Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Steeds terugkerende blaasontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Saskia Stark
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 12

Steeds terugkerende blaasontsteking

Ongelezen bericht door Saskia Stark »

Nu zelfs mn dierenarts geen raad meer weet hoop ik dat iemand hier tips heeft.
Ik heb een duitse herder reu van 8 jaar. Nou ja, reu... hij is tweeslachtig, dus het is allemaal al iets anders bij hem dan normaal.
Hij is bijna 2 jaar geleden geopereerd wegens blaasstenen. Er is toen een nieuwe plas-opening gemaakt, zodat hij nu plast als een teef.
De stenen zijn weg, maar hij heeft een continu terugkerende blaasontsteking.
Ondertussen heeft hij alle anti-biotica kuren wel gehad, en zegt de dierenarts elke keer: nu komt het echt niet meer terug.
En ja hoor... na een x-aantal weken is het weer terug. En heftig...

Nu las ik op een website dat het ook te maken kan hebben met Cauda Equina.
( http://canecorsostichting.com/medische- ... ontsteking)

Daar is hij aan geopereerd toen hij anderhalf was. Ik moet zeggen dat hij nooit meer last heeft gehad van zijn rug sindsdien.
Dus ondanks dat ik twijfel of dat het is, blijft het toch in mn hoofd zitten, en lijkt het mij zinnig om te noemen in dit geval.
Maar... de homeopatische middelen die op die website staan zijn niet meer te krijgen.

Dus wat nu? Ik weet ook niet wat ik hem kan/mag geven. Ik heb niet genoeg medische/homeopatische kennis, en ga niet experimenteren op mn hond.
Ik weet wel dat Strawberry is afgeraden omdat dit in zijn geval niet oke is.
Hij had zowel struviet als calciumoxilaat (even uit mn hoofd, het kan zijn dat je het anders schrijft/uitspreekt)
en strawberry is goed tegen de ene soort, maar bevordert het andere soort is mij vertelt door een dierenarts.
Tijdens het laatste onderzoek zijn overigens geen stenen/kristallen gevonden in zijn urine. Dat onderzoek was 3 weken geleden.
Ik geef hem vit c, in opdracht van de DA, voor zijn ph-waarde. Die is goed sinds hij dat krijgt, aldus de dierenarts.

De hond is verder topfit en levendig, wil het liefst de hele dag spelen en werken. Maakt absoluut geen zieke indruk.
Maakte hij dat wel continu, dan had ik hem allang uit zn lijden verlost, maar hij is zo vol levenslust, dat ik hem dat niet kan/wil aandoen.
Wie weet hoe ik mijn hond kan helpen?

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Steeds terugkerende blaasontsteking

Ongelezen bericht door lieke »

Wat een nare toestand. Je zou i.p.v. die dagelijkse vitamine C tabletten eens cranberry-tabletten kunnen geven. Dat is net iets geconcentreerder. Hoe zuurder de urine hoe minder kans op blaasontstekingen. Je kunt ze gewoon bij de drogist of reformwinkel kopen.
Veel sterkte!
Afbeelding
Saskia Stark
Vaste gebruiker

Bedankt Lieke! Die bedoelde ik eigelijk... :oeps:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik dacht gelezen te hebben dat appelazijn ook helpt bij het zuurder maken van de blaas. Dat kan je dan zelf doseren (druppelen per dag over voer) en met ph-strips de zuurgraad van de urine in de gaten houden, totdat je weet hoeveel druppels/ml je nodig hebt voor je hond.

Cranberry helpt tegen ontsteking, maar verzuurt de blaas niet. Vitamine C verzuurt wel.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Ons beviel Pyrogenium heel goed bij ontstekingen, 's morgens 5 drupjes op een stukje brood en 's avonds 5 drupjes op een stukje brood.
Het is een homeopatisch middel voor koeien paarden honden en katten te koop bij Welkoop een grote fles kost ongeveer 20 euro.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is er al eens een kweekje gemaakt van die ontsteking?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Saskia Stark
Vaste gebruiker

@runninggirl: is appelazijn beter als vit c? Want zijn zuurgraad is goed sinds ik vit c geef.

@Yodi: bedankt! Heb het even gegoogled. Klinkt goed. :ok:

@Ranetje: nee dat is er niet. Daar is ook nooit over gesproken. Hoe gaat zoiets?
Ik moet nu steeds urine meenemen, maar het lab vindt daar ook niet echt iets in.
Er is wel gesproken over de urine rechtstreeks uit de blaas halen dmv een naald erin steken, door de buikwand heen.
Omdat dat veel sterieler is dan in een bakje opvangen. Maar 1 ding: de hond heeft genoeg meegemaakt.
Ik vindt het dapper dat hij nog steeds met de staart recht de lucht in bij de dierenarts naar binnen huppelt,
maar ik ga hem niet nog meer ellende aandoen.
Dus die naald rechtstreeks... dat klinkt mij niet grappig in de oren, en dus gaat dat niet gebeuren. :ugh:

Ik ben zoiezo een beetje huiverig voor die onderzoeken etc van dierenartsen.
Bij zijn eerste operatie was het ook: och daar heeft ie weinig last van naderhand.
Nou dat viel vies tegen!
Bij de tweede operatie precies hetzelfde. Valt wel mee, nou echt niet. Het arme beest.
Ik heb alles voor hem over, koste noch moeite, maar ik kan het niet aanzien als hij pijn heeft.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou toch de cranberry proberen. Veel erger dan dit kan het waarschijnlijk niet worden.
Saskia Stark
Vaste gebruiker

Ik krijg net deze door via sms:
http://www.natulistic.nl/webshop/index. ... 76&lang=NL

Iemand ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Saskia Stark op 14 mar 2014 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Saskia Stark
Vaste gebruiker

@Apple: ja dat is waar, alleen hoe zit het met dat stenen-verhaal? Ben bang dat ze terugkomen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

En toch zou steriel urine prikken een logische stap zijn. Dan moet hij wel 4-6 weken geen antibiotica gehad hebben. Het zou nl kunnen dat hij stiekem een hardnekkige bacterie ergens in de urinewegen heeft zitten. Dan wil je graag weten
1. of dat zo is en
2. welke bacterie dan en
3 voor welke antibiotica is die bacterie gevoelig.
Als daar iets uitkomt, moet er meestal langdurig behandeld worden (6-8 weken)
Aanprikken gaat bij vrijwel elke hond zonder roesje, met hulp van de echo en is meestal binnen een minuutje gepiept.
Een röntgenfoto is ook nog een goed idee, want het gebeurt wel eens dat er in de urine nooit kristallen te vinden zijn, maar dat er toch een steen is.
En tenslotte, door die nieuwe opening die hij heeft is hij 'gewoon' veel gevoeliger voor opkruipende infecties.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb zoiets gehad bij gina, die bleef ook blaasontstekingen houden terwijl de urine schoon leek bij de normale test.
op kweek kwam er wel wat uit maar de aanbevolen ab daarvoor hielp niet.
ze heeft toen een roesje gehad en de da heeft een inwendig onderzoek gedaan waaruit bleek dat ze een ontsteking hoger in de urinewegen had.
daarvan is wat pus op kweek gezet en daar kwam dan weer een ab uit die wel hielp.
daarna was het over met het getob.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Saskia Stark schreef:@Ranetje: nee dat is er niet. Daar is ook nooit over gesproken. Hoe gaat zoiets?
Ik moet nu steeds urine meenemen, maar het lab vindt daar ook niet echt iets in.
Er is wel gesproken over de urine rechtstreeks uit de blaas halen dmv een naald erin steken, door de buikwand heen.
Omdat dat veel sterieler is dan in een bakje opvangen. Maar 1 ding: de hond heeft genoeg meegemaakt.
Ik vindt het dapper dat hij nog steeds met de staart recht de lucht in bij de dierenarts naar binnen huppelt,
maar ik ga hem niet nog meer ellende aandoen.
Dus die naald rechtstreeks... dat klinkt mij niet grappig in de oren, en dus gaat dat niet gebeuren. :ugh:

Ik ben zoiezo een beetje huiverig voor die onderzoeken etc van dierenartsen.
Bij zijn eerste operatie was het ook: och daar heeft ie weinig last van naderhand.
Nou dat viel vies tegen!
Bij de tweede operatie precies hetzelfde. Valt wel mee, nou echt niet. Het arme beest.
Ik heb alles voor hem over, koste noch moeite, maar ik kan het niet aanzien als hij pijn heeft.
Dan zorg je dat je urine opvangt in een heel goed steriel gemaakt potje.
Dat kan bij de DA (of bij een lab) op kweek worden gezet om te kijken welke bacterie er aan het werk is.
Dan kan je gericht AB geven en misschien dan iets langer geven dan normaal.

Geen idee of dat bij hem uiteindelijk effectief zou zijn, maar het lijkt me een poging waard.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Saskia Stark
Vaste gebruiker

@ranetje: dat is meermaals gedaan, maar elke keer krijg ik het antwoord terug: er zijn teveel bacterien van buitenaf om een goede conclusie te kunnen trekken.
Ik weet niet of dat aan de bakjes ligt waarmee ik het opvang (zijn schoon) of dat het iets anders is.

Onder een roesje wil ik best steriel urine prikken. Misschien ligt het aan mij hoor, maar het klinkt zo heftig, een naald zomaar door de buikwand de blaas in. :ugh:
Helaas is hij de laatste 2 keren niet langer dan 4 a 5 weken vrij geweest van anti-biotica. Daarvoor zat er veel langer tussen steeds.

Ja die nieuwe opening heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. :(:

Bedankt overigens dat jullie zo meedenken! :flower:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Saskia Stark schreef:@ranetje: dat is meermaals gedaan, maar elke keer krijg ik het antwoord terug: er zijn teveel bacterien van buitenaf om een goede conclusie te kunnen trekken.
Ik weet niet of dat aan de bakjes ligt waarmee ik het opvang (zijn schoon) of dat het iets anders is.

Onder een roesje wil ik best steriel urine prikken. Misschien ligt het aan mij hoor, maar het klinkt zo heftig, een naald zomaar door de buikwand de blaas in. :ugh:
Helaas is hij de laatste 2 keren niet langer dan 4 a 5 weken vrij geweest van anti-biotica. Daarvoor zat er veel langer tussen steeds.

Dat is toch logisch? Bij mensen krijg je een steriel potje mee en moet je een gewassen plas inleveren om dat zo veel mogelijk te voorkomen.
Hem zo door laten lopen lijkt me heftiger dan een eenmalig onderzoek.
ranetje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Saskia Stark schreef:@ranetje: dat is meermaals gedaan, maar elke keer krijg ik het antwoord terug: er zijn teveel bacterien van buitenaf om een goede conclusie te kunnen trekken.

Dat is toch logisch? Bij mensen krijg je een steriel potje mee en moet je een gewassen plas inleveren om dat zo veel mogelijk te voorkomen.
Hem zo door laten lopen lijkt me heftiger dan een eenmalig onderzoek.
Dat lijkt me eigenlijk ook

Ik begrijp het Saskia, maar dan toch maar een onderzoek? :?

Jarenlang AB lijkt me ook niks, plus de ellende van voordurende blaasontstekingen........
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”