Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Haren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Haren

Ongelezen bericht door lieke »

Dat is: de haren van Bonnie. Het mormel verhaart werkelijk ver-schrik-ke-lijk.
Ik heb haar nu een jaar of drie en ze verhaarde al constant, maar dit jaar is het bij de wilde spinnen af. Bóssen verliest ze. Ik kan haar vijf keer per dag borstelen en dan haal ik er vijf keer enorme hoeveelheden van af. Waar het vandaan komt mag Joost weten want ze is kortharig.
En dan ook nog hálf-kortharig. Want de voorkant is plukvacht en, behalve op een strook plukvacht op haar rug tot staartwortel, heeft ze kort haar. En daar komt een constante bak haar af.
Want óveral vind ik dat haar van d'r. Het lijkt bijkans wel of mijn huis in een soortement winterwonderland is veranderd. Ik krijg er schuimbekkende woedeaanvallen van. Heb ik net gestofzuigd (en ongelogen: elke dag moet ik mijn trouwe dysonstofzuigerbak vol Bonnie-haar legen) en vijf minuten later ligt het er wéér. :hmmm:

Gék word ik er van. Nou zegt u natuurlijk: met collies heb je ook haar maar da's niet waar. Collies zijn beschaafde honden. Die trekken één keer per jaar de winterjas uit. Toegegeven, dan heb je een vuilniszak vol haar, maar dat duurt maar een weekje of wat en dan vind je de rest van het jaar een verdwaald pluisje. Zo één keer in de week.

Maar Bonnie blijft verharen. Het hele jaar door. Zonder ophouden. Dat ik haar elke drie maanden de voorkant moet plukken à la. Is ook wel leuk, dat prutsen. Maar de rest van dat scharminkelige lijfje blijft ruien. Continue.
Ik zat al te mijmeren er superglue over heen te mieteren zodat het haar tot in lengte van dagen blijft plakken. Of haar kaalscheren. Lelijk is ze toch al, dus dat maakt ook al niet uit.
Maar volgens mij vindt de Dierenbescherming dat niet goed.

Dus, mijn vraag aan het alwetende HF is: heeft iemand een wondermiddel tegen permanent ruien van akelig stokhaar dat overal en nergens heendwarrelt en zich permanent in mijn kleding nestelt????
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Haren

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou zeggen: één keer heel goed wassen en daarna uitborstelen, zodat je er in een keer heel veel haar uit haalt. En daarna vooral een tijdje niet meer aan zitten. Het gebeurt namelijk ook wel eens dat honden blijven verharen omdat mensen blijven borstelen :Q: Begrijpelijk wel hoor, maar ik zou eens kijken of die cirkel te doorbreken is op deze manier.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Iemand bij mij in de buurt scheert haar labradors. Een blonde en een bruine. Ze zegt dat ze anders knettergek wordt van de haren. Eerlijk gezegd zien ze er in mijn ogen heel gewoon uit. Niet lelijk of zo. Ze zijn dus niet echt kaal maar kortgeschoren. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar volgens haar is haar huis nu zonder haren. Ideetje misschien?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Oké, in bad gooien it is en er daarna vanaf blijven. :mrgreen:

Scheren lijkt me overigens geen optie gezien die halve plukvacht van d'r. Na alle horrorverhalen hier op het forum over het scheren van plukhonden durf ik dat niet aan. :schrik:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lieke schreef:Oké, in bad gooien it is en er daarna vanaf blijven. :mrgreen:
:ok:

Heb er hier zo ook twee. Extra handig in wit en donker; het valt nooit eens wat minder op :mrgreen:
Kom er zo min mogelijk aan en als het echt heel erg is gaan ze onder de douche.
Eerst met shampoo, dan conditioner (er ook echt even op laten zitten) en dan met m'n handen stevig door die ingesopte vacht/over de huid wrijven.
Komt er gigantisch veel haar uit en daarna is het stukken minder.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

lieke schreef:Scheren lijkt me overigens geen optie gezien die halve plukvacht van d'r. Na alle horrorverhalen hier op het forum over het scheren van plukhonden durf ik dat niet aan. :schrik:
Tuurlijk wel! Maar je moet die plukvacht dan gewoon laten staan en de rest scheren. Waar had ze die plukvacht ook alweer? Voor en een streepje op de rug? Soort ridgeback, maar dan anders :engel: .
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Geen tips, Apple is net zo erg met stokhaar :schrik:
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door River8 »

Zamunda schreef:
lieke schreef:Scheren lijkt me overigens geen optie gezien die halve plukvacht van d'r. Na alle horrorverhalen hier op het forum over het scheren van plukhonden durf ik dat niet aan. :schrik:
Tuurlijk wel! Maar je moet die plukvacht dan gewoon laten staan en de rest scheren. Waar had ze die plukvacht ook alweer? Voor en een streepje op de rug? Soort ridgeback, maar dan anders :engel: .
:LOL:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:

Nou, een ridgeback wil ik het niet noemen.... :lol1:
Zoiets dus, zo ziet ze eruit als ik haar niet pluk:
Afbeelding

(Dit was overigens een foto van toen ze nog in Roemenië zat.)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik zou er zoveel mogelijk vanaf blijven.
Die foto in Roemenie, ik neem aan dat ze daar niet gecoiffeerd werd en ze ziet er daar prima uit.

Zég... :hmmm:
Zó ziet ze er uit als ik haar onder handen heb genomen:

Afbeelding

:pffff:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Maeve schreef:Ik zou zeggen: één keer heel goed wassen en daarna uitborstelen, zodat je er in een keer heel veel haar uit haalt. En daarna vooral een tijdje niet meer aan zitten. Het gebeurt namelijk ook wel eens dat honden blijven verharen omdat mensen blijven borstelen :Q: Begrijpelijk wel hoor, maar ik zou eens kijken of die cirkel te doorbreken is op deze manier.
Dat doe ik ook, wassen. Dan heel ruw afdrogen en als ze bijna droog is met zo'n zwart-oranje rubberblokje met punten ruw borstelen. Ook nog grof met je handen erdoor en dan niks meer. Hier werkt dat goed.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Neem een boxer, Dan klaag je niet meer over die paar haartjes :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Regelmatig (laten) wassen zelfs. Iedere zes weken is een prima frequentie. Ik ben al gauw een 30 - 45 minuten in het bad bezig met dit type vachten. soppen - spoelen - soppen - masseren - spoelen -soppen. Ik vind het een intensieve bezigheid, zelfs als professional zijnde. Daarna uitwasemen en warmhouden in een badjas. Als afwerking een grondige blaasbehandeling met een waterblazer. Vooral zo min mogelijk kammen en borstels gebruiken is de kunst.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Vergeet niet om fors tegen de haren in te borstelen, dan komen er pas hele bossen af.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Regelmatig (laten) wassen zelfs. Iedere zes weken is een prima frequentie. Ik ben al gauw een 30 - 45 minuten in het bad bezig met dit type vachten. soppen - spoelen - soppen - masseren - spoelen -soppen. Ik vind het een intensieve bezigheid, zelfs als professional zijnde. Daarna uitwasemen en warmhouden in een badjas. Als afwerking een grondige blaasbehandeling met een waterblazer. Vooral zo min mogelijk kammen en borstels gebruiken is de kunst.
En als de vacht weer plukrijp is? Alleen dat doen en verder niet borstelen? Echt ik doe honderd maal liever een castraatcollie. Stuk minder werk.
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo gaat onder de douche, daar word hij grondig ingesopt. Dat wordt uitgespoeld. Dan nog een keer ingesopt, dan gaat Sjaak met zo'n handschoen met van die noppen heel goed masseren en rossen. Daar komt dan zoveel haar vanaf, dat je een zak kunt vullen. Dan weer uitspoelen. Heel goed droogwrijven. En dan is het al een heel stuk minder.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Uhum de Franse bulldog waar ik mee ben opgegroeid vond het heerlijk als we met de stofzuiger over haar heen gingen. Dat gebeurde dus regelmatig als ze in de rui was....

Voor de rest geen advies, heb nu hondje dat niet ruit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”