Zijn er hier mensen die Zooeasy gebruiken?
Kunnen die mij uitleggen op welke basis dit programma COI's berekend?
Ik gebruik het programma zelf niet, maar ik kwam erachter dat het werkt met een andere berekening. Aangezien ik ook andere waarde krijg voor bepaalde combi's vraag ik me nu af hoe het juist werkt.
Ik heb raad gevraagd bij de Nederlandse RV, omdat zij die programma gebruiken en promoten, maar die hebben er geen idee van.
Misschien dat er hier iemand zit die me antwoord kan geven?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zooeasy
Moderator: moderatorteam
-
Agostini
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
- Aantal honden: 5
-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Re: Zooeasy
Je kunt in Zooeasy kiezen of je de COI wilt laten berekenen op basis van alle bekende voorouders, of op basis van een bepaald aantal generaties. Die tweede optie staat standaard op 10 generaties ingesteld, maar je kunt ook een ander aantal generaties invullen.
Of je het een of het ander kiest, maakt natuurlijk al een verschil uit voor het getal dat je krijgt. Ik heb nu net even een hond als voorbeeld aangeklikt; met 10 generaties is zijn inteeltpercentage 16% en met onbeperkt aantal voorouders is het bijna 24%.
Misschien heeft degene die voor jou iets in Zooeasy opzocht, een ander aantal voorouder-generaties gekozen? Dat zou het verschil kunnen verklaren.
Ook kan het zijn, dat in beide systemen niet hetzelfde aantal voorouders ingevoerd is. In de stamboom van de hond die ik nu net opriep, zit een Franse hond die volgens Zooeasy een inteeltgehalte van 0 heeft..... domweg omdat haar voorouders niet in het systeem ingevoerd zijn. Als die voorouders wel in het programma staan dat jij gebruikt, krijg je natuurlijk ook een heel ander inteeltgehalte.
Heb je hier iets aan? Als je wilt dat ik nog iets voor je opzoek in zooeasy, zeg je het maar.
Of je het een of het ander kiest, maakt natuurlijk al een verschil uit voor het getal dat je krijgt. Ik heb nu net even een hond als voorbeeld aangeklikt; met 10 generaties is zijn inteeltpercentage 16% en met onbeperkt aantal voorouders is het bijna 24%.
Misschien heeft degene die voor jou iets in Zooeasy opzocht, een ander aantal voorouder-generaties gekozen? Dat zou het verschil kunnen verklaren.
Ook kan het zijn, dat in beide systemen niet hetzelfde aantal voorouders ingevoerd is. In de stamboom van de hond die ik nu net opriep, zit een Franse hond die volgens Zooeasy een inteeltgehalte van 0 heeft..... domweg omdat haar voorouders niet in het systeem ingevoerd zijn. Als die voorouders wel in het programma staan dat jij gebruikt, krijg je natuurlijk ook een heel ander inteeltgehalte.
Heb je hier iets aan? Als je wilt dat ik nog iets voor je opzoek in zooeasy, zeg je het maar.
-
Agostini
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
- Aantal honden: 5
Ben er nog niets mee, maar misschien komen we wel ergensPauline schreef:Je kunt in Zooeasy kiezen of je de COI wilt laten berekenen op basis van alle bekende voorouders, of op basis van een bepaald aantal generaties. Die tweede optie staat standaard op 10 generaties ingesteld, maar je kunt ook een ander aantal generaties invullen.
Ik stuur je een pb'tje
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Zooeasy gebruikt de formule van Wright en wel de uitgebreide formule.
En over hoeveel generaties dan wel de hele populatie hangt van de versie van zooeasy af.
Meestal is dat een keuzemenu.
En over hoeveel generaties dan wel de hele populatie hangt van de versie van zooeasy af.
Meestal is dat een keuzemenu.