Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apomorfine (braakmiddel) niet zo veilig als men zegt!?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Berna
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Apomorfine (braakmiddel) niet zo veilig als men zegt!?

Ongelezen bericht door Berna »

Dag,

Mijn jonge hond van 6 maanden heeft de neiging alles op te eten wat hem voor de voeten komt. Al eerder was het een giftige krokus, waarna ik snel op internet had gevonden dat ik zout achterin de bek moest gooien om hem te laten braken. Daarna las ik pas dat dat fataal kan zijn! Niet doen dus! Gelukkig is het bij mijn hond deze keer goed afgelopen.

Afgelopen week had hij een stuk schuimrubber te pakken en doorgeslikt. Wegens de gevaren van een dodelijke verstopping in zijn maag/ingewanden, en geen goede andere braakmethode gevonden te hebben, gauw maar naar de dierenarts. Ik las op het web dat apomorfine een veilig middel zou zijn om hem te laten braken.

De assistente spoot hem het middel in, en na een kwartier zou het gaan werken. Maar nee, binnen één à twee minuten begon hij al vreselijk te braken, en dat zeker zo'n 10 à 11 keer. Helaas - het schuimrubber kwam niet mee :(:

Wat ik erg zorgwekkend vond, was dat hij volledig buiten zichzelf raakte. Hij zakte door zijn poten, draaide alleen nog maar rondjes, en reageerde verder nergens meer op. Niet op zijn naam, niet op aanrakingen. Achteraf las ik dat hij waarschijnlijk een overdosering heeft gekregen.
De dag erna was hij nog erg sloom, en vanaf de dag daarna is hij juist meer hyper dan normaal.

Weet iemand of een overdosering apomorfine negatieve gevolgen op de lange termijn kan hebben? Ik vind het i.i.g. onterecht dat op internet staat dat het een volkomen veilig middel is. Het wordt overigens bij mensen gebruikt voor Parkinson-patiënten.

Mocht iemand daarnaast een ècht veilige tip hebben om een hond te laten braken, dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Apomorfine (braakmiddel) niet zo veilig als men zegt!?

Ongelezen bericht door alm@ »

Van het heftig braken zelf kan een hond ook buiten zichzelf raken tot omvallen aan toe dus het hóeft geen overdosering te zijn geweest. Gelukkig is het hier nooit voorgekomen dat er iets gevaarlijks werd gegeten waarvoor gebraakt moest worden maar als het zou moeten zou ik volledig op het oordeel van mijn dierenarts vertrouwen en niet zelf gaan klooien met middeltjes.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Is het schuimrubber er al uit?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb een hond met de zelfde nijging. Ik moest ook eens met Balou naar de da voor braakmiddel, meneer had een pluk dekbedvulling naar binnen gewerkt. Hij reageerde net zo op het braakmiddel als jij beschrijft, volgens de da waren het onschuldige bijwerkingen van het braakmiddel. Maar dit was beter dan de operatie die hem stond te wachten als het tot een darmverstopping kwam.

viewtopic.php?f=16&t=257747
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Berna
Vaste gebruiker

Is het schuimrubber er al uit?
Nee, helaas niet... Zijn ontlasting is wel normaal, gelukkig, maar ik begreep dat het evengoed nog zou gaan kunnen blokkeren.
Van het heftig braken zelf kan een hond ook buiten zichzelf raken tot omvallen aan toe dus het hóeft geen overdosering te zijn geweest. Gelukkig is het hier nooit voorgekomen dat er iets gevaarlijks werd gegeten waarvoor gebraakt moest worden maar als het zou moeten zou ik volledig op het oordeel van mijn dierenarts vertrouwen en niet zelf gaan klooien met middeltjes.
Hmmm... De dierenarts had dit ook nog nooit meegemaakt, en ik las later in de bijsluiter dat deze verschijnselen bij overdosering horen. Ik denk dat de assistente per ongeluk een ader heeft geraakt (het zou in een spier gespoten worden, maar ze was niet zo trefzeker, zal ik maar zeggen :vaag: ).
En ik heb met de dierenartsen hier in Frankrijk helaas niet zulke goede ervaringen. Ze wilden daarna nog een arsenaal aan middelen inspuiten (het is hier vrij gebruikelijk om met medicijnen te beginnen voor de diagnose gesteld is), maar gezien het feit dat dat dezelfde middeltjes waren als waar mijn vorige hond aan is overleden, heb ik toch maar vriendelijk bedankt.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Een paar weken geleden heeft onze Izca op mijn werk een glazen bloedafnamebuisje opgegeten en om haar te laten braken heb ik een eetlepel waterstofperoxide en een eetlepel water gemengd en daar één eetlepel van gegeven en binnen een paar minuten had ze alles uitgebraakt ! Ze was ook heel snel daarna weer rustig en had geen braakneigingen meer.
Sandra
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

empyree schreef:Een paar weken geleden heeft onze Izca op mijn werk een glazen bloedafnamebuisje opgegeten en om haar te laten braken heb ik een eetlepel waterstofperoxide en een eetlepel water gemengd en daar één eetlepel van gegeven en binnen een paar minuten had ze alles uitgebraakt ! Ze was ook heel snel daarna weer rustig en had geen braakneigingen meer.
Waterstofperoxide heb je toch in verschillende "sterktes" dacht ik?
Ik zou dat niet zomaar durven toedienen zonder zeker te weten wat de verhouding en sterkte zou moeten zijn ervan.
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Mijn hond heeft precies dezelfde reactie gehad. Wij moesten hem op een gegeven moment zelf optillen omdat hij anders niet normaal kon braken, hij ging maar door. Kon niet meer staan en leek zo stoned als een garnaal. Hij heeft een tegenprik gehad, daarna was hij in 10 minuten weer de oude. Wat was ik bang zeg, toen ik hem binnen een paar minuten zo snel zo ziek zag worden.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik zou ipv alle energie te stoppen in een braakmiddel, lekker een muilkorf kopen zodat er überhaupt niks meer gevreten kan worden. En hard oefenen op het niks oppakken van straat. Voorkomen is beter dan genezen. :wink:
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Hier 2 honden met pica, waarvan er een echt een muilkorf om moet. Ze is razend snel en slikt echt grote dingen door, stenen, planten, plastic eigenlijk alles wat ze te pakken kan krijgen.
De andere is nog af te leiden met koekjes, maar is ook oppassen als ze los loopt. Ik moet hem altijd in de gaten houden, want alles is lekker :ugh:
Erg vervelend en ik dacht ze groeien er wel overheen, nou niet Izzy is bijna 6 en vreet nog steeds alles op.
Erg frustrerend is het
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
empyree
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
empyree schreef:Een paar weken geleden heeft onze Izca op mijn werk een glazen bloedafnamebuisje opgegeten en om haar te laten braken heb ik een eetlepel waterstofperoxide en een eetlepel water gemengd en daar één eetlepel van gegeven en binnen een paar minuten had ze alles uitgebraakt ! Ze was ook heel snel daarna weer rustig en had geen braakneigingen meer.
Waterstofperoxide heb je toch in verschillende "sterktes" dacht ik?
Ik zou dat niet zomaar durven toedienen zonder zeker te weten wat de verhouding en sterkte zou moeten zijn ervan.
De 3% die je normaal gesproken gebruikt om wondjes te reinigen.
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:De assistente spoot hem het middel in?
verbaast mij ook een beetje.......
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Mij heel erg. Het zou bij mij en mijn hond ook niet gebeuren. Een wondje verbinden, allá. Maar we gaan als assistente geen medicatie toedienen.
Ze woont in Frankrijk. Ken ook iemand die daar woont en dierenartsen laten daar inderdaad veel meer over aan de assistenten.
Afbeelding
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Mij heel erg. Het zou bij mij en mijn hond ook niet gebeuren. Een wondje verbinden, allá. Maar we gaan als assistente geen medicatie toedienen.
Volgens mij mag een paraveterinair dierenartsassistente dat gewoon. Net als castraties bij katers uitvoeren (onder toezicht), bloed afnemen, röntgenfoto's maken en narcose toedienen.
Berna
Vaste gebruiker

Bedankt voor alle antwoorden.
Inderdaad was het de assistente die het middel inspoot, en dat ging niet geweldig. Ik weet niet hoe het normaal gesproken gaat in Frankrijk, maar ik geloof alm@ meteen. Tot nu toe ben ik niet zo blij met mijn DA-ervaringen hier...
Frolic schreef:Mijn hond heeft precies dezelfde reactie gehad. Wij moesten hem op een gegeven moment zelf optillen omdat hij anders niet normaal kon braken, hij ging maar door. Kon niet meer staan en leek zo stoned als een garnaal. Hij heeft een tegenprik gehad, daarna was hij in 10 minuten weer de oude. Wat was ik bang zeg, toen ik hem binnen een paar minuten zo snel zo ziek zag worden.
Nou, dat had ik dus ook. Doodsbang, om hem zo te zien. Het duurde bij hem ook meer dan een uur voor hij weer wat normaler was. Ik zou dus niet graag snel nog een keer dit middel in mijn hond gespoten zien krijgen.

Ik heb overigens vanaf het moment dat ik hem had (7,5 week) geoefend met 'Laat'. Hij kan dit op zich erg goed, maar vooral als hij weet dat het een oefening is :wink:
Het ligt misschien aan het puberen, maar als hij eenmaal een schapenkeutel of iets anders heerlijks zoals een stuk schuimrubber in zijn mond heeft, dan slikt hij het snel door i.p.v. het netjes te laten vallen :(
empyree
Zeer actief
Contacteer:

alm@ schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef:
Ze woont in Frankrijk. Ken ook iemand die daar woont en dierenartsen laten daar inderdaad veel meer over aan de assistenten.
Nu ik kan jullie verzekeren dat dat dus niet gebruikelijk is ! Ik werk in Frankrijk bij een dierenarts en ik geef nooit injecties of andere medicatie behalve aan mijn eigen honden ! Ik mag enkel assisteren bij het vasthouden van een lastige klant of een hand toesteken bij een operatie maar het serieuze werk is voor de dierenarts !!!
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Berna schreef:Ik heb overigens vanaf het moment dat ik hem had (7,5 week) geoefend met 'Laat'. Hij kan dit op zich erg goed, maar vooral als hij weet dat het een oefening is :wink:
Het ligt misschien aan het puberen, maar als hij eenmaal een schapenkeutel of iets anders heerlijks zoals een stuk schuimrubber in zijn mond heeft, dan slikt hij het snel door i.p.v. het netjes te laten vallen :(
Oefen met hem dat alles wat hij pakt aan jou gegeven kan worden in ruil voor iets heel lekkers?
Groot voordeel is dat je weet wat er allemaal gepakt wordt en nog een voordeel dat het niet doorgeslikt wordt :wink:

Er zullen vast nogal wat vieze dingen bij je gebracht worden, maar met wat plastic zakjes in je jaszak hoef je dat niet allemaal met je blote hand aan te pakken als je dat niet wilt (zakje om je hand voor je "los" zegt).
Zo heb ik het mijn honden geleerd.
Misschien een idee? :wink:

Dus het hierkomen en loslaten oefenen.
Begin met iets dat niet zo lekker is om te eten en doe je oefeningen aangelijnd zodat je hondje in geen geval weg kan lopen met de buit.
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 mar 2014 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Berna
Vaste gebruiker

Dat is een goede tip, ranetje, en dat doe ik in principe ook al wel, maar ik zou daar nog meer training in kunnen gaan stoppen.
Iets wat niet zo lekker is om te eten... Dat is lastig :wink:
Ik probeer al vaak dingen uit waarvan ik denk: 'dat zal hij toch echt niet opeten', maar het is hap-slik-weg! :(
ranetje
Zeer actief

Berna schreef:Dat is een goede tip, ranetje, en dat doe ik in principe ook al wel, maar ik zou daar nog meer training in kunnen gaan stoppen.
Iets wat niet zo lekker is om te eten... Dat is lastig :wink:
Ik probeer al vaak dingen uit waarvan ik denk: 'dat zal hij toch echt niet opeten', maar het is hap-slik-weg! :(
:lol1:
Iets wat te groot is om hap-slik-weg te doen? :wink:
Afbeelding
Berna
Vaste gebruiker

Haha, maar nog steeds interessant genoeg om te willen opeten...? Enige suggestie?
Ik kan hem met gemak laten stoppen met kauwen op een portie van het lekkerste vlees als ik 'Laat' of 'Los' zeg, maar dan voelt hij dus dat het een oefening is. Toch iets anders dan wanneer hij lekker weg kan rennen met iets waarvan hij weet dat het niet mag. Of nog erger: gewoon vlak voor mijn neus het doorslikken met een blik van :tongue:
ranetje
Zeer actief

Berna schreef:Haha, maar nog steeds interessant genoeg om te willen opeten...? Enige suggestie?
Ik kan hem met gemak laten stoppen met kauwen op een portie van het lekkerste vlees als ik 'Laat' of 'Los' zeg, maar dan voelt hij dus dat het een oefening is. Toch iets anders dan wanneer hij lekker weg kan rennen met iets waarvan hij weet dat het niet mag. Of nog erger: gewoon vlak voor mijn neus het doorslikken met een blik van :tongue:
Daarom zou je er in ieder geval niet achteraan moeten gaan (als je dat doet, dat weet ik niet?), niet verbieden om iets op te pakken, maar alleen vrolijk naar je toe roepen en aan jou laten geven .......... in ruil voor iets lekkers.

En daarvoor dus wel eerst aangelijnd oefenen tot hij het principe begrepen heeft.

Wat is groot genoeg .............. :denken:
Een vers bot?
Een appel/sinasappel?
En die ligt toevallig gewoon op de grond............ niet laten zien dat je hem neer legt, maar er met je hond aan de (lange) lijn langs lopen.

Hij gaat leren dat iets dat hij heeft gevonden naar jou gebracht kan worden voor iets lekkers.
Er zit geen "verbod" meer op wat hij pakt.
Je houding moet dus ook niet streng zijn maar uitnodigend. :wink:

Het is bij mijn honden geen 100% succes hoor, maar het meeste dat gevonden wordt komt bij mij binnen.
Inclusief - meestal :8): - bananenschillen en bevroren drollen (die blijken ook lekker te zijn :F: )
Afbeelding
Berna
Vaste gebruiker

Uiteraard ren ik niet achter hem aan... :boos:
:wink:

Ik roep hem juist ook altijd zo vrolijk mogelijk, en af en toe brengt hij ook wel eens iets - hangt ervan af hoe mooi de buit is :D

Vanmorgen pakte hij weer een plantenpotje en rende er hard mee weg. Ik ben gewoon weggelopen en naar binnen gegaan (zoals ik net las, ook jouw methode bij de bananenschil), en daarna stond hij toch alweer héél snel voor de deur... :wink:
Binnen nog een keer geoefend door hem een plantenpotje te laten oppakken en weer naar me toe laten brengen, maar blijkbaar knaagde er toch iets aan zijn geweten, want hij weigerde pertinent het plantenpotje op te pakken. Pas na lang uitnodigen en zelf ermee spelen, pakte hij het op en bracht het vervolgens keurig naar me toe. Maar zoals ik al eerder zei: hij weet feilloos wanneer iets een oefening is of niet.
Dus, zoals jij al zei, ranetje, zal ik meer voorwerpen onderweg moeten neerleggen (moet hij wel aan de lijn zijn, en dat is hij hier niet vaak met uitlaten).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”