Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sterilisatie en voeding (minderen)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marloes_2406
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Sterilisatie en voeding (minderen)

Ongelezen bericht door marloes_2406 »

1.5 week geleden is Zara gesteriliseerd. De dierenarts wilde mij al brokken meegeven die goed zouden zijn voor niet te dik te worden. Ik heb bedankt haha ze krijgt gewoon vers vlees en dat blijft ze krijgen.
Dan moest ik maar de helft geven.. Ik heb dat dus gedaan maar ze werd weer heel erg mager, kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Je voelde haar heupbotten erg uitsteken en haar ruggengraat kon je tellen. We liepen alleen maar kleine rondjes dus geen extra verbranding.
Je merkte ook echt dat ze honger had, dus sinds 2 dagen geef ik haar weer dezelfde hoeveelheid als ervoor. Ze is zelf ook veel rustiger en heeft geen honger meer.

Ik heb ergens gelezen dat 50% van de honden te dik zou worden erna. Dan klopt het toch niet echt dat ze tegen ieder baasje zeggen dat ze veel minder/ander voer moeten krijgen?

Hoe is dat hier met jullie honden? Als ze gesteriliseerd zijn ;)
stefanie
Zeer actief

Re: Sterilisatie en voeding (minderen)

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik neem aan dat je gecastreerd bedoelt ipv gesteriliseerd? Dat maakt namelijk wel verschil. :wink:
Ik heb nooit te dikke gecastreerde honden gehad. Kijk gewoon naar hoe ze eruit zien en pas de hoeveelheid voer aan.

Snap trouwens niet dat de DA meteen met speciaal voer komt leuren....
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Veel castraten hebben een verlaagde en minder actieve stofwisseling. Ik zou gewoon kijken hoe ze het doet op dezelfde hoeveelheid, wordt ze dikker kan je altijd nog minderen.
Afbeelding
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Huh gecastreerd? Ze is een vrouwtje.. haha ik dacht dat gecastreerd voor een mannetje is?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Vreemd advies om ineens naar 50% van het voer te gaan :scratch: . Ik zou haar inderdaad op haar normale hoeveelheid houden, maar even scherp haar gewicht in de gaten houden.

Dat 50% van de honden te dik (zouden) worden na castratie zegt niet dat de andere 50% hetzelfde gewicht blijft bij dezelfde hoeveelheid voer overigens.
stefanie
Zeer actief

marloes_2406 schreef:Huh gecastreerd? Ze is een vrouwtje.. haha ik dacht dat gecastreerd voor een mannetje is?
Neehoor, castratie kan voor reuen én teven. Castreren betekent bij teven het weghalen van de voortplantingsorganen, steriliseren is het afbinden van de eileiders. :wink: In de volksmond, en helaas zeggen DA het ook nog steeds, wordt alleen vaak over sterilisatie gesproken terwijl het eigenlijk castratie is.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

marloes_2406 schreef:Huh gecastreerd? Ze is een vrouwtje.. haha ik dacht dat gecastreerd voor een mannetje is?
Nee, in de volksmond wordt een teefje gesteriliseerd, maar in werkelijkheid wordt ze gecastreerd.
Sterilisatie is enkel een knipje, castratie is het verwijderen van (een deel van) de voortplantingsorganen.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Na zijn castratie heb ik simba goed in de gaten gehouden. Hij kreeg gewoon dezelfde hoeveelheid voeding en was ook nog net zo druk als daarvoor. Ik ben zijn voeding een jaar geleden terug gaan schroeven omdat hij door het ouder worden minder actief is geworden. Doe ik dat niet, dan komt hij wel snel aan.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bij sterilisatie wordt een teef nog gewoon loops etc. Bij castratie niet meer... dus ik ga er ook vanuit dat het laatste het geval is. Ik heb wel een teef gehad die enorm uitdijde na haar castratie, helaas was het een must anders had ik het nooit gedaan. Heb haar ook nooit meer op gewicht gekregen, ze kreeg op een gegeven moment nog geen 10 brokjes op een dag en werd nog dikker... :ugh:
Maar zou haar gewoon dr normale hoeveelheid voeren. Als ze dikker wordt kun je altijd toch nog minderen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Mijn gecastreerde teef eet evenveel als haar niet gecastreerde broer. Ze wordt wel makkelijk dikker, maar dat is bij haar broer ook zo...
Ze bewegen ongeveer evenveel, zij rent misschien iets meer.
Ik voer nu minder dan vorig jaar, allbei, maar ze worden ook wat ouder, denk dat het daarmee te maken heeft.
Over de hoeveelheid voer voor de castratie kan ik niks zeggen omdat ze toen nog niet bij ons woonden.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
doodle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian labradoodle

Ongelezen bericht door doodle »

Ik heb vorige week ook een brief mee gekregen. Maar bij ons stond erop dat ik 25% minder moest gaan voeren.
moniek&bo
Zeer actief

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bo is ook geholpen en haar heb ik gewoon hetzelfde gegeven als voor de ingreep. :ok:
Ze is nooit dikker of minder actief geworden.
Tegen mij werd ook gezegd dat ik minder moest voeren, maar dat heb ik niet nodig gevonden bij Bo.

Sinds Max er is geef ik haar zelfs bijna anderhalf keer zoveel als dat ze kreeg voordat Max er was :80: . Dat heeft ze gewoon nodig. :engel:

En ze ziet er nog steeds strak uit :cheer:

Max (intacte reu) weegt maar een paar kilo minder maar krijgt veeeel minder te eten, ook minder vette tussendoortjes enz.
Toen hij bij ons kwam was hij ietsje te dik, nu is hij gewoon goed op gewicht.
Ik denk dat als ik Max zou laten castreren hij wel sneller vadsig wordt. Maar hopelijk is dat nooit nodig :mrgreen:

Ene hond komt sneller aan dan de ander. Zou gewoon goed naar de hond kijken.
Fendi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog + teckel/corgi mixje

Ongelezen bericht door Fendi »

Fendi eet na haar castratie net zo veel als er voor en is niet dikker geworden, zelfs paar kilo lichter. Suus is sinds ze bij ons is, net voor ze bij ons kwam gecastreerd, wel een ik kleine 2 kilo aan gekomen, terwijl ze een actief hondje is, haar geef ik nu geen brokjes meer in de ochtend, alleen vlees 's avonds en wisselend tussendoortjes, gaat goed is nu ca half jaar stabiel in gewicht.
Groetjes,
Kristel
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Indy is een half jaar geleden gesterilliseerd. Ik geef haar ietsjes minder eten dan daarvoor. Maar niet eens zoveel minder. Ze blijft keurig op hetzelfde gewicht.
Als ik haar de helft zou geven van wat ik ze gaf zou ze ook behoorlijk mager worden denk ik.
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Ooit gelezen op een site voor KVV dat als de hond geholpen zou zijn, je 10% minder aan voer moet geven.
Bij mijn eigen honden merk ik het verschil nauwelijks. Krijgen nog net zoveel en zijn keurig op gewicht.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties! Verschilt dus echt per hond. Ik zal het gewoon goed in de gaten houden :)
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ja, het verschilt echt per hond. Toen Belle gecastreerd was, merkte ik de eerste maanden geen verschil, maar na ongeveer een half jaar begon ze ineens wel dikker te worden en kon ze nauwelijks nog wat eten zonder aan te komen. Dora is nu ruim een jaar geleden gecastreerd en je kunt nog steeds haar ribben tellen, terwijl ze nog net zoveel eet als daarvoor.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Natasja 2005
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse en Hollandse Herdershonden.
Ik ben het vrouwtje van Djiny Duitse x Hollandse herder En Storm (Keeshondje)

Ongelezen bericht door Natasja 2005 »

Ik kijk gewoon naar Djiny, hoeveel ze nodig heeft. Soms denk ik zelfs dat ze te weinig krijgt, maar goed ze is pas gewogen toen woog ze 32 kilo en hij zei niks over te dik of te mager. En mijn dierenarts geeft nooit ongevraagd voedingsadvies.
Groetjes,

Sandra

Bayan 08-05-1996 _ 01-08-2014. Slaap zacht mijn kattekop

R.I.P. Snowey 22/10/2002 - 28/03/2011
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum werd gecastreerd rond 1 jarige leeftijd, het heeft zeker wel een jaar geduurd voordat ik wat minder ging voeren, daarvoor zag ik de noodzaak nog niet aangezien ze best schraal stond. Daarna ging het erg hard helaas, ze krijgt nu nog maar 400 gram terwijl ze als jonge hond zowat een kilo at (versvlees).
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

bij Sneeuw voer ik gewoon op t zicht- die wat natuurlijk bijna gelijk geopereerd toen ze kwam, maar t is een energiek hondje nog seeds en volgens mij is dat de energie behoeft, ik heb t niet zo op standaard voedingshoeveelheden
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Pasha is 2,5 jaar geleden gecastreerd en eet nog exact hetzelfde. Ze is nu de laatste 2-3 maanden wat aangespekt, maar dat mag op 13 jarige leeftijd. Zwemt ze er binnenkort wel weer af.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
stefanie
Zeer actief

Tara schreef:
stefanie schreef: Snap trouwens niet dat de DA meteen met speciaal voer komt leuren....
Nee? Ik wel. :engel:
:mrgreen: Ja, dat was niet zo'n slimme opmerking van me.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Wat Tara zegt, ik voer altijd op het oog.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tara schreef:Eigenlijk is het heel simpel: ongeacht of je hond nu oud, jong, castraat of intact is...
Gewoon op het oog voeren, dan zit je altijd goed. Voertabellen met aangegeven hoeveelheden per formaat hond zeggen mij helemaal niks.
:ok:
Helemaal eens.
Luca krijgt net zo veel als voor zijn castratie. Anders wordt ie echt mager.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Wat de rest ook zegt, gewoon op het oog blijven voeren.

Kyra is een ramp om op gewicht te krijgen/houden en eet meer dan voor de castratie. :wink:
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

mijn dierenarts zei 30% minder. Mijn hond was in 1 maand ook een halve kg afgevallen (van 7.4 naar 6.9) en toen hebben we samen afgesproken om toch weer meer te gaan geven.

Ik zou zelf kijken hoe de hond reageert op meer/minder voer en er mee spelen. Mijn hond komt teveel bij met een 200gram en valt teveel af met 2/3e worst. Dus ik geef om en om op t oog. Wordt ze dunner krijgt ze meer en andersom.
stefanie
Zeer actief

Tara schreef:
stefanie schreef:
Tara schreef:
stefanie schreef: Snap trouwens niet dat de DA meteen met speciaal voer komt leuren....
Nee? Ik wel. :engel:
:mrgreen: Ja, dat was niet zo'n slimme opmerking van me.
:smile2:
:tong: . Kan ik niks aan doen, ik ben zwanger.
marloes_2406
Zeer actief
Contacteer:

Oke het kan dus nog komen het dikker worden ;)

Moest vanochtend op wondcontrole en heb haar even gewogen. Ze was nu 1 kg minder dan 10 dagen geleden! En er is nu alweer wat bij omdat ik haar wat meer heb gegeven..
Ik blijf dus gewoon op t oog voeren:)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah kreeg voor castratie 500 gr Lotgering. Tijdens verharing woog ze 28 kilo en tijdens loopsheid 32 kilo.

Nu krijgt ze nog steeds 500 gr Lotgering en is stabiel qua gewicht. Ze woog laatste keer 29.35 kilo. Bij Noah heeft het juist gunstiger uitgepakt en is prima op gewicht. Ze krijgt net zoveel tussendoortjes als altijd
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Gollum schreef:Gollum werd gecastreerd rond 1 jarige leeftijd, het heeft zeker wel een jaar geduurd voordat ik wat minder ging voeren, daarvoor zag ik de noodzaak nog niet aangezien ze best schraal stond. Daarna ging het erg hard helaas, ze krijgt nu nog maar 400 gram terwijl ze als jonge hond zowat een kilo at (versvlees).
Maar dat heeft ook met leeftijd te maken. Elke hond kan tot 1-1,5 jaar heel veel eten zonder dik te worden. En dan opeens zit het eraan. Noah kreeg 1 tot 1,5 kilo vlees en met 1,5 jaar was ze dikker geworden. Nu (voor en na castratie) krijgt ze zoals hierboven staat 500 gram vlees
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”