgenen van dan ruim 2 en bijna 2....geen haast. Goed is goed
Mijn teefje zit al weken tegen de loopsheid aan te hikken, haar zusje is op dit moment loops en beide worden morgen gerontgend.
Zij zijn 20 maanden inmiddels. We gaan ze ook gewoon laten rontgenen, maar ben wel benieuwd of er ook daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan en of het een feit of fabel is. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”