Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border collie kruisingen en eye

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Border collie kruisingen en eye

Ongelezen bericht door Sanchis »

Zitten hier veel mensen met een bordercollie kruising op het forum?

Ik besefte me laatst dat van alle border collie kruisingen die ik ken, geen één veel eye bezit. Maar ik ken er niet genoeg, om te concluderen dat je het eye eruit kan fokken door een border uit werklijn te kruisen met vanalles wat geen border is, natuurlijk :80:
Maar ik vroeg me af of het klopt.
Zitten hier eigenaren op het forum van een Bordercollie kruising die eye laat zien?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Border collie kruisingen en eye

Ongelezen bericht door duitse herder »

Geen border collie mix maar een Duitse Herder die behoorlijk kan "eyen" :lol1:
Perry en Noah

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Habibi doet het af en toe, maar niet zo fanatiek en gefocust als ik bij sommige zuivere Borders heb gezien.
Ik heb ook zuivere borders gezien die het ongeveer op dezelfde manier doen als Habibi.

Bij zuivere bc's zit er dus ook al een aanmerkelijk verschil.

Maar het antwoord op je vraag, ja ook kruisingen kunnen dit doen.
Afbeelding
nadine-lea
Actief

Ongelezen bericht door nadine-lea »

Mag ik vragen wat er met "Eye" bedoelt word? :lol1:
Sanchis
Zeer actief

De lage hypnotiserende starende houding, die de border gebruikt om het vee te drijven.
Een border met veel eye is lastig uit die concentratie te halen. Als hij gebruikt wordt waar hij voor gefokt is, is dat geen probleem. Maar in de situatie van een border in de rol van een sportieve huishond is veel eye een grote uitdaging om in goede banen te leiden.

Onze border Ashley laat heel veel eye zien. Bij de schapen doet ze het fantastisch maar als je haar dr gang zou laten gaan, zou ze alles drijven wat beweegt.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Habibi schreef:Habibi doet het af en toe, maar niet zo fanatiek en gefocust als ik bij sommige zuivere Borders heb gezien.
Ik heb ook zuivere borders gezien die het ongeveer op dezelfde manier doen als Habibi.

Ja er zit zeker veel verschil in. Vooral bij show borders tref je soms honden die nauwelijks eye hebben.
Wat een prachtige kruising heb je!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sanchis schreef:
Habibi schreef:Habibi doet het af en toe, maar niet zo fanatiek en gefocust als ik bij sommige zuivere Borders heb gezien.

Ja er zit zeker veel verschil in. Vooral bij show borders tref je soms honden die nauwelijks eye hebben.
Waarom zou je dan kruisingen moeten maken om dat te bereiken?

Ik ken een stafford x border met veel eye :ugh: en nog wel een paar minder makkelijk uitgepakte kruisingen.
Sanchis
Zeer actief

Ok! Maar ook het sluipen en drijven of alleen het staren?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

beiden
Sanchis
Zeer actief

Een stafford border kruising lijkt me overigens geen makkelijke hond, al helemaal niet als hij wil drijven!
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Sanchis schreef:

ik heb een border uit showlijn die de eye heeft en alles wil drijven wat maar beweegt, dus ook dat zegt natuurlijk niet zoveel.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Lisette1985 schreef:
Sanchis schreef:

ik heb een border uit showlijn die de eye heeft en alles wil drijven wat maar beweegt, dus ook dat zegt natuurlijk niet zoveel.
Ze zegt toch ook niet dat geen een showlijn border het heeft? :denken: ik denk dat een werklijn border gemiddeld wel veel meer eye heeft dan de gemiddelde showlijn. Maar dat betekent niet dat heg er bij de showlijn helemaal uit is. Ziva drijft ook, maar heeft niet heel veel eye. Jip, de poedel, eyed meer :mrgreen:

Mijn vorige (niet zuivere) border had helemaal geen eye. Schapendrijven vond ie wel heel tof! Ben alleen niet zo ver gekomen want het bleek niet zo'n goede combi met zijn slechte heupen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Lysette schreef:
Lisette1985 schreef:
Sanchis schreef:

Ze zegt toch ook niet dat geen een showlijn border het heeft? :denken: ik denk dat een werklijn border gemiddeld wel veel meer eye heeft dan de gemiddelde showlijn. Maar dat betekent niet dat heg er bij de showlijn helemaal uit is. Ziva drijft ook, maar heeft niet heel veel eye. Jip, de poedel, eyed meer :mrgreen:

Mijn vorige (niet zuivere) border had helemaal geen eye. Schapendrijven vond ie wel heel tof! Ben alleen niet zo ver gekomen want het bleek niet zo'n goede combi met zijn slechte heupen.
Nee zo bedoel ik dat toch ook helemaal niet? :scratch:
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik heb een border collie X australian cattle dog.
Als ze uit de auto komt waar we altijd trainen met de schapen wordt ze standaard 2 cm lager haha
Eye heeft ze ook.
Sanchis
Zeer actief

Veel showborders zijn ook fantastische drijvers met veel eye natuurlijk!
Als je geen eye wilt, moet je geen border nemen. Dat weet iedereen die geïnteresseerd is in borders. .. ehm hoop ik.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:Veel showborders zijn ook fantastische drijvers met veel eye natuurlijk!
Als je geen eye wilt, moet je geen border nemen. Dat weet iedereen die geïnteresseerd is in borders. .. ehm hoop ik.
Denk dat heel veel dat niet weten. Die nemen gewoon een border " omdat die zo goed luisteren" :roll:

Maar voor mij wel een van de redenen om geen pure werklijn te willen, want een border die alleen maar kan denken aan drijven lijkt me echt verschrikkelijk irritant :mrgreen:

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ook een werklijn met te veel eye is in het werk niet bruikbaar.... Met alleen eye komt een hond er niet, ook een border collie niet. Er moet een balans zijn dus eye en bewegelijkheid (de belangrijkste termen bij bijv. de aanlegtest. Dus je uitspraak dat een border met veel eye geen probleem is daar waar hij voor gefokt is, klopt totaal niet. Mijn beide werklijn borders hebben in het werk de neiging om te veel te eyen en ik kan je vertellen daar gaan die schapen dus niet van lopen.....

En ja ik ken kruisingen border collies (hier regelmatig met stabij of labrador of mechelse herder, maar ook husky) die ook gewoon eyen (en zelfs ook wel prima kunnen drijven). Overigens vind ik veel kruisingen border collies wel veel fijne / gemakkelijkere gezinshonden dan de gemiddelde (werklijn)border. Maar de werkeigenschappen maken de border collie juist tot topprestatiehonden in alle sporten en de eye eruit betekend vaak toch ook iets inleveren op het werktemperament.
Afbeelding
IIris
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Border Collie

Ongelezen bericht door IIris »

Kelly is een kruising Border Collie, maar ze heeft geen eye... Ik kan je dus niet helpen :D
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Wij hebben hier thuis (mijn ouders) een border collie kruising en volgens mij doet zij dit eye ook (al weet ik dit niet zeker). Ze staart dan naar de bal, af en toe komt ze wel omhoog om te kijken of wij kijken, maar als wij kijken dan schiet ze gelijk met haar blik terug naar de bal.
Ik weet niet zeker of dit erbij hoor?
Afbeelding

9,5 jaar
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Er zijn voldoende showborders die echt wel eye hebben, het probleem met die lijnen is vaak dat ze door hun bouw (wat meer gedrongen) vaak de lange outruns niet redden. En ook dat zal verschillen per hond en wat je er mee doet. Teveel eye is in ieder geval niet praktisch, de hond komt dan vast te zitten en is niet meer te bereiken, dat wil je niet.

Of je het bij kruisingen minder ziet weet ik niet, er zit zoveel variatie in het ras zelf al dat het moeilijk te bepalen is dat wanneer je er iets anders doorheen kruist, het eyen af zal nemen. Als je het eruit zou willen fokken moet je consequent fokken met borders met weinig eye. Zal dan ook voor kruisingen gelden: rassen erop zetten die niet/nauwelijks eyen en je hebt het er vanzelf een keer uit
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Teddy (border x cattle x berner) drijft eenden op met een hele typische border houding incl. eye.
Ik zie hem dat eigenlijk alleen bij de eendjes doen, daarbuiten zeer zelden.

Alleen dat liggen, zoals een border tijdens het drijven kan doen (klaar voor actie) dat zie ik Teddy nooit doen.
Mijn kromi doet dat dan weer wel... Als ze Teddy opwacht gaat ze zo liggen en is het net een border mix..
Terwijl ik toch vrij zeker denk te weten dat daar nooit een border is langs geweest....
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Mijn een-dag-in-de-week oppashondje is een kruising stafford-bordercollie en die heeft behoorlijk wat eye. Die kan ook niet in de buurt van schapen los. Voor de rest is het een schatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hahaha, op die laatste foto "moest" ze zitten en dan kijkt ze altijd heel slachtofferig!
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

josefientje schreef: en dan kijkt ze altijd heel slachtofferig!
Klinkt heel borders :goeie:
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Ik heb een bordermix (mams border paps stabij) en die doet ook 'eye'. Ik had er zelfs foto's van maar die heb ik laatst toch weggegooid omdat ik dacht dat het volk thuis toch nooit op die foto zou zien wat ik bedoelde te laten zien :LOL: Maar in dit topic hadden ze goed gepast, hahaha. Ik heb nog wel foto's van dat ie in het gras ligt te wachten op dat wat ie drijven mag - in zijn geval paps de stabij.

Meneer doet dat volledig zelfstandig. Ik heb hem dat nooit geleerd, noch aangemoedigd en ik doe 'er' verder ook niets mee. Maar goed, ik heb dan ook nooit om een border gevraagd :mrgreen: Z'n slachtoffer doet er ook niets mee trouwens; die staat meestal gewoon te wachten tot meneer ophoudt met zich zo aan te stellen :wink:

AfbeeldingAfbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Sombra doet het ook, is een kruising Whippet.
Sluipen, staren en drijven.

Dan is ze in een hele andere modus dan als ze iets voorbij ziet schieten en in de windhond modus schiet, want die werken ook op zicht. :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bleza doet het ook.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Als je het puur over het fixeren hebt kan ik tal van honden in de buurt opnoemen die het doen die geen border collies zijn.
Een husky, twee Duitse herders, een stafford kruising, een rottweiler en ik ben nog geen boxer tegengekomen hier die het niet doet.

Mijn eigen border kruising zie ik zelden eyen. Af en toe als we langs schapen lopen die gaan rennen of als mijn andere hond erg ver van me gaat liggen wachten tot ik een bal gooi. Echt drijven doet hij niet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Eye is ook niet iets speciaals. Het is gewoon onderdeel van de jacht. Door selectie is dat bij dit ras uitvergroot, zoals bij andere rassen andere eigenschappen zijn uitvergroot. Maar er zijn dus ook andere rassen die dit specifieke jachtgedeelte in meer of mindere mate bezitten.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Eilfy schreef:Er zijn voldoende showborders die echt wel eye hebben, het probleem met die lijnen is vaak dat ze door hun bouw (wat meer gedrongen) vaak de lange outruns niet redden.
Ik ben echt een complete nitwit wat schapendrijven betreft maar wel erg nieuwsgierig wat je hier mee bedoelt. Wat maakt dat ze het niet redden?

Sanchis
Zeer actief

Te weinig snelheid en uithoudingsvermogen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”