Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wormenkuur/diarree

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

horseloverc
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): chihuahuaxPincher
Aantal honden: 1

wormenkuur/diarree

Ongelezen bericht door horseloverc »

Hallo,
Mijn puppy heeft net haar eerste wormenkuur bij mij gehad. Nu had ze een uurtje later hele nattige poep met veel vocht erbij...
is dit normaal ? werkt de wormenkuur nu wel goed straks?
groetjes cindy
~Suzanne~
Zeer actief

Re: wormenkuur/diarree

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

horseloverc schreef:Hallo,
Mijn puppy heeft net haar eerste wormenkuur bij mij gehad. Nu had ze een uurtje later hele nattige poep met veel vocht erbij...
is dit normaal ? werkt de wormenkuur nu wel goed straks?
groetjes cindy

Dit kan idd voorkomen. Het komt ook vaak voor ;-)
Mijn tip is overigens om niet zomaar, ook niet bij een pup (vanaf 8 weken) een wormkuur erin te frotten. Het is mogelijk om de ontlasting eerst te laten controleren, zodat je weet of er wel of geen wormen zijn. Zo'n test kost bij de DA doorgaans 10-15 euro; je kunt het ook bij VPL Het Woud laten doen; dan kost het iets meer maar die test lijkt me nauwkeuriger.

Als er dan geen wormen zijn, hoef je ook niet te ontwormen. Ontwormen betekent: het doden van wormen die er op dat moment zijn. Het biedt geen bescherming tegen toekomstige besmetting. Dus; als er geen wormen zijn, kun je ook niets doden en heeft zo'n ontworming geen zin. Dan is het alleen maar "gif in de hond duwen" en daar pas ik voor ;-)

Suzanne
horseloverc
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): chihuahuaxPincher
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door horseloverc »

ow oke... mijn dierenarts had gezegd dat ze bij 12 weken weer ontwormt moest worden vlak voor haar enting (die krijgt ze morgen)..
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ja daar is ook niets mis mee hoor :)
~Suzanne~
Zeer actief

horseloverc schreef:ow oke... mijn dierenarts had gezegd dat ze bij 12 weken weer ontwormt moest worden vlak voor haar enting (die krijgt ze morgen)..

Nee, liever niet van alles en nog wat tegelijk; dat is teveel voor zo'n lichaampje ;-((
Let ook op bij de enting dat ze alleen geent wordt met dat wat jij vraagt; niet dat ze er voor alle zekerheid ook maar kennelhoest en rabies in-mikken. Lees je "even" goed in over entingen... er gaat een wereld voor je open!

DA's verkopen graag wormkuren ;-) en bevelen die nog liever aan.

Ik volg dat soort schema's al tijden niet meer ;-)
Zodra er een wormkuur komt die daadwerkelijk beschermd dan wil ik het overwegen maar verder duw ik er geen gif in of op als dat niet moet.

Suzanne

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

sbientje schreef:ja daar is ook niets mis mee hoor :)

Helemaal niet met je eens...!
Een ontworming is een gif en als dat niet nodig is, waarom zou je het dan toedienen? En waarom zou je dat doen vlak voor of direct na een enting? Het lijfje moet dan al zoveel verwerken! Ik vind dat het wel degelijk kwaad kan!

Suzanne
Suzie
Actief
Mijn ras(sen): 1 mopshond en 1 Amerikaanse Stafford Terriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Suzie »

Zelf doe ik zelden ontwormen tenzij ik iets in de ontlasting zie natuurlijk.
Nu de honden sinds kort vers voer krijgen werd me wel aangeraden om elke 3 maanden te ontwormen maar ik twijfel daar een beetje aan.

Ze hebben zelden wormen, bij Bulletje merk ik het sowieso meteen want dan gaat hij schuren over de vloer met zijn kontje en dan krijgt hij een ontworming, verder nooit.
Suzie heb ik alleen als puppy ontwormd toen ze Giardia had, verder ook nooit.
Afbeelding
Bulletje en Suzie
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

maar die kleine pupsels hebben die kuur toch nodig omdat ze wormen kunnen hebben via de moedermelk?

Ik hield dat altijd op safe aan.Enten en ontwormen als ze klein zijn,daar na het jaar daar op nog een keer en daarna bekijken over 3 a 4 jaar.
~Suzanne~
Zeer actief

nathalie71 schreef:maar die kleine pupsels hebben die kuur toch nodig omdat ze wormen kunnen hebben via de moedermelk?

Ik hield dat altijd op safe aan.Enten en ontwormen als ze klein zijn,daar na het jaar daar op nog een keer en daarna bekijken over 3 a 4 jaar.

Ik vind "een wormkuur voor de veiligheid" niet nodig. WEL lijkt het me verstandig om te laten controleren of de uk wormen heeft. Als dat zo is, ingrijpen. Als dat niet zo is.. niet ingrijpen. Hoe minder gif in mijn hond, hoe liever ;-)

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pups worden hier nog 1 x omtwormt daarna niet meer tenzij noodzakelijk. Ben er bijna een hond door verloren dan laat je t wel in t vervolg.
Xena was tot 2 jr geleden ruim 7 jaar niet meer ontwormt toen t helaas moest ivm reis naar hongarije en de daar mogelijk aanwezige hartworm.
En ze krijgen hier kvv en barf.
Geen worm te vinden in haar ontlasting en ze doet t nog steeds uitstekend met dr 12,5 jaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Een puppy ontworm ik meestal een week of zo na de laatste enting.

Mijn ervaring is dat rabiës (tegen hondsdolheid) niet zo maar gezet wordt, kennelhoest vaak wel. Als je met je puppy naar een puppycursus wilt gaan, moet je even bij de school navragen of ze dit eisen. Ook als je hond naar een pension gaat. Anders is het, naar mijn mening niet nodig.

En ja, sommige honden krijgen diarree van een wormkuur.

Veel plezier met je puppy!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”