Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aaihond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Aaihond

Ongelezen bericht door Moos »

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet, verplaats het dan maar :mrgreen: :wink:

Weet iemand of er in de regio Amsterdam mogelijkheden zijn om je hond, en jezelf, op te leiden tot aaihond? Ik heb al wel zitten googlen, maar ik kan er heel lastig informatie over vinden (of ik google niet goed). Het lijkt me wel wat voor Vera, en aangezien ik bezigheden zoek leek het me een win-win situatie. Ik kan natuurlijk ook zo verpleeghuizen etc. benaderen "dat ik een lieve hond heb", maar dat is ook zo wat. Bovendien lijkt het me voor mezelf ook wel prettig om er iets van instructies en ideeen bij te krijgen, meer dan alleen maar 'even binnen komen lopen'.

Maar goed, ik kan er erg weinig over vinden, dus als iemand wel iets weet, graag :ok:
Afbeelding
JBK

Re: Aaihond

Ongelezen bericht door JBK »

Staat hier iets bij; www.helpendehonden.nl
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

Wat een topidee!!!

Ik heb er verder geen verstand van, misschien via stichting therapiehond?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien weet de Kynologenclub Amsterdam daar iets over?
Of een van de andere hondenscholen in Amsterdam en omgeving.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ik heb destijds met Hera dus wel een verpleeg/bejaardentehuis gebeld met de vraag of ik eens langs mocht komen.
Dat vonden ze een erg leuk idee en dus liep ik wanneer het mij uitkwam naar binnen.
Iemand van daar wees mij dan mensen aan die Hera wel konden waarderen. Ook liep ik met een medewerkster de kamertjes af zodat de mensen die in bed lagen ook konden aaien.

Ik vond het echt heel mooi om te zien hoe sommigen op Hera reageerden.
Er was bijv. 1 man die apathisch voor zich uit zat te staren. De verpleegster legde zijn hand op Hera's vacht en hij begon helemaal te bewegen/lachen e.d. Heel bijzonder.
Ook een mevrouw in een bed, die werd helemaal emotioneel van de aanrakingen.

Ik heb dit dus gewoon vanuit mezelf gedaan, Hera is niet getest o.i.d. door iemand. Ik gok ook zomaar dat als ik op een formuliertje had ingevuld dat Hera zwaar hond agressief was ik gelijk al niet hoefde te komen. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ranetje schreef:Misschien weet de Kynologenclub Amsterdam daar iets over?
Of een van de andere hondenscholen in Amsterdam en omgeving.
Ah, da's ook een idee ja. Die zou ik natuurlijk eens kunnen bellen.
Cash schreef:Ik heb destijds met Hera dus wel een verpleeg/bejaardentehuis gebeld met de vraag of ik eens langs mocht komen.
Dat vonden ze een erg leuk idee en dus liep ik wanneer het mij uitkwam naar binnen.
Iemand van daar wees mij dan mensen aan die Hera wel konden waarderen. Ook liep ik met een medewerkster de kamertjes af zodat de mensen die in bed lagen ook konden aaien.

Ik vond het echt heel mooi om te zien hoe sommigen op Hera reageerden.
Er was bijv. 1 man die apathisch voor zich uit zat te staren. De verpleegster legde zijn hand op Hera's vacht en hij begon helemaal te bewegen/lachen e.d. Heel bijzonder.
Ook een mevrouw in een bed, die werd helemaal emotioneel van de aanrakingen.

Ik heb dit dus gewoon vanuit mezelf gedaan, Hera is niet getest o.i.d. door iemand. Ik gok ook zomaar dat als ik op een formuliertje had ingevuld dat Hera zwaar hond agressief was ik gelijk al niet hoefde te komen. :wink:
Hmm, nou dat zou ik dan natuurlijk ook gewoon eens kunnen proberen :ok:
JBK schreef:Staat hier iets bij; www.helpendehonden.nl
Hele mooie site, alleen helaas nogal duur en niet in de buurt zo te zien :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik weet dat vanuit de KC Kennemerland (Heemstede) er inderdaad ook met aaihonden naar verzorgingstehuizen gegaan wordt. Wellicht heeft de voor jou dichtstbijzijnde KC ook zo'n initiatief.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Bij ons gebeurd het ook vanuit de KC. Zo jammer dat ik er de hond niet voor heb!
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Ik lees even mee.. Wil dat ook met de mijne gaan doen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tinley zou wat opzetten landelijks. Tinley heeft ook het aaihondenproject in Wolvega gedaan, waar ik dus ook een tijd met Kay heb rondgelopen.
Ik vond de cursus heel fijn en we blijven ook regelmatig bijeenkomsten houden. We werden heel erg gefocused op het letten van de signalen van de hond, omdat die snel uit het oog verloren kunnen worden door de resultaten van de ouderen of zieken. De honden werden uitgebeid getest en na de opleidingsperiode kregen een honden een soort profiel. Zou werd Kay een actieve aaihond. En op basis van het profiel werd een match gemaakt.

Misschien Tinley eens aanschrijven of ze het project nog landelijk gaan opstarten? (ik heb er overigens niks voor betaald)
Afbeelding
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

Mijn honden zijn ook allebei aaihond, dat loopt inderdaad via de KC.
Sandra & Phoebe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cavalier king charles spaniel ( Phoebe )

Ongelezen bericht door Sandra & Phoebe »

Ik ben sinds kort met mijn hond als vrijwilliger begonnen bij een verpleeghuis in mijn woonplaats. Ik had een vacature hiervoor gezien op de vrijwilligersvacaturebank van mijn woonplaats op internet. Ik ga nu 1x in de 2 weken op woensdagmiddag een uurtje daar naar toe.

Ik ben eerst 1x gaan kijken zonder hond, af het wat was, en daarna met Phoebe. Ik heb mij er wel over verbaasd dat er totaal niks werd gevraagd over mijn hond. Dit i.t.t. tot het Sophia Snuffelcollege wat ik ook 2 jaar heb gedaan. Daar werd eerst een gedragstest gedaan.

Misschien staat er ook wel zo'n soort vacature op jouw plaatselijke vrijwilligersvacaturebank? Er stond trouwens ook wel een leuke vacature bij voor de dierenbescherming om oudere mensen te ondersteunen in de zorg voor hun huisdieren.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben me daar ook ooit in gaan verdiepen maar toen bleek dat ik :
- mijn hond voor elk bezoek moest wassen
- mijn hond elk jaar de volledige cocktail moest laten jassen
- nogal wat moest gaan betalen om er een opleiding/cursus vooraf voor te doen.

Kijk, ik wil er best wat geld insteken maar dit ging toen om enkele honderden euro's. Ik weet niet meer waar het was maar dat waren de dingen die mij intens tegenstonden en ik ben afgehaakt.

Suzanne
hermelien1989
Actief
Mijn ras(sen): Bruce, engelse buldog
Lilo, cockapoo

Ongelezen bericht door hermelien1989 »

Bij mij in de buurt is er elke maandag aaihond aaien. Om en om in 2 verpleeghuizen.

Als de honden van mijn ouders en later mijn hond op die dag bij de oppas zijn, dan gaan ze gewoon mee (alleen senna weet ik niet, die is misschien te enthousiast....). Ze zijn wel alleen daar als mijn ouders lang op vakantie gaan of als ik echt niet kan.
zelf ga ik nooit mee omdat ik moet werken ;)
Groetjes hermelien1989 en gioia

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gyanty
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Ik ben me daar ook ooit in gaan verdiepen maar toen bleek dat ik :

Kijk, ik wil er best wat geld insteken maar dit ging toen om enkele honderden euro's. Ik weet niet meer waar het was maar dat waren de dingen die mij intens tegenstonden en ik ben afgehaakt.

Suzanne
Ik waste hier echt niet wekelijkse en dat wisten ze ook. Ik veegde wel de poten, geslachtsdelen en rond de anus schoon met een babydoekje. Borstelde wel elke week braaf (en gebruikte beetje babyolie)De cocktail heb ik inderdaad dus wel enkele jaren hiervoor steevast gedaan. Meer bezwaar had ik tegen de kennelhoestenting. Werk zelf immers ook in de gezondheidszorg en haal niet standaard de griepprik en dat wordt ook niet verplicht.... Mijn hond heeft ondanks grote blootstelling (zo heeft een logee ooit kennelhoest meegenomen) nooit iets opgelopen......

Zoals ik al zei: mijn cursus was gratis en kreeg zelfs een officieel diploma.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

gyanty schreef:
~Suzanne~ schreef:Ik ben me daar ook ooit in gaan verdiepen maar toen bleek dat ik :

Suzanne
Ik waste hier echt niet wekelijkse en dat wisten ze ook. Ik veegde wel de poten, geslachtsdelen en rond de anus schoon met een babydoekje. Borstelde wel elke week braaf (en gebruikte beetje babyolie)De cocktail heb ik inderdaad dus wel enkele jaren hiervoor steevast gedaan. Meer bezwaar had ik tegen de kennelhoestenting. Werk zelf immers ook in de gezondheidszorg en haal niet standaard de griepprik en dat wordt ook niet verplicht.... Mijn hond heeft ondanks grote blootstelling (zo heeft een logee ooit kennelhoest meegenomen) nooit iets opgelopen......

Ik geloof je meteen maar dat waren de regels die toen golden. Kan wel een jaar of 4-5 geleden zijn. En wellicht maakt het ook uit waar je je aanmeld, bij welke organisaties.
Dit had ik er in ieder geval niet voor over.

Suzanne
Julisca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Veel te dure kruising :-)

Ongelezen bericht door Julisca »

Misschien is Happy Tails iets?
Groeten Julisca
trotse bezitter van Indy
gyanty
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
gyanty schreef:

Suzanne

Ik geloof je meteen maar dat waren de regels die toen golden. Kan wel een jaar of 4-5 geleden zijn. En wellicht maakt het ook uit waar je je aanmeld, bij welke organisaties.
Dit had ik er in ieder geval niet voor over.

Suzanne
Die 'regels' waren er hier ook, maar werden schijnbaar toch niet zo hard gemaakt. Aanvankelijk hadden ze het ook over dat de honden geen versvlees mochten eten. Ik heb dat ten alle tijden kenbaar gemaakt, dat dat voor mij geen optie was. Ze konden het ook niet echt waarmaken: ze hadden ergens wel een onderzoek.... echter nooit gezien....
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ga 27 mei kennismaken bij een verpleeghuis in de buurt met Kenji. Ik heb ze gewoon gemaild en ze waren erg enthousiast!

Mocht dit structureel gaan worden, wil ik gaan kijken voor iets van een opleiding/certificering. Sowieso voor mijzelf om beter om te kunnen gaan met situaties. Nou ben ik niet helemaal blanco wat betreft patiënten en ook niet wat betreft hondengedrag maar extra ervaring en informatie is sowieso wel handig.

Ben benieuwd...
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ben heel benieuwd :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mariss
Actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Mariss »

zorgdier.nl

Ik ben er met 1 van mijn papegaaien in de buurt in een psychiatrische instelling, en Yeti gaat er ook voor als hij oud genoeg is
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”