Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup met Demodex in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pup met Demodex in losloopgebied

Ongelezen bericht door MirandaH »

Gisteren loop ik met mijn roedel hondjes in het Balijbos en er komt een man met een jonge Sheltie ons tegemoet gelopen.

De hondjes gedragen zich keurig en terwijl de Sheltie vrolijk met mijn hondjes snuffelt, zegt hij: 'Zijn er ook jonge hondjes bij?' Dus ik zeg van wel, een teefje van 8 maanden. 'Ja want hij heeft Demodex'. WAT? Misschien moet je dan gewoon even je hond aanlijnen en dat EERST even vragen? Als hij zijn hond had aangelijnd dan had ik ook alles aangelijnd (want zo hoort dat, vind ik). Maar ik heb wel een nestje puppen van drie weken thuis liggen!

Vervolgens blijkt dat het hondje helemaal niet luistert, zich niet laat aanlijnen en dus gewoon tussen mijn honden blijft rondlopen. 'Ja hij moet ook beweging hebben' Dat snap ik, je mag daar van mij best lopen. Maar je wilt toch niet Demodex bij andere honden veroorzaken omdat jij je hond niet bij je kan roepen als hij los loopt?

Of ligt dit nou aan mij?

Ik heb gelijk de DA gebeld, die zei dat er eigenlijk niets meer aan te doen was, behalve hopen dat het goed zal gaan. En de pups en Ally in de gaten houden dat ze geen jeuk krijgen :ugh:

Ik heb de honden allemaal in bad gestopt en ben zelf ook onder de douche gegaan, kleren gelijk uit gedaan. Het zal wel geen verschil uitmaken, maar ik had in ieder geval het gevoel dat ik iets deed. Bah. Niet leuk.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Pup met Demodex in losloopgebied

Ongelezen bericht door crutz »

Ehm, demodex is toch niet besmettelijk???
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Enkel moeder op pups in de eerste 3 dagen
http://www.dierenkliniekeersel.nl/demodex/
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

Nou bij mijn weten is Demodex niet besmettelijk

Edit: wat Crutz zegt :mrgreen:
Groetjes Heidi
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij heeft demodex te maken met een verminderde weerstand bij pups :denken: kan ik me ergens iets van herinneren
Maar goed jullie zijn vast allemaal weer helemaal schoon, :engel:
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

MirandaH schreef:Gisteren loop ik met mijn roedel hondjes in het Balijbos en er komt een man met een jonge Sheltie ons tegemoet gelopen.

De hondjes gedragen zich keurig en terwijl de Sheltie vrolijk met mijn hondjes snuffelt, zegt hij: 'Zijn er ook jonge hondjes bij?' Dus ik zeg van wel, een teefje van 8 maanden. 'Ja want hij heeft Demodex'. WAT? Misschien moet je dan gewoon even je hond aanlijnen en dat EERST even vragen? Als hij zijn hond had aangelijnd dan had ik ook alles aangelijnd (want zo hoort dat, vind ik). Maar ik heb wel een nestje puppen van drie weken thuis liggen!

Vervolgens blijkt dat het hondje helemaal niet luistert, zich niet laat aanlijnen en dus gewoon tussen mijn honden blijft rondlopen. 'Ja hij moet ook beweging hebben' Dat snap ik, je mag daar van mij best lopen. Maar je wilt toch niet Demodex bij andere honden veroorzaken omdat jij je hond niet bij je kan roepen als hij los loopt?

Of ligt dit nou aan mij?

Ik heb gelijk de DA gebeld, die zei dat er eigenlijk niets meer aan te doen was, behalve hopen dat het goed zal gaan. En de pups en Ally in de gaten houden dat ze geen jeuk krijgen :ugh:

Ik heb de honden allemaal in bad gestopt en ben zelf ook onder de douche gegaan, kleren gelijk uit gedaan. Het zal wel geen verschil uitmaken, maar ik had in ieder geval het gevoel dat ik iets deed. Bah. Niet leuk.
Demodex is NIET besmettelijk. Je houdt er niks aan over als je in contact bent gekomen met demodexmijten. Goede kans dat je zelf al jarenlang met die mijten rondloopt en je honden ook.

Pas als het immuunsysteem die mijten niet meer in toom kan houden krijg je een uitbraak en schurft.

Edit: dat had je DA ook moeten weten :hmmm: .
Laatst gewijzigd door Liesbeth op 24 mar 2014 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Echt???

Dat zou echt het beste nieuws zijn. Maar dan vind ik het wel heel raar dat de DA daar niets over gezegd heeft en mijn angst voor besmetting, niet 100% kon wegnemen. Omdat hij het niet waarschijnlijk achtte, maar ook zei dat je 'nooit nooit' moet zeggen. Ik waag er nog eens een belletje aan denk ik.

Baasje moet van de dierenarts ook mensen waarschuwen, hij bleek mijn man op een ander veld ook al tegengekomen te zijn.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

demodex is niet besmettelijk, raar dat je da dat niet weet :scratch:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

renee-uk schreef:demodex is niet besmettelijk, raar dat je da dat niet weet :scratch:
dat vind ik idd ook vreemd ja..
Liesbeth
Zeer actief

MirandaH schreef:Echt???

Dat zou echt het beste nieuws zijn. Maar dan vind ik het wel heel raar dat de DA daar niets over gezegd heeft en mijn angst voor besmetting, niet 100% kon wegnemen. Omdat hij het niet waarschijnlijk achtte, maar ook zei dat je 'nooit nooit' moet zeggen. Ik waag er nog eens een belletje aan denk ik.

Baasje moet van de dierenarts ook mensen waarschuwen, hij bleek mijn man op een ander veld ook al tegengekomen te zijn.
Dat vind ik ook raar. Je zou toch zeggen dat een DA weet wat demodexschurft inhoudt, zeker als je een hond daartegen behandelt.
Mijn vorige hond heeft demodexschurft, in zeer ernstige mate, gehad. En als ik mensen tegen kwam kon ik altijd uitleggen dat deze vorm van schurft niet besmettelijk is. Ik waarschuwde eigenlijk alleen om hem niet aan te raken toen zijn huid helemaal ontstoken was. Aanraken was niet fijn voor hem, maar ook niet voor de mensen (bloed en etter).

Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Is het mogelijk dat het in je telefoontje naar de da schurft hebt genoemd en niet specifiek Demodex? Het is wel heel kwalijk als de da dit niet weet....
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Dat vind ik ook raar. Je zou toch zeggen dat een DA weet wat demodexschurft inhoudt, zeker als je een hond daartegen behandelt.
Hoho, ik weet natuurlijk niet welke DA die meneer heeft he, er zitten er hier wel 10 denk ik.
Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Jessica3787 schreef:Is het mogelijk dat het in je telefoontje naar de da schurft hebt genoemd en niet specifiek Demodex? Het is wel heel kwalijk als de da dit niet weet....
Nee dat is niet mogelijk. Ik heb alleen maar gesproken over Demodex en het woord schurft niet eens in mijn mond gehad.
Afbeelding

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Een nest puppy's fokken, een trimsalon runnen en niet eens weten wat demodex is, dat verbaast me enorm.

Die schurftbeesten die ik uit het buitenland krijg lopen altijd los. Het is als eigenaar alleen wel handig om mensen om je heen gerust te stellen. Het kan er knap vervelend uit zien en je wilt geen mensen ongerust maken.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief

Sanchis schreef:Een nest puppy's fokken, een trimsalon runnen en niet eens weten wat demodex is, dat verbaast me enorm
ach ja, misschien wel net zo vreemd als er prat op te gaan een regiment honden te hebben opvangen en dan niet weten hoe je rust in een hond brengt en door een gt zo nodig een etiketje adhd op een hondje laten zetten omdat je zelf te kort schiet met een anders dan andere aanpak.
kijk jij ooit ook wel eens naar jezelf of ben je alleen maar gefocust op vingerwijzen naar anderen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

renee-uk schreef:
Sanchis schreef:Een nest puppy's fokken, een trimsalon runnen en niet eens weten wat demodex is, dat verbaast me enorm
ach ja, misschien wel net zo vreemd als er prat op te gaan een regiment honden te hebben opvangen en dan niet weten hoe je rust in een hond brengt en door een gt zo nodig een etiketje adhd op een hondje laten zetten omdat je zelf te kort schiet met een anders dan andere aanpak.
kijk jij ooit ook wel eens naar jezelf of ben je alleen maar gefocust op vingerwijzen naar anderen?
Touché!
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

renee-uk schreef:
Oh dat was een verkapte vraag hoe het met Jessie gaat?
Uitstekend, dank je!
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief

Sanchis schreef:
renee-uk schreef:
Uitstekend, dank je!
nee het was een poging om jou in te laten zien dat je niks beter bent dan de anderen die je met zoveel onterechte arrogantie de grond inboort :idea:
Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik heb toch pas geleden ook mijn spullen snel gewassen toen die uitgeleend waren aan een pup die achteraf demodex had. Dat het niet besmettelijk is, wist ik ook niet. Ja, dat kreeg ik daarna te horen. Moet je tegenwoordig alles al herkennen voordat je aan een hond begint? Wel apart dat de DA je dat niet kan vertellen. Nu was het dus gelukkig alleen een pup die niet luisterde.
Sanchis
Zeer actief

renee-uk schreef:
Sanchis schreef:
renee-uk schreef:
Uitstekend, dank je!
nee het was een poging om jou in te laten zien dat je niks beter bent dan de anderen die je met zoveel onterechte arrogantie de grond inboort :idea:
Onterecht? Iemand heeft van honden vacht een beroep gemaakt maar weet niet wat demodex is...

Ik zeg niet dat ik beter ben maar misschien heb je gelijk. Ik heb in ieder geval iets meer schurfthondjes over de vloer gehad. Leerzaam blijkbaar
renee-uk
Zeer actief

Sanchis schreef: Onterecht? Iemand heeft van honden vacht een beroep gemaakt maar weet niet wat demodex is...
niks minder vreemd dan iemand die na een regiment opvangers niet weet hoe rust in een hond te brengen en er dan maar een adhd-etiketje op laat plakken om eigen onvermogen te verbloemen.
maar dat had ik al gezegd :roll:
Afbeelding

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

renee-uk schreef:
Nou idd zeg, alsof je als fokker alles moet weten. Ik ga er ook zomaar vanuit dat een hond met demodex niet bij de trimmer komt! Verder sluit ik me geheel bij Renee aan!

Gelukkig dat het niet besmettelijk is, een zorg minder lijkt me zo :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Liesbeth
Zeer actief

MirandaH schreef:
Liesbeth schreef:
Hoho, ik weet natuurlijk niet welke DA die meneer heeft he, er zitten er hier wel 10 denk ik.
Maar dan vind ik het nog steeds vreemd dat een DA niet weet dat demodex niet besmettelijk is. Welke en wiens DA dan ook.

Dat anderen (leken) dat niet weten, vind ik niet raar. Ik wist dat ook niet toen mijn vorige hond demodexschurft kreeg.
Wel ben ik zo snel mogelijk van alles op het net er over gaan zoeken en dan kom je dat vanzelf tegen. Maar meestal ga je pas opzoek als iets je overkomt, zo gek is het nmm dan ook niet dat het gros van de mensen er weinig of niets over weet.

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Lunatic schreef:
renee-uk schreef:
Nou idd zeg, alsof je als fokker alles moet weten. Ik ga er ook zomaar vanuit dat een hond met demodex niet bij de trimmer komt! Verder sluit ik me geheel bij Renee aan!

Gelukkig dat het niet besmettelijk is, een zorg minder lijkt me zo :ok:
ik moet zeggen dat ik in de opleiding voor hondentrimster het wel hebt gehad dat demodex niet besmettelijk is maar over wordt gegeven van moeder op pups.
toevallig 3 weken geleden een groenendaeler geschoren van 13 jaar die een uitbraak van demodex had.
ellen
Afbeelding
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Mijn reu heeft ook demodex gehad en het is idd niet besmettelijk. Wat mijn dierenarts wel aanraadde was om de fokker in te lichten zodat de eigenaren van de andere pups geinformeerd konden worden. Deze konden dat bij enige verdenking snel actie ondernemen.

Helaas heeft de fokker hier niks mee gedaan. Veel later kwam ik erachter dat er nog 2 puppen uit het nest demodex hadden gehad, eerder dan bij mijn reu. Als ik het geweten had, was bij hem waarschijnlijk sneller de diagnose gesteld. Zijn eerste kale plek zat namelijk op een plek die niet typisch is voor demodex. Het heeft enige weken geduurt voordat we erachter kwamen. Had de fokker ons gewoon geinformeerd dan had de da gelijk kunnen testen.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Uuhhmmm trimster gaat over het onderhouden van vachten, niet over gezondheid van dieren. Dat is net zoiets vragen aan mijn kapper over een plekje op mijn hoofd???? Weet niet wat jij allemaal vraagt bij jou kapper, maar schoenmaker houdt je bij je leest......

Een fokker weet iets over fokken en mogelijk risico's. Als er een nest iets krijgt, gaat ook elke fokker naar een dierenarts hoor..... Tja als je het vaker meemaakt dan krijg je er ervaring mee (maar dan zou ik me afvragen of mijn honden wel geschikt zijn voor fokken als het iets is waar je regelmatig mee te maken krijgt.......

Maar een geruststelling dus! Niet besmettelijk....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Liesbeth schreef:
Edit: dat had je DA ook moeten weten :hmmm: .
vind ik ook uitermate raar maar toch weer niet echt verbazend :oeps: .
Ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken :ugh:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Gewone reaktie die iedereen kan hebben .
Je hoord iets van schurft en gelijk gaan je alarmbellen rinkelen uit angst omdat jezelf een jonge hond en een nest hebt liggen.
Kan mij dat wel voorstellen je kunt niet allemaal even rationeel nadenken op zulke momenten.

Daarnaast is een demodex aangetaste huid ook reuze aantrekkelijk voor andere soorten parasieten en schimmels.

Bij een kuchje of roggel van een andere hond zijn de meeste ook al geneigd om hun hond weg te trekken terwijl we weten dat het ook niet altijd kennelhoest hoeft te zijn.
Vlooien kom je ook vanaf maar wil mijn hond daar ook niet aan bloot stellen.

Kortom vind het een hele normale reaktie om te schrikken. Zou mijn honden er ook bij wegtrekken en de hele handel thuis wassen omdat mensen ook nog wel eens verkeerd luisteren naar hun DA of verkeerde info krijgen en doorvertellen.
Heb ook wel eens een trimhond op tafel gehad met schimmel waarvan de DA niet wist wat het was.
Dan loop je ook te gdvrrrrrrrrrrrrrrr
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:Een nest puppy's fokken, een trimsalon runnen en niet eens weten wat demodex is, dat verbaast me enorm.

Die schurftbeesten die ik uit het buitenland krijg lopen altijd los. Het is als eigenaar alleen wel handig om mensen om je heen gerust te stellen. Het kan er knap vervelend uit zien en je wilt geen mensen ongerust maken.
Wat een arrogant gedoe zeg! Het is juist omgekeerd, ik twijfelde maar als iemand advies krijgt van een DA om mensen op de hoogte te stellen ivm besmettingsgevaar en mijn DA bevestigt het risico, dan is het toch niet raar dat ik ervan uitga dat mensen die daarvoor gestudeerd hebben het beter weten dan ik?

En dat ik juist extra zorgvuldig ben OMDAT ik een nestje pups heb?

En ik weet wel wat Demodex is, ik weet niet waar je gelezen hebt dat ik dat niet wist?
Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Gewone reaktie die iedereen kan hebben .
Je hoord iets van schurft en gelijk gaan je alarmbellen rinkelen uit angst omdat jezelf een jonge hond en een nest hebt liggen.
Kan mij dat wel voorstellen je kunt niet allemaal even rationeel nadenken op zulke momenten.

Daarnaast is een demodex aangetaste huid ook reuze aantrekkelijk voor andere soorten parasieten en schimmels.

Bij een kuchje of roggel van een andere hond zijn de meeste ook al geneigd om hun hond weg te trekken terwijl we weten dat het ook niet altijd kennelhoest hoeft te zijn.
Vlooien kom je ook vanaf maar wil mijn hond daar ook niet aan bloot stellen.

Kortom vind het een hele normale reaktie om te schrikken. Zou mijn honden er ook bij wegtrekken en de hele handel thuis wassen omdat mensen ook nog wel eens verkeerd luisteren naar hun DA of verkeerde info krijgen en doorvertellen.
Heb ook wel eens een trimhond op tafel gehad met schimmel waarvan de DA niet wist wat het was.
Dan loop je ook te gdvrrrrrrrrrrrrrrr

Precies BP, dat was het! Die jongen zegt dat het besmettelijk is en ik schoot echt gelijk in de stress! Ik ben juist helemaal niet mutserig met overdreven hygiene en zo, daarom was moeders ook gewoon mee het bos in, maar doordat hij dat zo zei ging ik gelijk in paniekstand. Ik ga vanmorgen nog even de DA bellen en navraag doen. Al was ik inmiddels wel gerustgesteld door de reacties hier!
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”