Mijn jonge hond van 6 maanden heeft de neiging alles op te eten wat hem voor de voeten komt. Al eerder was het een giftige krokus, waarna ik snel op internet had gevonden dat ik zout achterin de bek moest gooien om hem te laten braken. Daarna las ik pas dat dat fataal kan zijn! Niet doen dus! Gelukkig is het bij mijn hond deze keer goed afgelopen.
Afgelopen week had hij een stuk schuimrubber te pakken en doorgeslikt. Wegens de gevaren van een dodelijke verstopping in zijn maag/ingewanden, en geen goede andere braakmethode gevonden te hebben, gauw maar naar de dierenarts. Ik las op het web dat apomorfine een veilig middel zou zijn om hem te laten braken.
De assistente spoot hem het middel in, en na een kwartier zou het gaan werken. Maar nee, binnen één à twee minuten begon hij al vreselijk te braken, en dat zeker zo'n 10 à 11 keer. Helaas - het schuimrubber kwam niet mee
Wat ik erg zorgwekkend vond, was dat hij volledig buiten zichzelf raakte. Hij zakte door zijn poten, draaide alleen nog maar rondjes, en reageerde verder nergens meer op. Niet op zijn naam, niet op aanrakingen. Achteraf las ik dat hij waarschijnlijk een overdosering heeft gekregen.
De dag erna was hij nog erg sloom, en vanaf de dag daarna is hij juist meer hyper dan normaal.
Weet iemand of een overdosering apomorfine negatieve gevolgen op de lange termijn kan hebben? Ik vind het i.i.g. onterecht dat op internet staat dat het een volkomen veilig middel is. Het wordt overigens bij mensen gebruikt voor Parkinson-patiënten.
Mocht iemand daarnaast een ècht veilige tip hebben om een hond te laten braken, dan hoor ik het ook graag.
Alvast bedankt!

.