Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccinatie ziekte van Lyme

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Vaccinatie ziekte van Lyme

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik las vanavond dat je tegenwoordig je hond kan laten vaccineren tegen de ziekte van Lyme.
Nu zat ik na te denken...

Als je ze iedere maand een pipet geeft die ervoor zorgt dat een teek er binnen 24uur 'afrolt'. Dan is de ziekte toch niet eens overdraagbaar? Een teek moet toch langer vastzitten?

Kan het natuurlijk aan mijn dierenarts vragen morgen, maar ik vraag het me nu af :wink: :mrgreen:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Vaccinatie ziekte van Lyme

Ongelezen bericht door Pemba »

Teken vallen er hier niet af door pipetten, ik vind heel soms wel eens een volgezogen beest.
De meesten zitten dood op de hond vast maar kunnen dan geen kwaad meer.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ja, overdracht van Lyme-bacteriën vanuit de teek naar de hond (of mens) duurt 24-48 uur. Bovendien is de gevoeligheid van honden voor Lyme niet zo hoog als die van mensen, hoewel sommige rassen gevoeliger zijn dan andere. Zover men nu weet, is het het waarschijnlijkst dat honden pas last van Lyme krijgen na herhaalde blootstellingen.
Daar staat tegenover dat je ook wel eens een teek mist, pipetten/sprays/banden nooit 100% werken en dat het behoorlijk lastig is om de diagnose Lyme te stellen. De Borrelia-bacterie die Lyme veroorzaakt is vaak lastig te vinden en de ziekteverschijnselen zijn ook niet eenduidig. Pol laat ik niet enten, die is al 12 en ik zie hier zo goed als nooit een teek op hem, maar bij een eventuele volgende hond weet ik het nog niet.
Daisy@
Zeer actief

Oké, ze vallen er idd niet af, maar kunnen geen kwaad meer.
Zat ik toch goed met die 24 uur.

Ik weet het nog niet... nog eens over denken. We controleren allebei het spul ook regelmatig. Ik neig idd naar 'niet enten voor Lyme'. Om de reden die julle schrijven.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik zou het ook niet doen. Een vaccinatie is altijd weer een aanslag op de gezondheid. Ik heb zelf ook regelmatig een teek maar zou er echt niet voor gevaccineerd willen worden.
Ik hoor eigenlijk ook niet vaak om me heen dat honden de ziekte van lyme hebben.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Sanchis schreef:Ik zou het ook niet doen. Een vaccinatie is altijd weer een aanslag op de gezondheid. Ik heb zelf ook regelmatig een teek maar zou er echt niet voor gevaccineerd willen worden.
Ik hoor eigenlijk ook niet vaak om me heen dat honden de ziekte van lyme hebben.
Maar maandelijks een pipet met bestrijdingsmiddelen is ook niet bepaald een pretje volgens mij.
Je zou dan uit moeten zoeken wat het minst schadelijk is.
Ik ben blij dat ik in een gebied woon waar amper teken zijn.
Groetjes, Marjan
Daisy@
Zeer actief

Ja, dat is de andere kant weer Nawosh.
Daisy@
Zeer actief

Toch wel?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Tara schreef:
kipo schreef:Ja, overdracht van Lyme-bacteriën vanuit de teek naar de hond (of mens) duurt 24-48 uur.
Dat is achterhaald. Het kan op ieder moment dat de teek zich vastbijt worden overgedragen.
Heb je daar toevallig een bron van?
In het dossier van het vaccin staat dat de Lyme-bacterie wordt geactiveerd door contact met bloed en dat er dan een eiwit aan het oppervlak van de bacterie een verandering ondergaat, waardoor de bacterie naar de speekselklieren van de teek kan migreren en van daaruit met het speeksel in de gastheer terecht komt. Die cyclus duurt, volgens dat dossier, tenminste 24 uur. De werking van de vaccinatie is dat bloed van gevaccineerde honden die verandering in dat eiwit verhinderd, waardoor de bacterie niet naar de speekselklier kan en dus ook niet naar de hond toe kan.
Aangezien die enting nieuw is, zou ik het wel heel slordig vinden als die info achterhaald zou zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”