Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaring met GPS-tracker?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Aantal honden: 2

Ervaring met GPS-tracker?

Ongelezen bericht door PaulineP »

Ik ben trotse roommate van twee Podenco's. Podenco's hebben nogal de naam dat ze niet los kunnen. Met mijn ene hond gaat het redelijk goed, af en toe gaat ze uit zicht, maar meestal is ze binnen een paar minuten terug. Soms duurt het een kwartiertje. Een enkele keer heeft het een uur geduurd. Naar mijn idee is ze op zulke momenten echter niet heel ver weg, maar simpelweg verstopt op de hei of in de struiken. Mijn andere Podenco heb ik nog niet zo lang dus die is op enkele "toch eens proberen" momenten los geweest, maar nog niet echt tijdens een hele wandeling. Momenteel gaan ze alleen los in omheinde gebieden, maar op den duur mag in ieder geval mijn eerste Podenco weer los op veilige plaatsen (midden in de Loonse en Drunense duinen, etc.)

Afijn. Nu heb ik online een GPS tracker gevonden. Het idee is dat je er een telefoon SIM-kaartje in stopt, en dat je een SMS krijgt van de GPS tracker met een Google Maps link waar hij zich bevindt. Dit lijkt me ideaal, ik ben er namelijk 100% van overtuigd dat mijn hond altijd terug komt, alleen zou ik het wel errug fijn vinden om tijdens het wachten te kunnen zien hoe ver ze van me vandaan is. Puur voor mijn eigen hart, haha. De GPS tracker weegt zo'n 50 gram en is 6,5 bij 4,5 cm bij 1,5 cm groot. Mijn honden zijn niet zo groot, ze wegen een kilootje of tien.

Heeft iemand ervaring met zo'n GPS-tracker? Is het gebruiksvriendelijk genoeg om op de één of andere manier aan de halsband of het tuig te "monteren"? Hoe accuraat is zo'n ding? Hoe breekbaar is zo'n ding?
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Ervaring met GPS-tracker?

Ongelezen bericht door Sas »

nog geen ervaring, hebben er nu wel een in bestelling staan in Amerika ;-) maar ik heb me daar niet zo in verdiept, is meer mijn man zijn idee. Wel een puntje van aandacht: er zijn systemen waarbij je volgens mij met een interval van een paar minuten kan zien waar de hond is (of eigenlijk: was) dat lijkt mij niet zo handig. Ik wil 'live' weten waar ze uithangt.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
PaulineP
Vaste gebruiker

Bedankt voor de link, Jaap!

Ik ben inmiddels alweer ruim een jaar met Cosmic aan het trainen. De ene keer gaat het super goed, en blijft ze in de buurt, de volgende keer maakt ze even een uitstapje. Ik weet inderdaad niet wat ze op zo'n moment doet, vandaar dat ik graag een GPS-tracker wil aanschaffen zodat ik in ieder geval weet wáár ze iets doet ;) Helaas is de Podenco een ras dat gewoon erg moeilijk los kan lopen. Ze zijn gefokt op jachtinstinct en zelfstandigheid. Geen fijne combo m.b.t. het loslopen, want het interesseert ze werkelijk niets dat ze het baasje een uurtje kwijt zijn, sterker nog, op het moment dat ik roep of ze me zien denken ze vaak; "Oh, daar is ze! Nou, dan kunnen we nog wel even verder!". Dit heb ik grotendeels geaccepteerd, vandaar dat ze momenteel alleen op omheinde plekken los mogen. Maar Cosmic geniet zichtbaar van het racen door de duinen of over het strand, en negen van de tien keer gaat dit super, en de tiende keer moet ik haar gaan zoeken. Ik zou zo'n GPS-tracker dan wel prettig vinden, dan weet ik welke kant ik op moet zoeken.

Ik kies natuurlijk wel met zorg de plekken uit waar ik ze los laat. Niet in wildrijke gebieden, niet in onoverzichtelijke gebieden, niet in de buurt van wegen/verkeer, etc. Ik probeer het symptoom niet te bestrijden, dat heb ik inmiddels op gegeven. Het lijkt me simpelweg prettig te kunnen zien waar ze uithangt, te weten te komen hoe ver ze gaat, waar ze heen gaat, etc. om mogelijk meer grip op de situatie te krijgen.
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker

Sas schreef:nog geen ervaring, hebben er nu wel een in bestelling staan in Amerika ;-) maar ik heb me daar niet zo in verdiept, is meer mijn man zijn idee. Wel een puntje van aandacht: er zijn systemen waarbij je volgens mij met een interval van een paar minuten kan zien waar de hond is (of eigenlijk: was) dat lijkt mij niet zo handig. Ik wil 'live' weten waar ze uithangt.
Ja precies. Voor welke zijn jullie gegaan?
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

wel ervaring mee (tijdens reddingshondenwerk). alleen als jij de coördinaten krijgt en opgezocht hebt, is de hond alweer een paar km verder :wink:
achteraf kan je de gps-tracker uitlezen en zien welke route de hond gelopen heeft :F:
zo een gps tracker heb je al voor 15,- maar voor het volgen van je hond tijdens een wandeling, heb je hier weinig aan.
Als je echt wilt weten waar je hond is dan moet je een gps halsband kopen, waarbij je op de gps je hond kan volgen zo een systeem kost 200,- a 300,- :wink:
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker

Browny schreef:wel ervaring mee (tijdens reddingshondenwerk). alleen als jij de coördinaten krijgt en opgezocht hebt, is de hond alweer een paar km verder :wink:
achteraf kan je de gps-tracker uitlezen en zien welke route de hond gelopen heeft :F:
zo een gps tracker heb je al voor 15,- maar voor het volgen van je hond tijdens een wandeling, heb je hier weinig aan.
Als je echt wilt weten waar je hond is dan moet je een gps halsband kopen, waarbij je op de gps je hond kan volgen zo een systeem kost 200,- a 300,- :wink:
Mja, ik heb al een hoop dure exemplaren gezien.. Ik zit nu te kijken in deze webshop;

http://www.amazingdoggear.nl/index.php? ... &id_lang=7

Volgens mij kun je met deze exemplaren wel real-time zien waar je hond zit, toch?
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

PaulineP schreef:
Browny schreef:wel ervaring mee (tijdens reddingshondenwerk). alleen als jij de coördinaten krijgt en opgezocht hebt, is de hond alweer een paar km verder :wink:
Mja, ik heb al een hoop dure exemplaren gezien.. Ik zit nu te kijken in deze webshop;

http://www.amazingdoggear.nl/index.php? ... &id_lang=7

Volgens mij kun je met deze exemplaren wel real-time zien waar je hond zit, toch?
Dat zou ik daar niet voor betalen :engel: die heb je al voor 15,- en die dingen bedoelde ik, eer jij de coordinaten hebt opgezocht.. is de hond al weer heel ergens anders :wink:
deze dingen gebruiken wij ook, om achteraf uit te lezen waar de honden precies hebben gezocht :ok:
Afbeelding
Sas
Zeer actief

PaulineP schreef:
Sas schreef:nog geen ervaring, hebben er nu wel een in bestelling staan in Amerika ;-) maar ik heb me daar niet zo in verdiept, is meer mijn man zijn idee. Wel een puntje van aandacht: er zijn systemen waarbij je volgens mij met een interval van een paar minuten kan zien waar de hond is (of eigenlijk: was) dat lijkt mij niet zo handig. Ik wil 'live' weten waar ze uithangt.
Ja precies. Voor welke zijn jullie gegaan?

geen idee haha, zal het navragen. Kost wel iets van 650,- dollar meen ik :jank:
Afbeelding
Sas
Zeer actief

deze is het volgens mij, wij gebruiken het dan voor twee honden

Garmin Astro 320_ GPS honden tracker
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Zo'n ding die browny noemt lijkt me wel wat voor jessie :-D die maakt echt veel kms door over het erf te stuiteren. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel km precies haha
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

PaulineP schreef:Bedankt voor de link, Jaap!

Ik ben inmiddels alweer ruim een jaar met Cosmic aan het trainen. De ene keer gaat het super goed, en blijft ze in de buurt, de volgende keer maakt ze even een uitstapje. Ik weet inderdaad niet wat ze op zo'n moment doet, vandaar dat ik graag een GPS-tracker wil aanschaffen zodat ik in ieder geval weet wáár ze iets doet ;) Helaas is de Podenco een ras dat gewoon erg moeilijk los kan lopen. Ze zijn gefokt op jachtinstinct en zelfstandigheid. Geen fijne combo m.b.t. het loslopen, want het interesseert ze werkelijk niets dat ze het baasje een uurtje kwijt zijn, sterker nog, op het moment dat ik roep of ze me zien denken ze vaak; "Oh, daar is ze! Nou, dan kunnen we nog wel even verder!". Dit heb ik grotendeels geaccepteerd, vandaar dat ze momenteel alleen op omheinde plekken los mogen. Maar Cosmic geniet zichtbaar van het racen door de duinen of over het strand, en negen van de tien keer gaat dit super, en de tiende keer moet ik haar gaan zoeken. Ik zou zo'n GPS-tracker dan wel prettig vinden, dan weet ik welke kant ik op moet zoeken.

Ik kies natuurlijk wel met zorg de plekken uit waar ik ze los laat. Niet in wildrijke gebieden, niet in onoverzichtelijke gebieden, niet in de buurt van wegen/verkeer, etc. Ik probeer het symptoom niet te bestrijden, dat heb ik inmiddels op gegeven. Het lijkt me simpelweg prettig te kunnen zien waar ze uithangt, te weten te komen hoe ver ze gaat, waar ze heen gaat, etc. om mogelijk meer grip op de situatie te krijgen.
Ondertussen weet je totaal niet wat ze doet of wie ze tot last is... laat staan of ze aan het jagen is... :roll: Hoe krijgen loslopende honden een slechte naam
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Heel eerlijk, een hond die uit zicht gaat en niet direct komt als hij geroepen wordt zou voor mij een reden zijn hem aan de (lange) lijn te houden. Maargoed, ik word al benauwd als ik mijn hond langer dan een halve minuut uit zicht heb tijdens een losloopwandeling. Een GPS systeem is best mooi, maar ik zou er echt niet veel geruster op worden als ik op een kaartje zie waar mijn hond is. Ik wil gewoon mijn hond zelf zien. Wie weet wat hij voor problemen kan veroorzaken als hij alleen is :ugh: Of stel dat hij zelf niet het probleem is maar op een hondagressieve hond inloopt?
Afbeelding
Sas
Zeer actief

mwoah. Mijn fauven zijn eigenlijk super braaf, de ene blijft zelfs altijd op het pad en de jongste loopt paralel met ons mee maar wel altijd in het zicht. In al die jaren (de oudste is 8, de jongste 5) is enkel de jongste 1 x ongeveer 20 min. uit het zicht geweest, 1 x is voor mij geen reden genoeg om haar dan maar altijd aan te lijnen maar is weer wel genoeg om me te beseffen dat stel dat ze hem ooit zou peren, dat het mij vreselijk lijkt om niet te weten waar ze is. Nu we ook de financiële mogelijkheid hebben voor een goed gps systeem is voor mij de oplossing dus snel gevonden. En nee, dus niet om mijn honden ruksichtloss te laten jagen maar om te voorkomen dat ik ook een topic moet aanmaken in het zoek de hond hoekje en de hond weken, maanden lang weg is.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Ik ken een fauve die opzich altijd prima los liep, maar op den duur lekker in de flow van het jagen kwam en toen 10 dagen op Terschelling (daar woont ze) heeft rondgelopen :80: Dagenlang zoeken, op den duur heeft een strandjutter hem gevonden en gevangen.

Ze durft hem nu niet meer af te lijnen, maar misschien zou zo'n gps ding voor haar situatie uitkomst bieden. Als je hond voor 99% goed losloopt, dan is het vervelend om hem aan een touwtje te moeten houden omdat het die ene keer goed mis is gegaan.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

1x is iets anders dan wat ts schrijft...
Als t zoals bij ts vaker gebeurd moet je mi je verantwoordelijkheid nemen en aanlijnen zichtbaar of onzichtbaar.
Kijk naar bri die huurt een terrein af waar ze eens in de zoveel tijd haar hond los kan laten.
Je kunt niet anderen opzadelen met jouw tekortkomingen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
PaulineP
Vaste gebruiker

Zoals ik al aangaf gaat het negen van de tien keer goed. De tiende keer is ze een tijdje uit zicht. Daar is het een Podenco voor. Naar mijn idee is ze op zo'n moment naar hartenlust aan het rennen, ze is nog nooit terug gekomen met wild of met bloed aan d'r lijf, o.i.d. Maar nogmaals, ik laat haar ook niet los in wildrijke gebieden. Ik heb een ras dat bij uitstek lange kilometers moet maken en geniet van rennen en vrijheid. Dat dit eens in de zoveel tijd een keertje fout gaat, vind ik niet genoeg reden om haar voor de rest van haar leven aan een riempje te verdoemen. Meestal gaan we naar een omheind gebied. Zo eens in de maand maak ik graag een lange duinwandeling. Ik let dan goed op haar gedrag die dag, en lijn haar zo mogelijk aan als ik door heb dat dit geen goede dag is. Maar op de momenten dat ze er toch tussenuit piept, zou ik het prettig vinden om te weten waar ze uit hing.

Afijn. Het was verder niet mijn bedoeling om een discussie op gang te brengen. De vraag was niet wat jullie ervan vonden, maar of jullie er ervaring mee hadden. Dus voor de mensen die hun ervaring gedeeld hebben, thanks! Ik ga even googlen naar de genoemde apparaten en kijken welke er bij ons past! :)
Afbeelding
Sas
Zeer actief

PaulineP schreef: Afijn. Het was verder niet mijn bedoeling om een discussie op gang te brengen.
:mrgreen: dat heb je niet zelf in de hand hoor
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

PaulineP schreef:Bedankt voor de link, Jaap!

Mag ik even zeggen dat ik dit hele stukje belachelijk vindt klinken? Jij laat je honden blijkbaar veel te veel hun eigen ding doen, want die van mij zijn dus echt nooit uit het zicht en lang weg, ik ben zuinig op de natuur om me heen en zuinig op mijn honden, zo gauw ik zie dat ze wat in het oog/neus/oor hebben roep ik ze bij me voor een koekie of een aai.. Ja ze lopen alle drie los, bij de een heeft het me bijna 4 jaar gekost om dat de kunnen, maar ze kan het super goed, de rest ook, dus ga me niet alle podenco's over 1 kant scheren dat ze bekend staan als moeilijke loslopers, want dat is niet zo, het is de baas hond combinatie, het is een baas die te snel wil en het is de baas die zijn hond niet snapt en niet kan lezen. Mijn hond die er het langste over deed was ook mijn eerste Podenco.

Dus ga gewoon lekker verder trainen en focus je niet zo op het los kunnen lopen
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Juist bij jouw ras zou ik trouwens ook nog ongerust zijn dat iemand je hond aanziet voor een vermist buitenlandertje en naar het asiel brengt. Als ik een podenco tegen zou komen en nergens in de buurt is een baas te bekennen zou ik dat ook zomaar eens kunnen doen, namelijk.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

daarvoor heeft je hond een halsband met penning om, lijkt mij.
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker

Precies. Ze heeft een halsband met penning om, en is uiteraard gechipt. En het is echt niet zo dat ze dagelijks overal los loopt, maar zo af en toe haar beentjes strekken mag best. Vind ik. Ondertussen ga ik uiteraard ook gewoon door met trainen. Maar helaas kun je haar aard van het beestje er nu eenmaal niet uit trainen, zo'n jachtinstinct en zelfstandigheid is sterker dan.. nou ja, alles. Het is nou eenmaal een zelfstandig ras. Dat weet je als je ervoor kiest. En dan weet je ook dat je hond niet zomaar overal los zal kunnen lopen. Het feit dat het met mijn Podenco'tje negen van de tien keer goed gaat is eigenlijk al heel erg bijzonder, en mensen zijn er vaak verbaasd over. Ze is onwijs baasgericht. Tot het moment dat ze het op d'r heupen krijgt, hihi. En juist voor dát moment lijkt zo'n GPS-tracker mij erg prettig, en leuk, om inderdaad te kijken wat ze aflegt en zo.

Maar goed. Ik snap heel goed waarom mensen er tegen zijn dat ik mijn hond los laat, hoor. Ik heb hiervoor een Mechelaar gehad, en had precies hetzelfde gezegd op dat moment. Als een hond niet luistert, dan doe je iets fout, was mijn motto. Helaas werkt het bij een Podenco nét even anders. Je kent mensen niet persoonlijk en daarom zijn dingen makkelijk gezegd en conclusies snel getrokken. Ik denk dat als jullie mij en mijn hond persoonlijk zouden kennen, jullie het misschien beter zouden begrijpen :)

Bedankt voor jullie bijdrage allemaal! :D
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Sas schreef:daarvoor heeft je hond een halsband met penning om, lijkt mij.
Een hond die wegloopt met een halsband om.. Whut :80: Het spijt me zeer maar dat is echt eng. Stel dat hij blijft haken achter een tak met die halsband of anders vast komt te zitten.. Nee, niet mijn ding.

Ik heb ook een ras dat bekend staat als moeilijke loslopers en ja, daar zit heel veel werk in. Bij mij duurde het ongeveer twee/tweeëneenhalf jaar voordat hij betrouwbaarder werd. Hij loopt nu volledig betrouwbaar los. Ik zou een hond waarvan de kans groot is dat hij weg gaat dus echt niet loslaten. Maargoed, dat is mijn mening.

Edit: voordat hij betrouwbaar was liep hij dus niet veel los. Alleen om te trainen op loslopen. In al die tijd is hij maar twee keer uit zicht geweest. En hij jaagt ook niet, dat scheelt.
Laatst gewijzigd door Hilde op 08 apr 2014 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Sas schreef:deze is het volgens mij, wij gebruiken het dan voor twee honden

die werken heeeeel erg fijn! Ik teken voor garmin! De live tracking is perfect!
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dan had je een ander ras moeten nemen als je een loslopende hond wil hebben. Daarom neem ik geen husky t risico is me te groot. Blijkbaar genoeg mensen die t wel kunnen dus aanlijnen of tt als het niet kan zoals bij jou. Lekker zon opmerking tja dat is t ras... als iemand van een pitje dit last doen is t wel fout.
Jij hebt je hond niet goed onder controle en zorgt alleen nu dat jij er iets mee opschiet. Dat voor anderen t probleem hetzelfde bijft en met jouw tekortkoming daar doe je niks aan.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Hilde schreef:
Sas schreef:daarvoor heeft je hond een halsband met penning om, lijkt mij.
Een hond die wegloopt met een halsband om.. Whut :80: Het spijt me zeer maar dat is echt eng. Stel dat hij blijft haken achter een tak met die halsband of anders vast komt te zitten.. Nee, niet mijn ding.

Ik heb ook een ras dat bekend staat als moeilijke loslopers en ja, daar zit heel veel werk in. Bij mij duurde het ongeveer twee/tweeëneenhalf jaar voordat hij betrouwbaarder werd. Hij loopt nu volledig betrouwbaar los. Ik zou een hond waarvan de kans groot is dat hij weg gaat dus echt niet loslaten. Maargoed, dat is mijn mening.

Edit: voordat hij betrouwbaar was liep hij dus niet veel los. Alleen om te trainen op loslopen. In al die tijd is hij maar twee keer uit zicht geweest. En hij jaagt ook niet, dat scheelt.
tja, kan je wel een punt hebben :mrgreen: maar als ik in het bos een hond zonder baas zie , is het toch een stuk makkelijker om even het mobiele nr op de penning te bellen dan eerst naar een DA om de chip uit te lezen.
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Suuz! schreef:
Sas schreef:deze is het volgens mij, wij gebruiken het dan voor twee honden

die werken heeeeel erg fijn! Ik teken voor garmin! De live tracking is perfect!
ik ben benieuwd, mijn zwager neemt hem mee uit de VS. Ik vind het een prettig idee om te hebben in ieder geval.
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Mijn jachthonden, dus ook veel jachtinstinct lopen gewoon los, zonder 1 van de 10 keer te gaan jagen. Vooral toen ik ze net had moest ik er echt continue bovenop zitten en ze in de gaten houden. Dat is nu minder, ze hebben geleerd om in een straal van een paar meter bij me te blijven, toch houd ik ze nog steeds goed in de gaten om te zien wat ze doen en van plan zijn te gaan doen. Het jachtinstinct kun je er niet uit trainen, je kunt het wel beheersbaar maken..
Ik vind het veel dat je ze toch 10% van de tijd wel laat gaan jagen, ik zou ze niet loslaten tot je ze beter onder appél hebt, trainen aan een lange lijn bijvoorbeeld of vast doen op de stukken waarvan je weet dat het mis gaat. Jonge reeën liggen nu bijvoorbeeld in het bos verscholen, soms nog dichterbij dan je denkt, een hetzende hond kan dan veel schade aanrichten.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Sanchis
Zeer actief

Omega schreef:Mijn jachthonden, dus ook veel jachtinstinct lopen gewoon los, zonder 1 van de 10 keer te gaan jagen.
Een retriever kruising met een podenco vergelijken... :hmmm:
Sanchis
Zeer actief

Ik snap TS wel hoor, ik zou spontaan van een flat springen als ik vandaag te horen kreeg dat ik in de toekomst alleen nog maar met een stel honden aan een touwtje kan lopen. En Jessie heeft me ook wel eens laten stikken in de duinen, maar die loopt buiten het duingebied om nog steeds gewoon altijd los.

Maar dat gezegd hebbende, TS en ik zijn 'blanco' en hebben niet zulke drama's meegemaakt als Kruimel53, die een ravage op de snelweg aantrof door toedoen van haar hond, die ze erbij verloor ook. Of de vrouw met de Fauve waar ik het over had, die 10 dagen heeft gezworven over het eiland.

Gelukkig kunnen we hier van elkaars ervaringen leren. En ondanks dat TS vastbesloten is om haar honden los te laten; ik zou het verhaal van Kruimel nog eens lezen....

Ik zou in dit geval nog liever een TT om doen. Misschien niet helemaal Martin Gaus verantwoord en weet ik het wat, maar waarschijnlijk is het hele gedonder na een aantal sessies direct over en geniet je hond nog nèt zo hard van het los lopen zonder dat er doden moeten vallen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”