Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over allergie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Vraag over allergie

Ongelezen bericht door Kirra »

Mijn vriend ik overwegen om in de toekomst een hond te nemen.
We zijn hier al een tijd mee bezig en we hebben allerlei dingen overwogen.
Zoals: wat kunnen wij de hond bieden? Wat voor hond past bij ons?
Ik zal hier niet op de details ingaan, want daar gaat mijn vraag niet over.
Mochten mensen dat toch willen weten, wil ik hier graag antwoord op geven.

Nou waar mijn vraag over gaat...
In alle overwegingen heb ik mijn vriend gevraagd om een allergietest te doen.
Mijn vriend gaf namelijk aan dat hij merkte allergisch te zijn voor bijvoorbeeld katten en sommige etenswaren.
Uit deze test kwam dat hij inderdaad (zwaar) allergisch is voor katten en helaas ook licht allergisch voor honden...
Hij heeft nooit een allergische reactie gemerkt op honden. Hij is regelmatig bij mensen thuis geweest die honden hebben.
Ik heb hem ook een aantal keer meegenomen naar het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe en ook hier merkte hij geen reactie.

Wij willen graag voor een leuke volwassen herplaatser gaan, dus een rashond is onwaarschijnlijk.
Ik lees vaak het advies dat er gekeken moet worden of de persoon een reactie krijgt op het (hypoallergene) ras, maar dit wordt sowieso lastig omdat mijn vriend nog nooit een allergische reactie heeft gehad op een hond.
Nou is het nare met allergieën natuurlijk dat ze kunnen opbouwen...
Ik werk zelf in het asiel en regelmatig komen er honden binnen die weg worden gedaan vanwege allergie. Uiteraard willen wij dit niet. Een hond is er om te blijven de rest van zijn leven...

Mijn vraag is: kunnen wij vanuit de vacht van de hond (kruising) iets zeggen over de allergie?
Bijvoorbeeld een hond die niet of weinig verhaard, een plukvacht, lange of korte vacht en ruwharig of krullen.
Sommige asiels hebben proefperiodes, maar ik betwijfel of je hiermee goed kan zien of er een allergische reactie is.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen! Overigens staat nog niets vast. We zijn alleen bezig met overwegen en plannen maken. :D
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Vraag over allergie

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik ben geen deskundige, maar ik dacht dat poedels (en de hele zooi aan dure doodles natuurlijk) vrijwel 100% veilig zijn voor mensen met een allergie. Plus de naakthonden, dacht ik?

Poedels (en dan vooral die grote, en dan in normaal model geknipt :roll:) zijn echt hele leuke slimme actieve honden. En die zijn waarschijnlijk ook wel af en toe in de asiels te vinden en anders is er ongetwijfeld herplaatsing via de rasvereniging.

Veel succes met jullie zoektocht!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Kirra
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik ben geen deskundige, maar ik dacht dat poedels (en de hele zooi aan dure doodles natuurlijk) vrijwel 100% veilig zijn voor mensen met een allergie. Plus de naakthonden, dacht ik?

Poedels (en dan vooral die grote, en dan in normaal model geknipt :roll:) zijn echt hele leuke slimme actieve honden. En die zijn waarschijnlijk ook wel af en toe in de asiels te vinden en anders is er ongetwijfeld herplaatsing via de rasvereniging.

Veel succes met jullie zoektocht!
Bedankt!
Poedels vind ik inderdaad wat betreft karakter leuke honden.
Het uiterlijk spreekt me niet direct aan, maar ook niet echt tegen.
En karakter is veel belangrijker. :D

Maar is dat echt zo, dat poedels bijna nooit een allergische reactie opwekken?

Ik heb de allergietest nog eens opgezocht.
Er staat op aangegeven dat mijn vriend allergisch is voor hondenroos. De huidschilfers dus.
Volgens mij is een naakthond dan het meest verkeerde ras wat je kan nemen.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik denk echt dat het een kwestie is van uitproberen helaas. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd gedaan bij een levend wezen. Ik reageer zelf op sommige honden en dat heeft bij mij met vachttype te maken, ben echter nooit getest. Ik heb geen last van plukvachten (verharen nauwelijks) en ook mijn kees (lang haar met onderwol) geeft geen last. Stokhaar is bij mij rampzalig (ogen en luchtwegen). In jullie geval zou je misschien een hond kunnen opvangen via een stichting met optie tot adopteren als het goed gaat? Dan hoeft de hond iig niet naar het asiel als het toch niet lukt :idea:
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -hond.html

Dit is ook wel even leuk om door te lezen.

Een naakte hond heeft geen last van haarverlies of verlies van huidschilfers.

Als ik trouwens op internet lees zijn er veel rassen die je zou kunnen overwegen bij een allergie.
Jullie willen graag een herplaatser, en het kunnen ook kruisingen zijn waarvan je het niet weet.
Maar vaak zie je het ook wel wat aan de vacht.
Of je neemt de hond op proef.
Alleen vaak zijn het bepaalde periodes dat je er last van hebt.
Als een hond geborsteld moet worden is het beter dat jij dit dan doet in plaats van je man/vriend.
Omdat bij het borstelen wel vaak schilfers vrijkomen.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kirra schreef: Ik lees vaak het advies dat er gekeken moet worden of de persoon een reactie krijgt op het (hypoallergene) ras, maar dit wordt sowieso lastig omdat mijn vriend nog nooit een allergische reactie heeft gehad op een hond.
Ik werk zelf in het asiel en regelmatig komen er honden binnen die weg worden gedaan vanwege allergie. Uiteraard willen wij dit niet. Een hond is er om te blijven de rest van zijn leven...
:D
:wink: Als zijn allergie zo "mild" is en hij op huidschilfers reageert, zou ik daar zelf in mijn keuze niet naar kijken. Misschien zou ik geen hele grote hond nemen, maar de vacht zal weinig uitmaken.
Zou gewoon vragen of je een asiel hondje waar je een klik mee hebt op proef mag.
Een goede stofzuiger lijkt me dan weer geen overbodige luxe en dan zorgen dat jij dagelijks zuigt en lucht, een goed afneembare ligplaats voor de hond uitzoeken, dekentjes en andere stoffen dingen regelmatig wassen, en de hond ook (niet te vaak).
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

dagmar88 schreef:
Kirra schreef: Ik lees vaak het advies dat er gekeken moet worden of de persoon een reactie krijgt op het (hypoallergene) ras, maar dit wordt sowieso lastig omdat mijn vriend nog nooit een allergische reactie heeft gehad op een hond.
:D
:wink: Als zijn allergie zo "mild" is en hij op huidschilfers reageert, zou ik daar zelf in mijn keuze niet naar kijken. Misschien zou ik geen hele grote hond nemen, maar de vacht zal weinig uitmaken.
Zou gewoon vragen of je een asiel hondje waar je een klik mee hebt op proef mag.
Een goede stofzuiger lijkt me dan weer geen overbodige luxe en dan zorgen dat jij dagelijks zuigt en lucht, een goed afneembare ligplaats voor de hond uitzoeken, dekentjes en andere stoffen dingen regelmatig wassen, en de hond ook (niet te vaak).
Eens!
Kirra
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden.
Jullie antwoorden bevestigen mijn gevoel wel.
De allergie is inderdaad mild, want een reactie op honden hebben wij nooit gemerkt.
Als ik niet gevraagd had de test te doen, hadden we niet eens van de allergie geweten!
Maar nu we dat wel weten kunnen we er rekening mee houden, dus dat is alleen maar fijn.
Proefplaatsing, gastgezin, makkelijk uitwasbare slaapplaats, luchten, etc. daar kunnen we wel wat mee.
Al denk ik niet dat we eerst gastgezin willen zijn, dat voelt wat raar als je eigenlijk voor de hond wilt gaan.

Nou nog dát hondje tegenkomen, maar ik heb een gevoel dat dat t.z.t. wel zal gebeuren. :D
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

een uurtje of een dag bij een hond zijn is natuurlijk anders dan als je straks 24/7 een hond in huis heb.
om zeker te zijn dat hij niet reageert zou je op de hond van vrienden/familie kunnen passen als die op vakantie gaan ofzo dan weet je zeker of hij op ten duur geen last gaat krijgen
Afbeelding
Tjalling
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American bulldog
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tjalling »

op zich is de vraag nogal lastig te beantwoorden, want net als soorten vacht heb je ook verschillende soorten allergieën.
mijn vriendin is bijvoorbeeld allergies voor de meeste katten maar ook voor sommige honden onze amerikaanse bulldog geven geen reactie bij haar maar een Labradoodle juist weer wel.
beste manier om het te testen is gewoon een tijdje uitproberen.

je zou ook eens kunnen proberen om z'n neus eens flink in de vacht te steken en even flink de longen vol zuigen als ie allergies is merkt ie het dan waarschijnlijk gauw genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”