Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boyke

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Boyke

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Boyke is inmiddels 11 jaar en nog behoorlijk fit. Wel heeft hij sinds vorig jaar een tabletje tegen een te trage schildklierwerking. Hier knapte hij enorm van op, je zag hem levendiger worden. Vorige herfst ben ik van 2 maal een half tabletje naar een maal een halfje gegaan, omdat hij 's avonds zo bleef hijgen en wat onrustig was. Uiteindelijk ben ik van de winter helemaal gestopt en hij bleef zijn vrolijke zelf met voldoende energie. Nu ben ik vorige week weer begonnen met een halfje, omdat hij weer slomer werd en meer en meer sliep. Het gaat nu weer goed, hij is levendig en blij en heeft er zin in :D

Een week of drie geleden was ik bij de DA voor de enting en jaarlijks onderzoek. Zij drong aan op een bloedonderzoek voor de schildklier. Ik heb het niet gedaan, omdat ik niet in zie waarom dit voor Boyke iets uit zou maken. Als hij zich goed voelt en blij is, goed eet en poept en graag mee naar het bos gaat, is het naar mijn idee gewoon goed :denken: Wat zou ik dan moeten doen als uit de test bleek dat het niet goed was?
Ook zou ik zijn gebit onder narcose moeten laten reinigen... Dat is een jaar of drie geleden al eens gebeurd, toen had hij een paar slechte kiezen en stonk hij enorm uit zijn bek. Nu is zijn tandvlees wel wat rood, maar hij eet als een tierelier, kluift zijn barfhapjes ook lekker op (ik geef hem geen hele grote dingen meer, zijn tanden zijn niet zo scherp meer). Ik zie er geen heil in hem op zijn leeftijd onder narcose te laten gaan als ik niet aan hem zie dat er iets mis is.

Toch ben ik een beetje gaan twijfelen. Ben ik nu te makkelijk, te nuchter?? :hmmm: Ik zie het zo: Hij heeft een heerlijk leventje en elk jaar dat hij er nog is, is natuurlijk super. Maar om nu van alles te gaan sleutelen aan een oudere hond, die volgens mij prima in zijn vel zit, daar voel ik niet zoveel voor.
Wat zouden jullie doen?

P.S. Voor de duidelijkheid: het gaat me hoegenaamd niet om geld. Als ik merk dat Boyke zich niet goed voelt, dan sta ik als eerste bij de DA met getrokken portemonaie :wink:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Boyke

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Als ik het niet nodig zou vinden, zou ik het ook niet doen
Zou wel dat tandvlees in de gaten houden, misschien tanden poetsen?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Of ik zelf zou gaan dokteren (zo pik ik het op) met schildkliermedicijnen betwijfel ik, maar als hij het goed doet wie ben ik dan he? Tanden schoonmaken zou ik niet laten doen, wel gaan poetsen of bv een (stuk) rauwe runderstrot (flink kauwwerk) geven zodat ik het tandvlees weer in orde kreeg. Dat kan tzt toch wel heel vervelend voor hem worden :wink:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ik hou inderdaad het tandvlees goed in de gaten. Hij barft regelmatig, ook om de tanden goed schoon te kauwen. Poetsen heb ik wel eens geprobeerd maar vind ik eerlijk gezegd een drama :ugh: Als hij echt last krijgt, zit er niets anders op hem te laten helpen, maar als het zo lukt, vind ik dat stukken fijner.
Dat zelf dokteren valt mee hoor :wink: Het is een door de DA naar aanleiding van bloedonderzoek voorgeschreven tabletje. Ze gaf toen al aan dat de hoeveelheid uitproberen is, dus kijken waar hij het goed op doet. Dat doen we dus ook. Op het moment gaat het prima met deze hoeveelheid :ok:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik zou het lekker zo laten, zolang hij het goed doet, goed eet, vrolijk en actief is etc.
Zodra hij last van zijn gebit krijgt kun je altijd nog een narcose overwegen.
Voor nu zou ik hem wat vaker een runderstrot of andere barfdingetjes geven.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

De bedoeling is dat je het 2 maal daags geeft dus dan zou ik 2 keer een kwart geven, dan schommelt zijn hormoon spiegel niet zo.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

Bedankt voor de reacties!
@Pemba - Dat kan ik natuurlijk proberen :ok: Ik merkte met de halve tablet 's avonds dat hij erg onrustig was, hij bleef hijgen, terwijl hij heel rustig is van zichzelf. Misschien is dat met een kwartje beter. Bedankt voor de tip!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”