Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips om hond aan fietskar te laten wennen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Aantal honden: 1

Tips om hond aan fietskar te laten wennen

Ongelezen bericht door Melody »

Beste Forummers,

Pas geleden heb ik een hele mooie honden fietskar gekocht en ik kan wel wat tips gebruiken om Ivy aan de kar te wennen :blauwoog:
Ik geef hem nu twee weken voer in de kar en dan loopt hij er eigenlijk vrij zelfverzekerd in. Alleen z'n kontje staat nog buiten. Maar ik heb het idee dat ik hier blijf "hangen". Ik heb ook snoepje geprobeerd, kop in kar = klik+koekje, maar ik kom niet verder...
Moet ik meer geduld hebben? Of hem er proberen gewoon in te zetten? Dan ben ik bang dat ik het vertrouwen beschadig (heb hem pas 2.5 week).
Hij gaat sinds deze week mee met de uitlaatservice en daar vindt hij de kennel in de bus ook spannend, maar wordt hij er gewoon ingezet en dan wordt hij na verloop van tijd wel rustig. Aan een bench is hij niet gewent overigens.

Wie heeft er tips?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Re: Tips om hond aan fietskar te laten wennen

Ongelezen bericht door yodi »

Ik zou het niet weten, 1x is genoeg hahaha
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Wachten tot hij er helemaal in zit en dan het lekkerste van het lekkerste geven en hem vocaal ook belonen . Niets geven tot hij er helemaal inzit. Steeds iets langer wachten om beloning te geven.
Melody
Zeer actief

Als 'ie er eenmaal ingaat en ik naar het strand fiets, zal 'ie het snel genoeg doorhebben ja... :lol1:
Wachten tot hij er helemaal in zit en dan het lekkerste van het lekkerste geven en hem vocaal ook belonen . Niets geven tot hij er helemaal inzit. Steeds iets langer wachten om beloning te geven.
Dank je! *gaat morgen biefstuk kopen*
En is het dan de bedoeling dat ik helemaal niets doe om hem zo ver te krijgen in die kar te gaan? Of mag ik wel b.v. wijzen of lokken?
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Melody schreef:
Als 'ie er eenmaal ingaat en ik naar het strand fiets, zal 'ie het snel genoeg doorhebben ja... :lol1:

1 topic word er bedoeld volgens mij. Je hebt er 5 aangemaakt haha.
Afbeelding
Melody
Zeer actief

O, serieus? Oeps... Zal de andere verwijderen...
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nee je mag hem best lokken en met je hand op bodem kloppen . Eerst zit hij nog niet naar jou zin misschien, toch belonen en langzaam meer vragen voor je beloond net zolang tot hij goed zit ,maar blijf het leuk en gezellig houden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Soms wil het helpen om ze over het stapje heen te helpen. Maar dat ligt een beetje aan de hond. Ik probeer ze zoveel mogelijk zelf de stap te laten maken, maar sommige honden hebben niet een heel goed benul van hun achterhand. Die kan je best een kont geven. Is de oorzaak anders motiveer ik nog wel eens door aan de halsband een beetje naar voren te halen. Sommige honden moeten gewoon net even dat extra stukje hulp.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wij hebben het misschien heel erg opvoedkundig onverantwoord gedaan, maar het werkte wel. Hup in de kar, handje beloningen erin en fietsen maar. De eerste 10 min een zangfestijn, maar dat was snel stil. 5 min later waren we namelijk op het strand en toen had hij de link snel gelegd dat het leuke dingen doen betekend. Maar dan is Skye ook al gewend aan een bench dus dat scheelt misschien.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Melody schreef:Beste Forummers,

Pas geleden heb ik een hele mooie honden fietskar gekocht en ik kan wel wat tips gebruiken om Ivy aan de kar te wennen :blauwoog:
Er zijn altijd tip :engel: maar niet van mij. Mijn hond gilde als een speenvarken, knalde in de kar van links naar rechts en naast dat ik aardig voor lul stond, werd het ook ronduit ongezellig en ook gevaarlijk omdat hij de kar 1 keer heeft laten omslaan. Hij sprong er wel vrijwillig in met koekjes en alles, maar eenmaal op pad was het hek van dam. Op den duur heb ik de kar zelfs binnen gezet en alles wat hij te vreten gaf in de kar, net als benchtraining. Maar het fietsen is nooit goed gegaan.
Omdat ik toen geen auto had, heb ik aardig doorgezet maar op den duur de moed opgegeven.

Ik heb hem nog eens tevoorschijn gehaald met Jessie maar dat ging precies zo dus ik heb het ding op marktplaats geslingerd.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

is de kar groot genoeg voor hem om te draaiien? ik zou hem dan met zijn kop naar de opening laten draaien en daar belonen met iets heel lekkers. nu heeft hij waarschijnlijk niet door dat zijn kont nog buiten staat. dan een keer deurtje?(of wat er ook voorzit) dicht en weer open -belonen. dan deurtje dicht, langer wachten - belonen en zo uitbouwen. en 1ste keer rijden ook maar klein stukje en elke keer stukje verder.
als hij eenmaal door heeft dat het niet eng is en hem naar leuke dingen brengt is alle angst vergeten.
succes
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik zou gewoon, geen geneuzel, hond erin doen, een zetje geven dat zijn kont er ook bij in zit.
Veel lekkers geven en hoppa hond er weer uit.

Dan hetzelfde weer en dan een stukje met de fiets lopen en even iemand naast de hondenkar als je het niet vertrouwd.
Hond er weer uit en even spelen.

Dan hond er weer in, karretje dicht en een klein stukje door de wijk fietsen. Hond er weer uit en weer spelen.

Macho vind er geen bal aan, maar ondergaat het prima, zit mooi rustig in de kar.
Als de associatie met de kar maar goed blijft :D
Afbeelding
Melody
Zeer actief

Bedankt allemaal! Ik lees een beetje twee "kampen". Sommige zetten, hup, hond erin en gaan met die banaan en andere heel geleidelijk.
Ik ga betere beloningen halen en kijken wat er gebeurd als ik er iets meer druk op zet. De tip van het omdraaien is ook wel een goede, dat ga ik ook proberen!
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Melody schreef:Bedankt allemaal! Ik lees een beetje twee "kampen". Sommige zetten, hup, hond erin en gaan met die banaan en andere heel geleidelijk.
Ik ga betere beloningen halen en kijken wat er gebeurd als ik er iets meer druk op zet. De tip van het omdraaien is ook wel een goede, dat ga ik ook proberen!
Hangt van allerlei zaken af. Ik heb Kay er maar heel kort aan laten wennen en toen hop erin en iets later hop rijden maar... Hij vond het niet echt leuk, maar is hond die zich daarin wel schikt. Moet overigens zeggen: wel in een kar met bevestiging, dus Kay kon er echt niet uit. Goede fietskar, met ritssluiting en geen klittenband.

Norah was een ander verhaal. Die sprong er eigenlijk heel gemakkelijk in. Ook gemakkelijk, want Kay zat er ook al in. Maar het fietsen zelf vind ze niet eng, maar geeft wel protest. Norah is geen hond die graag duidelijkheid heeft en die moet je echt vertellen wat ze moet doen, maar moet bekennen heb het met haar niet doorgezet. Ze was al oud genoeg om naast de fiets te lopen en ze heeft bere goede conditie, dus dan maar gewoon lekker rennen..... En als het te warm is, dan maar niet met de fiets ergens heen (pak toch al snel de auto....)
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Van mij ook geen tips, het is mij niet gelukt om Bo zonder gegil in de fietskar mee te nemen.
Ze wilde er best wel in maar zodra ik ging fietsen, was het bal. Ik heb het opgegeven.
Maar wel met heel veel spijt want het is gewoon zo makkelijk, je kunt een stuk verder fietsen dan met de hond naast de fiets.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik had eerst een hondenkar, open dus. Sam trilde zodanig, dat ik compleet uit balans was, terwijl het een hele dure kar was met grote wielen enz. enz.

Toen hij een blessure kreeg en ik een doggyride kocht, was ik bang voor herhaling en heb het dus met 1 iemand erbij aangeleerd. D.w.z. de ander liep met de doggyride (wandelkit) en ik liep ernaast en beloonde voor goed gedrag. Sinds die tijd zit Sam zalig als een paus in zijn pausmobiel. :I:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zal wel een ontaarde baas zijn maar ik gooi er een brokje in dan springen ze er met hun voorpoten in en dan geef ik ze een kontje en hup deurtje dicht en rijden maar.
Niks niet aan wennen, ze wennen er wel aan als ze er in zitten, nou moet ik wel zeggen dat ik hem alleen gebruik als een van de honden mank is en nog niet teveel mag lopen dan neem ik hem mee als we gaan lopen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
*Skye*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Skye* »

Je kan het natuurlijk altijd een keer proberen? Wie weet gaat het wel vanzelf en hoef je er niet eens meer bij na te denken. Gaat het niet dan kan je daar altijd nog snel op reageren en het langzaam opbouwen.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

gonnie schreef:Ik zal wel een ontaarde baas zijn maar ik gooi er een brokje in dan springen ze er met hun voorpoten in en dan geef ik ze een kontje en hup deurtje dicht en rijden maar.
Niks niet aan wennen, ze wennen er wel aan als ze er in zitten, nou moet ik wel zeggen dat ik hem alleen gebruik als een van de honden mank is en nog niet teveel mag lopen dan neem ik hem mee als we gaan lopen.

Zo doen we dat hier ook :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
Melody
Zeer actief

Hmm,kontje geven gaat 'm niet worden. Dat vind hij echt nog te spannend.
Ga het toch geleidelijk proberen.
Melody
Zeer actief

Even een kleine update;
We hebben onze eerste fietstochtjes achter de rug :cheer:
Ik heb er toch voor gekozen het rustig aan te doen, met ham en een clicker en hem zelf laten ontdekken. En dat steeds uitgebouwd: ritsje dicht, wielen er onder etc.
Als ik echt ga fietsen geef ik hem nu wel een kontje erin en eenmaal in de kar is 'ie rustig. Nu twee keer weggeweest naar een gebied waar hij lekker los kan. Gisteren op de terugweg heeft hij heerlijk gelegen. Heel soms wil hij nog wel z'n tandjes in het gaas zetten. Ik beloon met m'n stem als hij rustig is en zeg uh-uh als hij wil gaan slopen en dat lijkt wel goed te werken.
ik ga nu de tijdsduur opbouwen en gebruik de kar nu strikt alleen om naar leuke plekken te fietsen.
Bedankt voor de tips en het meedenken:E:
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Fijn dat het zo goed gaat!! lekker leuke dingen doen en straks springt hij er direct al in! geniet ervan!
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”