Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is het tegenwoordig echt zo erg?
Moderator: moderatorteam
-
Jokkebrok
Is het tegenwoordig echt zo erg?
Ik begin maar een eigen topic omdat ik de vragen van anderen niet wil 'vervuilen'.
Even een korte introductie op de vraag: is het tegenwoordig echt zo erg?
Ik ben zo'n 7 jaar weg uit Nederland. Ik ben in die zeven jaar nog een keer of vier voor een dag of wat teruggeweest, te kort eigenlijk om me een serieuze mening te vormen. Die dagen tel ik dus niet mee.
Totdat ik vertrok uit Nederland heb ik altijd in de Randstad gewoond. Met honden. Eerst in Utrecht later in Amsterdam (centrum/west). Ik liep met mijn honden in de buurt, op de groenstroken, in de parken, dwars door het centrum maar ook door heel Nederland in losloopgebieden en op LAWpaden. Ik had tot een paar jaar geleden geen rijbewijs dus in NL deed ik alles te voet, op de fiets of met het OV. En altijd was daar een hond bij.
In de ruim 15 jaar dat ik met honden in Nederland heb gewoond en geleefd heb ik werkelijk nog nooit zoveel stennis en stress en onzekerheid en narigheid meegemaakt die hier op het forum beschreven worden in topics waar er zovelen van zijn: over hondeninteractie. De topics waarin het gaat over honden die zich onderling (mis)gedragen.
Ik heb persoonlijk nooit problemen of schijnbare problemen meegemaakt en ik ken (kende) ook niemand die vergelijkbare ervaringen had. Ik ben wel eens in soortgelijke situaties beland zoals ze in de topics beschreven worden, alleen maakte nooit iemand daar een probleem van. Ik niet en de ander ook niet. Als een ontmoeting al minder vriendelijk uitpakte dan ideaal zou zijn, dan checkte beide bazen de honden op schade en meestal ging ieder daarna (schadeloos) zijns weegs. In mijn herinnering hadden alle hondenbazen een groot verantwoordelijkheidsgevoel en daarbij het realistische besef dat nou eenmaal niet iedereen (lees alle honden) vriendjes met elkaar kunnen en hoeven zijn, maar dat je daar echt niet een halszaak van hoeft te maken.
Het kan zijn dat mijn herinneringen aan het hondenleven in de Randstad gekleurd zijn, maar het kan ook dat er hedentendage zoveel meer honden en hondenbazen bij zijn dat er eigenlijk van ontspannen wandelen geen sprake meer is. En wat ook nog kan is dat de verhalen op dit forum niet helemaal representatief zijn voor een doorsnee Hollandse hondenwandeling.
En alhoewel ik er zelf helemaal niets meer mee te maken heb ben ik toch benieuwd, voornamelijk omdat de verhalen over nare hondenontmoetingen hier nogal overheersen: Is het tegenwoordig echt zo erg in Nederland hondenland? Of was het altijd al zo erg en heb ik gewoon geen sensor voor dit soort 'problemen'? Of zijn de verhalen op dit forum niet representatief?
Even een korte introductie op de vraag: is het tegenwoordig echt zo erg?
Ik ben zo'n 7 jaar weg uit Nederland. Ik ben in die zeven jaar nog een keer of vier voor een dag of wat teruggeweest, te kort eigenlijk om me een serieuze mening te vormen. Die dagen tel ik dus niet mee.
Totdat ik vertrok uit Nederland heb ik altijd in de Randstad gewoond. Met honden. Eerst in Utrecht later in Amsterdam (centrum/west). Ik liep met mijn honden in de buurt, op de groenstroken, in de parken, dwars door het centrum maar ook door heel Nederland in losloopgebieden en op LAWpaden. Ik had tot een paar jaar geleden geen rijbewijs dus in NL deed ik alles te voet, op de fiets of met het OV. En altijd was daar een hond bij.
In de ruim 15 jaar dat ik met honden in Nederland heb gewoond en geleefd heb ik werkelijk nog nooit zoveel stennis en stress en onzekerheid en narigheid meegemaakt die hier op het forum beschreven worden in topics waar er zovelen van zijn: over hondeninteractie. De topics waarin het gaat over honden die zich onderling (mis)gedragen.
Ik heb persoonlijk nooit problemen of schijnbare problemen meegemaakt en ik ken (kende) ook niemand die vergelijkbare ervaringen had. Ik ben wel eens in soortgelijke situaties beland zoals ze in de topics beschreven worden, alleen maakte nooit iemand daar een probleem van. Ik niet en de ander ook niet. Als een ontmoeting al minder vriendelijk uitpakte dan ideaal zou zijn, dan checkte beide bazen de honden op schade en meestal ging ieder daarna (schadeloos) zijns weegs. In mijn herinnering hadden alle hondenbazen een groot verantwoordelijkheidsgevoel en daarbij het realistische besef dat nou eenmaal niet iedereen (lees alle honden) vriendjes met elkaar kunnen en hoeven zijn, maar dat je daar echt niet een halszaak van hoeft te maken.
Het kan zijn dat mijn herinneringen aan het hondenleven in de Randstad gekleurd zijn, maar het kan ook dat er hedentendage zoveel meer honden en hondenbazen bij zijn dat er eigenlijk van ontspannen wandelen geen sprake meer is. En wat ook nog kan is dat de verhalen op dit forum niet helemaal representatief zijn voor een doorsnee Hollandse hondenwandeling.
En alhoewel ik er zelf helemaal niets meer mee te maken heb ben ik toch benieuwd, voornamelijk omdat de verhalen over nare hondenontmoetingen hier nogal overheersen: Is het tegenwoordig echt zo erg in Nederland hondenland? Of was het altijd al zo erg en heb ik gewoon geen sensor voor dit soort 'problemen'? Of zijn de verhalen op dit forum niet representatief?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Is het tegenwoordig echt zo erg?
We verwachten te veel van onze honden zonder er zelf werk in te willen stoppen.. En daar komen problemen van, denk ik.

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Ik zie maar weinig stennis om mij heen (in Amsterdam), in elk geval lang niet zoveel als hier op het forum te lezen valt 
-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
ik woon in Utrecht, al ruim 20 jaar, en ga regelmatig met hond met de trein de stad uit om op wisselende plaatsen in het bos te wandelen. In de echte wereld maak ik weinig gedoe mee - ja soms een momentje van ergernis als iemand op straat geen benul van 'uitkijken' en 'opzij gaan' schijnt te hebben, maar goed dan gaan wij wel opzij en is het geen probleem verder. Ik verbaas me soms ook wel over de "waah er kwam een hond op mijn hond af" topics hier, en sla ze inmiddels maar over ( ik lees sowieso niet alles hier, pik er te hooi en te gras wat uit). Ik weet niet waar die mensen dan lopen (in elk geval niet hier in de buurtJokkebrok schreef:In de ruim 15 jaar dat ik met honden in Nederland heb gewoond en geleefd heb ik werkelijk nog nooit zoveel stennis en stress en onzekerheid en narigheid meegemaakt die hier op het forum beschreven worden in topics waar er zovelen van zijn: over hondeninteractie. De topics waarin het gaat over honden die zich onderling (mis)gedragen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zie hier zelfs nooit stress.
Maar in Friesland daarentegen zag ik dat wel degelijk. Wat ik daar niet een gedoe heb gehad! Mensen vonden opvoeden onzin, wandelen eigenlijk ook en sociale interactie al helemaal. Een hond was vals of niet en dat was het ongeveer. Tja, dat geeft gedoe natuurlijk.
Als jij je hond opgevoed had en er vloog een onopgevoed geval de straat over ging dat fout, en dan was degene die vast zat meestal schuldig. Als je langs tuinen liep waar een hond achter het hek zat en die viel uit, moest jij wegwezen met je hond. Honden horen op eigen terrein, was de algemene mening, dus de langsloper had het dan gedaan.
Het hangt kortom erg af van waar je woont volgens mij.
Er zijn plaatsen/wijken waar mensen bewust een hond hebben en er zijn de plaatsen waar dat niet echt zo is. Dat is volgens mij het verschil.
Maar in Friesland daarentegen zag ik dat wel degelijk. Wat ik daar niet een gedoe heb gehad! Mensen vonden opvoeden onzin, wandelen eigenlijk ook en sociale interactie al helemaal. Een hond was vals of niet en dat was het ongeveer. Tja, dat geeft gedoe natuurlijk.
Als jij je hond opgevoed had en er vloog een onopgevoed geval de straat over ging dat fout, en dan was degene die vast zat meestal schuldig. Als je langs tuinen liep waar een hond achter het hek zat en die viel uit, moest jij wegwezen met je hond. Honden horen op eigen terrein, was de algemene mening, dus de langsloper had het dan gedaan.
Er zijn plaatsen/wijken waar mensen bewust een hond hebben en er zijn de plaatsen waar dat niet echt zo is. Dat is volgens mij het verschil.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
hier valt het ook alles mee hoor, en ik vind idd ook wel dat sommige mensen wel een erg kort lontje hebben. Ik raak ook weleens lichtelijk geirriteerd, maar niet zo dat ik een hele scene ga maken. Ja, het zijn honden, die bijten weleens.. Zolang het in proportie blijft vind ik dat geen enkel probleem. Het wordt anders als er zomaar wordt aangevallen, gebeten en niet meer gelost oid.. maar dat heb ik gelukkig pas 1 keer meegemaakt
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Och nee ik heb zelden problemen met andere mensen, terwijl ik toch altijd wel unieke (lees niet de meest sociale/makelijke) types uitkies. Ja er is wel eens onenigheid met een andere hond, ja ik erger mij wel eens aan een andere baas of hond, maar nooit in zo'n mate dat het escaleert of belemmerend is. Zeker niet zo erg dat ik het met de hele wereld moet delen en het probleem 10 x uitvergroot. Dat is nadeel van dat alles overal tegenwoordig neergezet wordt.
Maar het is niet zo dat het hondenwereldje escaleert of dat er meer asociale honden zijn. Het zijn de fatsoensnormen en de gehele omgangsnormen. Vroeger waren we nog beleefd en netjes.....
Tegenwoordig wordt alles je door de strot gedouwd, niet alleen de overenthousiaste lomp en vaak helemaal niet zo sociale hond, maar ook de mening van de persoon erbij.
Maar het is niet zo dat het hondenwereldje escaleert of dat er meer asociale honden zijn. Het zijn de fatsoensnormen en de gehele omgangsnormen. Vroeger waren we nog beleefd en netjes.....

- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 1
Ik denk dat het helemaal niet zo erg is. Alleen is dit best een groot forum dus krijg je relatief veel verhalen, leuke maar ook minder leuke.
(oh, zie nu dat Tara precies hetzelfde zegt)
(oh, zie nu dat Tara precies hetzelfde zegt)
- dagmar88
- Zeer actief
Sinds 7 jaar geleden durf ik dat toch wel met zekerheid te stellen.gyanty schreef: Maar het is niet zo dat het hondenwereldje escaleert of dat er meer asociale honden zijn.
- kipo
- Zeer actief
Ik heb een niet zo vriendelijke hond gehad. Waar ik opgegroeid ben zou dat geen enkel probleem zijn, mensen hielden daar in principe hun hond bij zich en dat niet alle honden alles en iedereen leuk vonden, vond/vindt men daar normaal. Alleen toen ik die hond kreeg, woonde ik ergens waar men vond/vindt dat alle honden gezellig moeten spelen en dat kon de mijne niet. Maakte ook niks uit dat ik hem zelden los had, dat ik er strak appel op zette (of dat in ieder geval probeerde) en of ik wel of niet in een losloopgebied liep. Iedereen liet zijn/haar hond(en) zomaar op de mijne aflopen en als ik vroeg om dat niet te doen, kreeg ik 99 van de 100 keer te horen dat ik dan dáár niet moest lopen of dat het hun probleem niet was.
Om gek van te worden!
Nu woon ik weer dichtbij waar ik opgroeide en hier is het gelukkig ook normaal dat niet elke hond altijd lief is. Interactie tussen honden is hier best mogelijk, maar niet noodzakelijk en gebeurt niet zonder dat de bazen dat even besproken hebben. Heerlijk, zelfs nu die hond er niet meer is.
Om gek van te worden!
Nu woon ik weer dichtbij waar ik opgroeide en hier is het gelukkig ook normaal dat niet elke hond altijd lief is. Interactie tussen honden is hier best mogelijk, maar niet noodzakelijk en gebeurt niet zonder dat de bazen dat even besproken hebben. Heerlijk, zelfs nu die hond er niet meer is.
-
Jokkebrok
Tja ik weet het niet. Op mijn wandeling door NL kwam ik regelmatig langs huizen waar geen doorgaand verkeer langskwam, of door dorpen waar niemand ooit te voet ging. En daar waren vaak wel honden, erfbewakers (en wat niet al). En dat die dan blaffend en viswijverig mij en mijn hond te woord staan heb ik nooit als bizar of vreemd ervaren. Ik zou dat niet eens uitvallen noemen maar gewoon 'te verwachten gedrag'. Maar zelfs met 'dat soort exemplaren' is het in mijn beleving nooit uit de hand gelopen.Marjoleine schreef: Als jij je hond opgevoed had en er vloog een onopgevoed geval de straat over ging dat fout, en dan was degene die vast zat meestal schuldig. Als je langs tuinen liep waar een hond achter het hek zat en die viel uit, moest jij wegwezen met je hond. Honden horen op eigen terrein, was de algemene mening, dus de langsloper had het dan gedaan.
Ik weet niet wat jij onder 'bewust een hond hebben' verstaat, maar als je een hond hebt louter om je erf te bewaken en/of de ratten te vangen dan is dat toch prima en ook 'bewust'. Dat die hond niet heeft geleerd om passanten niet aan te blaffen of in het nekvel te hangen maakt toch niets uit? Mijn ervaringen met dit soort honden is trouwens dat ze buiten de (niet fysieke) erfgrens nergens meer zijn wat betreft grote mond. Mijn waffel was (en is) meestal groter om die erfhonden terug naar huis te sturen.
Maar over erfbewakers en langslopers gaat het volgens mij niet eens zozeer in al die topics waar ik aan refereer. De interactie in de topics waar ik het over heb vindt plaats op losloopveldjes, groenstroken, stoepen, parken, bossen, wandelgebieden en meer van dat soort algemene plekken waar hondenminnend Nederland fikkie mee naar toe neemt. En daar heerst tegenwoordig - zoals ik het lees - ook al een 'oppassen geblazen' sfeer. En daar gaan mijn vragen eigenlijk over.
-
Jokkebrok
Leonie. schreef:Ik zie maar weinig stennis om mij heen (in Amsterdam), in elk geval lang niet zoveel als hier op het forum te lezen valt
Tara schreef: Het lijkt waarschijnlijk alleen maar erg omdat het hier geventileerd wordt, maar de HF-leden zijn (helaas) maar een klein percentage van alle hondenbezitters in Nederland, en alle wandelingetjes waarbij alles gewoon op rolletjes loopt worden niet gedeeld of gemeld.
Daardoor lijkt het ook erger dan het is denk ik.
Nanna schreef:Maar ja, de pais en vree wandelingen zijn niet zo interessant![]()
sbientje schreef:hier valt het ook alles mee hoor,
Ik kwoot er maar een paar van de nog niet eens zovelen maar ik voel me al een stuk beterEsther12 schreef:Ik denk dat het helemaal niet zo erg is. Alleen is dit best een groot forum dus krijg je relatief veel verhalen, leuke maar ook minder leuke.
Tja, je weet het niet als je zover weg zit. Voor hetzelfde geld is er echt een terrorgolf over Nederland gespoeld.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Lin851
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Witte herder
Het ligt er een beetje aan.
Vandaag naar een losloopgebied geweest waar nu ook een aantal uitlaat services waren.
Nou vind ik het sowieso al bizar om alleen met meer dan 10 honden te lopen, en helemaal als je de honden niet onder appèl hebt.
Ik ben er niet van gediend als zo'n kudde blaffend achter mijn hond aan stormt, en als ik dan hoor dat je een hond terug roept, en zegt dat hij moet doorlopen, omdat anders de hele roedel weer achter mijn hond aan gaat, en 10 sec later staat die reu weer met zijn staart hoog om mijn hond heen te draaien, dan kan ik daar slecht tegen.
Dus toen gaf ik een brul, dat die hond moest opsoppen.
En als de hondenuitlaatster (die eigenaar van die hond bleek te zijn) dan boos word, sja..
Het pad is smal, en zo groot is het losloopgebied nou ook weer niet.
Maar de meeste mensen die hier met 1 of 2 honden lopen houden gewoon rekening met elkaar. De meeste ken ik ondertussen, en we weten hoe de honden op elkaar reageren. De ene keer gaan ze dus lekker spelen, bij de andere hond moet hij netjes naast lopen, en lopen we door.
Vandaag naar een losloopgebied geweest waar nu ook een aantal uitlaat services waren.
Nou vind ik het sowieso al bizar om alleen met meer dan 10 honden te lopen, en helemaal als je de honden niet onder appèl hebt.
Ik ben er niet van gediend als zo'n kudde blaffend achter mijn hond aan stormt, en als ik dan hoor dat je een hond terug roept, en zegt dat hij moet doorlopen, omdat anders de hele roedel weer achter mijn hond aan gaat, en 10 sec later staat die reu weer met zijn staart hoog om mijn hond heen te draaien, dan kan ik daar slecht tegen.
En als de hondenuitlaatster (die eigenaar van die hond bleek te zijn) dan boos word, sja..
Maar de meeste mensen die hier met 1 of 2 honden lopen houden gewoon rekening met elkaar. De meeste ken ik ondertussen, en we weten hoe de honden op elkaar reageren. De ene keer gaan ze dus lekker spelen, bij de andere hond moet hij netjes naast lopen, en lopen we door.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Ik denk dat je ook in NL wel 'cultuurverschillen' hebt. Zo merk ik verschil tussen stad in platteland. Grosso modo zijn mensen hier op het platteland meer considerate met eigen én andermans honden dan in de stad, maar daarbij baseer ik me op puur de ervaringen die ik zelf heb gehad.
Grosso modo dus, want ook hier zijn mensen die zich niet altijd realiseren wat er aan het eind van de lijn loopt en/of het gedrag van hun eigen hond niet of niet goed lezen. De trainingspakkentypes met stoere honden, bijvoorbeeld. Noem het maar zo, al mag je die uiteraard niet over één kam scheren
Grosso modo dus, want ook hier zijn mensen die zich niet altijd realiseren wat er aan het eind van de lijn loopt en/of het gedrag van hun eigen hond niet of niet goed lezen. De trainingspakkentypes met stoere honden, bijvoorbeeld. Noem het maar zo, al mag je die uiteraard niet over één kam scheren

Groetjes,
Sandra
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mensen die bewust een hond hebben, hebben die aangeschaft met een reden, maar in de streken waar ik gewoond heb waren veel mensen die een hond hadden omdat je nou eenmaal een hond hebt. Die kwam het erf niet af, het huis niet in en moest zijn bek houden, kort gezegd. Want zo deed pake het ook.Jokkebrok schreef:Ik weet niet wat jij onder 'bewust een hond hebben' verstaat, maar als je een hond hebt louter om je erf te bewaken en/of de ratten te vangen dan is dat toch prima en ook 'bewust'.
Mensen die bewust een hond hebben, hebben die omdat het een doel heeft: waken, jacht, of ze vinden het gewoon leuk.
Dat is een totaal andere insteek.
Er zijn absoluut cultuurverschillen, zeker ook in Nederland.
edit: overigens heb ik er geen last van hoor, want ik mijd die streken gewoon. Maar het is wel aangenaam als mensen gedrag juist interpreteren en niet meteen in de stress gaan als een hond ergens loopt of eens blaft. Of gaan meppen als je hond misschien loops is, of zich zijn bal niet wil laten afpakken.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Dit forum is een verzamelplaats van mensen die over het algemeen iets meer met hun honden bezig zijn. Door het hele land. Dus ja, dan lees je iets meer als dat je zelf dagelijks meemaakt. Ik heb heel veel fijne wandelingen en daar post ik ook zat foto's van. En die zie ik ook van veel anderen.Maar een nare situatie, met gaatjes of bonje blijft blijkbaar meer hangen. En is discussie waardig dus valt op
- LaRep
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tokkel
Tot mijn verbazing nog geen problemen gehad ondanks dat ik het maar niet kan laten om mij met andere honden te bemoeien als de baasjes i.m.o.niet snel genoeg reageren.
Zo heb ik laatst een patsende boxer van een pup afgetrokken en flink de waarheid gezegd en een benner sennen reu aangelijnd en bij mij gehouden (tot zijn baas hem kwam halen) die een lekker ruikend aangelijnd teefje en baasje niet met rust kon laten.
Voordat ik het weet loop ik weer kleine dingen te regelen en zowel de bazen van de "slachtoffers" als "daders" pikken het allemaal. Een soort regelteef voel ik mij soms.
Zo heb ik laatst een patsende boxer van een pup afgetrokken en flink de waarheid gezegd en een benner sennen reu aangelijnd en bij mij gehouden (tot zijn baas hem kwam halen) die een lekker ruikend aangelijnd teefje en baasje niet met rust kon laten.
Voordat ik het weet loop ik weer kleine dingen te regelen en zowel de bazen van de "slachtoffers" als "daders" pikken het allemaal. Een soort regelteef voel ik mij soms.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Door schade en schande wordt je wijs. Nadat mijn xkees dus voor haar leven heeft lopen vechten door een aanval van een xrottweiler was ik er wel klaar mee. Ik ontwijk mensen met honden die ik niet vertrouw en looo veel liever heerlijk rustig met mn eigen honden ergens zonder lastig gevallen te worden door anderen. Ik heb meerdeee honden en daar hebben mijb honden voldoende aan

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik heb eigenlijk nooit meer gedoe, maar omdat ik heel wat ontloop, hier is t ook oz van honden zoeken t wel uit samen
enz enz. ik heb even genoeg van de psychologie van de koude grond, laat mij maar met rust, dan laat ik jou met rust, heel simpel 
- Hylos
- Zeer actief
Het enige waar ik in deze wijk last van heb is mensen die hun honden altijd maar los gooien, dat vind ik echt vervelend. Verder weinig problemen. Die kun je best vinden hoor, maar dan moet je naar de losloopgebieden gaan. We hebben hier rond Leeuwarden een paar grote (en ook mooie) gebieden waar dus iedereen dan massaal naartoe gaat. Tsja dat is soms vragen om moeilijkheden en ik kom er dus gewoon niet meer.
Heb mn hond overigens voor mezelf en niet voor de rest van dit land. Denk dat mensen zich teveel focussen op het feit dat hun hond samen MOET kunnen spelen met andere honden, terwijl dat dan vaak gewoon niet kan of niet goed gaat.
Heb mn hond overigens voor mezelf en niet voor de rest van dit land. Denk dat mensen zich teveel focussen op het feit dat hun hond samen MOET kunnen spelen met andere honden, terwijl dat dan vaak gewoon niet kan of niet goed gaat.

-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Ik snap jouw kant van het verhaal maar wil toch ook even van de andere kant reageren. Ik heb een uitlaatservice en loop dagelijks met groepen van gemiddeld 10 honden. De meeste ontmoetingen verlopen heel gemoedelijk. Maar er zijn helaas ook ontmoetingen die niet fijn verlopen. Hoe vaak ik niet met mijn hele roedel van het pad af ga om iemand te ontwijken, alle honden braaf met mij meelopen en er dan toch een reu komt patsen in mijn groep. Of mensen die alleen zien dat ik met veel honden loop maar totaal niet zien wat hun eigen hond aan het doen is in mijn groep. Ik lijn geregeld even een hond aan om problemen te voorkomen. En ja af en toe gebeurd het dat er een paar honden achter een hond aangaan, op een kijk eens draaien ze gelijk om en komen terug. Of nog fijner dat je de grootste moeite doet om iemand te ontwijken, een aantal honden aanlijnt en dat mensen je dan gaan achtervolgen en hun hond steeds weer mijn groep in laten gaan. De meeste collega's die ik ken werken zo helaas zijn er ook bij die dat niet doen, wel heel vervelend dat dan alle uitlaatservices over een kam worden geschoren. Net als dat alle klapkaken over een kam worden geschoren.Lin851 schreef:Het ligt er een beetje aan.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Het ligt er hier in de buurt aan met welke hond ik loop. Met Tay (sociaal, jong, maar erg donker en herder) heb ik nooit ergens last van, behalve soms iemand die roept dat ze kennis MOETEN maken, terwijl ik aangelijnd loop. Of soms een klein kindje met een hond die ze niet kunnen houden en die op ons afgestormd komt. Er lopen redelijk veel honden los waar het niet mag. De meeste mensen vinden hem alleen eng, omdat hij zo donker is en een herder, maar zijn te laat met hun hond roepen of kunnen de hond niet houden. Dat is vervelend, maar niet heel erg, ik leid hem af en loop gewoon door of steek even over.
Met Tessa is het amper te doen, het is zelfs zo erg dat ik amper nog in de wijk loop, behalve op rare tijdstippen. Als ik met haar in dezelfde situaties kom als met Tay is het oppassen geblazen. Dat zorgt er dus voor dat zij altijd meegaat naar het industrieterrein, terwijl ik Tay gewoon in de wijk kan uitlaten.
Hier hebben de meeste mensen een hond, omdat het erbij hoort. Het grote voordeel is dat het toch meestal labradors, golden retrievers of wat andere 'makkelijkere' rassen zijn. Alleen dat de kinderen ermee lopen vind ik minder prettig. Echte vervelende situaties heb ik nog niet meegemaakt hier en in een losloopgebied een aantal irritante situaties, maar niks ergs. Eerlijk gezegd heb ik maar twee vervelende situaties gehad. Eén met Tay op stal waar het stalhondje hem begon te bijten en ik hem op moest tillen, zodat hij niet meer gebeten werd en niks terug deed. En één met Tessa in een aanlijngebied waar iemand zijn niet sociale kleine hondje wel los had, die op haar afvloog op een minder vriendelijke manier en ik verrot gescholden werd toen ik riep of ze hem bij zich wilden houden. Dus echt zo erg? Dat weet ik niet, ik pas me aan aan de omgeving en de hond en dan is er weinig aan de hand.
Met Tessa is het amper te doen, het is zelfs zo erg dat ik amper nog in de wijk loop, behalve op rare tijdstippen. Als ik met haar in dezelfde situaties kom als met Tay is het oppassen geblazen. Dat zorgt er dus voor dat zij altijd meegaat naar het industrieterrein, terwijl ik Tay gewoon in de wijk kan uitlaten.
Hier hebben de meeste mensen een hond, omdat het erbij hoort. Het grote voordeel is dat het toch meestal labradors, golden retrievers of wat andere 'makkelijkere' rassen zijn. Alleen dat de kinderen ermee lopen vind ik minder prettig. Echte vervelende situaties heb ik nog niet meegemaakt hier en in een losloopgebied een aantal irritante situaties, maar niks ergs. Eerlijk gezegd heb ik maar twee vervelende situaties gehad. Eén met Tay op stal waar het stalhondje hem begon te bijten en ik hem op moest tillen, zodat hij niet meer gebeten werd en niks terug deed. En één met Tessa in een aanlijngebied waar iemand zijn niet sociale kleine hondje wel los had, die op haar afvloog op een minder vriendelijke manier en ik verrot gescholden werd toen ik riep of ze hem bij zich wilden houden. Dus echt zo erg? Dat weet ik niet, ik pas me aan aan de omgeving en de hond en dan is er weinig aan de hand.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik maak gelukkig ook nooit van die enerverende dingen mee. Misschien omdat ik een makkelijke mens-en hondsociale hond heb, of omdat ik in een keurig deel van NL woon, of omdat ik me zelf nooit opwind en tolerant ben, of omdat ik geen punt maak van futiliteiten.
Als ik de onderwerpen lees waarvoor sommige mensen hier een topic openen.....
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Manu
Ik maak ook nooit wat mee en ik loop aangelijnd in losloopgebieden
Druk of niet, voor ons maakt het niet zo uit.
Mijn ervaring is juist dat mensen zo netjes om gaan met hun hond. In losloopgebied worden veel honden aangelijnd als ze me aan zien komen. Dan gebaar ik dat het OK is.
Waar ik me kapot aan erger is mensen die aan de kant gaan staan met hun herder of Terriër en met een luid blaffende, in de riem hangende hond wachten tot ik voorbij ben. Daardoor krijg ik vaak een piepende, krioelende hond aan de lijn. Terwijl, als ze gewoon doorlopen is er waarschijnlijk veel minder aan de hand. Oh dat gebláf
Mijn hond is ook wel heel sociaal. Al wordt er gegromd en gegrauwd naar hem, of juist heel enthousiast gegroet, hij is altijd vriendelijk. En wij lopen altijd door, geen gesnuf, geen spelen. Tenzij we de hond al een aantal keer tegen zijn gekomen en ik de baas gesproken heb. Zo speelt hij met twee wawa's en een Lagotto en dat is het
Ik ben niet zo snel van mijn stuk.
Mijn ervaring is juist dat mensen zo netjes om gaan met hun hond. In losloopgebied worden veel honden aangelijnd als ze me aan zien komen. Dan gebaar ik dat het OK is.
Waar ik me kapot aan erger is mensen die aan de kant gaan staan met hun herder of Terriër en met een luid blaffende, in de riem hangende hond wachten tot ik voorbij ben. Daardoor krijg ik vaak een piepende, krioelende hond aan de lijn. Terwijl, als ze gewoon doorlopen is er waarschijnlijk veel minder aan de hand. Oh dat gebláf
Mijn hond is ook wel heel sociaal. Al wordt er gegromd en gegrauwd naar hem, of juist heel enthousiast gegroet, hij is altijd vriendelijk. En wij lopen altijd door, geen gesnuf, geen spelen. Tenzij we de hond al een aantal keer tegen zijn gekomen en ik de baas gesproken heb. Zo speelt hij met twee wawa's en een Lagotto en dat is het
En eigenlijk gewoon dittekkel schreef:Ik maak gelukkig ook nooit van die enerverende dingen mee. Misschien omdat ik een makkelijke mens-en hondsociale hond heb, of omdat ik in een keurig deel van NL woon, of omdat ik me zelf nooit opwind en tolerant ben, of omdat ik geen punt maak van futiliteiten.
Laatst gewijzigd door Manu op 30 apr 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
S@ndr@
- Zeer actief
vooral dat achtervolgen( want jou hond is vast braaf hij luistert zo goed dus ze kunnen spelen, t absoluut niet zien wat eigen hond doet en compleet niet de situatie lezen herken ik zo, daarom ben ik altijd overal zo weer weg als mensen opduiken. en dan kijken ze bijna verontwaardigd als je een zijstraat neemt en komen ze nog achter je aankiki78 schreef:Ik snap jouw kant van het verhaal maar wil toch ook even van de andere kant reageren. Ik heb een uitlaatservice en loop dagelijks met groepen van gemiddeld 10 honden. De meeste ontmoetingen verlopen heel gemoedelijk. Maar er zijn helaas ook ontmoetingen die niet fijn verlopen. Hoe vaak ik niet met mijn hele roedel van het pad af ga om iemand te ontwijken, alle honden braaf met mij meelopen en er dan toch een reu komt patsen in mijn groep. Of mensen die alleen zien dat ik met veel honden loop maar totaal niet zien wat hun eigen hond aan het doen is in mijn groep. Ik lijn geregeld even een hond aan om problemen te voorkomen. En ja af en toe gebeurd het dat er een paar honden achter een hond aangaan, op een kijk eens draaien ze gelijk om en komen terug. Of nog fijner dat je de grootste moeite doet om iemand te ontwijken, een aantal honden aanlijnt en dat mensen je dan gaan achtervolgen en hun hond steeds weer mijn groep in laten gaan. De meeste collega's die ik ken werken zo helaas zijn er ook bij die dat niet doen, wel heel vervelend dat dan alle uitlaatservices over een kam worden geschoren. Net als dat alle klapkaken over een kam worden geschoren.Lin851 schreef:Het ligt er een beetje aan.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb 1x een klein opstootje gehad en toen was sam 10 weken (is nu 11 jaar) verder nooit. en sam is de meest stereotype tokkiehond en zelf hij heeft nooit problemen gehad.
dit forum is een verzamelplaats en daarom staan er veel verhalen. al heb ik bij heel veel van die verhalen ook weleens mij wenkbrauw opgetrokken hoor omdat ik het dan allemaal wel mee vond vallen terwijl het als een trauma opwekkend drama werd neergezet
dit forum is een verzamelplaats en daarom staan er veel verhalen. al heb ik bij heel veel van die verhalen ook weleens mij wenkbrauw opgetrokken hoor omdat ik het dan allemaal wel mee vond vallen terwijl het als een trauma opwekkend drama werd neergezet

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik ga ook wel eens aan de kant staan met mijn herdersManu schreef:Waar ik me kapot aan erger is mensen die aan de kant gaan staan met hun herder of Terriër en met een luid blaffende, in de riem hangende hond wachten tot ik voorbij ben. Terwijl, als ze gewoon doorlopen is er waarschijnlijk veel minder aan de hand.
Doorlopen is - afhankelijk van de situatie - soms een slecht idee. Dan ga ik liever even aan de kant staan wachten tot iemand voorbij is
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Manu
Als het nou een smal pad is snap ik het. Maar ik ben al zo hard bezig die aandacht bij míj te houden en niet bij de passerende hond. Dan gaan ze stilstaan met zo'n blaffende, trekkende en springende hond. Dat werkt dan weer niet voor ons
Als je aan de kant gaat met een stille hond erger ik me nergens aan overigens. Het is dat blaffen waar ik kriegel van raak.
-
S@ndr@
- Zeer actief
ik zie t ook wel eens en ja als ze gaan staan wachten, heeft de hond vaak tijd om na te denken van hoe ga ik die ander eens versnipperen die is vast heel gevaarlijk want mijn baasje wil hem niet ontmoeten
met idd dat gedrag tot gevolg