Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras zou bij mij passen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Welk ras zou bij mij passen?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is een (intacte) nepkooiker van ruim 8 en ik ben een beetje aan het rondkijken.
Heel graag zou ik een Hovawart willen, maar ik ben aan de andere kant bang dat ik daar niet de juiste baas voor zal zijn.
Wetters vind ik ook erg leuk, maar goed, zoveel honden zijn leuk :mrgreen: Weet alleen niet of ze ook bij mij passen.
Ik wil geen herplaatser, maar een pup. En liefst met stamboom, zodat ik weet wat erachter zit.
Verder heb ik te maken met Elyna van bijna 4. Zij is rustig in de omgang met honden, onbekende honden zoekt ze niet op, met Boomer is ze geweldig.

Wat zoek ik:
Eigenlijk een 2e Boomer :engel: Maar dat gaat m natuurlijk niet worden.

Ik wil een hond die waaks is, maar niet overdreven blafferig. Wel trainbaar, maar niet continu actie.
Ik ga cursussen lopen, maar het moet ook geen probleem zijn om dat niet (meer) te doen en thuis te trainen.
De eventuele pup zal vrijwel overal meenaartoe gaan en dus ook stressbestendig moeten zijn/worden.
Qua formaat maakt me niet uit, want ik zal de hond niet met alleen spierkracht gaan houden :engel:

Verder is het meeste gedrag per hond verschillend en wat ik bij Boomer prettige dingen vind (onbekende honden negeren) valt een andere hond ook wel te leren.
Dinos

Re: Welk ras zou bij mij passen?

Ongelezen bericht door Dinos »

Er zijn heel veel rassen die in je plaatje passen zelfs de cane corso hahaha
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Hovawart :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Dinos schreef:Er zijn heel veel rassen die in je plaatje passen zelfs de cane corso hahaha
Ik ben niet zo moeilijk :engel:
Het is ook zo wat om een hond af te schrijven op vacht, maar ik wil graag iets dat geen korthaar is :oeps:
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:als ik voortga op hoe je het met boomer hebt gedaan zou ik zeker geneigd zijn om te zeggen dat een hovawart bij je past maar om dat met zekerheid (nu goed, die heb je uiteraard nooit) te zeggen ken ik je natuurlijk niet goed genoeg.

heb je de karakterbeschrijving op mijn site al eens gelezen?
Ja, maar dan denk ik steeds aan Boomer :mann:

Edit: verder zijn ze wel redelijk gehoorzaam, ze trainen ook graag samen met de baas (voor de baasjes
die daar interesse in hebben) maar je krijgt niks voor niks : je moet er echt wel wat energie in
stoppen om ze zover te krijgen. Daar tegenover staat dat hij je dan ook heel erg het gevoel kan
geven dat hij iets wat je vraagt alleen maar doet omdat jij het bent : geen knipmesgehoorzaamheid
dus, maar toch wel heel graag de baas plezieren - mét een (heerlijke) dosis eigenzinnigheid.

Boomer :mrgreen:

Nou ja, zo kan ik blijven knippen en plakken :engel:
Laatst gewijzigd door M@rleen op 29 mar 2014 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dinos schreef:Er zijn heel veel rassen die in je plaatje passen zelfs de cane corso hahaha
nah die zie ik niet gelijk in dat plaatje :neenee: , die hovawart zie ik dan wel hoor :lol1:
denk dat t een leuke uitdaging voor je zou zijn :E:
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

S@ndr@ schreef:
nah die zie ik niet gelijk in dat plaatje :neenee: , die hovawart zie ik dan wel hoor :lol1:
denk dat t een leuke uitdaging voor je zou zijn :E:
Als (nog een) aanvulling; ik woon (nu nog) in een flat, met lift dan wel, maar ik weet niet hoe dat over 1 tot 1,5 jaar zal zijn en dat is de tijd dat ik een eventuele pup zal willen. Ik wil i.t.t. hoe ik het met Boomer deed :engel: dit goed aanpakken en me erin verdiepen.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Bij deze omschrijving passen haast alle rassen wel. Moet de hond lang of kort haar hebben? Is eventuele hond agressie een probleem? Wat betreft waaksheid, is aanslaan voldoende of moet hij meer doen ?

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
blablabla :)
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Peter27 schreef:Bij deze omschrijving passen haast alle rassen wel. Moet de hond lang of kort haar hebben? Is eventuele hond agressie een probleem? Wat betreft waaksheid, is aanslaan voldoende of moet hij meer doen ?

Ik ben niet zo moeilijk, als de hond maar bij mij past.
Ik wil geen korthaar als in stokhaar, maar een hele lange vacht als collie zie ik ook niet zitten.
Hondagressie liever niet, maar komt het, dan komt het en zal ik maatregelen nemen.
Waaksheid en hoe verder ligt denk ik meer aan een individuele hond, maar aanslaan is in principe genoeg. Mocht er daadwerkelijk iets zijn, dan is ingrijpen beter dan achter mij gaan zitten :wink:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Volgens mij kun je beter vragen, welk ras past er níet bij me. :P
Ik denk dat heel veel rassen wel zullen passen en ik zou eens een keer op een show of zo gaan kijken. Of van de rassen die je nu aanspreken een keer gaan kijken op een dag die vanuit de rasvereniging georganiseerd wordt. Dan kun je er meerdere zien, en ook met baasjes praten en kijken aan de hand van die verhalen of je nog steeds denkt dat de hond bij je past.
En dan te beginnen met de Hovawart denk ik. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
M@rleen schreef: Hondagressie liever niet, maar komt het, dan komt het en zal ik maatregelen nemen.
ga daar in het geval van een hovawart maar vanuit, dan kan het alleen maar meevallen :mrgreen: . meestal beperkt het zich wel tot heel veel geblaat en weinig wol maar ja, dat 'geblaat' zien de meeste hondenbaasjes ook niet zitten natuurlijk dus dat moet je zelf voorkomen.
Dat is bij de meeste kooiker(reuen) ook het geval, Boomer heeft dat gehad toen hijzelf redelijk vaak in korte termijn werd aangevallen, toen hij een heel stuk jonger was. Daarna heb ik dat (gelukkig) kunnen ombuigen naar negeren.

niks dat goed appèl niet kan oplossen hoor maar wel iets om rekening mee te houden :wink: .
M@rleen schreef:Nou ja, zo kan ik blijven knippen en plakken :engel:
ook de waakse/territoriale kantjes :mrgreen: ?

kijk, met jara wist ik zeker dat ze bij jou zou gepast hebben - anders had ik het uiteraard niet gevraagd - maar bij een pup weet je niet vooraf hoe pittig de pittige kantjes gaan worden, je moet dus wel bereid zijn om in dat geval én te investeren in appèl én maatregelen te nemen in situaties waarin je er met appèl alleen niet komt.
Weer even knippen/plakken :mrgreen:
Zou er zich een situatie voordoen waarbij
hun mensen in gevaar zijn dan zullen de meeste hovawarten zeker in actie komen.
Boomer ook wel, maar dan is het denk ik meer geblaat dan dat er echt iets gebeurd.

Meestal is echt
ingrijpen dan niet eens nodig, door hun voorkomen en houding brengen ze iemand met verkeerde
bedoelingen zo wel al op andere gedachten...

Daar is Boomer dan weer te schattig voor :wink:

een hovawart is meestal geen allemansvriend, voor sommige mensen is dit een positieve
eigenschap, voor anderen een negatieve. Wie liever heeft dat zijn hond vriendelijk is tegen jan en
alleman, bekend of onbekend, die moet echt over een ander ras nadenken.

Boomer :engel:

met kinderen is de hovawart, net zoals eigenlijk wel de meeste honden, heel lief - zolang die
kinderen ook lief zijn met hem. Als kinderen wordt aangewend om op de goede manier met hun hond
om te gaan worden ze de dikste vriendjes en kunnen ze heel veel aan elkaar hebben

een voordeel dat samenhangt met het waakse karakter (dat te maken heeft met gevoel voor
territorium) is de erfgebondenheid van een hovawart : de meeste wartjes hebben totaal niet de
neiging om van huis te willen weglopen - wat uiteraard niet wil zeggen dat je ze zomaar in een niet
afgesloten tuin zou moeten laten lopen.

en verder hebben ze ook relatief weinig jachtinstinct. Dat wil zeggen dat ze op wandeling weinig
geneigd zijn om ver van de baas weg wild te gaan opsporen en achtervolgen

Boomer :engel: Zelfs als ik hem de konijnen/eenden aanwijs, gaat hij er niet altijd achteraan.

Zo kunnen ze niet alleen hun eigen huis en tuin gaan bewaken, maar ook als je ergens op een
terrasje zit kunnen ze al snel denken dat het tafeltje-en-omgeving van hen is : langskomende
obers, mensen of honden moeten dan (vinden zij) vakkundig verjaagd worden.

Een eenzame wandelaar die je tegemoet komt op een smal pad? Kan niet, vindt de hovawart, dat is
zíjn pad waar hij en zijn baasje langs moeten, weg met die wandelaar, dus die wordt vakkundig
aangeblaft.

Op dezelfde manier kunnen ze geen onderscheid maken tussen bezoek dat wel de tuin in mag via
een achterpoortje en bezoek dat dit niet zou mogen : volgens de (volwassen) hovawart mag een
bezoeker dat nooit.

Alweer Boomer :mrgreen: Alleen blaft hij buitenshuis niet, hij houdt het bij binnensbeks mormelen.

Eigenlijk had ik bedacht dat ik eerst maar eens rustig ga rondkijken en dan o.a. met jou een afspraak maak :mann:
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
M@rleen schreef:
*knip*
weet je wel zeker dat boomer een kruising kooiker is :engel: ?
Eigenlijk had ik bedacht dat ik eerst maar eens rustig ga rondkijken en dan o.a. met jou een afspraak maak :mann:
je bent (deze zomer bv.) meer dan van harte welkom :ok: .
Hij lijkt er wel erg op :mrgreen:

Leuk!
S@nne123

Ongelezen bericht door S@nne123 »

Misschien een raszuivere kooiker deze keer?
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

S@nne123 schreef:Misschien een raszuivere kooiker deze keer?
Nee, dat zie ik niet zitten.
Ze zijn erg leuk, maar ik wil er geen :wink:
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Néé geen kooiker. Degene die ik ken zijn geen toppers met kleine kinderen. Dan zijn er volgens mij beter passende rassen.

blablabla :)
S@nne123

M@rleen schreef:
S@nne123 schreef:Misschien een raszuivere kooiker deze keer?
Nee, dat zie ik niet zitten.
Ze zijn erg leuk, maar ik wil er geen :wink:
Nou ja omdat je in je OP zei dat je een 2e Boomer wilde,dan was mijn eerste gedachte koop dan een Kooiker.Ze zijn mooi,kunnen ergg oud worden en zijn leuk van formaat enz.enz.Kortom weer een Boomer. :wink: :D
S@nne123

Peter27 schreef:Néé geen kooiker. Degene die ik ken zijn geen toppers met kleine kinderen. Dan zijn er volgens mij beter passende rassen.

Ik ken er maar eentje en die woont in een gezin met 3 jonge kinderen en dat gaat allemaal prima. :19:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Als ze zo beschermend zijn buitenshuis, lijkt het me voor heel vervelende situaties leiden op een flatje. Wat als je iemand tegen komt op de gallerij of in de lift, die je hond niet zonder stampij wilt laten passeren?
Als ik dit zo lees, vind ik het niet echt geschikte stads honden
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik vind een hovawart zeker passen, zoals jij het omschrijft.

Maar als je die lelijke hangoren niet ziet zitten ( :engel: ) zou een HH langhaar of een langstok ZWH ook heel goed passen, denk ik. Of een Laekense, als je een plukvacht geen probleem vindt.
Wat mij betreft is de gemiddelde kooiker best een handvol. Het lijkt me niet dat jij jezelf hoeft te onderschatten vwb pittigheid aankunnen.

Of ben je een heel zacht ei met een 'laat-maar-gaan' houding? Zo inconsequent als morgen de hele dag?
Dacht het niet, hè?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Gewoon lekker je hart volgen en voor een wartje gaan.

Flat is niet ideaal maar hoe veel mensen wonen nou eigenlijk buitaf met een lap grond waar fifi dag in dag uit lekker rond lopen te banjeren. Het gaat erom wat je met ze doen en niet hoe veel m2 een hond heeft om op te slapen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ja dat is er masr als zoiets sterk in de aard van het beestje zit, kan het lastig worden er al gauw Tot klachtenleiden. Het staat niet voor niets op die site
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sanchis schreef:Het staat niet voor niets op die site
Die site? Bedoel je de site van Inge O.?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Oh mocht je een hh langhaar willen zien, koffie staat altijd klaar
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
S@nne123

Laura84 schreef:Gewoon lekker je hart volgen en voor een wartje gaan.

Flat is niet ideaal maar hoe veel mensen wonen nou eigenlijk buitaf met een lap grond waar fifi dag in dag uit lekker rond lopen te banjeren. Het gaat erom wat je met ze doen en niet hoe veel m2 een hond heeft om op te slapen
precies ik woonde heel heel vroeger ook ooit in een flat en mijn honden kwamen echt niks tekort.We gingen 2x per dag naar het bos,en liepen meer dan voldoende.Er zijn ook mensen die een riante tuin hebben en met hun hond nooit verder dan de hoek van de straat komen.Op een balkon konden mijn honden ook lekker buiten liggen en kijken naar de vogels,dat vonden ze prachtig.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Er is al een paar keer "langharige Hollandse herder" geopperd, en daar heb je nog geen nee op gezegd :wink: Mocht je je daar nader in willen verdiepen: binnenkort, zaterdag de 12e, is er een nestendag van de rasvereniging (jonge honden van 1 a anderhalf jaar en hun ouders worden gekeurd). Plaats: het terrein van de URV, Burgemeester Norbruislaan 680 3555 EZ Utrecht/Zuilen (aan de rand van Utrecht, richting Maarssen).
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”