Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eclampsie
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Eclampsie
In een discussie op de fokkers-Facebook-pagina (is dat een woord?) gaat het over calcium toevoegen bij dracht en geboorte en daardoor over eclampsie.
Nu heb ik de indruk dat het bij sommige rassen vaker voorkomt dan andre en probeer ik een verband te leggen.
Ik hoor het naar mijn idee bv veel van teckelfokkers. Komt het daar vaak voor?
En wat zou dan de link zijn?
Nestgrootte? Afmeting van de teef/het ras?
Iemand suggesties of ervaring?
Nu heb ik de indruk dat het bij sommige rassen vaker voorkomt dan andre en probeer ik een verband te leggen.
Ik hoor het naar mijn idee bv veel van teckelfokkers. Komt het daar vaak voor?
En wat zou dan de link zijn?
Nestgrootte? Afmeting van de teef/het ras?
Iemand suggesties of ervaring?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: Eclampsie
Gewoon een gok,
mijn onderbuikgevoel legt het probleem bij de voeding.
mijn onderbuikgevoel legt het probleem bij de voeding.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar niks van afmeting hond? Of is het toeval dat het vaak in kleinere rassen lijkt voor te komen?Rosita Compagner schreef:erfelijkheid, lijkt mij
Is er wat over bekend?
Ik kan niks vinden

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik kan me voorstellen dat bij een klein hondje de pups in verhouding veel meer vragen, dus dat grootte wel van invloed is
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan ga je er vanuit dat de oorzaak hormonaal is.Inge O schreef:lijkt me normaal dat erfelijkheid wel een rol zou kunnen spelen, ik zou het eerder vreemd vinden als dat niet zo zou zijn.
Maar de oorzaak kan ook voedingsgebonden zijn neem ik aan?
Of gelinkt aan formaat hond of nestgrootte?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat lijkt mij ook.Inge O schreef:maar dan nog ligt het probleem in de hormonale regeling want het parathormoon moet dat allemaal netjes onder controle kunnen houden - melkgeven is geen ziekte maar een normaal fysiologisch proces waar een normaal lichaam raad moet mee weten, ook bij hoge melkgift.Marjoleine schreef: Of gelinkt aan formaat hond of nestgrootte?
Ik ben aan het rondvragen want raar genoeg zijn veel dierenartsen niet heel goed op de hoogte blijkbaar.
Nu zei iemand dat bij koeien overgewicht tijdens de dracht een oorzaak kan zijn.
Heb jij dat wel eens gehoord? Zou dat bij honden ook kunnen?
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Ik heb er geen verstand van, maar ik ging even googlen omdat ik eigenlijk niet wist wat het was en in dit artikel staat dat het meer voorkomt bij kleinere hondenrassen:
linkje dierenziekenhuis
linkje dierenziekenhuis
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Persoonlijk nog nooit meegemaakt,
maar heb er al wel van gehoord bij de Havanezer.
maar heb er al wel van gehoord bij de Havanezer.
Handle every stressful situation like a dog.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Echte eclampsie heb ik denk ik nog nooit meegemaakt, wel een paar keer dat een moeder van een groot nest heel onrustig was, pijn leek te hebben. Toen in overleg met de dierenarts calcium gegeven en ze werd meteen rustig (half uurtje) en dit dan een paar keer moeten herhalen als ze weer onrustig werd. Daar zit dan een uurtje of 6 tussen als ik 10 cc gegeven heb. Dit is steeds alleen in de eerste drie dagen geweest, laatste keer ook weer.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, indrdaad.Inge O schreef:hier raden ze aan om méér calcium te geven tijdens de dracht, dat is totaal tegen alle gangbare theorieën in.
Wat maf zeg, dit is normaal een goede da.
Nouja, dat kan dan bij honden toch ook? Of gaat dat op zo korte termijn niet op?Inge O schreef:voor zover ik weet alleen als indirecte oorzaak : te vet einde dracht geeft leververvetting => minder eetlust => minder opname van voer en dus calcium => eclampsie.
Bij koeien werkt het blijkbaar aldus:
Bij melkkoeien speelt het een erg belangrijke rol dat koeien in de 2 maanden droogstand voor het kalven niet te vet worden. De reden hiervoor is dat vette moeders bij geboorte een extra rijke melkstart maken en dus nog meer calcium aan spieren en botten onttrekken.
Dat is blijkbaar anders, of zou dit bij honden ook zo kunnen werken?
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Ik ga dit even volgen hoor, met een hopelijk aanstaand nestje in aantocht is dit heel interessant
Heb trouwens laatst van iemand gehoord die zei dat je de teef iig niet te dik moet zetten tijdens de dracht omdat anders de pups te groot worden om door het geboorte kanaal te kunnen en je zou meer kans op eclampsie hebben.
Hij adviseerde mij om vanaf 6 wkn dracht de 100 gr. energy brok die ze hier krijgt te vervangen voor 200 gr. pupbrok en dan de 800 gr vlees van savonds te verhogen naar 1,5 kg
Vooral die pupbrok was erg belangrijk tegen eclampsie
Maar ik zie nou niet wat die pupbrok met die eclampsie te maken heeft, of ligt dat aan mij ??
Heb trouwens laatst van iemand gehoord die zei dat je de teef iig niet te dik moet zetten tijdens de dracht omdat anders de pups te groot worden om door het geboorte kanaal te kunnen en je zou meer kans op eclampsie hebben.
Hij adviseerde mij om vanaf 6 wkn dracht de 100 gr. energy brok die ze hier krijgt te vervangen voor 200 gr. pupbrok en dan de 800 gr vlees van savonds te verhogen naar 1,5 kg
Vooral die pupbrok was erg belangrijk tegen eclampsie
Maar ik zie nou niet wat die pupbrok met die eclampsie te maken heeft, of ligt dat aan mij ??
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat klopt dan toch? Door die leververvetting geven de koeien vettere melk, staat erInge O schreef:wat is hier de bron vanMarjoleine schreef:Bij koeien werkt het blijkbaar aldus:
Bij melkkoeien speelt het een erg belangrijke rol dat koeien in de 2 maanden droogstand voor het kalven niet te vet worden. De reden hiervoor is dat vette moeders bij geboorte een extra rijke melkstart maken en dus nog meer calcium aan spieren en botten onttrekken.? ik heb hier méér dan sterke twijfels bij, zacht uitgedrukt. het eerste zinnetje is juist en juist dat geeft die leververvetting met slechte eetlust voor gevolg.
http://www.melkveebedrijf.nl/uploadedfi ... GSTAND.pdf
De bron is iemand uit de veeteelt, ik zal vragen wat haar bron is, maar ik denk dezelfde als dit eigenlijk.Koeien, lijdende aan een verhoogde vetafbraak (leververvetting), zullen bij de eerste melkproductiecontrole een sterk verhoogd (> 5 %) vetpercentage in de melk laten zien
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Voor zover ik weet is de reden dat een teef niet te dik moet zijn aan het eind van de dracht meer voor de teef zelf. Hoe vetter een teef, hoe moeilijker ze het krijgt met de bevalling. Dit heeft dan te maken met haar eigen conditie, niet dat de pups te vet/groot worden.
Ik lees ook weer graag mee, want dit zijn interessante onderwerpen met (hopelijk) een nest op komst.

Ik lees ook weer graag mee, want dit zijn interessante onderwerpen met (hopelijk) een nest op komst.

- ** Angela **
- Zeer actief
Vond het ook al een raar verhaal , heb t ook met een korreltje zout aangenomen 

- ** Angela **
- Zeer actief
Hij voert Proplan , maar hoe dat met die ca. waarde zit weet ik ook niet
Reden heeft hij niet gegeven, hij doet dat al 25 jaar zo zei hij
Reden heeft hij niet gegeven, hij doet dat al 25 jaar zo zei hij
- ** Angela **
- Zeer actief
Dan was mijn gevoel toch goed 
Ik hoef ze dus niet bij te voeren met pupbrok, gewoon wat ze nu krijgt is dan goed ?
Ze krijgen hier trouwens ook Proplan , maar als t nodig is om over te schakelen naar een ander voer doe ik dat zo hoor
Alles voor mn pupjes
Heerlijk he die onzekerheid bij een eerste nestje

Ik hoef ze dus niet bij te voeren met pupbrok, gewoon wat ze nu krijgt is dan goed ?
Ze krijgen hier trouwens ook Proplan , maar als t nodig is om over te schakelen naar een ander voer doe ik dat zo hoor
Alles voor mn pupjes
Heerlijk he die onzekerheid bij een eerste nestje

- ** Angela **
- Zeer actief
Ok dank je , blijf ik dat toch gewoon doen
Was dat al van plan nav wat ik her en der had gelezen
Maar dan komt er iemand met een ander verhaal en dan ga je toch twijfelen
Net trouwens een halve hartverzakking , zag ineens wat groenigs op de grond
Aangezien Ziva binnen liep had ik t ff niet meer
Tot ik zag dat ze in de vuilnisbak had zitten neuzen en daar had ze een verpakking pens uitgevist
Was dat al van plan nav wat ik her en der had gelezen
Maar dan komt er iemand met een ander verhaal en dan ga je toch twijfelen
Net trouwens een halve hartverzakking , zag ineens wat groenigs op de grond
Aangezien Ziva binnen liep had ik t ff niet meer
Tot ik zag dat ze in de vuilnisbak had zitten neuzen en daar had ze een verpakking pens uitgevist

- ** Angela **
- Zeer actief
Echt ik had t ff niet zo breed hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Het was en citaat hoor, ik weet niks van koeien.Inge O schreef:ja, oké, een hoger vetgehalte in de melk maar dat heeft toch niks met een hoger calciumverlies te maken?
onder 'rijke melkstart' verstond ik in onze context een groter volume gezien je schreef 'en dus nog meer calcium aan spieren en botten onttrekken.'.
Maar ik lees dat ook als een groter volume, alleen begréép ik vetter. Okee. Totally lost, duidelijk

Dat zal bij honden toch niet opgaan zo, dat volume?
- kipo
- Zeer actief
Ik meen me te herinneren dat bij koeien ook een beperkte Calcium-gift wordt aangeraden, ook omdat de calcium-opname vanuit de darm mede gestuurd wordt door het aanbod, bij een laag aanbod wordt er actiever calcium opgenomen dan bij een hoog aanbod. Door de inname te beperken activeer je dat opname-proces en als je dan de calcium-gift weer verhoogd is die opname nog een aantal dagen extra hoog.Inge O schreef:ik ben zelf benieuwd wat diegene als reden aangeeft want als het een ouderwetse puppybrok zou zijn (met een hoger Ca-gehalte, die zijn er nog steeds) is het een absolute afrader - als hij een moderne puppybrok bedoelt (met minder Ca) heeft hij gelijk : tijdens de dracht mag het voer zeker niet rijker zijn aan Ca, eerder wat armer omdat de parathyroïed (die een rol speelt in het stockeren van Ca in de botten én het vrijmaken ervan uit de botten) stilaan actief moet gemaakt worden zodat ze vanaf de geboorte massa's Ca uit het skelet kan halen.** Angela ** schreef: Maar ik zie nou niet wat die pupbrok met die eclampsie te maken heeft, of ligt dat aan mij ??
vanaf de geboorte en daarna mag je (nee, moét je) dan juist extra Ca-rijk voeren.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat ze meer melk geven als ze vetter waren tijdens de dracht bedoelde ik.Inge O schreef:dat er meer calcium verdwijnt bij een groter volume bedoel je? ja, uiteraard.Marjoleine schreef:Dat zal bij honden toch niet opgaan zo, dat volume?
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Toen Pippi drachtig was adviseerde de DA mij met klem om de calcium te beperken.
Weet niet meer precies waarom, heeft hij me toen wel uitgelegd.
Weet niet meer precies waarom, heeft hij me toen wel uitgelegd.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Inge O schreef:ik ben zelf benieuwd wat diegene als reden aangeeft want als het een ouderwetse puppybrok zou zijn (met een hoger Ca-gehalte, die zijn er nog steeds) is het een absolute afrader - als hij een moderne puppybrok bedoelt (met minder Ca) heeft hij gelijk : tijdens de dracht mag het voer zeker niet rijker zijn aan Ca, eerder wat armer omdat de parathyroïed (die een rol speelt in het stockeren van Ca in de botten én het vrijmaken ervan uit de botten) stilaan actief moet gemaakt worden zodat ze vanaf de geboorte massa's Ca uit het skelet kan halen.** Angela ** schreef: Maar ik zie nou niet wat die pupbrok met die eclampsie te maken heeft, of ligt dat aan mij ??
vanaf de geboorte en daarna mag je (nee, moét je) dan juist extra Ca-rijk voeren.
Zou je dit ook gewoon als supplement bij kunnen geven na de geboorte, of moet dat echt uit het voer gehaald worden?
Ik heb begrepen dat als je hond dus eclampsie heeft calcium via onderhuidse injecties wordt toegediend, maar dat lijkt me normaal gesproken niet de bedoeling toch?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar via injectie is er een limiet, wanneer je het oraal geeft maakt dat veel minder uit, toch?Inge O schreef:ja, natuurlijk kan dat gewoon als supplement. die injecties zijn uiteraard alleen maar nodig als het veel acuter moet en dan gaat het zelfs niet onderhuids maar in de ader.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja, ik zeg het omdat ik een bericht tegenkwam van een da die de komma verkeerd had bij doseren zeg maar, en die teef is overleden.Inge O schreef:ja, is zo maar als het echt acuut is moet het gewoon iv. dat je juist moet doseren kan niet meteen het probleem zijn, dat moet je bij alle medicatie.
Dat kán dus. Mensen denken er vaak licht over heb ik het idee.
Misschien is dan dagelijks een tablet toch handiger, want dan wordt het teveel gewoon uitgescheiden.
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp; hou je je teef tijdens de dracht gewoon op haar eigen voer, hoe verder in de dracht hoe meer ze krijgt uiteraard. En dan na de bevalling begin je met een calcium supplement.
Heb ik het zo goed begrepen? Op deze manier loop je de minste kans op eclampsie?
Heb ik het zo goed begrepen? Op deze manier loop je de minste kans op eclampsie?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehm, maak je de hormoonhuishouding dan niet in de war?Inge O schreef:ja.
het supplement mag je al tijdens de bevalling mee beginnen.
Volgens mij is dat de algemene stelling, dat je tijdens de dracht juist niets geeft?
Er was ooit een onderzoek over calcium tijdens de dracht en de relatie met groeipijnen bij de pups, van professor Hazewinkel.
Ken jij dat, Inge?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, ik zit te slapen. Tijdens de bevalling, zeg je 

- ** Angela **
- Zeer actief