Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voor het eerst een oppas bij de honden.
Moderator: moderatorteam
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
Voor het eerst een oppas bij de honden.
Nooit ga ik een hele dag van huis maar vandaag kan het niet anders. Ik heb oppas voor de honden geregeld, en was vooral benieuwd hoe dit gaat met de zeer eenkennige Balou. Wil hij niet worden aangeraakt laat hem dan maar, als hij iets moet doen doet hij het op het kleed en die kan gewassen, dit moet uit nood een keer kunnen. Over Mowgli maakte ik mij geen al te erge zorgen, tot gisteravond. Mevrouw heeft zich behoorlijk verstapt eigenlijk versprongen in een dolle bui, gieren en niet meer op haar voorpoot willen staan. Ze heeft haar voet bezeerd, we denken behoorlijk verzwikt. Gelukkig loopt ze er nu wel weer op al kreupelt ze wel erg. Ik heb een hele lijst met regels voor de oppas klaar liggen en moet er maar het beste van hopen. Ik weet ook wel dat het goed gaat komen, maar vind het wel erg vervelend dat Mowgli juist nu ik er niet ben pijn heeft.
Meer van die tutbaasjes hier, die moeite hebben om de honden aan de oppas over te laten?
Meer van die tutbaasjes hier, die moeite hebben om de honden aan de oppas over te laten?
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Voor het eerst een oppas bij de honden.
Ik neem aan dat je eerst kennis hebt gemaakt en de honden kennis hebt laten maken? De dingen goed doorgesproken? Dan moet het goedkomen toch, voor die ene keer...?
Suzanne
Suzanne
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
jep. sam gaat niet naar een oppas. die mag alleen maar naar het pension.
lola kon ik zonder zorgen overal droppen maar onze komediant hou ik bij ons zelf of in het pension
lola kon ik zonder zorgen overal droppen maar onze komediant hou ik bij ons zelf of in het pension

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik heb tegenwoordig een heel fijne, vaste oppas aan huis. Maar de eerste keer vond ik het ook wel lastig hoor. Ik had ook een hele handleiding gemaakt en alles nog eens mondeling toegelicht
De oppas was ook al eerder komen kennismaken en we hadden al samen gewandeld.
Het ging hartstikke goed allemaal en sindsdien kan ik het ook veel makkelijker uit handen geven.
Het ging hartstikke goed allemaal en sindsdien kan ik het ook veel makkelijker uit handen geven.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier geen oppas maar gaan ze altijd naar pension.
Familie kan ze niet hebben ivm zelf teveel honden of kan ze niet houden met uitlaten.
Familie kan ze niet hebben ivm zelf teveel honden of kan ze niet houden met uitlaten.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- yodi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): rottweiler
Ow afschuwelijk, ik ben nu al aan het zoeken voor een vakantie in 2015 en maak me er nu al druk over, niemand is goed genoeg.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
pom gaat weleens naar mijn ouders, maar dat is niet zo'n lastig portret. Ik geef haar eigenlijk wel redelijk makkelijk uit handen, als ik vertrouwen heb in de persoon maakt het me weinig uit
-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
Ik geef Indy zeker niet aan iedereen mee, maar mijn ouders kan ze altijd naartoe en anders heb ik een vast pension waar ze naartoe kan.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik ben daar ook lastig in. Heb sinds kort een nieuwe relatie en een paar weken terug is hij voor het eerst alleen met ze naar het bos geweest. Ik heb echt zo ongeveer op mijn telefoon gezeten, zo ongerust was ik of het wel goed ging. Inderdaad kreeg hij een waslijst met instructies mee. En dat terwijl hij zelf altijd honden heeft gehad. Uiteraard ging het meer dan prima en hebben ze zich ruim anderhalf uur heerlijk vermaakt....
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja, verschrikkelijke tuthola meldt zich
. Binnenkort gaan wij een paar daagjes weg, voor het eerst sinds Lais hier is. Maar man, man, man, wat vind ik het moeilijk om haar uit handen te geven!
De oppassers komen in huis en ze kent hen goed (is hartstikke gek op ze
) dus dat is een pak van mijn hart. Maar toch hè... (straks schiet ze van de lijn, of is ze op dag 3 helemaal gek en wild omdat ze te weinig uitdaging gekregen heeft en...
).
Doos
.
De oppassers komen in huis en ze kent hen goed (is hartstikke gek op ze
Doos
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Klinkt bekendSaschesfloor schreef:Ik ben daar ook lastig in. Heb sinds kort een nieuwe relatie en een paar weken terug is hij voor het eerst alleen met ze naar het bos geweest. Ik heb echt zo ongeveer op mijn telefoon gezeten, zo ongerust was ik of het wel goed ging. Inderdaad kreeg hij een waslijst met instructies mee. En dat terwijl hij zelf altijd honden heeft gehad. Uiteraard ging het meer dan prima en hebben ze zich ruim anderhalf uur heerlijk vermaakt....
Het eerste rondje dat Maarten alleen met het tuig liep was een klein blokje door de buurt...
Zweeeeeetttttt en ik vanaf 3 hoog van balkon voor naar balkon achter maar kijken waar ze bleven!!!!
-
Manu
Manu gaat over 2 weken naar een echte oppas. Hiervoor heeft hij wel eens in een pension gezeten.
Ik ben met hem langs geweest en het ging heel goed, de vrouw is gek op honden en Manu is zo'n makkelijke knuffelbeer die je gewoon in een hoek van de kamer legt en alleen buiten vrij actief is. Een vriendin van me denkt er over om een hond te nemen, of ze eens met Manu mag wandelen. Tja, tuurlijk, hij is braaf, vriendelijk, hij kan alleen niet los. Ik hoef me niet zo'n zorgen te maken, de mensen aan wie ik hem mee geef kies ik zorgvuldig uit.
Ik ben met hem langs geweest en het ging heel goed, de vrouw is gek op honden en Manu is zo'n makkelijke knuffelbeer die je gewoon in een hoek van de kamer legt en alleen buiten vrij actief is. Een vriendin van me denkt er over om een hond te nemen, of ze eens met Manu mag wandelen. Tja, tuurlijk, hij is braaf, vriendelijk, hij kan alleen niet los. Ik hoef me niet zo'n zorgen te maken, de mensen aan wie ik hem mee geef kies ik zorgvuldig uit.
-
Joey.K
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Geen probleem mee
Niet loslaten behalve op strand en in het bos ruim op tijd aanlijnen en doe hem in zn bench als je even weg bent :p
-
JBK
Die spannende momenten heb ik net achter de rug. Onze hondjes gingen een weekend naar de oppas, waar ze de week ervoor een nachtje hadden proefgedraaid.
Ik had al doemscenarios bedacht dat ze zijn spullen gingen slopen, de ratten opvraten, Cody een andere hond zou opvreten, maar niets van dat alles. De oppas stuurde whatsappjes dat ze zich keurig gedroegen, hij had zelfs op facebook een foto gepost dat ze heerlijk lagen te dutten.
Maar ook al weet ik dat ze zich best kunnen gedragen, ik vind het de volgende keer waarschijnlijk net zo spannend
Ik had al doemscenarios bedacht dat ze zijn spullen gingen slopen, de ratten opvraten, Cody een andere hond zou opvreten, maar niets van dat alles. De oppas stuurde whatsappjes dat ze zich keurig gedroegen, hij had zelfs op facebook een foto gepost dat ze heerlijk lagen te dutten.
Maar ook al weet ik dat ze zich best kunnen gedragen, ik vind het de volgende keer waarschijnlijk net zo spannend
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik vind een oppas horror... Sowieso de honden uit handen geven, ook voor één dagje. Tessa is super makkelijk met mensen, maar niet met honden en uitlaten. Die mag dus niet los en je moet wel weten wat je moet doen bij andere honden. Tay is juist met andere honden super makkelijk nog, maar die luistert niet naar andere mensen. En hij sloopt, niet een beetje, maar alles wat hij te pakken krijgt moet stuk. Als wij dus nog een keer weggaan en ze kunnen echt niet mee, dan worden ze gesplitst. Tessa kan niet in een pension, dus die gaat bij iemand in huis (of iemand komt bij ons in huis), Tay gaat naar iemand van de club in een kennel. Dan kan hij én niks slopen en zit hij bij mensen die weten hoe hij is. Als we een lange dag weg gaan, proberen we Tay mee te nemen in de auto. In de auto slaapt hij toch en dan kunnen we hem even snel uitlaten. Tessa blijft thuis, maar wordt in de tuin gelaten of bij hele goede bekenden even snel uitgelaten.
Dus ik snap je helemaal.
Maar het gaat echt wel goed en ook al was je wel thuis kan je Mowgli niet helpen met haar poot.
Dus ik snap je helemaal.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
geen oppas voor mijn honden, ik zou geen rustig moment hebben 
de vorige twee gingen samen naar het pension waar ze het prima naar hun zin hadden en rietje gaat helemaal nergens heen als het niet met (een van) ons is.
dat is de consequentie van een herplaatser met problemen, maar ik heb het graag voor haar over
de vorige twee gingen samen naar het pension waar ze het prima naar hun zin hadden en rietje gaat helemaal nergens heen als het niet met (een van) ons is.
dat is de consequentie van een herplaatser met problemen, maar ik heb het graag voor haar over

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Ik vind het verschrikkelijk. Alleen mijn ouders en beste vriendin mogen met ze lopen en dan alleen een kort rondje, los absoluut niet. Consequentie is wel dat ik niet langer dan 3 dagen weg ga en mocht dat langer zijn gaan ze gewoon mee
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Sam heeft twee goede oppassers. Toen ik vanochtend Sam bij de oppas ophaalde, vertelde ze heel lief, dat Sam lekker bij haar op bed was gekropen.

- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Hier ook zo'n muts.
Maar dat komt omdat mijn vorige hond op zijn 1e dag alleen met mijn ex is weggelopen en onder de trein is gekomen.
Heb nu 1 vaste hondenuitlaat service voor boef en wist via via al hoe hij was en na de super leuke kennismaking gaat hij 2x in de week met hem mee. De 1ste keer dat hij mee ging kreeg ik een foto en berichtjes over hoe goed het ging. En daar was ik uiterst blij mee. Toch blijf ik chekken of het goed was gegaan als ik thuis ben. En hij had een hele lijst gekregen met regels ect...
Daarnaast is hij bij mijn pa, maar die vertrouw ik 100%, hij heeft zijn hele leven honden gehad en veel van wat ik weet heb ik van hem. Boef is daar dan ook meestal een paar dagen of weekendje en volledig op zijn gemak.
En mijn vriend mag hem ook mee. Maar wel vast in de buurt en alleen los op het veld haha..
Maar dat komt omdat mijn vorige hond op zijn 1e dag alleen met mijn ex is weggelopen en onder de trein is gekomen.
Heb nu 1 vaste hondenuitlaat service voor boef en wist via via al hoe hij was en na de super leuke kennismaking gaat hij 2x in de week met hem mee. De 1ste keer dat hij mee ging kreeg ik een foto en berichtjes over hoe goed het ging. En daar was ik uiterst blij mee. Toch blijf ik chekken of het goed was gegaan als ik thuis ben. En hij had een hele lijst gekregen met regels ect...
Daarnaast is hij bij mijn pa, maar die vertrouw ik 100%, hij heeft zijn hele leven honden gehad en veel van wat ik weet heb ik van hem. Boef is daar dan ook meestal een paar dagen of weekendje en volledig op zijn gemak.
En mijn vriend mag hem ook mee. Maar wel vast in de buurt en alleen los op het veld haha..
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Mijn hond gaat elke dag naar de oppas, hij gaat naar mijn ouders en daar is hij helemaal op zijn plek.
Zij weten de regels en gaan goed met hem om.
Om hem nu zomaar ergens anders heen te brengen zou ik niet zo heel snel doen, veel te bang dat er iets gebeurd.
Zij weten de regels en gaan goed met hem om.
Om hem nu zomaar ergens anders heen te brengen zou ik niet zo heel snel doen, veel te bang dat er iets gebeurd.
- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
- Aantal honden: 3
Hier nog zo'n muts.
Gelukkig kan ik ze naar mijn moeder brengen die vertrouw ik 100% al bel ik mijn moeder toch wel minstens 1 keer om te vragen hoe het gaat.
Gelukkig kan ik ze naar mijn moeder brengen die vertrouw ik 100% al bel ik mijn moeder toch wel minstens 1 keer om te vragen hoe het gaat.
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Joy is zo braaf, die kun je overal onder brengen, zolang het maar bij mensen is.
Het gebeurt bijna nooit, want ze gaat meestal mee.
Een pension (en dan in een kennel) zou ik haar niet aandoen, dan kwijnt ze weg.
Het gebeurt bijna nooit, want ze gaat meestal mee.
Een pension (en dan in een kennel) zou ik haar niet aandoen, dan kwijnt ze weg.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie van mij gaat alleen naar familie.. als wij op vakantie gaan gaat ze dit jaar 1 week naar familie in nieuwkoop waar ze al jaren heen gaat met de vakantie en 1 week gaat ze naar mijn ouders, hun halen haar na een week op in Nieuwkoop ... maar vreemde mensen, uitlaatdiensten en pensions zijn aan mij niet besteed... zou niet fijn weggaan en ga dan gewoon maar niet.
Als ik niet zeker weet dat mijn dieren goed zitten blijf ik thuis...er kan altijd iets gebeuren maar met een slecht en ongerust gevoel weggaan en als er dan iets gebeurt neem ik me dat zelf ws voor altijd kwalijk....
Als ik niet zeker weet dat mijn dieren goed zitten blijf ik thuis...er kan altijd iets gebeuren maar met een slecht en ongerust gevoel weggaan en als er dan iets gebeurt neem ik me dat zelf ws voor altijd kwalijk....
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Er zijn maar een paar mensen waar ik mijn honden ooit aan heb toevertrouwd.
En dat gebeurt dan alleen in uiterste nood.
Vorig jaar moesten Rana en Ita beiden een paar weken worden ondergebracht omdat ik een ongeluk had gekregen en niet in staat was iets te regelen.
Vanuit het ziekenhuis heb ik toen de enige persoon waar ik een tel.nummer van had opgebeld waarvan ik wist dat ze een goed plekje voor de honden zou kunnen regelen.
Dat is gelukkig perfect in orde gekomen
Toch was ik blij toen ik mijn meiden na 3 weken weer thuis had.
Ook al waren ze overduidelijk in die 3 weken zeer goed verzorgd
Rana is op oudere leeftijd wel eens een dagje uit logeren geweest (bij dezelfde persoon) als ik met Ita een proef moest doen.
En dat gebeurt dan alleen in uiterste nood.
Vorig jaar moesten Rana en Ita beiden een paar weken worden ondergebracht omdat ik een ongeluk had gekregen en niet in staat was iets te regelen.
Vanuit het ziekenhuis heb ik toen de enige persoon waar ik een tel.nummer van had opgebeld waarvan ik wist dat ze een goed plekje voor de honden zou kunnen regelen.
Dat is gelukkig perfect in orde gekomen
Toch was ik blij toen ik mijn meiden na 3 weken weer thuis had.
Ook al waren ze overduidelijk in die 3 weken zeer goed verzorgd
Rana is op oudere leeftijd wel eens een dagje uit logeren geweest (bij dezelfde persoon) als ik met Ita een proef moest doen.
- krullie
- Zeer actief
ja hier ook zo een trutter.
en de noodoppas is mijn familie.
ik wil niet dat ze hem loslaten want hij gaat mij zoeken en luistert dan naar
niemand meer.
maar het komt echt sporadisch voor en dan nog maar een half uurtje ofzo.
tja ik ben een muts.
en de noodoppas is mijn familie.
ik wil niet dat ze hem loslaten want hij gaat mij zoeken en luistert dan naar
niemand meer.
maar het komt echt sporadisch voor en dan nog maar een half uurtje ofzo.
tja ik ben een muts.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Hahaha, ook dit klinkt bekend, laatst was ik doodmoe, moest nog douchen, dus de lieverd bood aan de honden even te laten plassen (het laatste plasrondje en dat is hier nooit heel lang). Ik douchen en maar wachten, voor mijn gevoel duurde het uren. Was de schat nog even extra lang met ze gaan wandelen, ik stond toch onder de douche. Heb me echt moeten inhouden om niet te bellen waar hij zatmercedes2803 schreef:Klinkt bekendSaschesfloor schreef:Ik ben daar ook lastig in. Heb sinds kort een nieuwe relatie en een paar weken terug is hij voor het eerst alleen met ze naar het bos geweest. Ik heb echt zo ongeveer op mijn telefoon gezeten, zo ongerust was ik of het wel goed ging. Inderdaad kreeg hij een waslijst met instructies mee. En dat terwijl hij zelf altijd honden heeft gehad. Uiteraard ging het meer dan prima en hebben ze zich ruim anderhalf uur heerlijk vermaakt....![]()
Het eerste rondje dat Maarten alleen met het tuig liep was een klein blokje door de buurt...
Zweeeeeetttttt en ik vanaf 3 hoog van balkon voor naar balkon achter maar kijken waar ze bleven!!!!
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
JA ! Ook bekendSaschesfloor schreef:Hahaha, ook dit klinkt bekend, laatst was ik doodmoe, moest nog douchen, dus de lieverd bood aan de honden even te laten plassen (het laatste plasrondje en dat is hier nooit heel lang). Ik douchen en maar wachten, voor mijn gevoel duurde het uren. Was de schat nog even extra lang met ze gaan wandelen, ik stond toch onder de douche. Heb me echt moeten inhouden om niet te bellen waar hij zatmercedes2803 schreef:Klinkt bekendSaschesfloor schreef:Ik ben daar ook lastig in. Heb sinds kort een nieuwe relatie en een paar weken terug is hij voor het eerst alleen met ze naar het bos geweest. Ik heb echt zo ongeveer op mijn telefoon gezeten, zo ongerust was ik of het wel goed ging. Inderdaad kreeg hij een waslijst met instructies mee. En dat terwijl hij zelf altijd honden heeft gehad. Uiteraard ging het meer dan prima en hebben ze zich ruim anderhalf uur heerlijk vermaakt....![]()
Ik deed/doe ook altijd kleine piesrondjes
Had mijn vriend bedacht dat ze best een heeeel stukje langer konden wandelen dus die maakte er bijna een overdag-ronde van
PEULTJES zat ik te schijten
- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Mijn man mag de honden niet eens uitlaten.
Hij zo'n wandelaar met de flex helemaal uit en kijkt nergens naar, dus dat doen we maar niet.
Hij zo'n wandelaar met de flex helemaal uit en kijkt nergens naar, dus dat doen we maar niet.
- kipo
- Zeer actief
Daar hoef je volgens mij niet bang voor te zijn, als mijn honden naar een oppas gingen, dan werd er meestal meer met ze gedaan dan ikzelf deed. Mijn vriendin heeft eens een lang weekend op de honden gepast en die liep met Kita 4 uur per dag door de duinen en over het strand, met bal en zoekspelletjes en nog een keer een stukje fietsen, Kietje heeft 3 dagen op de bank gelegen toen ik haar terugkreegZamunda schreef:Ja, verschrikkelijke tuthola meldt zich. Binnenkort gaan wij een paar daagjes weg, voor het eerst sinds Lais hier is. Maar man, man, man, wat vind ik het moeilijk om haar uit handen te geven!
De oppassers komen in huis en ze kent hen goed (is hartstikke gek op ze) dus dat is een pak van mijn hart. Maar toch hè... (straks schiet ze van de lijn, of is ze op dag 3 helemaal gek en wild omdat ze te weinig uitdaging gekregen heeft en...
).
Doos.
OT ik ben niet zo moeilijk, ik zoek een oppas of pension waar ik vertrouwen in heb en als ik dat heb, is het goed. Ik geef wel duidelijk aan wat de beperkingen zijn, maar iemand die daar in mijn ogen niet mee om kan gaan, vraag ik niet als oppas.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
De enige die ooit op Beau heeft gepast is Léonie, die kent hem zo wat sinds hij bij mij is en weet ook zijn dingetjes. Op wat door hem gejat krentenbrood na
, ging dat super. Anders doe ik hem altijd in pension. Léonie heeft hem pas ook twee keer mee gehad en hem zelfs los gelaten, dan ben ik wel heel trots als ik achteraf hoor dat hij super luistert.