Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan een hond "socialer" worden?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Kan een hond "socialer" worden?

Ongelezen bericht door Judith »

Ik woon met Dana in een ander dorp dan waar ze haar eerste levensjaar heeft gewoond. Daar liepen we altijd in het duin (samen met Diesel) en vond ze het wel leuk om af en toe te spelen, maar verder boeide het haar niet zo.

Nu woon ik sinds 1 jaar ergens anders en daar is een terrein wat niet meer gebruikt worden dat is gedoogd losloopgebied, het ligt echt tegen het dorp aan. Dus een hoop mensen gaan er met honden heen.
's ochtends is er een aantal mensen dat rond de zelfde tijd gaat lopen daar, dit vormt zich meestal als een groepje honden van 3 tot max 10 honden. allerlei kruisingen voornamelijk klein tot middelmaat en bijna alles is teef. en de oudste is 12, maar de rest is 2 of jonger. Met ook 2 of 3 onder een jaar.
In het begin wilde Dana vooral niets van die jonge pups weten, weggrommen en af en toe met een van die 2 oudere beetje rennen. Ik liep er ook meestal om heen omdat ik een hekel heb aan roedels. Maar met de tijd vindt Dana het steeds leuker.
Vandaag rende ze op 50 meter naar de groep toe en ze gingen met 6 of 7 honden allemaal rennen, vliegen, springen spelen enz. en er valt geen grom of snauw. Het is een groot feest, de meeste zoeken elkaar op, en ze hebben allemaal wel een beetje een speel maatje. er worden geen honden opgejaagd of onderste boven gelopen. Het gaat echt leuk!

Dana wordt dus naar mijn idee steeds vrolijker, lekker rennen, rauzen, vliegen enz. en ik heb haar zo eigenlijk niet gekend. Ja ze vond het wel leuk om te rennen. Maar het lijkt nu of ze weer 8 maanden is :cheer: Dana wordt in juni 3 jaar.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Re: Kan een hond "socialer" worden?

Ongelezen bericht door chrico »

:LOL: je geeft zelf al antwoord
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Dat merk ik bij Bo ook, zij is nu ruim 3 jaar, echt precies hetzelfde. Ik loop heel af en toe op met een groepje mensen met honden en aanvankelijk hield Bo zich volledig afzijdig. Maar in het afgelopen jaar is ze zich steeds vrijer gaan voelen, ze daagt uit, speelt mee en durft er inderdaad van een afstandje helemaal zelf naartoe te rennen (terwijl ze normaal hooguit 10 meter van mijn zijde wijkt). Met pups gaat het inmiddels ook best goed, al vindt ze wel dat de pups haar als dame moeten behandelen. En ze wordt nu ook naar vreemde honden wat makkelijker en naar bepaalde rassen waar ze eerst niets van moest weten. Ik had er geen last van hoor, dat ze wat terughoudend was. Maar dit is ook wel leuk, ze geniet er zelf ook van.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Denk dat ze andere honden door er regelmatig mee in contact te komen wel beter leren lezen/begrijpen.
En positieve ervaringen opdoen is natuurlijk altijd goed.
3 jaar terug had ik de honden die ik nu heb echt niet bij Charlie kunnen zetten.
Pluis was helemaal haar type en denk dat hij wat dat betreft de weg vrij heeft gemaakt voor haar.
Ze is altijd heel slecht geweest in het interpreteren van gedrag van andere honden, maar heeft ondertussen toch heel veel bijgeleerd.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Misschien komt het omdat ze de honden ondertussen kent en zich daardoor meer op haar gemak voelt?
Bij Mila werkt het wel zo. Die heeft bijna nooit interesse in vreemde honden en speelt maar zelden met vreemde honden, maar is ze een hond wat vaker tegengekomen en klikt het, dan wil ze wel spelen en is ze ook enthousiast als ze de hond ziet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, hier werkt het ook zo.
Chaconne is niet zo van contact maar het gaat steeds beter sinds we hier wonen.
In Friesland zijn ze niet zo gezellig en hier zijn hondenmensen heel anders.
Hier zijn daardoor de honden ook socialer en dat vindt ze langzamerhand toch best wel leuk ;)
Dus ja, dat kan. Zoals je al gemerkt had ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Zo zie je maar een hond heeft geen afkeer tegen roedels , zal hooguit eerst de kat uit de boom kijken, en in roedel zal misschien ook een hond zitten die alles best vindt en zich nergens mee bemoeit. Er zal in die roedel heus wel eens een grauw of snauw gevallen zijn, maar als dit vaste roedel is zijn de standen duidelijk, en zal er inderdaad geen gegrauw zijn. Wat is er fijner als je hond te zien genieten in spel met soortgenoten. Daar kan je trouwens ook niet tegen wandelen hoor 20 minuten spel kan je vergelijken met 3 uur wandelen op normaal tempo. Wat betreft ondersteboven lopen ,letten over het algemeen de grote best op en zal over kleine heenspringen wat niet wil zeggen dat twee grote honden die wild spelen en dus stoeien oog hebben voor klein scheidsrechtertje wat er bij staat. En in zo,n geval zou ik kleintje er daar tussen uit plukken, immers een grote poot kan genoeg zijn om rug te breken., laat staan 2 lichamen die er op zouden vallen. Voor de rest je hondje lekker laten genieten en zelf ook.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”