Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden afgemaakt in NL?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Aantal honden: 1

Honden afgemaakt in NL?

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Worden er hier in de Nederlandse asielen ook honden afgemaakt?
De ene keer zie ik namelijk op de site van ikzoekbaas meer honden staan dan de andere keer.
Ook zie ik een hondje die al 3 jaar in het asiel zit :80:
Niet dat ik wil dat het hondje wordt afgemaakt, maar 3 jaar is erg lang.
Blijft hij dan tot zijn overleden in het asiel leven vraag ik me af?
Hoe gaat dat hier? Aangezien er in andere landen dodingsstations zijn.
En wat vinden jullie er van als ze hier niet of wel worden afgemaakt?
Graag jullie mening.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Re: Honden afgemaakt in NL?

Ongelezen bericht door ZaZa »

In het asiel waar ik in de euthanasiecommissie zit worden honden alleen ingeslapen als hier een medische reden voor is of als er een dusdanig gedragsprobleem is dat veilig plaatsen geen optie is. In dat laatste geval worden eerst alle mogelijkheden goed overwogen, vandaar ook de commissie.

Als honden langer in het asiel zitten worden de plaatsingskansen goed bekeken. Vaak zoeken ze dan contact met een ander asiel, omdat daar de doelgroep anders is.
kaatje888
Zeer actief

ZaZa schreef:In het asiel waar ik in de euthanasiecommissie zit worden honden alleen ingeslapen als hier een medische reden voor is of als er een dusdanig gedragsprobleem is dat veilig plaatsen geen optie is. In dat laatste geval worden eerst alle mogelijkheden goed overwogen, vandaar ook de commissie.

Als honden langer in het asiel zitten worden de plaatsingskansen goed bekeken. Vaak zoeken ze dan contact met een ander asiel, omdat daar de doelgroep anders is.

Dat dacht ik ook al, alleen ik had iets gelezen over een asiel die honden zomaar liet inslapen en dan bij de foto neerzette `ik heb baas` terwijl dat dan niet zo is.
Ik zag een hondje die al 3 jaar in het asiel zit..
ZaZa
Zeer actief

kaatje888 schreef:
ZaZa schreef:In het asiel waar ik in de euthanasiecommissie zit worden honden alleen ingeslapen als hier een medische reden voor is of als er een dusdanig gedragsprobleem is dat veilig plaatsen geen optie is. In dat laatste geval worden eerst alle mogelijkheden goed overwogen, vandaar ook de commissie.

Dat dacht ik ook al, alleen ik had iets gelezen over een asiel die honden zomaar liet inslapen en dan bij de foto neerzette `ik heb baas` terwijl dat dan niet zo is.
Op sommige sites kun je alleen maar honden van de site halen door er geplaatst van te maken.

Bij ons in het asiel heeft een hond 5 jaar gezeten. Dat was een waakhond. Die voelde zich prima op het asiel. Had iemand zich voor hem gemeld dan zou hij geplaats worden, zo niet dan bleef hij. Overdag mocht hij lekker op het veld en wandelen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, euthanasie gebeurt en misschien maar goed op. Die blauwe maandag dat ik bij een asiel heb gewerkt heb ik meerdere honden gezien die feitelijk gewoon geen kans hadden om verantwoord geplaatst te worden. Tig keer werden ze teruggebracht of er kwam uberhaupt niemand voor omdat ze gewoon niet konden meedraaien in de maatschappij. Daar was het beleid zo dat alle leidinggevenden van het asiel moesten instemmen met euthanasie. Dus in sommige gevallen werden honden jarenlang in het asiel gehouden, kwamen niet uit hun kennel omdat ze onhandelbaar waren of werden dagelijks gedrogeerd om ze handelbaar te houden :ugh:
kaatje888
Zeer actief

ZaZa schreef:
kaatje888 schreef:

Op sommige sites kun je alleen maar honden van de site halen door er geplaatst van te maken.

Bij ons in het asiel heeft een hond 5 jaar gezeten. Dat was een waakhond. Die voelde zich prima op het asiel. Had iemand zich voor hem gemeld dan zou hij geplaats worden, zo niet dan bleef hij. Overdag mocht hij lekker op het veld en wandelen.
Ow oke. Het was op ikzoekbaas.
Maar las zo`n artikel daarom vroeg ik het me af.
Ja hier in nederland zitten de honden wel goed in het asiel.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Tara schreef:
Maeve schreef:Ja, euthanasie gebeurt en misschien maar goed op. Die blauwe maandag dat ik bij een asiel heb gewerkt heb ik meerdere honden gezien die feitelijk gewoon geen kans hadden om verantwoord geplaatst te worden. Tig keer werden ze teruggebracht of er kwam uberhaupt niemand voor omdat ze gewoon niet konden meedraaien in de maatschappij. Daar was het beleid zo dat alle leidinggevenden van het asiel moesten instemmen met euthanasie. Dus in sommige gevallen werden honden jarenlang in het asiel gehouden, kwamen niet uit hun kennel omdat ze onhandelbaar waren of werden dagelijks gedrogeerd om ze handelbaar te houden :ugh:
Euthanasie is niet zielig, een hond leeft alleen maar in het nu en denkt niet na over zijn einde.
Die Weimaraner die hier zijn ouwe dag ongelukkig heeft zitten zijn in het asiel, omdat er héél misschien nog wel iemand zou komen die een bejaarde hond met verlatingsangst die niet met andere honden kon in huis te nemen, is een voorbeeld van een hond die ik zijn rust wel zou hebben gegund.
Van dat dus

Naar mijn idee is het voor een hond niet zielig om gewoon lekker te gaan slapen en niet meer wakker te worden, weet hij veel.
Uiteraard probeer je er alles aan te doen om een baasje voor een hond te vinden, maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, moet je die beslissing kunnen (en durven te) maken om het beestje zijn rust te gunnen.

Maar nee, in Nederland is het moord en schande als je een hond in laat slapen die medisch gezien nog gezond is. Want wat nou als dat perfecte baasje toch ooit nog komt. :roll:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Shibby schreef:
Tara schreef:
Maeve schreef:Ja, euthanasie gebeurt en misschien maar goed op. Die blauwe maandag dat ik bij een asiel heb gewerkt heb ik meerdere honden gezien die feitelijk gewoon geen kans hadden om verantwoord geplaatst te worden. Tig keer werden ze teruggebracht of er kwam uberhaupt niemand voor omdat ze gewoon niet konden meedraaien in de maatschappij. Daar was het beleid zo dat alle leidinggevenden van het asiel moesten instemmen met euthanasie. Dus in sommige gevallen werden honden jarenlang in het asiel gehouden, kwamen niet uit hun kennel omdat ze onhandelbaar waren of werden dagelijks gedrogeerd om ze handelbaar te houden :ugh:
Euthanasie is niet zielig, een hond leeft alleen maar in het nu en denkt niet na over zijn einde.
Die Weimaraner die hier zijn ouwe dag ongelukkig heeft zitten zijn in het asiel, omdat er héél misschien nog wel iemand zou komen die een bejaarde hond met verlatingsangst die niet met andere honden kon in huis te nemen, is een voorbeeld van een hond die ik zijn rust wel zou hebben gegund.
Van dat dus

Naar mijn idee is het voor een hond niet zielig om gewoon lekker te gaan slapen en niet meer wakker te worden, weet hij veel.
Uiteraard probeer je er alles aan te doen om een baasje voor een hond te vinden, maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, moet je die beslissing kunnen (en durven te) maken om het beestje zijn rust te gunnen.

Maar nee, in Nederland is het moord en schande als je een hond in laat slapen die medisch gezien nog gezond is. Want wat nou als dat perfecte baasje toch ooit nog komt. :roll:
deze 2 dus. :E:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tara schreef:
Precies. En daar heb ik destijds meer voorbeelden van gezien. Een Rottweiler reu van een jaar oud die zo verknipt is dat hij aanval de beste verdediging vindt, ook richting mensen dus..Niemand durfde er uberhaupt iets mee te doen maar inslapen was ook zielig :roll: In zulke gevallen vind ik euthanasie inderdaad de beste optie. Weet die hond veel..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
:ok:

Je schijnt een hond ook bij sommige asiels financieel te kunnen "adopteren".
Dan blijven ze in het asiel en jij betaalt (een deel van) de kosten.

Dat blijf ik toch een aparte benadering vinden.
Tenzij de hond in dat asiel perfect gelukkig is. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kaatje888
Zeer actief

ranetje schreef:
Tara schreef:

Dat wist ik helemaal niet.
Apart..
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
Tara schreef:

dat kan ook bij de hondenbescherming, maar daar gaat het om ouwetjes die in een speciale huiskamerachtige opvang zitten.
seniorenopvang heet het >>klik<<
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

hoe het nu is weet ik niet, maar 16 jaar geleden, toen ik in het asiel in tilburg werkte, werden er vaak honden ingeslapen. sommigen omdat ze het niet meet trokken, gedragsproblemen hadden/kregen, om medische redenen, of omdat ze er te lang zaten en om die reden een hok te lang bezet hielden.
ik was het er in veel gevallen niet mee eens, maar ja, de vrijwilligers konden weinig doen.
ZaZa
Zeer actief

lunaquinty schreef:hoe het nu is weet ik niet, maar 16 jaar geleden, toen ik in het asiel in tilburg werkte, werden er vaak honden ingeslapen. sommigen omdat ze het niet meet trokken, gedragsproblemen hadden/kregen, om medische redenen, of omdat ze er te lang zaten en om die reden een hok te lang bezet hielden.
ik was het er in veel gevallen niet mee eens, maar ja, de vrijwilligers konden weinig doen.
In 16 jaar kan er veel veranderen...

Bovendien is mijn ervaring dat vrijwilligers vaak geen totaalbeeld hebben van de situatie.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Bij ons in het asiel worden dieren alleen ingeslapen als het medisch niet verantwoord is of als het dier een "gevaar" voor de maatschappij is.
Honden die lang blijven zitten gaan meestal uitgewisseld worden naar een asiel waar we goed contact mee hebben.
Zo is vorige week Shay die een jaar bij ons heeft gezeten naar de andere kant van nederland verhuisd om haar een nieuwe kans te bieden en andersom doen we ook vaak.

Honden die op nominatie staan voor inslapen qua medisch gaat in overleg tussen personeel en dierenarts.
Honden vanwege problemen gaat in overleg met personeel en GT en daarna richting de manager.
Pas geleden een hond in laten slapen die bij ons op het asiel heel lief was maar buiten het asiel niet.
Greep het liefst elke hond die hij tegen kwam en had kind gebeten in gezicht.
Wij hebben het moeilijker met de Daad dan de hond; die weet van niks en dan is het over.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
lunaquinty
Zeer actief

ZaZa schreef:
lunaquinty schreef:hoe het nu is weet ik niet, maar 16 jaar geleden, toen ik in het asiel in tilburg werkte, werden er vaak honden ingeslapen. sommigen omdat ze het niet meet trokken, gedragsproblemen hadden/kregen, om medische redenen, of omdat ze er te lang zaten en om die reden een hok te lang bezet hielden.

Bovendien is mijn ervaring dat vrijwilligers vaak geen totaalbeeld hebben van de situatie.
dat was daar wel zo, omdat er niet veel vrijwilligers waren, en wij overal bij betrokken werden, plaatsing, verzorging, assisteren van de da, enz.
in 1 geval ging ik echt over de zeik. ik was weken bezig met het socialiseren van een bange hond. het ging inmiddels al heel goed. ik kon er al alles mee, en dat was ik uit aan het breiden door hem aan meer mensen te laten wennen.
op een dag moest hij ingeënt worden, maar ik was er die dag niet, en had met de beheerder afgesproken dat hij de week erop geënt zou worden, als ik er was.
1 vrijwilligster vond dat zij het wel kon doen, werd gebeten, en 's middags lag de hond dood in zijn hok, de da had hem zonder overleg met de beheerder afgespoten.
een beetje meer tijd en het was een plaatsbare hond geworden.
ZaZa
Zeer actief

lunaquinty schreef:
ZaZa schreef:

dat was daar wel zo, omdat er niet veel vrijwilligers waren, en wij overal bij betrokken werden, plaatsing, verzorging, assisteren van de da, enz.
in 1 geval ging ik echt over de zeik. ik was weken bezig met het socialiseren van een bange hond. het ging inmiddels al heel goed. ik kon er al alles mee, en dat was ik uit aan het breiden door hem aan meer mensen te laten wennen.
op een dag moest hij ingeënt worden, maar ik was er die dag niet, en had met de beheerder afgesproken dat hij de week erop geënt zou worden, als ik er was.
1 vrijwilligster vond dat zij het wel kon doen, werd gebeten, en 's middags lag de hond dood in zijn hok, de da had hem zonder overleg met de beheerder afgespoten.
een beetje meer tijd en het was een plaatsbare hond geworden.
Tussen met 1 persoon omgaan en veilig plaatsen in de maatschappij zit een wereld van verschil en een heel groot risico!

Maar hoe dan ook ik kan je verzekeren dat de situatie nu heel anders is!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inslapen van honden die ziek zijn en honden die onverantwoord zijn om te plaatsen vind ik totaal geen probleem. Honden inslapen die lang zitten omdat ze lelijk zijn oid is toch iets waar ik geen voorstander van ben. Er zijn heel veel honden die een mooi leven kregen ook na een langere periode asiel. Dus inslapen lijkt mij gezien de bezetting in Nederlandse asielen niet nodig.

Wel vind ik dat bv vechthonden om het maar even simpel te zeggen, ingeslapen mogen worden. Deze honden zijn een probleem en worden zo massaal gefokt, mishandeld, gedumpt en vreselijk opgevoed dat ik vind dat die dieren soms best wel ingeslapen mogen worden ipv herplaatst. Dergelijke honden trekken het asiel sowieso al niet en als ze herplaatst worden en in verkeerde handen vallen zijn ze nog verder van huis. Ook kan een gezin op zijn bek gaan als ze die mooie bandog ophalen die zo lief kijkt en zo stoer is om morgen mee in het park te verschijnen. Voor hetzelfde geld bijt die hond daar direct de eerste de beste JR dood omdat dat even niet zo heel duidelijk was gemaakt door het asiel of omdat Cesar Milan zegt dat het aan het baasje ligt.

Dit klinkt misschien heel grof maar de gemiddelde persoon die naar het asiel gaat komt daar ook niet voor een pitbull-miks. Die kan je nl zo ongeveer gratis in tientallen van MP af halen. En mensen die er een meenemen omdat ze er ter plekke op vallen zijn vaak ook genaaid omdat ze domweg niet beseffen wat ze in huis halen.

In mijn ogen zijn deze honden gewoon te vol risico om te herplaatsen. Een deel dan in elk geval. Die filter je er zo uit. Wat ik heel erg veel zie op dit moment zijn jonge jongens met pit en co. De honden worden zeer hardhandig en zonder liefde opgevoed. Krijgen regelmatig een schop of klap en worden ook nog eens vaak opgenaaid op mensen en honden. Daarna is Killer niet interessant meer omdat hij de bank sloopt als meneertje hele dagen bij vriendin met chihuahua zit en dan kan het verpeste hondje weg. Die honden herplaatsen lijkt mij gewoon een crime.

Overigens geldt voor mij hetzelfde voor mechelaars van slechte africhters die er mee gerommeld hebben maar er niks van bakken. Die honden die dan als ongeschikt gedumpt worden kunnen ook nogal moeilijk zijn. Half gejut op pakwerk, hardhandig gecorrigeerd door Jan en alleman en dan ineens als gezinshond herplaatsen is haast niet te doen. Honden zaten vaak in kennels. Dus bij honden van dat type zonder veel uitzicht op een plekje zou ik zeggen, inslapen en je verlies nemen. Anders draaien ze binnen no time krijsend om hun as, hangen met blikkerende tanden tegen de tralies als er gegadigden zijn en voor je het weet is zo'n hond van stress vel over been.

Laat de mensen die een leuke lieve hond zoeken maar gebruik maken van asielen. Gewoon een nieuwe fikkie boomer of een labrador waarvan de baas overleden is. Niet teveel dikkoppen en gillende mechelaars. Dan stoot je ook weer mensen af en die gaan dan toch naar de fokker. Immers, in het asiel zitten dan vooral herders en bullen. Veel mensen willen die honden niet.
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz

Ongelezen bericht door PaulineP »

De situatie is nu inderdaad heel anders dan tien jaar geleden. Gelukkig. Onherplaatsbare en zieke honden worden nog steeds ingeslapen, maar dit gaat nu zoals ZaZa aangaf via een commissie, het wordt niet meer door één persoon bepaald. Toen ik tien jaar geleden in het asiel werkte werd er soms wat tegenaan gehikt, want niemand wil zo'n beslissing nemen. En op de dag dat het dan tóch besloten werd, gingen er dan ineens maar een aantal tegelijk. Vreselijke dagen waren dat.

Naar mijn mening zitten er veel moeilijk plaatsbare honden in de Nederlandse asielen. Veel mensen die bij een asiel binnen wandelen zoeken een leuk, kant en klaar asielhondje voor bij de kinderen die dan ook nog de hele dag alleen kan zijn als ze een dagje naar de Efteling willen. Bij aankomst realiseren ze zich dan dat meer dan de helft vaak een consequente baas met ervaring nodig heeft, een terrein om te bewaken, een baas die de hondensport in wil, etc. etc. Nou vind ik absoluut niet dat ze al die honden dan maar af moeten maken, maar als je reëel bent vraag ik me af of er genoeg ervaren baasjes zijn die zo'n hond uit het asiel willen gaan halen.. Eén of twee is nog te doen misschien, maar meer dan de helft? Ze houden op die manier ook stomweg een plek bezet voor een mogelijk wél plaatsbare hond, want als je afstand wil doen van je hond kom je op een lange wachtlijst..
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Dus bij honden van dat type zonder veel uitzicht op een plekje zou ik zeggen, inslapen en je verlies nemen.

:ok: Eens hoor. Bij mechelaars kan ik er niets over zeggen, die ken ik gewoon niet goed genoeg.
Maar bij staffords en aanverwanten zou ik graag een veel strenger en daarmee diervriendelijker inslaap beleid zien.
Die honden hebben er niks aan en vooral het plaatsen van hond agressieve pubers vind ik ronduit gevaarlijk bij het overgrote deel van de bazen.
Alles valt en staat met de band die je met zo'n hond hebt en het lezen er van. Dat werkt niet bij een onbekende, zeker niet op die leeftijd.
Denk dat ik er inmiddels redelijk wat ervaring mee heb en voel mee heel zeker met en van Charlie, maar ik zou het nooit aandurven zo'n hond in huis te halen.
Charlie lijkt heel veel op haar zusjes qua karakter. Een daarvan heeft langere tijd in het asiel gezeten.
Ik kan me niet eens voorstellen hoe erg dat voor Charlie zou zijn. Die gaat hier ook niet lopend weg; als ik niet meer voor haar zou kunnen zorgen/dood ga, is de afspraak dat ze meteen een spuitje krijgt.
Zusje is inmiddels geplaatst, maar ik denk echt niet dat die tijd het waard was en nu heeft de baas een extreem moeilijke hond. Zou me niets verbazen als ze weer terug zou komen binnen een jaar.

Daarbij vind ik het financieel ook raar. Er is geen eindeloos budget. Ik zou liever zien dat honden die om hun gedrag zeer moeilijk plaatsbaar zijn worden ingeslapen en het geld wordt gebruikt om de tijd dat de plaatsbare honden er zijn zo fijn mogelijk te maken.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Het asiel een stad verder had een stafford reu die er al 6 jaar lang zat.
Die had in de loop der jaren stereotiep gedrag ontwikkeld en vulde zijn dagen met in een hoekje zitten en aan de muur te likken :ugh:
Maar goed, het asiel krijgt maar mooi schouderklopjes omdat ze enkel euthanaseren als het beest zelf bijna het loodje legt.
lunaquinty
Zeer actief

asiels zetten vaak dingen op de site die niet (helemaal) kloppen, zodat honden moeilijker geplaatst worden.
zo zat cash een jaar in het asiel, had volgens het asiel terminale kanker en kon absoluut niet met honden.
eigenwijs als ik was ging ik zelf kijken, en cash kon heel goed met mijn hond overweg, dus ik nam haar mee.
bij mijn da bleek dat ze wel wat melkklier-tumoren had, maar niemand wist of ze kwaadaardig waren, en of er uitzaaiïngen waren.
uiteindelijk is ze niet aan kanker gestorven, maar heb ik haar in laten slapen omdat ze zware artrose had aan rug en achterpoten, en daardoor zoveel pijn had dat ze onbetrouwbaar werd.
in de tijd dat ze bij me was ben ik nooit 1 hond tegen gekomen waar cash niet mee overweg kon, en als het asiel haar goed in had geschat was ze veel eerder geplaatst geweest, want juist het niet bij honden kunnen hield veel mensen tegen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

dagmar88 schreef:
laeken schreef:Dus bij honden van dat type zonder veel uitzicht op een plekje zou ik zeggen, inslapen en je verlies nemen.

:ok: Eens hoor. Bij mechelaars kan ik er niets over zeggen, die ken ik gewoon niet goed genoeg.
Maar bij staffords en aanverwanten zou ik graag een veel strenger en daarmee diervriendelijker inslaap beleid zien.
Die honden hebben er niks aan en vooral het plaatsen van hond agressieve pubers vind ik ronduit gevaarlijk bij het overgrote deel van de bazen.
Alles valt en staat met de band die je met zo'n hond hebt en het lezen er van. Dat werkt niet bij een onbekende, zeker niet op die leeftijd.
Denk dat ik er inmiddels redelijk wat ervaring mee heb en voel mee heel zeker met en van Charlie, maar ik zou het nooit aandurven zo'n hond in huis te halen.
Charlie lijkt heel veel op haar zusjes qua karakter. Een daarvan heeft langere tijd in het asiel gezeten.
Ik kan me niet eens voorstellen hoe erg dat voor Charlie zou zijn. Die gaat hier ook niet lopend weg; als ik niet meer voor haar zou kunnen zorgen/dood ga, is de afspraak dat ze meteen een spuitje krijgt.
Zusje is inmiddels geplaatst, maar ik denk echt niet dat die tijd het waard was en nu heeft de baas een extreem moeilijke hond. Zou me niets verbazen als ze weer terug zou komen binnen een jaar.

Daarbij vind ik het financieel ook raar. Er is geen eindeloos budget. Ik zou liever zien dat honden die om hun gedrag zeer moeilijk plaatsbaar zijn worden ingeslapen en het geld wordt gebruikt om de tijd dat de plaatsbare honden er zijn zo fijn mogelijk te maken.
Zo denk ik er dus ook over. Mensen weten niet waar ze aan beginnen als ze een prachtige gespierde stafford uit het asiel halen. Glimmend als een spiegel, een kop om te zoenen en een prachtig vrolijk en aktief karakter. Dan komen ze thuis, krijgen ze bezoek en als dat al helemaal goed gaat komen ze buiten wel een paar keer zeer ernstig in de problemen. En dan wordt hondje gecastreerd, aangepakt met prikkers, stroomstoten of gewoon de hele dag geshhhhht ala Cesar en dan blijkt dat geen zak te helpen en gaat het beestje weer terug naar het asiel. Helaas soms met een rijtje onschuldige slachtoffers achter de rug. Een meisje van mijn vroegere werk had een Amstaff uit het asiel gehaald. Ging redelijk, beest was super dominant maar zij had er redelijk grip op. Tot haar verjaardagfeestje. Toen kwam de stripper en vond de hond dat helemaal geen goed idee. Dat heeft gezorgd voor een Amstaff in een stripper die met geen mogelijkheid meer los te krijgen was. Beest was ook extreem waaks en beschermde dat meisje tot de dood. Helaas is de hond nu zelf dood. Ik vond het ook terecht.

Ander geval, zelfde werk, zelfde jaar. Amstaff uit het asiel. Werd geplaatst bij 2 bordeauxdoggen en een Engelse stafford. Dat wist het asiel. Collega kwam terug van werk, 2 honden dood, alles onder het bloed en een halfdode hond. Stafford uit het asiel had niks. De eigen honden hadden nauwelijks terug gevochten op het Engelse staffordje na. En bedankt voor de goede info die ze bij de hond kregen. Ik vond het overigens eigen schuld omdat iedereen ze al gewaarschuwd had om er geen wildvreemde reu bij te plaatsen. Maargoed, hij was zo lief en zat al zo lang in het asiel :oohja:

Dergelijke honden moet je zichzelf niet aan doen en goedbedoelende nieuwe baasjes ook niet. Niemand wil een hond die of mens of hond agressief is op die manier.

Mechelaars zijn gewoon vaak langzitters. Eerst gaan ze van de ene naar de andere baas en dan eindigen ze in bewaking of in de kennel waar ze nauwelijks nog uit komen. Alleen dus. Op een terrein met evt een andere hond. Als ze daar dan weer weg moeten dan zijn ze vrijwel onplaatsbaar. Slopen, niet alleen kunnen zijn, soms agressief naar honden, vaak angstig en onzeker door het herplaatsen en de harde correcties en daarna ineens op de bank of in een gezin. Mechelaars zijn echt honden van hun baas. Als ze lang geen baas hebben gehad zitten ze vrijwel altijd bomvol gedragsproblemen omdat ze geen sturing hebben gekregen. Dat werkt haast nooit als de nieuwe baas geen kennis van zaken heeft. En de echte herdermensen halen zelden een probleemhond uit het asiel want via via wordt je er al mee dood gegooid.

Als er dus een 6 jarige kennelhond gebracht wordt en die zit er na 1 jaar nog dan zeg ik, doe er wat aan. Zet een labrador of maltezer in die kennel en laat mensen met goede honden geen half jaar wachten op een wachtlijst. Dat is gewoon niet eerlijk.

Er zijn zat succesverhalen. Er zijn zat echte goede baasjes voor enkele van die honden. Ze verdienen echt een kans. Maar komt er niet snel iemand dan moet je toch keuzes gaan maken imo.

Als ik een asiel zou hebben dan zou ik in elk geval als doel hebben zoveel mogelijk goede lieve honden te plaatsen. De etters en verpeste dieren zou ik evalueren, heropvoeden en plaatsen. Lukt dat niet of is de hond te ver heen dan kreeg hij een spuitje. Zijn tweede kans is dan dus een goede trainer in het asiel, een gedragsdeskundige die echt goed is en de hond kan beoordelen en een intensieve begeleiding. Daarna zou ik pas herplaatsen als ik me echt goed zou voelen bij die hond. De tweede kans is in mijn ogen dus niet op goed geluk plaatsen. De tweede kans is een interne training en opvoeding. Kansloze gevallen hebben dan helaas pech. Ik zou alleen staffords en mechelaars herplaatsen die ik zelf vertrouw met bezoek en andere honden. Ze hoeven niet los maar ze moeten wel een hond kunnen passeren, zich laten besnuffelen en doorlopen. Vliegen ze op elke hond af en klappen ze erop of grijpen ze vreemde handen die willen aaien dan houdt het echt op voor mij. Niemand die dan in mijn asiel een hond kwam halen wil ik zo'n hond geven. Dat is oneerlijk naar de adoptanten toe.
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief

lunaquinty schreef:asiels zetten vaak dingen op de site die niet (helemaal) kloppen, zodat honden moeilijker geplaatst worden.
zo zat cash een jaar in het asiel, had volgens het asiel terminale kanker en kon absoluut niet met honden.
eigenwijs als ik was ging ik zelf kijken, en cash kon heel goed met mijn hond overweg, dus ik nam haar mee.
bij mijn da bleek dat ze wel wat melkklier-tumoren had, maar niemand wist of ze kwaadaardig waren, en of er uitzaaiïngen waren.
uiteindelijk is ze niet aan kanker gestorven, maar heb ik haar in laten slapen omdat ze zware artrose had aan rug en achterpoten, en daardoor zoveel pijn had dat ze onbetrouwbaar werd.
in de tijd dat ze bij me was ben ik nooit 1 hond tegen gekomen waar cash niet mee overweg kon, en als het asiel haar goed in had geschat was ze veel eerder geplaatst geweest, want juist het niet bij honden kunnen hield veel mensen tegen.
Het kan heel goed zijn dat dit in het asiel wel zo was of dat de vorige eigenaar deze informatie heeft gegeven.

In een asiel gedraagt een hond zich vaak heel anders dan in een huissituatie en zelfs per baas kan dit een wereld van verschil zijn.
kaatje888
Zeer actief

PaulineP schreef:De situatie is nu inderdaad heel anders dan tien jaar geleden. Gelukkig. Onherplaatsbare en zieke honden worden nog steeds ingeslapen, maar dit gaat nu zoals ZaZa aangaf via een commissie, het wordt niet meer door één persoon bepaald. Toen ik tien jaar geleden in het asiel werkte werd er soms wat tegenaan gehikt, want niemand wil zo'n beslissing nemen. En op de dag dat het dan tóch besloten werd, gingen er dan ineens maar een aantal tegelijk. Vreselijke dagen waren dat.

Naar mijn mening zitten er veel moeilijk plaatsbare honden in de Nederlandse asielen. Veel mensen die bij een asiel binnen wandelen zoeken een leuk, kant en klaar asielhondje voor bij de kinderen die dan ook nog de hele dag alleen kan zijn als ze een dagje naar de Efteling willen. Bij aankomst realiseren ze zich dan dat meer dan de helft vaak een consequente baas met ervaring nodig heeft, een terrein om te bewaken, een baas die de hondensport in wil, etc. etc. Nou vind ik absoluut niet dat ze al die honden dan maar af moeten maken, maar als je reëel bent vraag ik me af of er genoeg ervaren baasjes zijn die zo'n hond uit het asiel willen gaan halen.. Eén of twee is nog te doen misschien, maar meer dan de helft? Ze houden op die manier ook stomweg een plek bezet voor een mogelijk wél plaatsbare hond, want als je afstand wil doen van je hond kom je op een lange wachtlijst..
Liever dat ze weggaan met lege handen dan een leuk kant en klaar hondje meenemen uit het asiel die maar de hele dag alleen thuis zit :wink:
Daar ligt vaak ook het probleem, mensen die denken een leuk hondje aan te schaffen die geen consequente leiding nodig heeft, en als hij dan niet kant en klaar is (zonder begeleiding natuurlijk) gaat hij naar het asiel of terug naar het asiel.
lunaquinty
Zeer actief

ZaZa schreef:
lunaquinty schreef:asiels zetten vaak dingen op de site die niet (helemaal) kloppen, zodat honden moeilijker geplaatst worden.
Het kan heel goed zijn dat dit in het asiel wel zo was of dat de vorige eigenaar deze informatie heeft gegeven.

In een asiel gedraagt een hond zich vaak heel anders dan in een huissituatie en zelfs per baas kan dit een wereld van verschil zijn.
dat is zeker zo, en juist daarom kan een asiel niet stellen dat een hond per definitie niet met honden kan, in dit geval omdat cash in haar hok uitviel naar honden. en dat van die terminale kanker was vastgesteld door de da van het asiel, en raakte helemaal kant nog wal, want er is pas vast te stellen of het om een kwaadaardige tumor gaat als er een bioptie is genomen.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Tara schreef:

Van dat dus.....ik heb sowieso iets tegen 16/ 17 jarige hondjes in het asiel, zoals je ze ziet op Facebook....
baasje dood of verhuist en hondje moet ineens nog weg.....Gun die ook gewoon hun rust.

Honden met ernstige gedragsproblemen of ernstige lichamelijke problemen net zo.
Ik zit zelf in het bestuur van een stichting en hebben er toevallig laatst net mee te maken
gehad, makkelijk is het niet maar wel de juiste beslissing waar ik nog steeds achter sta.
Er zijn zoveel leuke lieve gezellige goed meedraaiende honden...waarom dan gaan leuren met
sommige die je beter gewoon rust kunt gunnen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dik 10 jaar geleden werden de honden van het asiel waar ik werkte ook niet zo maar ingeslapen. Wel honden met dusdanige gedragsproblemen na bezichtingen door gedragstherapeut. En dan nog was ik het daar ook niet altijd mee eens. Overigens ook als zich dit in tijd dusdanig ontwikkelde (kennelsyndrome) En inderdaad honden met dusdanig gezondheidsproblemen dat een langere tijd in asiel een lijdensweg is. Een oude hond hoeft niet zielig te zijn en er zijn asiels de best redelijk wat comfort kunnen bieden voor honden. Wij vinden een asiel vaak zielig, maar is het altijd zielig en is elke hond per definitie ongelukkig in het asiel? Nee, dat maken wij er in onze menselijke hersens van...
Afbeelding
Suzie
Actief
Mijn ras(sen): 1 mopshond en 1 Amerikaanse Stafford Terriër

Ongelezen bericht door Suzie »

Ik werk met 2 Dierenasielen samen en weet dat ze in die asielen dieren in principe niet laten inslapen alleen als ze echt niet meer plaatsbaar zijn en dan heb ik het over gevallen die agressief zijn en die ze niet meer gesocialiseerd krijgen (na lang proberen) of die gewoon echt gevaarlijk zijn voor zichzelf, andere dieren en mensen. Of dieren die gewoon echt ziek zijn en niet meer geneesbaar zijn.

In die gevallen ben ik het er helemaal mee eens want dat is voor dier en mens beter, verder ben ik blij dat ze niet meer zo gemakkelijk dieren euthanaseren als vroeger.
Afbeelding
Bulletje en Suzie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”