Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Recept satinballs (Nanna?)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Recept satinballs (Nanna?)

Ongelezen bericht door Miranda »

Cayuga is hier nu een poosje, en hij is qua gewicht een aardig eind bijgetrokken. Van een zak met botten (15 kilo) tot een wat te mager hondje (21,5 kilo).
Waar ik vroeger mijn wenkbrauwen optrok bij het idee van satinballs omdat het snel resultaat geeft, maar je wil gewoon een evenwichtige opbouw door goede voeding, begin ik nu toch achter mijn oren te krabben. Cayuga krijgt zo veel vers voer en botwerk en schapenvet als hij aankan zonder te gaan kotsen of aan de dunne te gaan.

Ik kon mijn hand tussen zijn heupbeenderen leggen. Serieus. Tegenwoordig voel ik de heupbeenderen nog een beetje. En als je achter zijn ribben voelt valt zijn taille een cm of 2 in. Nog steeds niet helemaal zoals gewenst dus. Ik houd van schraal, maar dit is te mager.

Dus. Satinballs. Want véél goed voer, botwerk én schapenvet doen de truc niet helemaal.
Maar wat zijn nu goede hoeveelheden, en wat is nu een goed recept? Ik geloof dat Nanna Glenn vrij vlot op gewicht had met satinballs? Reacties van anderen zijn natuurlijk ook meer dan welkom :D

Pretty please, verlicht deze 'als je gewoon goed en evenwichtig voert en niet extreem traint heb je dat soort trucjes niet nodig' onnozele :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Re: Recept satinballs (Nanna?)

Nanna schreef:Volgens mij heb je het recept zo als je even googelt op satinballs hond.
Nee, ik wil jouw recept. Jou schat ik redelijk hoog in vwb logisch nadenken waar het honden betreft.
Zit nu op de aaipet dus het is nu effe wat lastiger.
Sgoe. Ik wacht wel tot morgen :P
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Oké. Daar staat dus dat ik suiker en zetmeel extra moet geven....toch?

Edit: Volgens mij doet die gelatine niet zoveel. Dus...havermout en appelstroop toevoegen aan zijn voer? Echt? Werkt dat? :scratch:
And few will ever climb
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb alles in huis gehaald (tijdje terug al) en ga het morgen eens maken. De heer was 4 kilo kwijt door dat virus en heb er nu met pijn en moeite weer 2 kilo op gekregen...
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef: snelle suikers zijn nooit goed, niet voor ons en niet voor honden.
Ik denk dat menig diabeet dat niet met je eens is, ons leven kan er soms zelfs vanaf hangen :wink:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:die satin balls zijn om god weet welke reden een magisch leven gaan leiden terwijl het gewoon om de energietoevoer draait en die zit vooral in koolhydraten en vetten en ja, daar barsten die balls van dus dat is helemaal prima.
maar daarvoor hoef je echt niet die specifieke formule te gebruiken en het suikeraandeel erin bevalt mij persoonlijk voor een hond allerminst - snelle suikers zijn nooit goed, niet voor ons en niet voor honden.
Ja, nou...dat was mijn gedachte eigenlijk ook.
Ik krijg hem met gewoon eten echt niet beter op gewicht dan nu, en dat is nét wat te mager. Dus als ik wat Brinta en extra vet toevoeg zou het goed moeten komen? En waarom koolhydraten en geen zetmeel als pasta of gekookte aardappel? Of zou dat ook werken?
Wat voor vet zou jij geven, Inge? Schapenvet, of zou iets als olijfolie ook goed zijn?
And few will ever climb
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Inge O schreef:die satin balls zijn om god weet welke reden een magisch leven gaan leiden terwijl het gewoon om de energietoevoer draait en die zit vooral in koolhydraten en vetten en ja, daar barsten die balls van dus dat is helemaal prima.
maar daarvoor hoef je echt niet die specifieke formule te gebruiken en het suikeraandeel erin bevalt mij persoonlijk voor een hond allerminst - snelle suikers zijn nooit goed, niet voor ons en niet voor honden.
Ja, nou...dat was mijn gedachte eigenlijk ook.
Ik krijg hem met gewoon eten echt niet beter op gewicht dan nu, en dat is nét wat te mager. Dus als ik wat Brinta en extra vet toevoeg zou het goed moeten komen? En waarom koolhydraten en geen zetmeel als pasta of gekookte aardappel? Of zou dat ook werken?
Wat voor vet zou jij geven, Inge? Schapenvet, of zou iets als olijfolie ook goed zijn?

:hmmm: Daar zitten toch ook koolhydraten in?
Niko is met vers niet op gewicht te houden; hij moet er te veel van eten om het te kunnen verwerken.
Hij krijgt dus 1 vers en 1 brokken maaltijd per dag.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

zetmeel is gewoon koolhydraten, ik zou hem gewoon om te beginnen wat pasta bijvoeren, lekker makkelijk :D
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

dagmar88 schreef:Niko is met vers niet op gewicht te houden; hij moet er te veel van eten om het te kunnen verwerken.
Ja, dat heb ik overwogen, vooral omdat Cayuga een brokkenhond was voor hij hier kwam. Maar ik heb het idee eigenlijk direct weer afgeschoten, om twee redenen. Ten eerste was het een drama om hem over te zetten, en ik heb nu ein-de-lijk zijn spijsvertering weer op orde. En ten tweede was zijn gebit echt gruwelijk, en dat ziet er nu weer aardig uit. Ik wil dat niet weer verpesten.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sbientje schreef:ik zou hem gewoon om te beginnen wat pasta bijvoeren,
Krijgen labradors ook 'bone' van, hè? :engel: :F: :Q:
And few will ever climb
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:
sbientje schreef:ik zou hem gewoon om te beginnen wat pasta bijvoeren,
Krijgen labradors ook 'bone' van, hè? :engel: :F: :Q:
haha, nou, hoeveel meer bevestiging heb je nodig zou ik zeggen :D Het zet lekker aan :D
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
LongFields schreef:
Inge O schreef: snelle suikers zijn nooit goed, niet voor ons en niet voor honden.
Ik denk dat menig diabeet dat niet met je eens is, ons leven kan er soms zelfs vanaf hangen :wink:
we hebben het hier natuurlijk niet over diabeten, bij hun hangt hun leven er inderdaad soms vanaf omdat ze de suikerspiegel niet zelf stabiel kunnen houden - leek me wel duidelijk dat ik niet die uitzonderingsgevallen bedoelde.
want de ironie van het verhaal is dat oa. juist veel en vaak snelle suikers juist één van de medeoorzaken kunnen zijn van het ontwikkelen van (bepaalde vormen van) diabetes - een gezonde mens (en dier) mijdt ze dus beter als de pest en ook voor een diabeticus zijn ze vergif als hij geen hypo heeft.
Ik maakte gewoon een geintje hoor. :LOL:

Ben trouwens wel benieuwd wat jij precies onder de snelle suikers schaart, want bij mijn weten bevat het meeste fruit die ook en die zijn toch geen vergif te noemen toch?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
dagmar88 schreef:Niko is met vers niet op gewicht te houden; hij moet er te veel van eten om het te kunnen verwerken.
Ja, dat heb ik overwogen, vooral omdat Cayuga een brokkenhond was voor hij hier kwam. Maar ik heb het idee eigenlijk direct weer afgeschoten, om twee redenen. Ten eerste was het een drama om hem over te zetten, en ik heb nu ein-de-lijk zijn spijsvertering weer op orde. En ten tweede was zijn gebit echt gruwelijk, en dat ziet er nu weer aardig uit. Ik wil dat niet weer verpesten.
Heb satin balls geprobeerd, want hij blijft mager, maar van suiker dingen gaat Niko juist enorm aan de schijt.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:inderdaad, zetmeel = koolhydraten :ok: . brinta kan dus ook prima, pasta ook, brood ook, aardappelen ook :ok: .

ik denk niet dat de energiewaarde van verschillende oliën en vetten elkaar noemenswaardig ontloopt, toch niet in die mate dat het voor hem een echt verschil zou maken. alles wat hij lust is wat dat betreft dus mogelijk.
Hij lust alles. Echt álles. Als hij het weg kon krijgen vrat hij de bak er bij op :Q:

Ik ga er even over nadenken. Extra koolhydraten en vetten geven, of een brok in de ochtend.
Ik neig naar dat laatste, maar dan wel een brok die graanvrij is, laag in eiwit en high energy.
Gaat nog een interessante uitdaging worden, ik weet niks van brok :tongue:
En hoe ik hem een bak brok voorzet zónder dat die witte nijdig wordt en zich af gaat reageren op de arme man is ook nog iets om te overdenken :Q:
And few will ever climb
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:
jawel, zoals ik 'vergif' bedoel (uiteraard lichtjes overtrokken :tongue: ) zijn de suikers in fruit ook niet onschuldig maar het verschil zit er hem denk ik gedeeltelijk in dat fruit doorsnee minder snel verteerd worden dan bv. een reep chocolade waardoor de suikerspiegel niet zó snel omhoog zal schieten maar ik neem aan dat jij bijvoorbeeld ook geen 10 bananen na elkaar zal eten :tongue: ?

en verder heeft fruit zijn (terechte) gezonde naam vooral te danken aan de vitaminen en mineralen die ze bevatten, zeker niet aan de suikers.

*edit : snelle suikers zijn dus alle voedingsmiddelen met glucose
Ik eet eigenlijk nooit banaan, juist omdat de suikers en het zetmeel erin heel langzaam zijn en lang blijven hangen, tenminste zo hebben ze het me uitgelegd. Zelf heb ik altijd geleerd dat je snelle en langzame suikers (en snelle en langzame koolhydraten) hebt.
Snelle suikers zijn vruchtensuikers zoals dextrose en bijna alle vruchtensuikers. De andere suikers zijn trager en worden langzamer in het lichaam opgenomen. Een diabeet met een hypo heeft dringend behoefte aan snelle suikers, vruchtensuiker dus, in de vorm van een pakje vruchtensap of dextro. Daar voel ik me ook altijd binnen een minuut of 5 beter door. Als ik een koekje, chocoladereep of iets dergelijks neem duurt het veel langer voordat ik daar effect van merk. Mar goed, eigenlijk ging het daar natuurlijk helemaal niet over in dit topic. :wink:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

bananen zijn toch juist best snelle suikers? althans, ik ehb altijd geleerd dat een banaan je snel energie geeft :D voedingsleer, vak apart
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sbientje schreef:bananen zijn toch juist best snelle suikers? althans, ik ehb altijd geleerd dat een banaan je snel energie geeft :D voedingsleer, vak apart
Mijn bloedsuiker stijgt er wel snel van, maar blijft ook erg lang hoog van een banaan. Bij een mandarijn bijvoorbeeld is mijn bloedsuiker na een snelle piek na een kleine 2 uur weer hetzelfde als voor de mandarijn. Maar mijn lichaam reageert natuurlijk anders dan dat van een gezond iemand waarbij de suikers en insulinetoevoer zichzelf helemaal regelen en in evenwicht houden.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:maar dan wel een brok die graanvrij is
maar dat is nou juist wat je wil :oeps: :F: . of je hem nou pasta of brinta geeft of een graanbevattende brok, dat maakt toch geen verschil?
Dat was een soort van default reactie die natuurlijk in dit specifieke geval onzin is :oohja:

Laag in eiwit (oude man => nieren) was wel goed geredeneerd van mij, toch?
And few will ever climb
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Miranda schreef: Laag in eiwit (oude man => nieren) was wel goed geredeneerd van mij, toch?
Heeft hij last van zijn nieren?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
sbientje schreef:bananen zijn toch juist best snelle suikers? althans, ik ehb altijd geleerd dat een banaan je snel energie geeft :D voedingsleer, vak apart
Mijn bloedsuiker stijgt er wel snel van, maar blijft ook erg lang hoog van een banaan. Bij een mandarijn bijvoorbeeld is mijn bloedsuiker na een snelle piek na een kleine 2 uur weer hetzelfde als voor de mandarijn. Maar mijn lichaam reageert natuurlijk anders dan dat van een gezond iemand waarbij de suikers en insulinetoevoer zichzelf helemaal regelen en in evenwicht houden.
oh zo! ja dat zou kunnen, misschien komt dat omdat in banaan zowel suikers als veel zetmeel zit, dus als die snelle suiker is uitgewerkt hou je het nog ff hoog met de zetmeel?
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

LaRep schreef:
Miranda schreef: Laag in eiwit (oude man => nieren) was wel goed geredeneerd van mij, toch?
Nee, dat niet. Maar bij honden en katten op leeftijd ben ik er gewoon voorzichtig mee.
And few will ever climb
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sbientje schreef: oh zo! ja dat zou kunnen, misschien komt dat omdat in banaan zowel suikers als veel zetmeel zit, dus als die snelle suiker is uitgewerkt hou je het nog ff hoog met de zetmeel?
Ik denk het wel ja.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Miranda schreef:
LaRep schreef:
Nee, dat niet. Maar bij honden en katten op leeftijd ben ik er gewoon voorzichtig mee.
maar vlees is toch sowieso heel veel eiwit?
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

sbientje schreef:
Miranda schreef:
LaRep schreef:
maar vlees is toch sowieso heel veel eiwit?
Ja, maar in sommige brokken is het eiwitgehalte veel hoger dan in andere brokken. Dan ga ik liever aan de voorzichtige kant zitten. Kan best zijn dat het nergens op slaat, hoor. Het is gewoon mijn eigen gevoel.

Inge, zeg het eens, ben ik gek?
And few will ever climb
LaRep
Zeer actief

Wat jij denkt was vroeger zo :love:

Is hij wel actief, dan zou zijn opname minder aan het worden zijn en minder opname van voer zonder onderliggende ziektes of aandoeningen kan te maken hebben met verminderde smakelijkheid. De geur is hierbij een belangrijke factor voor de hond. Deze groep honden dient juist vetrijker gevoerd te worden. De behoefte aan eiwit bij de oudere hond is groter dan die bij een jonge uitgegroeide hond.

Bron M. Kappen, 2004
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Inge O schreef:
LongFields schreef: Ik eet eigenlijk nooit banaan, juist omdat de suikers en het zetmeel erin heel langzaam zijn en lang blijven hangen, tenminste zo hebben ze het me uitgelegd. Zelf heb ik altijd geleerd dat je snelle en langzame suikers (en snelle en langzame koolhydraten) hebt.
koolhydraten zijn trage suikers :wink: .
Nee hoor, alle suikers zijn koolhydraten. Ook fructose, glucose etc zijn koolhydraten.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
LaRep
Zeer actief

Inge O schreef:
Nu sla je de plank even mis :mrgreen:

Enkelvoudige koolhydraten zijn snelle suikers: snoep, suiker, frisdrank e.d
fruit is echter de enige enkelvoudige koolhydraat welke beschouwt goed voor je te zijn

Complexe koolhydraten zijn langzame suikers: appels, spinazie, granen e.d.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Oh haha, er zijn er al een aantal voor mij geweest :LOL:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
LaRep schreef:
Inge O schreef:
Nu sla je de plank even mis :mrgreen:

Enkelvoudige koolhydraten zijn snelle suikers: snoep, suiker, frisdrank e.d
fruit is echter de enige enkelvoudige koolhydraat welke beschouwt goed voor je te zijn

Complexe koolhydraten zijn langzame suikers: appels, spinazie, granen e.d.
Fruit en granen zíjn geen koolhydraten, ze bevátten koolhydraten. Appels bv bevatten ook snelle koolhydraten. En een boel water, en mineralen en vitamines.
Leek mij vanzelfsprekend dat ze geen koolhydraten zijn maar bezitten...
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Leerzaam forum toch, dat Hondenforum. :lol1:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”