We zijn hier al een tijd mee bezig en we hebben allerlei dingen overwogen.
Zoals: wat kunnen wij de hond bieden? Wat voor hond past bij ons?
Ik zal hier niet op de details ingaan, want daar gaat mijn vraag niet over.
Mochten mensen dat toch willen weten, wil ik hier graag antwoord op geven.
Nou waar mijn vraag over gaat...
In alle overwegingen heb ik mijn vriend gevraagd om een allergietest te doen.
Mijn vriend gaf namelijk aan dat hij merkte allergisch te zijn voor bijvoorbeeld katten en sommige etenswaren.
Uit deze test kwam dat hij inderdaad (zwaar) allergisch is voor katten en helaas ook licht allergisch voor honden...
Hij heeft nooit een allergische reactie gemerkt op honden. Hij is regelmatig bij mensen thuis geweest die honden hebben.
Ik heb hem ook een aantal keer meegenomen naar het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe en ook hier merkte hij geen reactie.
Wij willen graag voor een leuke volwassen herplaatser gaan, dus een rashond is onwaarschijnlijk.
Ik lees vaak het advies dat er gekeken moet worden of de persoon een reactie krijgt op het (hypoallergene) ras, maar dit wordt sowieso lastig omdat mijn vriend nog nooit een allergische reactie heeft gehad op een hond.
Nou is het nare met allergieën natuurlijk dat ze kunnen opbouwen...
Ik werk zelf in het asiel en regelmatig komen er honden binnen die weg worden gedaan vanwege allergie. Uiteraard willen wij dit niet. Een hond is er om te blijven de rest van zijn leven...
Mijn vraag is: kunnen wij vanuit de vacht van de hond (kruising) iets zeggen over de allergie?
Bijvoorbeeld een hond die niet of weinig verhaard, een plukvacht, lange of korte vacht en ruwharig of krullen.
Sommige asiels hebben proefperiodes, maar ik betwijfel of je hiermee goed kan zien of er een allergische reactie is.
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen! Overigens staat nog niets vast. We zijn alleen bezig met overwegen en plannen maken.